Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@07:41:38 GMT

پایتخت اندونزی به جزیره بورنئو منتقل می‌شود

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۸۴۱۴

پایتخت اندونزی به جزیره بورنئو منتقل می‌شود

رئیس‌جمهوری اندونزی امروز (دوشنبه) از تصمیم کشورش برای انتقال پایتخت از جاکارتا به جزیره بورنئو خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پایتخت جدید که هنوز نامی برای آن تعیین نشده است، احتمالا در استان کالیمانتان شرقی بورنئو، نزدیک ساماریندا سیتی و شهر بندری بالیکپاپان که برای انتقال زغال سنگ و نفت اهمیت دارد، مستقر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی در کنفرانسی خبری در کاخ دولتی جاکارتا گفت: این یک مکان استراتژیک در مرکز اندونزی است. جابجایی پایتخت ۳۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت که دولت ۱۹ درصد آن را تامین می‌کند و مابقی از طریق شراکت با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تامین می‌شود. این هزینه شامل دفاتر جدید دولتی و محل اقامت برای حدود ۱.۵ میلیون کارمند دولت می‌شود.

رئیس‌جمهوری اندونزی اوایل همین ماه پیشنهاد جابجایی پایتخت به کالیمانتان (در طرف متعلق به اندونزی) را به پارلمان ارائه داد.

سومین جزیره بزرگ دنیا و اولین جزیره در آسیا از نظر وسعت بورنئوست. بورنئو یک جزیره‌ مستقل نیست بلکه میان سه کشور تقسیم شده و بزرگترین بخش آن که حدود ۷۳ درصد است، متعلق به کشور اندونزی است. دو کشور دیگر که در این جزیره سهیم هستند مالزی با حدود ۲۶ درصد و بورنئی هستند. گونه‌های گیاهی اِندمیک و حیوانات منحصر به‌ فرد بورنئو آن را جذاب‌تر کرده است.

جزیره بورنئو منطقه‌ای است که به بارش‌های جنگلی، معادن زغال سنگ و اورانگوتان‌هایش معروف است و منزلگاه بیش از ۱۶ میلیون تن است. در سال ۱۹۷۵ بیش از  ۷۰ درصد بورنئو را جنگل‌های استوایی تشکیل می‌دادند که این مقدار اکنون به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

گروه‌های زیست‌ محیطی هم ابراز نگرانی می‌کنند که ساخت پایتخت جدید در بورنئو می‌تواند حیات‌وحش در معرض خطر این منطقه را به خطر بیندازد. جاکارتا یکی از شهرهای پر جمعیت است که بیش از ۱۰ میلیون جمعیت دارد و با احتساب مردمی که در اطراف آن زندگی می‌کنند، این جمعیت به سه برابر افزایش می‌یابد. این شهر مستعد سیل و در حال غرق شدن است.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۸۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد

ایسنا/کرمانشاه به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه، آورد سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب رسیده است.

علی مرادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره سدهای استان کرمانشاه، گفت: از مجموع ظرفیت حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعبی سدهای استان، هم اکنون ۶۴.۹۱ درصد آن پُر است.

وی میزان ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه را ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان ذخیره سدها به ترتیب مربوط به سدهای گاوشان و داریان است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه درباره وضعیت سرریز سدهای استان نیز اظهار کرد: در حال حاضر تنها سد «تنگ حمام» در شرایط سرریز قرار دارد و ظرفیت مابقی سدهای استان تکمیل نیست، چون در کنار ورودی که این سدها دارد، خروجی و مصرف نیز دارند.

وی با بیان اینکه آورد سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۲) تاکنون حدود یک میلیارد و ۷۲۵ میلیون مترمکعب بوده، خاطرنشان کرد: بیشترین آورد را نیز در سد داریان به میزان حدود ۱.۴ میلیارد مترمکعب داشتیم، اما چون این سد دارای نیروگاه است میزان خروجی آب آن نیز قابل توجه می‌باشد.

به گفته مرادی، پس از داریان بیشترین آورد سدهای استان در سال آبی جاری مربوط به سد گاوشان با حدود ۷۲ میلیون مترمکعب و کمترین نیز مربوط به سد گیلانغرب به میزان ۱.۶ میلیون مترمکعب بوده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه درباره آورد حاصل از بارش‌های اخیر نیز عنوان کرد: هنوز بخشی از رواناب حاصل از بارش‌ها وارد سدها نشده و آورد این بارش‌ها در آمار هفته آینده خود را نشان خواهد داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشد تقاضای جهانی برای بنزین نصف می‌شود
  • ساخت مسکن‌های «استطاعت پذیر» در پایتخت به کجا رسید؟
  • چند درصد ایرانی‌ها آسم دارند؟ بالاترین میزان ابتلا در این سن
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد
  • تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • نصب بیش از ۲۸ هزار کنتور هوشمند در استان قزوین
  • آورد آب سد دز خوزستان در حد سیلاب نیست
  • وضعیت سد دز استان خوزستان عادی است
  • وضعیت سد دز عادی است