Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@23:01:40 GMT

تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر بازار سرمایه

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۹۴۷۰

تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر بازار سرمایه

به گزارش ایکنا، در چکیده این گزارش پژوهشی آمده است: سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه برای تصمیم‌گیری در خصوص سرمایه‌گذاری خود، عوامل زیادی را مدنظر قرار می‌دهند.

یکی از منابع مهم در فرآیند تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران اخبار و اطلاعات شبکه‌های اجتماعی است؛ امروزه شبکه‌های اجتماعی فعال در بازار سرمایه به یک بستر برای تبادل تحلیل‌های مالی و اقتصادی تبدیل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا شناسایی تاثیر این شبکه‌های اجتماعی در تصمیم‌گیری می‌تواند زمینه لازم را برای ارائه خدمات مطلوب به سرمایه‌گذاران فراهم آورده و همچنین راهنمای مقررات‌گذاری از طرف نهادهای ناظر در بازار سرمایه باشد. شواهد بسیار زیادی توسط دانشگاهیان و محققان در بازارهای سرمایه کشورهای مختلف جهان ارائه شده است که نشان می‌دهد مکالمات و روابط افراد در شبکه‌های اجتماعی در مسیر تغییر قیمت سهام و تصمیم گیری‌های افراد تاثیرگذار است.

این واقعیت مخصوصاً در مواقع انتشار اخبار منفی اقتصادی(زمانی که مدل‌های سنتی تنها بر اساس متغیرهای مالی، تحلیل صحیحی نداشته‌اند) بیشتر نمود پیدا می‌کند. از طرف دیگر، به جز در مواردی که برخی افراد سودجو از شبکه‌های اجتماعی برای انتشار اخبار نادرست سوء استفاده می‌کنند، اطلاعات و تحلیل‌های به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی نقشی حیاتی در تقویت کارایی بازار سرمایه ایفا می‌کنند. از این رو تعداد مطالعات و شواهدی که پیشنهاد می‌دهند فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی تاثیر قابل توجهی بر روی بازار سرمایه و تصمیم گیری‌های افراد دارد، نیز در حال افزایش است. در واقع شبکه‌های اجتماعی یک پایگاه اطلاعاتی بسیار عظیم از رفتار افراد جامعه در مورد یک موضوع خاص مانند بازار سرمایه است.

از طرف دیگر، نهادهای ناظر، ناشران و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه نیز از شبکه‌های اجتماعی برای انتشار اطلاعات خود استفاده می‌کنند. بنابراین دو موضوع مهم در این مقوله قابل بررسی می‌باشد؛ اول تحلیل رابطه و اثرات مثبت و منفی شبکه‌های اجتماعی بر بازار سرمایه و دوم ارائه راهکارهای نظارتی و مقرراتی برای بهبود کارایی و کاهش ریسک استفاده از این کانال‌های ارتباطی. در این راستا گزارش حاضر به بررسی تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر بازار سرمایه و همچنین تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران در بورس‌های مختلف پرداخته است، تا از طریق تبیین و شناسایی رابطه بین آن ها، راهکارهای افزایش کارایی و ملزومات سیاستی- نظارتی لازم را شناسایی کند.

در مقدمه این گزارش می‌خوانیم: بدون شک طی دهه گذشته، رشد سریع شبکه‌های اجتماعی تأثیر بسیار بزرگی بر ارتباطات بین مردم و همچنین ارتباط شرکت‌ها و موسسات با عموم جامعه داشته است. در همین راستا تعداد شواهدی که پیشنهاد می‌دهند فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی تاثیر قابل توجهی بر بازار سرمایه دارند نیز در حال افزایش است. البته نه با این مفهوم که یک توئیت مستقیماً و به تنهایی توانایی تغییر قیمت یک سهام را داشته باشد ولی در مقیاس بزرگتر، پژوهش‌های زیادی نشان داده‌اند که مجموعه فعالیت‌های تحت شبکه‌های اجتماعی دارای این قدرت بوده، به طوری که این موضوع، ارزیابی بازارهای مالی و همچنین مسیر تحلیل سهام شرکت‌های بورسی را دچار تغییرایی کرده است.

به همین جهت حجم بالایی از تحقیقات واقع‌گرایانه در رشته‌های زیرمجموعه علوم اجتماعی مانند اقتصاد رفتاری و مالی رفتاری از داده‌های شبکه‌های اجتماعی به عنوان شاخصی برای تبیین رفتارهای پیچیده یک جامعه و تحلیل روابط بین متغیرهای مالی و رفتاری استفاده می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی مردم سراسر جهان را در قالب یک اجتماع مجازی به هم متصل می‌کنند. هدف اصلی شبکه‌های اجتماعی ایجاد یک راه ارتباطی ساده‌تر و به اشتراک گذاشتن محتواست. این شبکه‌ها در عین حال یک پایگاه اطلاعاتی بسیار بزرگ از رفتار افراد جامعه در مورد یک حوزه خاص مانند بازار سرمایه است. 

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: شبکه اجتماعی مجموعه‌ا‌ی از ارتباطات اجتماعی است که در آن تعداد قابل توجهی از افراد بدون واسطه به یکدیگر متصل می‌شوند. این شبکه‌ها می‌توانند وظایفی مانند تبادل اخبار و انجام گفت‌وگو را داشته باشند. شبکه‌های اجتماعی در بستر واسطه‌های ارتباطی صورت می‌گیرد. آن‌ها همچنین تسهیل‌کننده مناسبی برای افرادی هستند که به تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند و از این طریق اطلاعات مفیدی در مورد بازار و مکانیزم‌های آن کسب میکنند

یک شبکه اجتماعی، سایت یا نرم‌افزاری است که به کاربران اجازه می‌دهد تا علاقه‌مندی‌ها، افکار و فعالیت‌های خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و در فضایی مجازی تبادل نظر داشته باشند. شبکه‌های اجتماعی مزیت‌های بسیاری دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات که کاربر می‌تواند این مطالب را با هم مقایسه کند و حتی از این طریق قدرت نقد و تحلیل خود را افزایش دهد، اشاره کرد. از طرف دیگر، شبکه‌های اجتماعی گاهاً پیامدهای منفی هم دارند که از جمله می‌توان به شکل‌گیری و گسترش شایعات و اخبار نادرست اشاره کرد. 

در بخش نتیجه‌گیری این گزاری آمده است: شبکه‌های اجتماعی بی‌تردید یکی از اثرگذارترین پدیده‌های نوظهور در قرن بیست و یکم می‌باشد. هدف اصلی شبکه‌های اجتماعی (بدون در نظرگرفتن ملاحظات امنیتی و امکان ذخیره‌سازی انتشار داده‌های کاربران این شبکه‌ها بر روی سرورهای اصلی)، امکان تسهیل ارتباطات و ارسال و دریافت محتواست و بدین جهت افراد زیادی در سراسر جهان از شبکه‌های اجتماعی برای تبادل اطلاعات و برقراری ارتباطات استفاده می‌کنند. از طرفی همانطور که اشاره شد، بررسی تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر بازار سرمایه می‌تواند از یک جهت به تبیین رفتار سهامداران کمک کند و از طرف دیگر بستر مناسبی را برای نهاد نظارتی بازار سرمایه در جهت ارائه راهکارهای نظارتی و مقرراتی مناسب، مهیا سازد. همچنین نتایج پژوهش‌های متعددی نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی بستری را برای تبادل اطلاعات و تحلیل‌ها و انتقال آن‌ها به سایرین فراهم آورده است. 

برای مشاهده متن کامل این گزارش اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا بورس مرکز مطالعات اسلامی شبکه اجتماعی گزارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۹۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خالق تیک‌تاک شایعه‌ها را تکذیب کرد: برنامه‌ای برای فروش این شبکه اجتماعی نداریم

شرکت بایت‌دنس در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید که هیچ برنامه‌ای برای فروش شبکه‌ی اجتماعی تیک‌تاک ندارد. این در حالی است که وب‌سایت اینفورمیشن در گزارشی اختصاصی گفته بود بایت‌دنس به فروش کسب‌و‌کار آمریکایی تیک‌تاک بدون الگوریتم پیشنهاد محتوا فکر می‌کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز گذشته لایحه‌ای را امضا کرد که طبق آن بایت‌دنس باید تا ۹ ماه آینده تیک‌تاک را بفروشد؛ درغیراین‌صورت تیک‌تاک در آمریکا با ممنوعیت مواجه خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • شبکه‌سازی اولویت نهضت اجتماعی در کرمانشاه است
  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • خالق تیک‌تاک شایعه‌ها را تکذیب کرد: برنامه‌ای برای فروش این شبکه اجتماعی نداریم
  • سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر
  • به جای افتادن در چرخه باطل اخاذی و باج گیری به کارآگاهان پلیس اعتماد کنید!
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • تحلیل‌های غیر کارشناسی، امنیت سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد
  • مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد
  • بازداشت ۷۴ تبهکار خطرناک در تهران
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی