Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر ارشاد گفت: استان اصفهان سهم قابل توجهی را در دیپلماسی فرهنگی هنری دارد، شخصیت‌های مطرحی از این استان در دنیا شناخته شده هستند و می‌توان مراودات عمیق‌تری با اصفهان برقرار کرد تا این شهر تابلوی ایران در مراودات فرهنگی هنری با دنیا باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «سید عباس صالحی» در آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های فرهنگی استان اصفهان با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و ابراز خرسندی برای حضور در اصفهان گفت: اگر روح زندگی فردی و اجتماعی را در ابعاد علم، فلسفه، دین و هنر ببینیم این روح در اصفهان متبلور، لبریز و سرشار است که البته این ابعاد چندگانه حیات روحی در اصفهان محدود به دوره کوتاه نبوده و در طول زمان این روح در ابعاد مختلف هم‌پای هم در جریان بوده و هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اصفهان در حوزه‌های چهارگانه یاد شده دارای تنوع و تکثر بوده و با این نگاه؛ حضور در این شهر و استان علم دوست و دین‌مدار را بسیار مغتنم می‌شماریم.

صالحی با بیان اینکه نیازمند افزایش زیرساخت‌های فرهنگی هنری هستیم، تصریح کرد: لازم است فضاهای زیست بوم زندگی شهری همزمان با گسترش محیط شهری افزایش پیدا کند، همچنین در حوزه فضاهای فرهنگی هنری نیازمند نگاه ویژه‌ای هستیم تا شهرها امکانات درخوری پیدا کنند.

وی با بیان اینکه تا سال ۹۷ تعداد سالن‌های سینما در سطح کشور تا دو برابر افزایش پیدا کرده و هم‌اکنون ۱۰۰ پروژه سینمایی دیگر در دست افتتاح و بهره‌برداری است، خاطرنشان کرد: در حوزه کتابخانه‌ها گام‌های رو به جلویی برداشته‌ایم و ۳۴۴۵ باب کتابخانه عمومی تا سال ۹۷ داشته‌ایم که ۴۰۰ باب آن در ۶ سال دولت تدبیر و امید ساخته شده و امسال نیز در هفته دولت ۴۰ کتابخانه دیگر افتتاح و یا در حال افتتاح است.

صالحی با تاکید بر لزوم حضور خیران برای تقویت کمیت فضاهای فرهنگی هنری در کشور گفت: استفاده بهینه حداکثری از فضاهای فرهنگی هنری موجود نیز نکته مهمی بوده که لازم است مورد پیگیری واقع شود، برای مثال می‌توان محیط کتابخانه با محوریت کتاب؛ در حوزه‌های رسانه‌ای، فرهنگی و دینی فعالیت داشته باشند تا کتابخانه به عنوان یک باشگاه و فرهنگسرا بر مبنای کتاب تلقی نماییم، همچنین کتابخانه می‌تواند محیط پرورش و خلاقیت کودکان نیز باشد.

وی با اشاره به موضوع دیپلماسی فرهنگی اظهار داشت: دیپلماسی عمومی می‌تواند قدرتمندتر از دیپلماسی رسمی عمل نماید و هیچ بخشی از دیپلماسی عمومی موثرتر از دیپلماسی فرهنگی هنری نبوده که با این نگاه در سال ۹۷ بیش از هزار حضور بین‌المللی سینمایی داشته‌ایم، از طرفی دیگر بیش از ۱۸۰ روز فرهنگی در کشورهای مختلف برگزار شده و اتفاقات مهمی در این حوزه در حال انجام است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ۳۷ سند و مبادله فرهنگی با کشورهای مختلف داریم و ۲۰ سند نیز در دست اقدام بوده و این بیانگر آن است که رویکرد دیپلماسی فرهنگی به عنوان یک رویکرد جدی مورد اهتمام است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان با سابقه‌ طولانی در حوزه فرهنگ و هنر بیش از گذشته می‌تواند در حوزه تقویت فضاهای فرهنگی هنری و بهره‌وری بهینه از این فضاها گام بردارد، خاطرنشان کرد: باید در اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی هنری کشور شاخص‌های فرهنگی هنری به گونه‌ای باشد که با استانداردهای جهانی برابری داشته باشد.

صالحی با اشاره به اینکه فرهنگ و هنر مانند هوا همه جا در حرکت است، گفت: دیپلماسی عمومی اقتضا می‌کند که سرمایه گذاری در این حوزه را داشته باشیم و استان اصفهان سهم قابل توجهی را در دیپلماسی فرهنگی هنری دارد، شخصیت‌های مطرحی از این استان در دنیا شناخته شده هستند و می‌توان مراودات عمیق‌تری با اصفهان برقرار کرد تا این شهر تابلوی ایران در مراودات فرهنگی هنری با دنیا باشد.

پایان پیام/523

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفته دولت مسجد اردبیل روز جهانی مسجد روزنامه شیراز کانون های فرهنگی هنری مساجد عید غدیر مساجد صالحی اصفهان افتتاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۰۱۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد

فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر توسط بنیاد آیه‌های ایثار وتلاش، با هدف تحقق رهنمود‌های مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست‌های کلی مبتنی بر تبیین مولفه‌های فرهنگ ایثار، شهادت، مقاومت زنان در تاریخ انقلاب اسلامی الگوسازی از زنان فرهیخته ایثارگر تشویق و ترغیب هنرمندان ایران اسلامی به فعالیت موثر در زمینه‌ی ترویج این مولفه‌ها درمسیر فرهنگ ایرانی اسلامی، و با موضوع نقش زنان ایثارگر وجایگاه حماسی آنان در انقلاب و جبهه مقاومت منتشر شد.

 پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر و بر اساس اعلام دبیرخانه این رخداد فرهنگی هنری، هدف گذاری در ۷ زمینه:

۱-پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه انقلابیگری زنان و پرچمداری آنها در نهضت اسلامی ایران
۲-شناسایی و معرفی ظرفیت‌ها، استعداد‌ها و توانمندی‌های زنان در حوزه‌های فرهنگی و هنری به منظور اثر بخشی مضاعف آنان در پیشبرد فرهنگ ایثار و مقاومت
۳- توجه به نقش ارزنده زنان و معرفی ظرفیت‌های موجود جامعه هنری جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی بویژه مقابله با تهاجم نرم دشمن و آندلسی کردن ایران
۴-الگوسازی شخصیت‌های موفق علمی، فرهنگی و اجتماعی زنان ایثارگر ایران و جبهه مقاومت برای نسل‌های آینده و جهان اسلام بعنوان الگوی سوم زنان در جهان 
۵- تقویت فعالیت‌های جهادی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در حوزه زنان
۶- تبیین و تحکیم بنیان خانواده و لزوم افزایش جمعیت در پیشرفت و تعالی کشور 
۷-ایجاد بانک اطلاعاتی و مطرح کردن چهره‌های شاخص زنان نخبه کشور برای دسترسی جوانان در دستور کار جشنواره قرار گرفته است.

جشنواره پنجم فیلم کوثر در چهار بخش سینمای ایران (شامل: فیلم‌های سینمایی، داستانی بلند (تله فیلم) مستند کوتاه و نیمه بلند، مستند بلند و آثار کوتاه داستانی، پویا نمایی و نماهنگ است. همچنین در بخش مسابقه سینمای ایران، عنوانی با نام مسابقه ویزه گنجانده شده که عبارتست از:

الف - نقش زنان و کودکان در مقاومت: این بخش ویژه آثار تولیده شده پیرامون موضوعات مرتبط با ایثارگری و نقش زنان و کودکان در کشور‌های حوزه مقاومت و مقابله با داعش و رژیم صهیونیستی و مظالمی که بر آنها رفته است 

ب- حجاب، عفاف: این بخش اختصاص دارد به آثار مرتبط با ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و افشای ماهیت توطئه‌های دشمنان برای آندلسی کردن ایران.

بر پایه این گزارش، بخش طرح‌ها و ایده ها، بخش بین الملل و بخش غیر رقابتی نیز سایر بخش‌های چهارگانه جشنواره را تشکیل می‌دهند؛ نمایش‌های ویژه، نشست‌های تخصصی، نکوداشت‌ها و بزرگداشت ها، برپایی نمایشگاه عکس و برگزاری همزمان جشنواره در استان‌ها و سایر مراکز فرهنگی هنری کشور، از دیگر بخش‌های پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر هستند.

بر پایه اعلام دبیرخانه جشنواره، متقاضایان شرکت در این رویداد می‌توانند با مطالعه فراخوان در هر بخش، لینک قابل دانلود فایل آثار خود را در فرمت‌های مشخص شده در فراخوان به صندوق الکترونیکی دبیرخانه ارسال کنند و در صورتیکه حجم فایل اثر بیشتر از ۱۰ گیگ است و یا امکان ارسال ایمیل وجود ندارد صاحبان آثار می‌توانند اثر خود را بصورت پستی و یا حضوری به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. ضمن اینکه پایان وقت اداری روز شنبه پنجم خرداد ماه سالجاری، آرخین مهلت ارسال آثار در نظر گرفته شده است. 

پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر، تیرماه ۱۴۰۳ در تهران با دبیری ناصر باکیده وبا همکاری شهرداری تهران، سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • زیرساخت‌های فرهنگی راکد اردبیل بازسازی می‌شود
  • پرده‌برداری از تابلوی نامگذاری بلوار ورودی دانشگاه آزاد اصفهان
  • پرده‌برداری از تابلوی نامگذاری بلوار ورودی دانشگاه آزاد اصفهان به نام دکتر فروغی
  • فعالیت تخصصی کانون‌های مساجد آذربایجان غربی در حوزه جمعیت و جوانی
  • وقتی «فرهنگ» در میدان «دیپلماسی» قد عَلَم می‌کند
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • ظرفیت شهرهای خواهرخوانده در گسترش دیپلماسی فرهنگی در اصفهان
  • تابلوی «فرزند خلیج فارس» در بوشهر رونمایی شد
  • تابلوی «فرزند خلیج فارس» در بوشهر رونمایی شد
  • توسعه همکاری‌های تجاری در دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات