Web Analytics Made Easy - Statcounter

آسیاب گلوله‌ای سیاره‌ای یکی از نانوآسیاب‌ها است که در رساندن اندازه ذره‌ها به میزان مورد نیاز و آلیاژسازی مکانیکی توانمندی بالایی دارد. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کوچک‌اند و نادیدنی، اما سرشارند از ویژگی‌های منحصر به فرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چیدمان و کنار هم قرار گرفتن آن هم در اندازه‌های نانومتر، خاصیت‌های فیزیکی و شیمیایی متعددی را به ارمغان می‌آورد که هرکدام به کاری می‌آید.

روکش‌هایی با خاصیت آنتی‌باکتریال، مواد مقاوم به خوردگی، سازه‌های کامپوزیتی مقاوم تنها بخش کوچکی از محصولاتی هستند که از فناوری نانو قدرت گرفته و ویژگی‌های منحصر به فردی را به ارمغان آورده‌اند.

تولید و فرآوری مواد آن هم در ابعاد نانو، نیازمند روش‌ها دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی است که فناوری ساخت‌شان پیچیدگی‌ها و ریزه‌کاری‌های خاص خود را دارد.

استفاده از آسیاب‌هایی که بتوانند مواد را در ابعاد نانو فرآوری کنند یکی از همین روش‌ها به شمار می‌رود. آسیاب‌کاری علاوه بر صنایع گوناگون جایگاه ویژه‌ای در تولید محصولات نانویی پیدا کرده است.

دستگاه‌های آسیاب مواد نانو، حتی در صنایع آلیاژی هم کاربرد دارند. با تغییر دادن ابعاد ذره‌ها به کمک این آسیب‌ها، می‌توان خواص تازه‌ای به آن‌ها بخشید و کارکرد‌های جدیدی به مواد افزود.

نانوآسیاب‌ها چه کار می‌کنند؟
تجهیزاتی که برای آسیاب کردن مواد آن هم در اندازه‌های نانو مورد استفاده قرار می‌گیرند، بر اساس ویژگی‌های فیزیکی یا شیمیایی ماده، ساختار و کارکرد‌های متفاوتی دارند، بر همین مبنا هم با فناور‌ی‌های متفاوتی تولید شده‌اند.

«آسیاب گلوله‌ای سیاره‌ای» یکی از این آسیاب‌ها است که در رساندن اندازه ذره‌ها به میزان مورد نیاز و آلیاژسازی مکانیکی توانمندی بالایی دارد.

این آسیاب با استفاده از صفحات در حال چرخش خلاف جهت یکدیگر مواد را آسیاب می‌کند. در دستگاه آسیاب گلوله‌ای سیاره‌ای محفظه‌های آسیاب به دور خود و همچنین به دور یکدیگر می‌چرخند. این نوع حرکت باعث می‌شود که گلوله‌های آسیاب کننده به دیواره‌ها نچسبد و کار آسیاب به طور مداوم انجام شود.

با حرکت صفحه چرخان و محفظه، گلوله و پودر به صورت متناوب روی دیواره داخلی می‌غلتند و ساییده می‌شوند؛ این کار باعث می‌شود ذره‌ها با سرعت بسیار بالا برخورد‌هایی با دیواره داشته باشند که منجر به آسیاب شدن این ذره‌ها تا اندازه نانومتری شود.

این محفظه‌ها باید از استحکم بسیار بالایی برخوردار باشند و از فولاد‌های ضدزنگ، سخت کاری شده و دیگر مواد دارای استحکام بالا که یکدست و با گلوله‌ها هم جنس هستند استفاده می‌شود.

این آسیاب‌ها مواد را به شکلهایی، چون گرانول یا پودر میکرونیزه خرد می‌کند و ابعاد را تا کم‌تر از ۱۰۰ نانومتر کوچک می‌کند.

کنترل اندازه ذره‌ها به کمک این دستگاه، نیازمند توجه و در نظر گرفتن معیار‌های ویژه‌ای است که مجموعه‌ای از دانش و فناوری‌ها را می‌طلبد. تولید این آسیاب‌ها که کار خردکردن و فرآوری ذرات نانویی را به خوبی انجام می‌دهند توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان ممکن شده است.

فعالان فناور گهرنانوسازان توانسته‌اند دستگاه آسیاب گلوله‌ای را با دانش و فناوری بومی تولید و به مرحله تجاری‌سازی برسانند.

دستگاه تولیدی این شرکت دانش‌بنیان، اکنون به صورت گسترده‌ای برای تولید نانوپودر‌ها استفاده می‌شود و با توجه به طراحی ویژه‌ای که در نمونه بومی این محصول پیش‌بینی شده است، ابعاد ماده تحت آسیاب تا اندازه دلخواه تغییر می‌کند و به کوچک‌ترین حد ممکن خود می‌رسد.

با توجه به هزینه پایین و کارآمدی نمونه ایران‌ساخت این آسیاب، در برابر دیگر روش‌ها کارآمدتر است و یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای تولید بسیاری از نانو مواد اکنون جای خود را در بازار تجاری محصولات نانویی گشوده است.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۰۳۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین‌تکلیف ۱۷۰ خودروی توقیفی ‌مبارزه با مواد مخدر در اصفهان

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اصفهان گفت: بیش از ۱۷۰ دستگاه خودرو و تعدادی موتورسیکلت توقیفی شورای مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان تعیین تکلیف می‌شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، سید محمد موسویان درباره تعیین تکلیف و مزایده بیش از 170 دستگاه خودرو و تعدادی موتور سیکلت توقیفی شورای مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به تأکیدات رئیس قوه قضائیه و رئیس کل دادگستری استان اصفهان مبنی بر لزوم صیانت از بیت‌المال و تعیین‌تکلیف فوری وسایل نقلیه موجود در پارکینگ‌های سراسر استان اصفهان، مزایده خودروها و موتورسیکلت‌های توقیفی استان اصفهان امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در جریان آن تعداد بیش از 170 دستگاه خودروی سبک و سنگین و موتورسیکلت موجود در پارکینگ‌های موضوع این مزایده به فروش خواهد رسید.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اصفهان با تأکید بر اینکه همه موتورسیکلت‌ها و اکثر خودروها در این مزایده چندین سال در پارکینگ‌های استان اصفهان مانده بودند خاطرنشان کرد: با تدابیر اتخاذ شده در نتیجه برگزاری این مزایده همه این خودروها و موتورسیکلت‌ها به فروش خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در حوزه تعیین تکلیف وسایل نقلیه توقیفی به منظور اصلاح فرایندها و با تدوین برنامه‌ای جامع در دادستانی مرکز استان اصفهان، تمامی دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان اصفهان به صورت مستمر در حال بازدید از پارکینگ‌ها هستند.

موسویان گفت: اقدامات دستگاه قضایی استان اصفهان به منظور سامان‌دهی به وضعیت پارکینگ‌ها تا تعیین تکلیف همه خودروها و موتورسیکلت‌های توقیفی ادامه خواهد داشت.

وی ضمن تقدیر از نیروهای فراجا و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، خاطرنشان کرد: با رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های ماموران اطلاعاتی و انتظامی و حمایت دستگاه قضایی، با تمام توان و تلاش با باندهای جابجایی و فروش مواد مخدر در استان مبارزه خواهد شد.

انتهای پیام/163/.

دیگر خبرها

  • هوای رباط کریم تقریبا سالم است/خرابی دستگاه پایش آلودگی هوا
  • فیلتر شنی در دستگاه های تصفیه آب صنعتی
  • تعیین‌تکلیف ۱۷۰ خودروی توقیفی ‌مبارزه با مواد مخدر در اصفهان
  • نمایش دستاوردهای هسته‌ای بومی ایران در حاشیه کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای
  • در این سیاره سرعت باد مثل سرعت «گلوله» است
  • بررسی ویژگی های انواع گیت کنترل تردد
  • توقیف بیل مکانیکی میلیاردی در هرمزگان
  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید
  • عجیب‌ترین حادثه تاریخ در مکانیکی؛ کتک زدن یک کارگر با جارو توسط مرسدس بنز! + ویدئو