Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-02@04:51:53 GMT

گویش‌های اصیل قزوین با معرفی شدن حفاظت شوند

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۰۴۵۹۴

گویش‌های اصیل قزوین با معرفی شدن حفاظت شوند

مهدیه سادات قافله باشی  دوشنبه شب در برنامه تاریخ شفاهی گویش های و لهجه فرهنگ قزوین افزود: نزدیکی قزوین به تهران در کنار تمام محاسنی که برای ما دارد چند تاثیر منفی دیگر نیز داشته از جمله اینکه به واسطه ارتباطات بیشتر با پایتخت، رفته رفته لهجه و گویش قزوینی در حال استحاله است.

وی اضافه کرد: امروزه در اثر اصرار نسل جوان به صحبت کردن به لهجه فارسی معیار یا به اصطلاح فارسی تهرانی و پرهیز از کاربرد گویش قزوینی، کمتر از گذشته شاهد صحبت‌های شهروندان به این گویش هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین افزود: به فراموشی رفتن و زوال زبان‌ها و گویش‌های محلی که عامل هویتی، فرهنگی و تاریخی هر قوم و ملتی هستند، یک فاجعه فرهنگی و هویتی است که باید با برنامه ریزی‌های جدی تر آنها را از خطر نابودی نجات داد.

حمید عابدی‌ها شاعر و پژوهشگر ادبی قزوین نیز در این مراسم گفت: در زبان فارسی ۴۴ لهجه شناخته شده که یکی از آنها فارسی قزوینی است و باید به طور جدی معرفی شود.

وی با تاکید بر اینکه باید آثار مناسب علمی و زبان شناختی در این خصوص تهیه و تدوین شود، افزود: البته در این راستا چند تن از محققان آثاری ارایه داده اند اما کافی نیست.

عابدی ها ادامه داد: در لهجه قزوینی امثال فراوانی نیز وجود دارد که گرچه افرادی چون مجید بالدران یا محمد حسین سرداغی در مجموعه‌های مستقلی آنها را جمع آوری کرده‌اند اما این هم کافی نیست و ما نیاز به کارهای بزرگتری در این زمینه داریم.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های لهجه یا گویش قزوینی، هنجارمندی و قابلیت تعلیم دادن آن است و توصیه می‌شود یکی از مصوبات هفته فرهنگی قزوین این باشد که در رسانه‌های بومی مورد آموزش عمومی قرار گیرد.

عابدی‌ها افزود:آفتی که امروز لهجه و گویش قزوینی با آن مواجه است این است که گاهی در مقام معرفی این لهجه زیبا و کهن، حالت تمسخر پیش می آید.

وی گفت: البته در حال حاضر برنامه‌های خوبی مانند خان بابا در صدا و سیمای قزوین و همچنین آثار خوبی مانند اشعار رضا ارداقیان اجرا و منتشر شده‌اند که در جهت حفظ و معرفی هرچه بهتر و بیشتر این گویش تلاش می کنند.

۷۳۸۸*۶۱۰۱

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر پایتخت عضو شورای اسلامی شهر نسل جوان قزوین گویش قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۰۴۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک گفت: به مناسبت گرامیداشت دهم اردیبهشت سال جاری، از آهنگ خلیج‌فارس به دو زبان فارسی و عربی تهیه شده به سفارش این سازمان، رونمایی می‌شود.

محمود افتخاری‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی با تبریک فرارسیدن دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس اظهار کرد: طی سال‌های اخیر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به همراه اربابان غریب‌شان که از انقلاب اسلامی و اقتدار ایران زخم خورده‌اند همواره سعی و تلاش فراوانی در تحریف نام خلیج فارس داشته‌اند تا از این تغییر نام اعتباری برای خود بیافرینند و این آبراه استراتژیک جهان را به نام خود درآورند.

وی افزود: البته اعراب حاشیه خلیج فارس در پیمودن این مسیر تنها نبودند و گاه گاه از سوی بعضی مؤسسات بزرگ غربی از جمله نشنال جئوگرافی نیز همراهی می‌شدند.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک تصریح کرد: این همراهی‌ها در نهایت به عذرخواهی این گونه مؤسسات و جایگزینی نام اصیل خلیج فارس به جای نام‌های جعلی دیگر شد.

افتخاری فرد خاطرنشان کرد: به مناسبت گرامیداشت دهم اردیبهشت ماه سال جاری، از آهنگ خلیج فارس به دو زبان فارسی و عربی تهیه شده به سفارش این سازمان، رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: در راستای ارج نهادن این روز بزرگ و با عنایت به برنامه‌ریزی انجام شده سفارش ساخت یک قطعه موسیقایی به نام خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته شد.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک گفت: این اثر امروز دوشنبه دهم اردیبهشت در صحن علنی شورا با حضور اعضای شورای شهر و شهردار اراک رونمایی می‌شود.

کد خبر 749104

دیگر خبرها

  • ثبت رکورد تاریخی ورزشکاران قزوینی در مسابقات المپیک
  • کمک میلیاردی یک موسسه خیریه به نیازمندان قزوینی
  • اخبار ورزشی دوازدهم اردیبهشت استان قزوین
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • خرید بیش از ۹۵میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی
  • چند خبر کوتاه از ورزش قزوین
  • خرید بیش از ۹۵ میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی
  • پیکر بسکتبالیست نوجوان قزوینی تشییع شد
  • کسب دو مدال برنز توسط بوکسور‌های نوجوان قزوینی
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک