Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان آران‌وبیدگل با گستره ۶۱۰ هزار هکتار دارای بخش‌های گوناگون بیابانی مانند ماسه‌زار، دشت ریگی، دریاچه نمک، کلوت و یاردانگ است و پوشش‌های گیاهی به منظور حفاظت از عرصه‌های کویری، تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از فرسایش خاک ارزش بالایی برای کویرنشینان دارد.

آران‌وبیدگل با ۱۰۰ هزار هکتار جنگل دست‌کاشت تاغ نزدیک به ۴۰ درصد از تاغزارهای استان اصفهان را در خود جای داده که تا حدودی از هجوم ریزگردها و حرکت تپه‌های ماسه‌ای به سمت منطقه‌های مسکونی، کشاورزی و اقتصادی واقع در مرکز این شهرستان و شهرهای پیرامون جلوگیری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران‌وبیدگل روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: بر اساس استاندارد جهانی برای هر ۱۰ هزار هکتار یک قرق‌بان در نظر گرفته می‌شود که این شهرستان با حدود ۶۰۰ هزار هکتار عرصه تنها چهار قرق‌بان دارد و نیازمند به‌کارگیری ۵۶ قرق‌بان دیگر هستیم.

رضا شفیعی افزود: قرق‌بان‌ها در کنار حفاظت از جنگل‌ها مسوولیت‌های دیگری مانند جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی، حفاظت از مرتع‌ها و کنترل چرای دام‌ها را برعهده دارند که اینها ضرورت حضور بیشتر چنین نیروهایی را در آران‌وبیدگل یادآور می‌شود.

وی قاچاق چوب و ذغال را عامل تخریب جنگل‌های دست‌ کاشت شهرستان آران‌وبیدگل برشمرد و تصریح کرد: سودجویان برای رسیدن به سودهای کلان و بازار سیاه پر رونق ذغال اقدام به قطع درختان و زغال‌گیری می‌کنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران‌وبیدگل بیان کرد: امسال تلاش‌های صورت گرفته البته به کاهش ۹۰ درصدی تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و قاچاق چوب به نسبت سال گذشته منجر شده که افزایش جریمه نقدی قطع درختان، افزایش گشت‌ها، متلاشی کردن چند گروه سابقه‌دار قاچاقچی و اطلاع‌رسانی از جمله علت‌های این کاهش چشمگیر قاچاق چوب و تخریب عرصه های طبیعی در شهرستان است. 

وی اضافه کرد: آمار قطع تاغ در مدت مشابه سال گذشته افزون ‌بر ۶۰۰ اصله درخت با وزن ۳.۲ تن بود که با وجود کاهش صورت گرفته، از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۶۶ اصله درخت تاغ به وزن ۲۸۰ کیلوگرم از سوی قاچاقچیان چوب یا در نتیجه ناآگاهی شهروندان قطع شد.

شفیعی همچنین گفت: در راستای حفاظت از عرصه‌های طبیعی شهرستان، در سال‌جاری عملیات مالچ‌پاشی همراه با کشت نهال در ۸۵۰ هکتار از  عرصه‌های ابوزیدآباد با تخصیص اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریالی انجام می‌شود.

شهرستان ۱۰۳ هزار نفری آران‌وبیدگل ۱۰۲ هزار هکتار کانون بحران دارد و یکی از مناطق در معرض خطر فرسایش بادی و توفان‌های ماسه‌ای کشور به شمار می‌آید.

این شهرستان در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال استان اصفهان واقع است.

۷۴۷۲/۸۱۲۳

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر استان اصفهان ریگی کشاورزی منابع طبیعی منابع طبیعی و آبخیزداری قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۰۸۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ هزار تن کلزا در دهلران برداشت شد

به گزارش خبرنگار مهر، لطیف صادقی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران از برداشت ۲۰ هزار تن کلزا از اراضی این شهرستان خبر داد و گفت: هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافته است.

وی اظهار کرد: تا کنون از این سطح زیر کشت ۲۰ هزار تن کلزا برداشت شده که رکوردی در تولید این محصول در تاریخ شهرستان دهلران محسوب می‌شود.

فرماندار ویژه دهلران با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۶۷ هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته است، گفت: تا امروز بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم از این سطح زیرکشت برداشت شده و پیش‌بینی می‌شود این میزان به ۲۰۰ هزار تن برسد.

کد خبر 6100161

دیگر خبرها

  • ۷۵ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی در فروردین ماه سال جاری رفع تصرف شد 
  • ۲۰ هزار تن کلزا در دهلران برداشت شد
  • برخورد قاطع با متصرفان اراضی ملی در شهرستان دهلران
  • ۷۵ هکتار از اراضی ملی کردستان رفع تصرف شد
  • یک حلقه چاه آب غیر مجاز در تنگستان پلمب شد
  • حفاظت و حراست از اراضی ملی اولویت دستگاه‌های متولی باشد
  • لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه درختکاری و حفظ منابع طبیعی
  • پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین
  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • برگزاری یادواره ۴۰۰ شهید کارگر و فرهنگی آران و بیدگل