Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@13:07:39 GMT

چاپ اندام تنها در چند ثانیه!+فیلم

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۰۹۳۵۰

چاپ اندام تنها در چند ثانیه!+فیلم

دانشمندان سوئیسی با کمک دانشمندان هلندی موفق به ابداع روش جدیدی برای چاپ سه‌بعدی اندام بدن شده‌اند که این کار را تنها در عرض چند ثانیه ممکن می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، ما اخیرا چیزهای زیادی در مورد چاپ زیستی سه‌بعدی شنیده‌ایم، روشی که در آن می‌توان اندام و قطعات کوچک بدن را با بافت بیولوژیکی چاپ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون یک فناوری جدید نوید می‌دهد که این روند سریع‌تر و عملی‌تر از همیشه انجام خواهد شد.

چاپ زیستی سه‌بعدی به طور معمول با روشی شبیه به چاپ سه‌بعدی معمولی انجام می‌شود که طی آن یک جسم به آرامی به شکل لایه لایه چاپ و ساخته می‌شود. لایه‌های پی در پی از مواد روی یکدیگر قرار می‌گیرند و جسم نهایی حاصل می‌شود. اما این روش لایه لایه به این معنی است که چاپ حتی یک مورد ساده می‌تواند ساعت‌ها یا شاید چند روز طول بکشد.

به تازگی‌ دانشمندان در حال آزمایش یک روش سریع‌تر برای چاپ انواع اشیاء غیر بیولوژیکی هستند که به چاپ حجمی معروف است. اما اکنون یک تیم از انستیتوی تحقیقاتی EMPA سوئیس با همکاری محققان دانشگاه اوترخت هلند این فناوری را برای تولید اندام بدن با اندازه چند سانتی‌متر مربع تطبیق داده‌اند. این قطعات شامل دریچه قلب، مینیسک و یک بخش پیچیده از استخوان ران است.

این فرآیند شامل شلیک پرتوهای لیزر به داخل یک لوله است که آهسته در حال چرخیدن است و با یک هیدروژل سلول بنیادی حساس به نور پر شده است و با تمرکز انرژی نور در مکان‌های خاص می‌توان ژل را در آن نقاط سفت کرد تا طی چند ثانیه شیء سه‌بعدی مورد نظر را تولید کرد. ضمن اینکه سلول‌های بنیادی در این فرآیند آسیب نمی‌بینند.

دانشمندان در مرحله بعد سلول‌های اندوتلیال را اضافه می‌کنند که سطح داخلی رگ‌های خونی را تشکیل می‌دهند. این کار باعث می‌شود تا قطعه چاپ شده حاوی عروق شود، در حالی که سلول‌های بنیادی به انواع سلول‌های مورد نیاز یعنی سلول‌های قلب، سلول‌های استخوانی و غیره متمایز می‌شوند.

محصول نهایی می‌تواند بعدا به عنوان یک جایگزین در بدن گیرنده انسانی یا آزمایش‌های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد و نیاز به حیوانات آزمایشگاهی را کاهش دهد.

"کریستوف موزر" رئیس آزمایشگاه دستگاه‌های فوتونیک کاربردی موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان می‌گوید: این تازه آغاز کار است. ما معتقدیم که روش ما ذاتا مقیاس پذیر است و می‌تواند برای تولید طیف گسترده‌ای از مدل‌های بافت سلولی مورد استفاده قرار گیرد.

فرآیند چاپ زیستی حجمی در یک مقاله در مجله Advanced Material منتشر شده است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چاپ سه بعدي چاپ زیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۰۹۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران

فیبروز صفاقی مهمترین علت از دست دادن ظرفیت دیالیز است که معمولاً به دلیل التهاب و فیبروتیک شدن صفاق روی می‌دهد. یافته‌های پژوهشگران برای نخستین بار نشان داد می‌توان از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی برای درمان ضایعات صفاق استفاده کرد. مطالعات بالینی آینده می‌تواند امکان استفاده درمانی از این سلول‌ها را در مبتلایان به فیبروز صفاقی مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش ایسنا، کارآزمایی بالینی از سوی امین احمدی، سودابه اعلاتاب، رضا مقدسعلی، ایرج نجفی، سروش شکرچیان از پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه ماستریخ هلند به بررسی تأثیر سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی خود فرد، بر عملکردی صفاق و التهاب آن در افراد تحت دیالیز پرداختند.

در همین ارتباط باید گفت؛ بیماری مزمن کلیه (Chronic kidney disease) یک نارسایی آرام، پیش رونده و غیرقابل برگشت در کلیه است که حدود هفتصد میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند.

پیشرفت این بیماری می‌تواند تا تخریب کامل کلیه و نیازمند شدن فرد مبتلا به پیوند کلیه یا دیالیز روزانه ادامه پیدا کند. اگر دیالیز دیگر قادر به تصفیه مایعات و محلول‌ها به میزان مورد نیاز برای بیمار نباشد، شرایطی با عنوان ناکارآمدی اولترا فیلتراسیون اتفاق می‌افتد که منجر به بی‌فایده شدن دیالیز برای بیماران می‌گردد.

 فیبروز صفاقی مهمترین علت از دست دادن ظرفیت دیالیز است که معمولاً به دلیل التهاب و فیبروتیک شدن صفاق روی می‌دهد. این شرایط برای حدود ۲۰ درصد از بیماران با سابقه دیالیز طولانی اتفاق می‌افتد. با پیشرفت پزشکی بازساختی (پزشکی ترمیمی) در چند دهه اخیر تلاش‌هایی برای سلول درمانی فیبروز صفاقی صورت گرفته است.

نتیجه این پژوهش که در نشریه بین المللی Archives of Iranian Medicine منتشر شده است، نشان داد، استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی باعث بهبود جزئی در اولترافیلتراسیون و کاهش اندک التهاب در بیماران می‌گردد.

یافته‌های این پژوهش برای نخستین بار نشان داد می‌توان از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی برای درمان ضایعات صفاق استفاده کرد. مطالعات بالینی آینده می‌تواند امکان استفاده درمانی از این سلول‌ها را در مبتلایان به فیبروز صفاقی مورد بررسی قرار دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پایان انتظار 6 ساله قهرمانان پرورش‌اندام
  • توسعه همگانی رشته‌های زیرمجموعه بدنسازی در اولویت قرارگیرد
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • پورکیانی سرپرست دبیری فدراسیون بدنسازی و پرورش‌اندام شد
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • مصیبت جدید مستاجران!
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • مصیبت جدید مستاجران
  • کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند