Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل تربیتی معتقد است برای اصلاح و فرهنگ‌سازی امر حجاب باید ادارات دولتی و شرکت‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد. ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، عفاف در کنار حیا عناصری به هم پیوسته‌اند که خداوند آن را در وجود تمام انسان‌ها نهادینه کرده است از این جهت هر فردی به صورت ذاتی می‌داند که مسیر رستگاری و کمال معنوی در گام اول در گروی التزام به این خصلت‌های نیکوست؛ چرا که وجود این دو عنصر به هر فردی تعالی روحی و عزت نفس می‌بخشد و در مقابل، هر مقدار این عناصر در انسان کاهش یابد، موجب تنزل روحی و شخصیتی وی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه مسلم است، حجاب و پوشش از اصلی‌ترین مصادیق عفاف است به گونه‌ای که در تمام آموزه‌های ادیان و نیز متون کتب مقدس نسبت به رعایت آن تأکید شده است. حتی در این متون شاهد حد و حدود و قوانین شرعی حجاب هستیم. همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهد علاوه بر تأکید ادیان آسمانی بر حجاب، امری معمول در بین مردم جوامع تلقی می‌شده است. «جرجی زیدان»، دانشمند مسیحی در این باره می‌گوید: «اگر مقصود از حجاب، پوشانیدن تن و بدن است، این وضع، قبل از اسلام و حتی پیش از ظهور دین مسیح، معمول بوده است و آثار آن هنوز در خود اروپا باقی مانده است».

آنچه بر اهمیت حفظ حجاب می‌افزاید، علاوه بر جنبه اخلاق فردی، شامل جنبه‌های اجتماعی آن نیز می‌شود. از این منظر حجاب امری است که تأثیرات مثبتی بر سلامت روانی جامعه می‌گذارد و عدم رعایت آن، جامعه را با چالش‌های روانی و اخلاقی مواجه می‌کند. زیرا عدم رعایت مناسب حجاب از سوی زنان، ناشی از یک حالت تبرج و خودنمایی است که این مسئله به تنهایی سلامت روان آن‌ها را با تهدید مواجه می‌کند و از دیگر سو زمینه‌های تنش رفتاری در مردان را ایجاد می‌کند. وقتی زن با پیکر آراسته، خود را در دیدگاه مرد قرار می‌دهد، خواه ناخواه غریزه جنسی مرد را بر می‌انگیزد و چون به خاطر موانع شرعی یا عرفی و یا قانونی این غریزه برانگیخته شده ارضاء و برطرف نمی‌شود، پریشانی فکر و فشار روحی ایجاد و احساس محرومیت و ناکامی را بیدار می‌کند و در صورت تکرار، تعادل آدمی را برهم زده و سرانجام موجب بیماری روانی می‌شود.

تمام این چالش‌ها زمینه‌های تزلزل پایه‌های خانواده را فراهم می‌آورد. زیرا بانویی که باید به فکر پرورش معنوی خویش و در عین حال تربیت فرزند و همسرداری باشد، وقت خود را صرف آراستگی ظاهری می‌کند و به صورت کلی از وظایف خود باز می‌ماند. همچنین مردی که باید اوج محبت خود را نثار همسر خویش کند، با دیدن زنان بدحجاب و یا به تعبیری بی‌حجاب، ممکن است با خطرات غیر قابل جبران‌پذیری مواجه شود. ادیان آسمانی با توجه به این مسائل قوانینی وضع کرده‌اند تا سلامت روانی و معنوی جامعه تضمین شود.

از این روست که باید نهادهای حکومتی و مرتبط با مسئله عفاف و حجاب به صورت جدی‌تری به این امر بپردازند. متأسفانه گاهی شاهد وضع قوانین یک‌جانبه‌گرایانه از سوی این نهادها هستند. این نهادها در حالی برای جامعه قوانین حجاب را وضع می‌کنند که ادارات دولتی و نیمه‌دولتی و یا شرکت‌های خصوصی با مسئله بدحجابی کارمندان دست و پنجه نرم می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمدرضا دُرانی، کارشناس مسائل تربیتی معتقد است برای اصلاح و فرهنگ‌سازی امر حجاب باید ادارات دولتی و شرکت‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد. وی در این باره می‌گوید شما تبلیغات روزنامه‌ها را نگاه کنید، نوشتند یک خانم با ظاهر مناسب و با روابط عمومی خوب. یعنی اگر می‌خواهی در فلان شرکت خصوصی پذیرفته شوی، باید الزامات آنجا را که شامل آرایش، خودنمایی و تبرج است، داشته باشی. لذا یک بخش (از اصلاح حجاب) مربوط به قانون‌گذاری می‌شود. خیلی از جاهای دنیا این قانون است. مرد و زن در محل تحصیل‌شان، پوشش متناسب با قوانین آنجا را دارند. آیا جامعه ما به این سمت نمی‌تواند حرکت کند؟ چطور تاکسی‌های ما دارای رنگ‌های زرد و سبز است! چطور در برخی کشورها اگر مرد کروات نزند، نشانه بی‌ادبی است؟ باید فرهنگ‌سازی کنیم. باید از خانواده شروع شود. زیرا کانون اصلی تربیت و رشد از خانواده شکل می‌گیرد.

بدحجابی و تنوع‌طلبی آرامش روانیِ زن را تخریب می‌کند / فضای خودآرایی را برای دختران خود در منزل فراهم کنید + فیلمحیا و حجاب شناسنامه زن ایرانی است

ادامه آن را در فیلم زیر مشاهده کنید.

انتهای‌ پیام/

R1392/P/S4,37/CT16 پیوست حجت الاسلام درانی: آسیب اجتماعی حجاب ۱

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۰۹۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، گفت: امروز وحدت در جامعه اسلامی مهمترین رکن پیشرفت محسوب می‌شود، بنابراین هر قلمی و هر قدمی و هر کلام و اقدامی در فضای واقعی و مجازی که بخواهد خللی در وحدت جامعه ایجاد کند، خیانت است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، حجت‌الاسلام علی عبداللهی ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل دادگستری استان قزوین که در محل سالن اجتماعات مرکز آینده پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام(ره) قزوین برگزار شد، اظهار داشت: توقع از همه مسئولین خاصه مسئولین قضایی، انضباط کاری، وقت‌شناسی و معطل نکردن مراجعین به دستگاه‌ها است.

وی ادامه داد: بازداشت کردن افراد آخرین کار است و ما در دستگاه عدلیه باید تلاش کنیم افرادی را که مرتکب خطا و جرمی شده‌اند، اگر ضرورت اقتضاء نکرد به زندان نفرستیم.

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه یادآورشد: اولین ملاک قضات در دستگاه عدلیه اقتدار است، یاحکمی صادر نمی‌شود یا اگر صادر شد بدون هیچ گونه رودربایستی اجرایی شود.

عبداللهی افزود: اگر احکام قضایی قطعیت یافته و در مقابل قاضی قرار گرفت نسبت به اجرای آن هیچ تعللی نکنند، چنانچه تعللی در اجرای حکم انجام شود ممکن است ثبات و اقتدار نظام آسیب ببیند.

وی تصریح کرد: تاکیدات ریاست قوه قضائیه در درون و بیرون از مجموعه دستگاه قضائی بر صیانت است، اگر چه فردی حریم ها و حرمت‌ها را شکست و در انجام به وظایف محوله خودش کوتاهی کرد برخورد با وی به عنوان یک راه مقتدر مبارزه با فساد ضروری است.

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، گفت: مبارزه با فساد و قائل نبودن تبعیض در مکتب دستگاه عدلیه حرام است و یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی که همواره رئیس قوه قضائیه به آن تاکید کرده و در سند متعالی قوه نیز نسبت به آن تاکید شده است این موضوع است.

وی در ادامه عنوان کرد: یکی از خواسته های مقام معظم رهبری تامین امنیت روانی در سطح جامعه است چرا که (جهش تولید، با مشارکت مردم) جز با امنیت روانی و آرامش روانی میسر نیست.

عبداللهی تصریح کرد: هر کسی، در هر لباس و جایگاهی بخواهد امنیت روانی جامعه را به هم بریزد، دستگاه قضائی در کنار دستگاه های امنیتی و انتظامی در مقابل او خواهند ایستاد.

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه با تاکید بر وحدت در جامعه این چنین اذعان داشت: امروز وحدت در جامعه اسلامی مهمترین رکن پیشرفت محسوب می‌شود، بنابراین هر قلمی و هر قدمی و هر کلام و اقدامی در فضای واقعی و مجازی که بخواهد خللی در وحدت جامعه ایجاد کند، خیانت است. 

وی تاکید کرد: در طول سنوات پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره ثابت کرده‌ایم که نسبت به وفاداری به خون شهدا و تاسی در ولایت‌مداری پایبند هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی برای توسعه گردشگری اردبیل
  • لزوم همراهی علم و عمل در رشته‌های روانشناسی و مشاوره
  • وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است
  • چرا ادارات دولتی خود را در مسئله حجاب مسئول نمی‌دانند؟
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • لزوم جذب مشارکت بخش خصوصی برای اتمام طرح‌های نیمه تمام استان
  • عجیب‌ترین دستور در یک استان؛ منشی‌های خانم ممنوع شدند!
  • باید قدر و منزلت معلمان را به خوبی دانست/ لزوم رعایت عفاف و حجاب در جامعه
  • منشی زن در ادارات دولتی ممنوع شد
  • دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»