Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@02:44:51 GMT

کشف شیوه جدید برای درمان دردهای مزمن

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۱۰۹۴۶

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد هدف قرار دادن یک پروتئین خاص در نخاع می‌تواند مبنای تولید یک داروی جدید برای کاهش دردهای مزمن باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تعداد زیادی از افراد در دنیا از دردهای مزمن رنج می‌برند. این دردها معمولا بیش از سه ماه طول می‌کشد، اما نگرانی خاصی در مورد دردهای نوروپاتی (بیماری اعصاب محیطی ) که یک نوع درد مزمن محسوب می‌شود، وجود دارد؛ عفونت‌های ویروسی، دیابت، اسکلروز چندگانه و مصرف بیش از حد الکل از جمله دلایل بروز درد نوروپاتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علائم این درد شامل سوزش، احساس خارش و شوک شدن است. این علائم می‌تواند فعالیت‌های روزمره افراد را مختل کند. موضوع قابل توجه اینکه داروهای تسکین دهنده اغلب برای این نوع دردها موثر واقع نمی‌شوند. گروهی از محققان دانشگاه "Arahus" در دانمارک به منظور بررسی این موضوع مطالعه‌ای روی موش ها انجام دادند. در واقع موش‌ها نمی‌توانند پروتئینی را که روی سطح سلول‌های عصبی به وجود می‌آید (سورتیلین)، تولید کنند، بنابراین به نظر می‌رسد آن‌ها بعد از آسیب عصبی، هیچ دردی را احساس نمی‌کنند.

محققان تاثیر مشابهی را در موش‌هایی دیدند که آسیب عصبی به آن‌ها وارد شده بود، اما تنها زمانی این اتفاق رخ داده بود که مسیر پروتئین سورتیلین را مسدود کرده بودند.   پژوهشگران دریافتند درد مزمن، نتیجه عملکرد ضعیف سلول‌های عصبی است. بنابراین آن‌ها به منظور پی‌بردن به رابطه بین پروتئین سورتیلین و درد، از روش‌های مولکولی که شامل تحلیل و بررسی پروتئین و بافت می‌شد، استفاده کردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد زمانی که به عصب آسیب وارد می‌شود، سلول‌های عصبی، بسیار فعال می‌شوند، سپس تاثیرات زنجیره‌ای متناوب آن‌ها که منجر به درد می‌شود، شروع خواهد شد. این تاثیرات زنجیره‌ای متناوب را می‌توان توسط مولکول خاص موجود در نخاع به نام "نئوروتنسین" (neurotensin) متوقف کرد. به گفته محققان این مولکول توسط پروتئین سورتیلین از بین می‌رود.

 محققان معتقد هستند که مسدود کردن پروتئین سورتیلین، تاثیرات مشابهی بر بدن انسان دارد، اما این موضوع که آیا این نتایج در مورد بدن انسان نیز صدق می‌کند یا خیر، باید در تحقیقات آینده مورد بررسی قرار بگیرد

نتایج این مطالعه در مجله Science Advances  منتشر شده است.

کد خبر 387325

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تازه های پزشکی پروتئین درمان کاهش درد شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۰۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دو ویتامین برای سلامت قلب مهم هستند

به گزارش خبرآنلاین، ویتامین‌های B نقش اساسی در فرآیند تبدیل غذا به انرژی دارند. ویتامین‌های B شامل تیامین (B ۱)، ریبوفلاوین (B ۲)، نیاسین (B ۳)، اسید پانتوتنیک (B ۵)، B ۶ (پیریدوکسین)، بیوتین (B ۷)، فولات (B ۹) و B ۱۲ است. این ویتامین‌ها هم‌چنین با تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی، که برای عملکرد مغز و تنظیم خلق و خوی ضروری هستند، به داشتن یک سیستم عصبی سالم کمک می‌کنند. علاوه بر این، ویتامین‌های B ۶ و B ۱۲ برای سلامت قلب و عروق بسیار مهم هستند، زیرا به تنظیم سطح هموسیستئین و تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند.

برخی از عوامل سبک زندگی می‌توانند بر سطوح ویتامین B در بدن تأثیر بگذارند. مصرف الکل می‌تواند جذب چندین ویتامین B را مهار کند. افزایش سطح استرس می‌تواند برخی از ویتامین‌های B، به ویژه ویتامین B ۶ را کاهش دهد. از سوی دیگر، رژیم‌های غذایی با مقادیر کم ویتامین B می‌تواند منجر به افزایش سطح استرس و خلق و خوی ضعیف شود.

برای دریافت ویتامین B کافی، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از منابع ویتامین B یک گام کلیدی است. مصرف مکمل‌های B کمپلکس که حاوی تمام ویتامین‌های گروه B است را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901027

دیگر خبرها

  • بررسی میزان موفقیت درمان ناباروری با IVF در ایران
  • هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • پایان بررسی جداول لایحه بودجه در جلسات علنی مجلس
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو
  • این دو ویتامین برای سلامت قلب مهم هستند
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • این ۵ ماده غذایی را که هرگز نباید دوباره گرم کرد