Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی رغم عزم جامعه جهت منسجم نگاه داشتن کانون خانواده به عنوان بنیادی ترین نهاد موجود در جامعه، متاسفانه فضای مجازی، اینترنت و در ذیل آن شبکه های اجتماعی مجازی بسیاری از کارکردهای خانواده را دچار اختلال نموده و منجر به آسیب های روانی و فرهنگی بسیاری در خانواده گردیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ خانواده از ابتدایی‎ترین و کوچک‎ترین نهادهای اجتماعی است که نقش تربیتی را ایفا می کند و عملا زیربنا و اساس حیات یک جامعه بستتگی به نحوه عملکرد خانواده های آن جامعه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نهاد تربیتی از دیرباز تاکنون از جهات مختلف مورد توجه جامعه شناسان، روانشناسان و متخصصان علوم تربیتی قرار گرفته است.

شاید در گذشته والدین به راحتی نقش های تربیتی خود را ایفا می کردند و فرزندان نیز جایگاه خود را در خانواده به درستی درک می کردند و عوامل مختلف دیگر در تربیت نظیر گروه همسالان، محیط و ... نقش کمتری در نحوه تربیت افراد داشتند اما در چند دهه اخیر با حرکت شتابان علم و پیشرفت فناوری های ارتباطی و همه گیر شدن رسانه های دیجیتال، خانواده ها دچار دگرگونی در همه عرصه ها به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت شده اند و در عرصه تعلیم و تربیت یک سردرگمی را تجربه می کنند که می تواند نتایج نامطلوبی داشته باشد.

فضای مجازی در کاهش ارزش های خانواده به شدت موثر است/ استحاله هویت ایرانی با تغییر سبک زندگی

علی عسگری کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: ارتباطات مبتنی بر شبکه های اجتماعی بیشترین تاثیر خود را در روابط خانوادگی برجا می گذارند.

وی ادامه داد: اعضای یک خانواده ترجیح می دهند، اتفاقات مهمی را که در طول برای آن ها صورت می گیرد روی شبکه های رسانه ای و فضاهای اجتماعی به اشتراک بگذارند و اتفاقات شخصی خود را عمومی کنند.

عسگری با بیان اینکه به اشتراک گذاری اطلاعات خانوادگی در فضای مجازی از حریم خصوصی خارج شده و عمومی می شود، افزود: این مهم اثرات مخربی بر خانواده ها می گذارد و مهمترین اثر، ارتباطات مستقیم در خانواده ها به حداقل می رسد و آثار آن بعدها در طلاق عاطفی بروز پیدا می کند.

وی تصریح کرد: اینترنت و به طور کلی فضای مجازی بر کاهش کارکرد خانواده و مشارکت اعضای خانواده و در نهایت کاهش ارزش های خانواده موثر است.

این کارشناس فضای مجازی با تاکید بر اینکه فضاهای مجازی نیز سبک زندگی افراد را تغییر داده اند، گفت: شبکه اجتماعی در درازمدت موجب کاهلی، افسردگی و بروز حالات روانی غیرقابل قبول و غیرعادی در فرد شده و زمینه‌ساز بسیاری از رفتارها و ناسازگاری‌ها در خانواده می‌شود. با پایین آمدن آستانه تحمل افراد یک خانواده، زمینه جدایی آنها از هم فراهم می‌آید.

عسگری در پایان خاطر نشان کرد: خانواده ها تلاش کنند، صمیمیت و احساس قرابت و نزدیکی را در میان اعضای خانواده گسترش داده تا اعضای خانواده برای به دست آوردن این احساس و صمیمت به فضای مجازی پناه نبرند.

 

 

تک فرزندی، طلاق عاطفی، بلوغ جنسی زود رس مهمترین آسیب های فضای مچازی که بنیان خانواده را نابود می کند

زهرا داوودی روانشناس در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: فناوری همیشه مثل یک شمشیر دو لبه است و جذابیت و امکاناتی که فناوری های نوین در اختیار طیف گسترده کابران قرار می دهد، بسیاری از مقاومت های اولیه را در هم می شکند.

وی ادامه داد:فضای مجازی افراد را تک بعدی و تک محوری تربیت می کند و در دراز مدت مشکلات روانی در افراد بروز پیدا می کند و این از ابعاد روانی جنگ نرم دشمن است که سعی کرده با نفوذ در خانواده بنیان خانواده های ایرانی را سست کند.

این روانشناس افزود: شکل گیری هویت مجازی، شکستن مرز فضای حقیقی و مجازی، بلوغ جنسی زودرس در شبکه‌ های اجتماعی، هنجارشکنی در سایه‌ گمنامی از آسیب هایی است که کاربران را به سمت روابط آزادی کشانده و تا حد زیادی باعث حیازدایی در روابط وتعاملات شده و زمینه بروز آسیب های اجتماعی را در جامعه فراهم می آورد.

داوودی با بیان اینکه طلاق عاطفی، کاهش روابط روبرو در خانواده ها، کاهش دیدارهای حضوری و ... از فضای مجازی نشات گرفت، تصریح کرد: در جامعه کنونی افراد در کنار یکدیگر حضور فیزیکی دارند و اکثرا سرشان در گوشی هایشان است و ارتباط رو در رو با هم ندارند یا اگر داشته باشند بسیار اندک است و این به مرور بنیان خانواده ها را متلاشی می کند.

 

وی با تاکید بر اینکه کاهش تعداد اعضای خانواده نیز یکی از آسیب های مخرب فضای مجازی است، تصریح کرد: وقتی تلفن همراه فرزند زوجین می شود خانواده ها به سمت تک والدی می روند و این نیز نفوذ فرهنگی دشمن است زیرا یکی از تهدیدهایی که آینده کشور را تهدید می کند جمعیت است ، جمعیت کشور روز به روز در حال کاهش است.

 

 

فضای مجازی بسیاری از کارکردهای خانواده را دچار اختلال کرده است/ برای جلوگیری و از هم پاشیدگی خانواده ها؛ والدین باید تا حدودی نسبت به فناوری های روز دنیا آگاهی داشته باشند

مریم حق شناس کارشناس تربیتی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: از دیدگاه قرآن حکمت تشکیل خانواده رسیدن به آرامش روانی است بنابراین سبکی که خانواده برای تعامل با فرزندان انتخاب می ند بر انتخاب ارزش های ایشان و همچنین از جمله حقوق فرزندان به ایشان در تشکیل خانواده کمک می کند.

وی ادامه داد: علی رغم عزم جامعه جهت منسجم نگاه داشتن کانون خانواده به عنوان بنیادی ترین نهاد موجود در جامعه، متاسفانه فضای مجازی، اینترنت و در ذیل آن شبکه های اجتماعی مجازی بسیاری از کارکردهای خانواده را دچار اختلال نموده و منجر به آسیب های روانی و فرهنگی بسیاری در خانواده گردیده است و نیز منشاء بروز دگرگونی های عمیق و اساسی در ارزش های فرهنگی خانواده و روابط میان اعضای خانواده و به خطر افتادن بنیان خانواده شده است.

این کارشناس تربیتی افزود: برقراری ارتباط از طریق فضای مجازی در سال های اخیر جایگاه قابل توجهی در بین افراد جامعه پیدا کرده است و شبکه های اجتماعی در ابعاد مختلف در زندگی فردی و اجتماعی افراد تاثیر به سزایی گذاشته و هم چنین در شکل دهی به هویت آنها بی تاثیر نبوده است بنابراین نمی توان آن را نادیده گرفت و از زندگی روزمره حذف نمود.

حق شناس به آسیب های اجتماعی و فرهنگی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: سست شدن بنیان خانواده، سردی روابط زن و شوهر و خیانت همسران، عادی جلوه دادن روابط نامشروع، کاهش روابط و تعامل میان والدین و فرزندان، طلاق، ترویج همجنس گرایی، ترویج تقدس زداییی از ارزش های دینی و یا به طور کلی دین زدایی و نیز عاملی موثر در انتقال ارزش ها و هنجارها و فرهنگ های غربی و بیگانه و نادیده گرفتن ارزش های فرهنگی ملی و بومی و از هم گسیختگی فرهنگی اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه افراد بایستی برای ورود به این دنیای مجازی خصوصا برقراری ارتباط و تعامل در شبکه های اجتماعی مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند، افزود: برقراری ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری خانواده ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری در اولویت قرار گیرد.

این کارشنس تربیتی تصریح کرد: پیشگری از آسیب های اجتماعی و توجه والدین به فرزندان و نیز رفتار آنان بسیار مهم است و برای جلوگیری و از هم پاشیدگی خانواده ها، والدین باید تا حدودی نسبت به فناوری های روز دنیا آگاهی داشته و بدانند که تغییر در رفتار فرزندان به معنای تغییر در طرز فکر آنهاست و هنگامی که بنای فکری و شخصیت آنها به صورت ناصحیح شکل گیرد، راه نفوذ به حریم خصوصی شان و محیط امن خاواده باز می شود.

وی در پایان گفت: چنانچه خانواده ها نسبت به شیوه های جدید ارتباط فرزندان خودآگاهی و شناخت کافی و لازم را داشته باشند، از انجام بسیاری از جرایم و ارتباطات پنهانی آنان جلوگیری به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۱۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر پژمان بختیاری نیا به خبرنگار ما گفت: تغییرات جمعیت یک پدیده اجتماعی مهم است که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله باروری، مرگ و میر، مهاجرت، و تغییرات اجتماعی و اقتصادی قرار می‌گیرد. این تغییرات می‌توانند به شکل افزایش یا کاهش جمعیت، تغییر در ساختار سنی جمعیت و تأثیر بر اقتصاد و جامعه منجر شوند.


وی افزود: کشور ما در موضوع جمعیت در موقعیت حساسی است و با بسته شدن پنجره جمعیتی وارد بحران خواهیم شد، اکنون دو سوم جامعه در رده سنی ۱۵ تا ۶۴ سال هستند و در واقع ۷۰ درصد جامعه در این رده سنی قرار دارند و به همین منظور ما باید به ساختار سنی توجه کنیم، زیرا در مرحله پنجره جمعیتی همه مشکلات متخصصان و پژوهشگران بحث توانمندسازی جوانان است و از این روش جهش توسعه‌ای را خواهیم داد.


دکتر بختیاری نیا ادامه داد: در تدوین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ۲۱ مانع فرزندآوری مورد توجه قرار دارد که عبارتند از؛   تاخیر در ازدواج جوانان، کاهش سن ازدواج، الگوی مسکن، مشکلات اقتصادی و هزینه فرزندپروری، اشتغال و نگرانی آتیه زنان، اشتغال پدران خانواده، هزینه دوران باداری و شیردهی، هزینه‌های ناباروری، عقیم‌سازی و استفاده بی‌رویه از اقلام پیشگیری، ترس از فرزند معلول، قبح‌زدایی از سقط جنین، نگهداری از تربیت و آینده فرزندان و ضعف خدمات اجتماعی مادر و کودک از جمله این موانع است.


رئیس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: همان طور که سیاست‌های تحدید جمعیت در دهه ۶۰ برپایه تغییر نگرش‌ها، هنجار‌ها و ارزش‌ها بود، امروز نیز برای مهندسی معکوس این مساله هیچ راهی جز از مسیر ایجاد تغییر در نگرش‌ها و ارزش‌ها وجود ندارد. سیاست‌گذاری جمعیتی نوعی سیاست‌گذاری اجتماعی است و باید در این چارچوب حرکت کند و از الزامات آن، توجه به بستر‌های فرهنگی است. تمرکز بر روی تغییرات فرهنگی، مدیریت انتقال زمان و استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کمک‌کننده در فرزندآوری از دیگر موارد در این زمینه هستند.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می‌گوید: در واقع در کنار حل مشکلات اقتصادی کشور، باید برای تغییر انگاره‌های غلط نقش بسته در اذهان جامعه درباره جمعیت و فرزندآوری، کار فرهنگی را در اولویت قرار دهد تا زنان و مادران بتوانند در کنار فعالیت‌های اجتماعی، نقش مادری خود را با کمترین دغدغه دنبال کنند.


وی گفت: در بخش فرهنگی فردگرایی گفتمان غالب است. آزادی‌های فردی، تغییر ارزش‌ها و هنجار‌های فردی و به طور کلی سبک زندگی از مولفه‌هایی هستند که سبب افزایش سن ازدواج شده‌اند، در حقیقت شاهد تغییر سبک زندگی هستیم که این موارد به طور قطع در افزایش سن ازدواج اثرگذار هستند و در نتیجه سن باروری نیز افزایش می‌یابد. توجه به عقاید، اخلاق، خرده فرهنگ‌ها و زیست بوم از اصول پرداختن به کار‌های فرهنگی است.

دکتر بختیاری نیا افزود: حمایت از ازدواج جوانان و فرزندآوری آنها، ارزشمند کردن فرزندآوری توسط عوامل فرهنگ‌ساز، رسانه‌ها و رفع موانع و مشکلات خانواده‌ها در این مسیر که عمدتاً در قانون جوانی جمعیت مورد توجه هستند می‌توانند ما را از این بحران عبور دهند، اما لازم است بدانیم مهمترین موضوع فرهنگ‌سازی و الگوسازی است که آحاد مردم و گروه‌های اجتماعی باید به آن توجه کنند.


وی تاکید کرد: مساله جوانی جمعیت از برنامه‌های محوری وزارت بهداشت است و فرزندان سرمایه‌های ارزشمند جامعه و خانواده هستند.

دیگر خبرها

  • نام خلیج فارس همیشه ماندگار است
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • خزعلی: دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است