Web Analytics Made Easy - Statcounter

میزان تولید گندم در کشور از ۹.۳ میلیون تن در سال ۹۲ به بیش از ۱۳.۶ میلیون تن در سال ۹۷ رسیده که رشد قابل قبولی است.

 سرویس اقتصاد مشرق - گرچه مقایسه آمارها نشان می‌دهد کشور در شرایط فعلی از لحاظ خودکفایی در تولید گندم به حد قابل قبولی رسیده است اما باید مراقب بود این دستاورد که با تلاش‌های بسیاری به ثمر نشسته مسیر عکس به خود نگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس آماری که اخیرا منتشر شده، میزان تولید گندم در کشور از ۹.۳ میلیون تن در سال ۹۲ به بیش از ۱۳.۶ میلیون تن در سال ۹۷ رسیده که رشد قابل قبولی است. این رشد در کنار افزایش سطح کشت و برداشت محصول به صورت دیم که در سال زراعی ۹۶-۹۷ به بیش از ۵ میلیون تن رسیده نمایانگر این است که در این حوزه روند قابل قبولی طی شده است.

همچنین مشاهده امارهای خرید تضمینی گندم نیز نشان می‌دهد در سال مورد اشاره میزان خرید تضمینی از کشاورزان، به ۹.۵ میلیون تن رسیده که با توجه به حجم مورد نیاز مصرف کشور نشان دهنده ثبات است.

با این همه مسئله مهمی که نگرانی دلسوزان و کارشناسان را برای سال جاری به همراه داشته، قیمتگذاری پایین خرید تضمینی از کشاورزان است که سبب شده عده‌ای سودجو به این بازار ورود کرده و گندم کشاورزان را به قیمتی بالاتر خریداری و انبار کنند.

این مسئله سبب شده تا میزان خرید تضمینی گندم به گفته مسئولان وزارت جهادکشاورزی نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته باشد. طبق اعلام مسئولین وزارت جهاد کشاورزی میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری بیش از ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و حدود ۳ تا ۳.۵ میلیون تن از چرخه خرید تضمینی این محصول اساسی خارج شده است.

بررسی آمارهای واردات گندم طی سال های ۹۰ تا ۹۲ نشان می دهد چنانچه دولت بخواهد همانند آن سال ها برای تامین نیاز گندم کشور اقدام به واردات کند باید بیش از ۳ میلیارد دلار برای این منظور هزینه نماید. در حال حاضر قیمت جهانی گندم بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار است که با احتساب نرخ ارز سامانه نیما "۱۱ هزار تومان" قیمت هر کیلوگرم گندم وارداتی بین ۲۷۰۰ تا ۳۳۰۰ تومان برای دولت هزینه خواهد داشت. این در حالی است که قیمت فعلی خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم ۱۷۰۰ تومان است.

به این دلیل لزوم ورود مسئولان دولتی بخصوص سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهادکشاورزی به مسئله افزایش متناسب نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده می‌تواند علاوه بر بی‌نیازی کشور به واردات، مسیر صادرات مناسبی را نیز مهیا کند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: باور 373 بازار سکه و ارز اخبار خودرو نفتکش انگلیسی خرید تضمینی گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۲۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، اسماعیل نمازی با اشاره به آمادگی نیروگاه‌های کشور برای تأمین برق پیک تابستان امسال، افزود: از این میزان تولید ۶۱ درصد آن مربوط به واحد‌های سیکل ترکیبی است که میزان تولید انرژی آنها با افزایش ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود ۱۵ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم با افزوده‌شدن هشت واحد بخار جدید در نیروگاه‌های غرب کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، سبلان، بعثت پارس جنوبی (دو واحد) و ارومیه شاهد جهش تولید نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به‌عنوان واحد‌های تولیدکننده برق دوستدار محیط‌زیست هستیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از کارآمدترین روش‌های بهبود راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به شمار می‌آید که نه‌تن‌ها برای صنعت برق، بلکه برای محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز بسیار مؤثر است و در سال‌های آینده شاهد تأثیر گسترده آن خواهیم بود. نمازی گفت: تنها از محل افتتاح این واحد‌های جدید سالانه دو میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه در فروردین‌ماه بخش اعظم برق موردنیاز کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین شده است، گفت: میزان تولید برق واحد‌های گازی در این مدت با افزایش ۱۲ درصدی به چهار میلیون مگاوات و سهم تولید واحد‌های بخاری نیز به ۵.۵ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد
  • بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت
  • ضرورت خرید تضمینی ۲ میلیون راس دام مازاد از دامداران
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید