Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@03:46:57 GMT

فعالیت 6 هزار و 946 تعاونی فعال در خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۱۴۷۴۵

فعالیت 6 هزار و 946 تعاونی فعال در خراسان رضوی

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد سنجری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، امروز پنجم شهریورماه در نشست خبری اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: بخش تعاون در خراسان رضوی جایگاه خوبی از لحاظ کمی داشته و در سطح کشور دارای رتبه دوم است. در حال حاضر 6 هزار و 946 تعاونی فعال در استان وجود دارد که زمینه اشتغال 114 هزار نفر را فراهم کرده است و چهار میلیون و 700 نفر عضو این تعاونی‌ها هستند و سرمایه ثبتی آن 406 میلیارد تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: از لحاظ دسته‌بندی 49 درصد اتحادیه‌ها در حوزه تولیدی، 44درصد خدماتی و 13درصد توزیعی هستند و بیشترین سهم مربوط به رشته‌های خدماتی با ۳۴درصد، کشاورزی ۲۳درصد، صنعتی ۱۴درصد، مسکن 6درصد، حمل و نقل 2درصد و ۲۱درصد شامل سایر رشته‌ها است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در خصوص نقش تعاون در اقتصاد خراسان رضوی بیان کرد: تعاونی‌ها در تولید فرآورده‌های دامی استان 10درصد، محصولات زراعی 8درصد، 5درصد گوشت مرغ و تخم‌مرغ استان، 3درصد بهره‌برداری از معادن استان، محصولات نساجی، چرم و پوشاک 2درصد، محصولات سلولوزی و شیمیایی 2درصد بوده است.

وی ادامه داد: ساماندهی بیش از 651 هزار و 846 نفر مرزنشین در قالب 22 تعاونی مرزنشین و یک بیمارستان تخصصی و مشهور در استان نیز در قالب تعاونی‌ها صورت گرفته است.

سنجری خاطرنشان کرد: تعداد تعاونی‌های فعال بانوان استان ۵۷۸ تعاونی است و تعداد اعضای تعاونی 6249 نفر با سرمایه 43 میلیارد ریال و ایجاد 5145 فرصت شغلی است، همچنین تعداد تعاونی‌های فعال دانش‌بنیان در استان 6 تعاونی است و در این تعاونی‌ها 56 نفر با سرمایه 755 میلیون ریال مشغول به فعالیت هستند.

وی در خصوص عملکرد حوزه تعاون در یک‌سال گذشته اضافه کرد: در سال 97، 291 تعاونی و اتحادیه با چهار هزار و 423 نفر عضو و سرمایه 25 میلیون تومان و ایجاد 5052 فرصت شغلی ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی عنوان کرد: همچنین شرکت‌های تعاونی به میزان 180 میلیون دلار صادرات داشته‌اند که مقصد صادراتی آنان کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، روسیه و اسپانیا است.

سنجری گفت: همچنین 129 هزار نفر ساعت آموزش برای اعضای تعاونی‌ها برگزار شده است. بیش از 3000 مورد نظارت از تعاونی‌ها در بخش‌های مختلف انجام شده و در حوزه مسکن مهر از 42 واحد مسکن مهر در قالب تعاونی، هفت هزار و 900 واحد باقی مانده که باید با کمک همکاران در معاونت عمرانی استانداری آن را پیگیری کنیم. سال گذشته 813 واحد مسکونی آماده شده و تحویل اعضای تعاونی‌ها شده است.

133 روستا دارای مزیت
وی ادامه داد: همزمان با ایجاد مشاغل پایدار روستایی در سطح وزارت‌خانه، تعاونی‌های روستایی به صورت ویژه ایجاد شده و در این زمینه شناسایی مزیت‌های مناطق صورت گرفته و 159 روستا در استان شناسایی شده‌اند که 133 روستا دارای مزیت هستند. همچنین سال گذشته 30 میلیارد تومان به 48 تعاونی متقاضی پرداخت است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اظهار کرد: اعتبار اولیه در سطح استان 652 میلیارد تومان است که از این مقدار 560 میلیارد تومان تخصیص یافته، همچنین 219 میلیارد تومان این اعتبار مربوط به دستگاه‌های حمایتی است. میزان جذب اعتبارات در اعتبارات غیر حمایتی بالای 90 درصد است اما در منابع دستگاه‌های حمایتی حدود 50 درصد جذب شده است. از 560 میلیارد تومان ابلاغی، 410 میلیارد تومان در قالب 5800 طرح جذب شده و 12 هزار و 800 اشتغال روستایی ایجاد شده است.

وی در خصوص با هدف از صادرات سوخت توسط تعاونی‌ها خاطرنشان کرد: هدف از صادرات سوخت این است که دولت در جهت حمایت از معیشت ساکنین مرز نشین پنجاه کیلومتری مرز سهمیه‌ای را برای آنان پیش‌بینی کرده است که این سهمیه از محل فروش سوخت توسط تعاونی‌ها تامین می‌شود. سهمیه‌ها به صورت متغییر و فصلی است و سازمان همیاری‌های شهرداری‌ها به عنوان نماینده تعاونی‌های مرز نشین این مسئولیت را بر عهده دارند و عمده صادرات به افغانستان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی درخصوص نقش تعاونی‌ها در مثلث توسعه اقتصادی تصریح کرد: ما معتقدیم که بخش تعاون یکی از بخش‌هایی است که در تحقق این طرح که به توانمندسازی مردم، توانمندسازی ساکنین روستاها، استفاده از سرمایه مردم، توسعه عدالت اجتماعی و کاهش فقر به عنوان یک مصداق عینی، کمک‌کننده در این جهت است.

سنجری تصریح کرد: تاکنون هشت تعاونی به عنوان معین اقتصادی انتخاب شده و مشغول فعالیت هستند و به دنبال این هستیم از ظرفیت هفته تعاون استفاده کنیم و تعاونی‌هایی که اعلام آمادگی کردند و حوزه فعالیت آنان در مناطق هدف قرار دارد، استفاده کنیم.

سنجری در خصوص افتتاح‌ طرح‌های تعاون در هفته تعاون بیان کرد: در هفته تعاون سال جاری 42 طرح با ایجاد 5 هزار و 228 فرصت شغلی در استان افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی سیاست و اقتصاد تعاون کار رفاه اجتماعی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۴۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۷۴ تن محصولات زراعی، دامی و آبزیان در استان قزوین

شهرام رحمانی مدیر تعاون روستایی استان قزوین گفت: از صادرات ۷۴ تن محصولات زراعی، دامی، آبزیان و فراورده‌های آن، ۵۴ تن محصولات زراعی و ۲۰ تن محصولات دامی و آبزیان بوده است.

این مسئول با بیان اینکه صادرات موتور محرکه تولید و رشد اقتصادی است، افزود: توجه به توسعه صادرات محصولات کشاورزی و حمایت از بهره برداران و شبکه تعاون روستایی ضروری است.

رحمانی اضافه کرد: حضور فعال شبکه تعاون روستایی و سرمایه گذاری در این بخش حجم صادرات محصولات کشاورزی استان را افزایش خواهد داد.

وی در ادامه از عرضه ۲ هزار و ۷۵۴ تن محصولات کشاورزی در فروشگاه ها، غرف دائم و موقت در سال گذشته خبر داد و گفت: شبکه تعاون روستایی استان قزوین در ۸ نمایشگاه داخلی حضور فعال و چشمگیری داشته است.

این مسئول با اشاره به اینکه راه اندازی و فعال کردن فروشگاه‌های مصرف روستایی، انجام خدمات رسانی بهتر را به دنبال دارد، افزود: در سال گذشته ۱۲۱ غرف دائمی و موقت ساماندهی و به بهره برداری رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • صادرات ۷۴ تن محصولات زراعی، دامی و آبزیان در استان قزوین
  • صادرات تولیدات تعاونی‌های دانش‌بنیان به کربلا و مسکو
  • صدور ۱۰ مجوز جدید فعالیت در حوزه گردشگری سلامت در خراسان رضوی
  • ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات تعاونی‌ در سبزوار پرداخت شد
  • تعاونی‌های قم ۲۰ درصد طرح نهضت ملی را می‌سازند
  • جذب حدود ۹ میلیارد ریال حمایت مالی و تشویقی از تعاونی‌های آذربایجان‌غربی
  • تعاونی‌های تولید؛ مصداق مشارکت مردم در اقتصاد
  • احیای تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان
  • تداوم فعالیت سامانه ناپایدار جوی در خراسان رضوی/افزایش سرعت وزش باد پیش بینی شده است
  • تداوم فعالیت سامانه ناپایدار در خراسان رضوی/افزایش سرعت وزش باد پیش بینی شده است