Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست شناسایی فرصت‌های تجاری ایران و افغانستان که در اتاق تعاون ایران در حال برگزاری است، محمد سلیمی رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با تبریک صدمین سالگرد استقلال افغانستان و اعضای سفارت جمهوری اسلامی افغانستان نقش اتاق بازرگانی و تعاون را در اشاعه، توسعه و تجارت با کشورهای همسایه حساس دانست و گفت: دولت نیز اخیراً به ظرفیت بالای تجارت با کشورهای همسایه توجه کرده است و اکنون با کاهش یافتن درگیری‌ها در افغانستان، فضا برای تجارت با این کشور مهیا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضمن آنکه می‌توانیم با این روش به برادران افغان نیز کمک زیادی کنیم.

وی ادامه داد: تعاون یک بخش از اقتصاد است که به آن خصوصی می‌گویند و بایستی با استفاده از ظرفیت‌های تعاونی‌ها، سطح تجارت با این کشور را بالا برد. راه دیگر همکاری با تاجران افغان از طریق سرمایه‌گذاری مشترک است که خوشبختانه از چند سال گذشته برادران افغان این کار را در کشور انجام داده‌اند و مطابق آخرین اطلاعاتی که بنده دارم اخیراً چندین مجوز سرمایه‌گذاری 10 تا 20 میلیون دلاری نیز صادر شده است.

وی ادامه داد: افغانستان مواد معدنی دست نخورده‌ای دارد که می‌توان برای فرآوری آنها سرمایه‌گذاری کرد. نکته جالب اینجاست که تعداد اعضای افغانی عضو اتاق مشترک در ایران بیشتر از اعضای اتاق بازرگانی مشترک در افغانستان است. مشکلاتی که در مسیر نقل و انتقال پول و ترانزیت وجود دارد باعث شده که نتوانیم سطح تجارت دو کشور را بیشتر از یک میلیارد دلار برسانیم. از طرف دیگر ترکیه اکنون تبدیل به یک رقیب جدی و سرسخت در ولایت‌های هرات و قندهار شده که به طور سنتی در اختیار تاجران ایرانی بوده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: استقلال افغانستان ایران ترکیه اتاق بازرگانی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۱۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات

نمایشگاه کتاب و آثار خطاطان و نقاشان در تاسیسات ولایت هرات با ۳ هزار جلد کتاب و ۱۵۰ اثر هنری به نمایش گذاشته شده افتتاح شد.

شیخ الحدیث مولانا نور احمد اسلام جار والی هرات هدف از برگزاری این نمایشگاه را ترویج فرهنگ مطالعه بین جوانان و همچنین تشویق نویسندگان و خوش‌نویسان عنوان کرده و گفت تاریخ فرهنگ بشریت با علم و خط گره خورده است.

والی هرات گفت اکثریت هنرمندان نویسندگان، خط‌نویسان و نقاشان از جمله محروم‌ترین قشر جامعه محسوب می‌شوند.

شیخ اسلام جار از مردم و تجار خواست برای حمایت از آثار هنری هنرمندان اثرهای شان‌را خریداری نموده و به خانه هایشان نمایش بگذارند.

همچنان والی هرات می‌گوید استفاده از شبکه‌های اجتماعی جوانان را از مطالعه و تحقیق بازداشته و ضررهای دینی و دنیایی را برای آنان به همراه داشته است.

ناصر شهاب، رئیس اتحادیه کتاب فروشان در هرات از این اقدام مسئولان استقبال نمود. او گفت که تقریبا سه هزار جلد کتاب در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

برخی از فرهنگیان با نگرانی از کم‌رنگ شدن فرهنگ کتابخوانی خواهان توجه مسئولان محلی در امر فرهنگ‌سازی و ارزش‌ گذاری بیشتر به آثار نویسندگان و هنرمندان شدند.

از سویی هم الحاج حیات الله مهاجر معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان ، از تلاش‌ها برای حمایت از نویسندگان و خوشنویسان سخن زده و هرات را به عنوان مرکز فرهنگی افغانستان یاد کرده و گفت این ولایت تاریخ غنی از فرهنگ و هنر را دارا می باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • پنجاهمین نشست بانک توسعه اسلامی در عربستان آغاز شد
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • ◄ اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲
  • چگونه مسئله پسماند در گیلان به یک بحران تبدیل شد؟/ دلیل توقف قطار افغانستان _ ترکیه