Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@09:32:07 GMT

کمیسیون بزرگداشت فیلسوف ایرانی از سوی قزاقستان

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۱۵۷۰۱

کمیسیون بزرگداشت فیلسوف ایرانی از سوی قزاقستان

"قاسم ژومارت توکایف" رئیس جمهور قزاقستان روز سه شنبه دستور داد که به منظور اطمینان از برگزاری مراسم سالروز تولد ابونصر فارابی در سطحی عالی در سال 2020 کمیسیونی دولتی با این هدف برگزار شود. بر اساس این دستور ، وزارت علوم و آموزش قزاقستان مسئول تشکیل این کمیسیون شده و مقرر شده که طرح آماده سازی و برگزاری مراسم تولد فارابی تا پیش از اول اکتبر سال جاری میلادی برای بررسی ارائه شود و این طرح باید پیش از اول نوامبر به تصویب کمیسیون برسد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابونصر محمدبن طرخان بن اوزلغ فارابی فیلسوف پرآوازه ایرانی در سال 259 هجری قمری (870  میلادی)  در قریه "وسیج"  فاراب در خانواده یکی از سرداران سپاه سامانی چشم به جهان گشود. وی پس از فراگیری دانش های مقدماتی و گذراندن دوره تحصیل در بخارا به منظور کسب علوم گوناگون به ویژه در زمینه فلسفه راهی بغداد شد و در آنجا ریاضیات، نجوم و موسیقی را بر یافته های خویش افزود و سال های زیادی از عمر خود را در راه مطالعه و کسب معرفت سپری کرد. 

این فیلسوف پس از مدتی رهسپار حران در نزدیکی مرز ترکیه امروزی شد و در آنجا از دانش فلسفه و منطق «یوحنابن حیلان حکیم نصرانی» بهره برد و هنگامی که وی درگذشت، به بغداد بازگشت و به فراگیری دانش رایج آن روزگار از جمله «فلسفه، زیست، پزشکی و ریاضی» همت گماشت و زبان های «عربی، فارسی، ترکی، کردی، یونانی و سریانی» را فرا گرفت. 

فارابی با مطالعه و دانش اندوزی در فلسفه، منطق و زیست به تخصص قابل توجهی دست یافت و به عنوان یکی از برجسته ترین فیلسوف های اسلامی به ترجمه آثار علمی و حکمت یونان به زبان عربی پرداخت. معلم ثانی با بهره گیری از یافته های علمی خویش و بر پایه تسلط به فلسفه یونان و علوم اسلامی، دیدگاه های تازه ای را در علم فلسفه مطرح و نقش اثرگذاری را در ورود دانش فلسفه به سرزمین های اسلامی ایفا کرد.  فارابی بیشتر عمر خود را در بغداد گذراند و در سال 339 هجری قمری (950 میلادی) در دمشق درگذشت.

بسیاری از منابع تاریخی به تبار ایرانی فارابی اذعان دارند و در خصوص برخی ادعاهای منشاء غیرایرانی او، به نوشته استاد محیط طباطبایی ، میان روزگاری که فارابی از وسیج فاراب برخاست و به بغداد و دمشق رفت با زمانی که ابن خلکان و دیگران به نوشتن شرح حال او در شام پرداخته بودند ، محیط زندگانی اولیه او در ماوراءالنهر تغییر وضعیت پیدا کرده بود و ترکها و تاتارها بر جای سغدیها و طخارها و خوارزمیها و مردم دیگر ماوراء النهر نشسته بودند و ناحیه فارابی که در کنار سیردریا (سیحون) بخشی از حدود ماوراءالنهر و مرز خراسان را در برابر ترکهای آنسوی سیردریا تشکیل می داد به ناحیه ای ترک نشین تبدیل شده بود. زادگاه فارابی امروز در جنوب کشور قزاقستان واقع شده و در این کشور بسیار مورد تکریم و احترام است و عکس فارابی بر روی اسکناسها هم نقش بسته است.

معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بتازگی گفت: پرونده فارابی به‌طور مشترک توسط ایران و قزاقستان برای ثبت ارائه شده و موضوع مصادره این فیلسوف از سوی برخی کشورها صحت ندارد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قزاقستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۵۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه مستلزم تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرایی شدن سند در محورهای مختلف از جمله تامین و تولید پایدار غذا، و دسترسی اقتصادی است.

به گزارش ایسنا، اولین نشست هماهنگی روسای دبیرخانه‌های سلامت دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با هدف هم افزایی و هماهنگی بیشتر دستگاههای اجرایی برای ارتقاء سلامت و امنیت غذایی مردم با میزبانی وزرات کشور برگزار شد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در این نشست سردار بکایی جانشین رئیس قرارگاه جهادی وزارت کشور، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و روسای 38 دستگاه اجرایی عضو شورای عالی سلامت و امنیت غذایی حضور داشتند.

در این نشست دکتر محمد اسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تاکید کرد که تامین سلامت و امنیت غذایی مردم مستلزم توجه به همه ابعاد آن است و همه دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی باید اولویت‌های برنامه‌ای خود و چالش‌های اجرایی را در سال جاری به دبیر خانه جهت گزارش به رییس جمهور ارسال کنند.

وی ضمن اشاره به رهنمودهای رئیس جمهور در جلسه هجدهم شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در خصوص تاکید ویژه به امنیت غذایی و تامین غذای سالم برای مردم کشور، اظهار داشت: اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه مستلزم تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرایی شدن سند در محورهای مختلف از جمله تامین و تولید پایدار غذا، دسترسی اقتصادی، توجه به سلامت و ایمنی غذا و فرهنگسازی برای تغذیه سالم است.

همچنین در این نشست در خصوص موضوعات مهم دبیرخانه از جمله نان کامل، نظارت بر مصرف آفت کش‌ها و سموم در بخش کشاورزی، جمعیت و باروری، سلامت خانواده و نظام ارجاع، خدمات پیشگیری و درمان برای کودکان زیر هفت سال کشور (شامل واکسیناسیون کودکان، رشد و تکامل، اهمیت تغذیه با شیر مادر، مکمل-یاری در کودکان)، توجه به بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان ها از منظر پیشگیری و درمان اشاره و به اهمیت همکاری فرابخشی و بین بخشی در این خصوص تاکید گردید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مکان دقیق مرگ افلاطون و جزییات به بردگی گرفته شدنش با کشف پاپیروسی سوخته معلوم شد
  • آیت‌الله مطهری فیلسوف زمان و یکی از متفکرین انقلاب بود
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • مختومقلی فراغی از محورهای وحدت در گلستان است
  • نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان
  • مستند «عشق و فلسفه» در مورد زندگی «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس