Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،"جرج گراسکاپ" استاد علوم سیاسی دانشگاه کالیفرنیا اظهار کرد: من با این مساله موافق هستم که نظم نوین هژمونیک جهانی پس از جنگ سرد که ساخته و پرداخته آمریکا است، در همه بخش‌ها غیر از قدرت نظامی، رو به افول و فرسایش است. ولی با توجه به شرایط دشوار اقتصادی، قدرت و نیروی نظامی نیز رو به ضعف و افول خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشروح مصاحبه این تحلیلگر ارشد سیاسی آمریکایی به شرح زیر است:

بر اساس مقاله جدیدی که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده به این مضمون که "روند‌های بلندمدت نشان می‌دهد که چین تقریبا در کلیه زمینه‌های قابل تصور، در حال تقابل و رویارویی با آمریکا است. روند‌های کوتاه مدت نیز نشان می‌دهد اتحادیه اروپا یک قدرت نظارتی قوی‌تر است و آمریکا در مسائل مختلفی از جمله قوانین و مقررات حمل و نقل هوایی به شدت منزوی شده است. " در عین حال، تحلیلگران روابط بین‌الملل معتقدند که قدرت هژمونیک آمریکا رو به پایان و زوال است. نظر شما در این باره چیست؟

گراسکاپ: من با این مساله موافق هستم که نظم نوین هژمونیک جهانی پس از جنگ سرد که ساخته و پرداخته آمریکا است، در همه بخش‌ها غیر از قدرت نظامی، رو به افول و فرسایش است. ولی با توجه به شرایط دشوار اقتصادی، قدرت و نیروی نظامی نیز رو به ضعف و افول خواهد رفت. بنابراین، رقابت و مسابقه برای نظامی کردن فضا است. در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، ساختار امنیت ملی آمریکا، هم چین و هم اتحادیه اروپا را به عنوان ۲ دشمن بلندمدت ایالات متحده در کنار ژاپن معرفی کرد که تحت هدف راهبردی خود برای جلوگیری از ظهور یک قدرت بزرگ رقیب دیگر (روسیه قریب الوقوع‌ترین خطر) فعالیت می‌کرد، قدرتی که جایگاه هژمونیک جهانی‌اش را تهدید می‌کرد. همراه با چین و ژاپن، این کشور‌ها یک تهدید بزرگ از نظر نژادی (ظهور نژاد زرد) در نظر گرفته شدند و همین طور از نظر معیار‌های فرهنگی (جنگ تمدن‌ها از جمله اسلام)، و از نظر معیار‌های اقتصادی (قدرت نرم) اروپا و روسیه تهدید محسوب شدند. همچنین مسئله چگونگی کارایی و عمل سرمایه داری (جنگ سرمایه داری‌ها) نیز در بین بود.

سرمایه‌داری رفاهی و قانونمند اروپایی و سرمایه داری دولتی چین و ژاپن هر دو چالش‌های بزرگی برای مدل بازار آزاد سرمایه داری آمریکایی بودند و این نکته نیز مهم است که چگونه در نظم نوین جهانی این الگوی تجاری و اقتصادی کارایی خواهد داشت. شواهد نشان می‌دهد که مدل‌های اروپایی و آسیایی در حال پیروزی هستند، در بلندمدت قدرت ماندگاری بیشتری خواهند داشت، بنابراین شاهد افول قدرت رهبری آمریکا در همه زمینه‌ها هستیم، در این حال چالش‌های چین و اروپا برای موضع هژمونیک دلار آمریکا نیز به مهمترین مساله تبدیل خواهد شد.

آمریکا تصمیم گرفته است تا یک نیروی گشت بین‌المللی برای تضمین امنیت تنگه هرمز در خلیج فارس تشکیل دهد و از متحدانش خواسته است تا به این نیرو ملحق شوند. تعدادی از کشور‌ها از جمله آلمان، فرانسه و ژاپن با درخواست واشنگتن مخالفت کرده‌اند. به نظر می‌رسد اختلافات بین آمریکا و متحدانش رو به افزایش است. نظر شما چیست؟

گراسکاپ: بله، اختلاف به خصوص با آلمان و فرانسه به شدت رو به افزایش است. رهبران ژاپن نیز انتقاد خود از دولت ترامپ را ادامه می‌دهند البته بیشتر در سکوت. ولی آن‌ها نیز همان نگرانی‌ها را دارند. هر ۳ متحد اصلی آمریکا اصلا علاقه‌ای ندارند که کاری انجام دهند تا دولت ترامپ برای حمله به ایران تشویق شود یا در روز‌های پیش از حمله سیگنالی بفرستند که نشان دهد آن‌ها با چنین طرحی موافق هستند. پیوستن به این ماموریت‌های گشت زنی نظامی دفاعی (ائتلاف دریایی) می‌تواند نشانگر چنین مساله‌ای باشد. به خصوص بریتانیا در زمان دولت بوریس جانسون، آن هم با توجه به موضع دیرینه لندن در قبال ایران آزاد، همگام با دولت ترامپ است، هرچند صنعت نفت انگلیس در معرض خطر بزرگی در صورت وقوع جنگ قرار خواهد داشت.

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد که وی بر این باور نیست که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هرگونه پیمانی را با شلیک موشک‌ها و پرتابه‌های جدید نقض کرده باشد. ترامپ در جمع خبرنگاران هنگام ترک کاخ سفید برای شرکت در نشست گروه ۷ در فرانسه گفته است که "رهبر کره شمالی آزمایش موشک‌ها را دوست دارد. " کره شمالی به آزمایش موشک‌ها ادامه می‌دهد و ترامپ می‌گوید ایالات متحده روابط خوبی با آن‌ها دارد. چه چیزی پشت این لحن ملایم است؟

گراسکاپ:خرد متعارف این است که ترامپ با دیکتاتوری که علاقه‌ای به وی ندارد، دیدار نکند. تصور می‌کنم لحن ملایم مطابق و هماهنگ با تلاش‌های متوالی وی برای متمایز کردن ترامپ از روسای جمهور قبلی آمریکا است. در ذهن او، روسای جمهور قبلی آمریکا همگی مایل به همکاری با دیکتاتور‌های قبلی و فعلی کره شمالی بوده‌اند، ولی قادر به دستیابی به یک توافق با پیونگ یانگ نشده‌اند. ترامپ خودش را یک "معامله‌گر بزرگ" می‌داند بنابراین رویکردش مطابق و هماهنگ با این ذهنیت است. علاوه بر این، او چیزی برای از دست دادن ندارد و با همکاری با رهبر کره شمالی چیز‌های زیادی به دست خواهد آورد، کسی که احتمالا مدت زمان زیادی در قدرت خواهد بود. ترامپ به عنوان فروشنده املاک و مستغلات، اتفاقی و تصادفی نیست که این مساله را چند بار تکرار می‌کند که سواحل کره شمالی چقدر بزرگ و عظیم است. اگر او روابط خوبی با کیم داشته باشد، حتی پس از ریاست جمهوری نیز می‌تواند به تجارت املاک و مستغلات بازگردد و منافع خود را در روابط بیشتر و مستحکم با رهبر کره شمالی می‌بیند. به همان دلایل مشابه شاید تلاش‌های ترامپ برای خریداری گرینلند نیز احمقانه به نظر برسد. قبل از هر چیز، ترامپ یک هنرمند در زمینه املاک و مستغلات است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خلیج فارس دانشگاه کالیفرنیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۷۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا که اکنون نامزد اصلی جمهوری خواهان برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، درباره کمک آمریکا به اوکراین در صورت بازگشت به کاخ سفید گفت: «در بازگشت به کاخ سفید به کی‌یف کمک خواهم کرد اما به این شرط که اتحادیه اروپا نیز باید هزینه را پرداخت کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که اروپا نیز باید سهم خود را در کمک به اوکراین بپردازد.

ادعای ترامپ در حالی صورت گرفته است که گفتگوی هیأت های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از روز سه شنبه بار دیگر آغاز شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این سومین دور از گفتگوهای امنیتی دو طرف به شمار می آید.

بر این اساس، مقامات اوکراینی و آمریکایی دور سوم گفتگوها را برای دست یابی به یک توافقنامه امنیتی دوجانبه نهایی بین دو کشور برگزار کردند.

در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است که طرفین در مورد متن پیش نویس توافقنامه امنیتی گفتگو کردند و به پیشرفت قابل توجهی نیز در تدوین مفاد اصلی سند دست یافتند.

گفتنی است که کی‌ یف چند توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با شماری از کشورهای عضو ناتو امضا کرده است. این توافقنامه‌ ها شامل حمایت بلندمدت از اوکراین در مقابل روسیه است.

کشورهای غربی از آغاز درگیری ها میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صدها میلیارد دلار کمک به کی‌یف کمک کرده اند.

به تازگی نیز، «میخائیل اونوفر» معاون فرمانده گردان تیپ ۵ تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین در مصاحبه با روزنامه اوکراینسکایا پراودا گفته است که اوکراین به شدت با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی مواجه است.
به گفته وی، پس از اینکه تجهیزاتی صدمه می بیند از قطعات آن برای تعمیر انواع دیگر استفاده می شود.

روز سه‌شنبه نیز «داگلاس مک‌گرگور» مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلم کرد که این نگرانی وجود دارد که حتی پیش از حمله بزرگ روسیه، ارتش اوکراین از نظر نیروی نظامی دچار کمبود شدید شود.

وی دراین‌باره نوشت: ارتش اوکراین هم‌اکنون با کمبود سرباز و نیروی نظامی روبروست وحمله روسیه هنوز آغاز نشده است.

مک‌گرگور با اشاره به اینکه ارتش اوکراین روزانه صدها نیروی نظامی را از دست می‌دهد افزود که اوکراین به فروپاشی کامل نزدیک شده است.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6093682

دیگر خبرها

  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • واکاوی ریشه‌های اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا