Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@17:04:42 GMT

آبشار پلکانیشوله‌لر دره‌ سی گرمی به ثبت ملی رسید

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۱۸۵۶۰

آبشار پلکانیشوله‌لر دره‌ سی گرمی به ثبت ملی رسید

مدیرکل میراث فرهنگیِ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از ثبت ملی منحصر به فردترین آبشارهای پلکانی کشور، شوله‌لر دره سی یعنی دره آبشارها واقع در شهرستان گرمی خبر داد. ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹ استانها اردبیل نظرات - اخبار استانها -

نادر فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از اردبیل اظهار داشت: در همایش ملی ثبت آثار طبیعی کشور که در شهر انزلی برگزار شد، 5 پرونده از استان اردبیل مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت توانستیم دو اثر طبیعی شامل شوله‌لر دره سی و درختان کهنسال گردوی روستای قوزلو در شهرستان گرمی را به ثبت ملی برسانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شوله‌لر دره سی واقع در حد فاصل روستای قوزلو و شوون گرمی به طول 3 کیلومتر و دارای 20 آبشار بزرگ و کوچک از ارتفاع 8 تا 26 متر بوده و از نظر آبشارهای پله‌کانی از جمله مهمترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود.

«دره‌‌نوردی»، ظرفیت ناشناخته گردشگری اردبیل؛ سند ملی طبیعت‌گردی در سکوت+ تصاویرابعاد جدید در گردشگری اردبیل تعریف شد؛ تقویت زیرساخت همگام با جلب مشارکت عمومی‌استحکامات دفاعی کریدور قفقاز گنجینه پنهان گردشگری اردبیل+عکس و فیلم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع  دستی استان افزود: درختان گردوی روستای قوزلو نیز که در حاشیه شوله لر واقع شده است، از نظر رتبه بندی ششمین درخت کهنسال گردو در کشور شناخته می‌شود که عمری مابین 479 تا 520 سال دارد و بعد از درخت چنار روستای اونار مشگین شهر دومین دخرت کهنسالی است که در استان اردبیل به ثبت ملی می‌رسد.

فلاحی اظهار کرد: این دو اثر به دلیل منظر طبیعی و تنوع زیستی از اهمیت ویژه برخوردار بوده و در گروه جاذبه‌های پرطرفدار گردشگری کشور قرار گرفته است تا جایی که سالانه هزاران گردشگر جهت بازدید به گرمی سفر می‌کنند.

وی تصریح کرد: به دلیل ارتفاعات بالای 3 هزار متر در گستره استان اردبیل در اغلب شهرستان‌ها آبشارهای مرتفع با منظر طبیعی کم‌نظیر وجود دارد که اغلب آن‌ها قابلیت ثبت ملی را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل تصریح کرد: ثبت ملی این آثار برنامه‌های صیانتی را با نظارت مستقیم این اداره کل ممکن خواهد ساخت و پس از این هرگونه ساخت و ساز در محدوده این آثار طبیعی باید با رعایت ضوابط همراه باشد.

به گفته فلاحی در استان اردبیل تاکنون کوه سبلان، درختان فسیلی شیخ محمد لو مشگین شهر، درختان فسیلی بیله سوار، درخت چنار در روستای اونار مشگین شهر و دودکش های جن قیزیل قایا در فیروزآباد کوثر به ثبت ملی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 986 اثر تاریخی، طبیعی، ملموس و ناملموس به ثبت رسیده است، افزود:به دلیل تعدد و تنوع جاذبه‌ها همچنان آثار متعددی قابلیت ثبت ملی را دارد و پرونده‌هایی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده است.

انتهای پیام/ش

R41374/P/S6,49/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۸۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمود بیات، مجری طرح پژوهشی «تهیه طرح جنگلداری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی، توسعه توریسم و ارزیابی اثرات جنگل‌کاری بر خاک و پوشش گیاهی در جنگل‌های سرخ گز و گز گل کوچک شهرستان‌های ورامین و پیشوا» در دانشگاه تهران گفت: جنگل‌های ایرانی- تورانی جایگاه ویژه‌ای در توسعه اقتصادی و اکولوژیکی کشور دارند و تضمین‌کننده بقا و پایداری آب و خاک کشور هستند.

عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور به تعریف گردشگری طبیعت پرداخت و گفت: گردشگری طبیعت به نوعی از انواع جهانگردی یا گردشگری اطلاق می‌شود که در آن طبیعت و محیط زیست برای گردشگر مقدم بر هرچیز دیگری است. از طرفی امروزه مشخص شده است که گردشگری طبیعت مهم‌ترین منبع کسب درآمد برای حفاظت از تنوع طبیعی محسوب می‌شود.

این پژوهشگر بیان کرد: جنگل‌های نیمه‌انبوه تا تنک جنگل‌های ایرانی تورانی به‌دلیل آنکه بسیاری از تفرجگاه‌های طبیعی نظیر کوه، دره، رودخانه، آبشار، غار، دریاچه، چشمه، حیات وحش و پوشش گیاهی را در خود جای داده‌اند، اگر فرایند شناسایی و ناحیه‌بندی گردشگری طبیعی برای آن‌ها انجام شود، می‌توان برنامه‌ریزی بهینه‌ای برای استفاده از آن‌ها اعمال کرد.

وی اضافه کرد: هدف اصلی طرح‌های جنگلداری در این جنگل‌ها، بررسی موضوعات اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی است و برای مدیریت صحیح این جنگل‌ها ضرورت دارد، طرح جامع و پویای جنگلداری چندمنظوره که پاسخگوی نیروهای پیشران باشد طراحی شود. به دلیل شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جنگل‌های ایرانی تورانی، آسیب‌های شدیدی به این جنگل‌ها وارد شده است.

این محقق حوزه منابع طبیعی و محیط زیست گفت: مدیریت علمی در قالب طرح‌های جنگلداری در جنگل‌های ایرانی تورانی در چند دهه اخیر شروع شده و طرح‌های متعددی در این جنگل‌ها اجرا شده است. برای تحقق اهداف طرح‌های جنگلداری، باید جنگلداری مشارکتی و اجتماعی به‌کار گرفته شود.

وی ادامه داد: هدفی که این طرح در بلند مدت دنبال می‌کند علاوه بر حفاظت از جنگل‌ها، سوق دادن این جنگل‌ها با اجرای عملیات‌های پیش‌بینی شده در طرح به سمت پایداری جنگل و ایجاد جنگل متراکم و انبوه است.

بیات تصریح کرد: هدف اصلی از اجرای طرح‌های مدیریت منابع جنگلی و طرح‌های جنگلداری چندمنظوره در استان تهران و شهرستان‌های ورامین و پیشوا حفاظت و احیاء جنگل‌ها، ارزیابی اثر جنگل‌کاری گز بر روی پوشش گیاهی همراه و خاک و در نهایت مشخص کردن مناطق مستعد گسترش اکوتوریسم بوده‌است. این امر با تهیه نقشه‌های شکل زمین و تلفیق آن‌ها با نقشه‌های پوشش گیاهی و تیپ خاک حاصل از کارهای میدانی و عرصه‌ای به دست آمد.

وی تأکید کرد: اهداف این طرح بلند مدت و نیازمند اعتبار زیادی بوده و لازم است از طریق ارگان‌های مرتبط، اعتبار مورد نیاز تخصیص پیدا کند.

این محقق در پایان اضافه کرد: نبود بودجه، هزینه زیاد انجام مأموریت در مناطق محروم، گرمای بیش از حد هوا، فعالیت‌های تحقیقاتی از جمله داده‌برداری خام را دشوار کرده بود؛ با این وجود توانستم این طرح را به نتیجه مطلوب برسانم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • بهره‌مندی ۲۳۷ روستای آذربایجان‌غربی از نعمت گاز‌طبیعی
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد
  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • خودنمایی آبشار فصلی در دل طبیعت روستای جنگل علی بهاباد + فیلم
  • بسته شدن مسیر رودخانه قره سو بر اثر سیلاب در روستای دوست بیگلو + فیلم
  • خروش آبشار فصلی بر اثر بارش‌های اخیر در منطقه کیش انجیرو روستای گوجر + فیلم
  • ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری