Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیزدهمین دوره از جشنواره موسیقی جوان پس از یک ماه برگزاری، عصر امروز (پنج شهریور ماه) با معرفی برگزیدگانش به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، شامگاه سه‌شنبه (پنجم شهریورماه) با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران و هنرمندان موسیقی  با معرفی برگزیدگان این جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مراسم با وجود حضور به موقع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاخیر 45دقیقه‌ای از ساعت 18:45 کار خود را آغاز کرد.

در ابتدا این مراسم گروه‌های مختلف موسیقی به اجرا پرداختند.

در ادامه مراسم هومان اسعدی، دبیر سیزدهمین دوره از جشنواره موسیقی جوان در سخنانی اظهار داشت: این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که مهمترین آنها این بود که از لحاظ کمی پیشرفت داشته‌ و امسال ۲ هزار و ۱۲۱ نفر شرکت‌کننده داشته‌ایم که در تاریخ جشنواره بیشترین تعداد محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در این دوره از تمامی استان‌های کشور شرکت‌کننده داشته‌ایم و بیش از ۱۰۰ ساز مختلف در جشنواره حضور دارند که از این میان بیش از ۸۰ ساز مربوط به بخش نواحی است. هیات داوران این دوره نیز متشکل از ۱۱۰ تن از استادان برگزیده موسیقی بود.

وی افزود: سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان از نظر کیفی نیز با پیشرفت‌هایی همراه بوده است، در دوره‌های قبلی جشنواره معمولا گروه سنی الف درخشش بیشتری داشت، اما خوشبختانه در این دوره تقریبا در اکثر بخش‌ها هر سه گروه سنی بسیار درخشان ظاهر شدند. ما شرکت‌کنندگانی در این دوره داشته‌ایم که در دوره‌های قبلی در گروه الف بودند و الان در گروه‌های ب و ج حضور دارند که نشان می‌دهد در این سال‌ها با جشنواره همراه بودند و ادامه دادند.

اسعدی با بیان اینکه جشنواره موسیقی جوان در واقع سه جشنواره بزرگ است که در قالب یک جشنواره برگزار می‌شود، گفت: پیش از این مطمئن نبودم، اما الان با توجه به تحقیقاتی که انجام داده‌ام قاطعانه می‌گویم که در جهان نمونه‌ این جشنواره وجود ندارد. این جشنواره با اجراهایی که به صورت تخصصی رده‌بندی شده‌اند، برگزار می‌شود و کاملا منحصر به فرد است.

دبیر جشنواره موسیقی جوان همچنین با بیان اینکه امیدوارم در آینده امکانات بیشتری در اختیار جشنواره قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: ثمرات این جشنواره در دهه‌های آینده حتما دیده خواهد شد. جشنواره‌ای که روی موسیقی هنری و نواحی و ملی تمرکز دارد و با انواع موسیقی کالایی ارتباطی ندارد و امیدواریم مورد حمایت‌های بیشتری قرار بگیرد. من رسما اینجا دلخوری خودم را از برخی وزارتخانه‌ها اعلام می‌کنم که آنطور که باید و شاید از این جشنواره حمایت نشده است و شاید آنگونه که باید هم پوشش خبری نداده شده است.

اسعدی درباره آینده هنری جوانانی که در جشنواره موسیقی جوان شرکت می‌کنند نیز گفت: باید برای آموزش این استعدادها تدبیری اندیشه شود و مرکزی برای حفاظت و آموزش آنها در نظر گرفته شود. استعدادهایی که به خاطر نبود فرصت دیده شدن، به انواع موسیقی‌های دیگر رو می‌آورند. بر همین اساس هم خواهش می‌کنم که تدبیری اندیشه شود که این افراد تحت حمایت قرار بگیرند. می‌توان دبیرخانه دائمی جشنواره تاسیس شود یا اینکه بنیاد موسیقی جوانان برای این موضوع راه‌اندازی شود. اما از آنجایی که اغلب میان مدیران اجرایی روحیه آینده‌نگری وجود ندارد به این موضوعات چندان توجهی نمی‌شود.

در ادامه با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و حسین علیزاده نماینده هیات داوران از هومان اسعدی تقدیر شد.

سپس در ادامه این مراسم سید ‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت.

حسین علیزاده، آهنگساز و عضو هیات داوران سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان نیز در ادامه این مراسم در سخنانی خاطرنشان کرد: همیشه گفته می‌شود عدد سیزده نحس است اما با این جشنواره پرباری که برگزار شد، نشان دادید که عدد سیزده نحس نیست.

وی ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد دوست داشتنی است، چون تداوم دارد و تا زمانی که هر رویدادی تداوم داشته باشد و قطع نشود، خوب خواهد بود. این در حالی است که متاسفانه در کشور ما بسیاری از موضاعات و رویدادها مقطعی است.

علیزاده با بیان اینکه پشتوانه جشنواره موسیقی جوان مردم هستند، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایل موفقیت جشنواره حضور قومیت‌های مختلف در آن است. جشنواره موسیقی جوان به معنای واقعی یک ایران است و جالب است که تاکنون هر مدیر و وزیری که آمده دست به جشنواره نزده است. در واقع این جشنواره آنقدر پشتوانه محکمی دارد که هیچ مدیری به خود اجازه نمی‌دهد که به جشنواره دست بزند.

وی افزود: البته توجه اصلی را باید مردم به ما داشته باشند. امروز این جشنواره سمبلی از ملت ایران است و انقدر قدرتمند شده کا هر کسی بخواهد به آن دست بزند، خودش را کوچک کرده است.

این استاد آهنگساز با تاکید بر اینکه کسی نمی‌تواند با جشنواره موسیقی جوان شوخی کند، گفت: ما نیز با مردم یکه می‌گویند تکلیف این سرمایه‌ها و این جشنواره چه می‌شود همراه هستیم و به همین خاطر هم فکر می‌کنیم که جشنواره موسیقی جوان نیازمند سازمانی است که هنرمندان در آن حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم برای استعدادهای این جشنواره به صورت جدی فکر شود تا این بچه‌ها بتوانند تبدیل به هنرمند شوند و پشتوانه فرهنگی ما باشند؛ که اگر این اتفاق نیفتد به مطرب‌هایی تبدیل می‌شوند که از هرگونه نگاه هنری و فرهنگی به دور است و فقط جنبه نمایشی دارد. در نتیجه اگر جشنواره به این موضوعات فکر نکنند، همه زحماتی که تاکنون کشیده شده است به باد می‌رود.

در بخش پایانی این مراسم برگزیدگان در سه بخش نواحی، دستگاهی و کلاسیک معرفی شدند.

پایان پیام/523

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفته دولت خبرگزاری شبستان مسجد شیراز روزنامه کانون های مساجد قم استان بوشهر سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان هومان اسعدی حسین علیزاده اختتامیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۹۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، این جشنواره با هدف شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در موسیقی سنتی و محلی ایران و معرفی هنرمندان بومی با حضور چهار استان همدان، لرستان، مرکزی و کرمانشاه برگزار خواهد شد.

او تصریح کرد: جشنواره تاک در چند بخش شامل اجرا‌های صحنه‌ای (کنسرت)، موسیقی سنتی و محلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع با موضوعات مختلف شعر و موسیقی و سازسازی، برپایی دومین دوره نمایشگاه ساز، تور گردشگری شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر همراه با برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات خواهد بود.

ششم اردیبهشت مراسم افتتاحیه با اجرای گروه موسیقی کودک برگزار می‌شود و در روز‌های بعد، از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ و ۱۱ تا ۱۲:۳۰ کارگاه‌های آموزشی برگزار خواهد شد که در مجموع ۱۲ کارگاه آموزشی برای شرکت‌کنندگان پیش‌بینی شده است.

موضوعات کارگاه‌ها شامل پیوند شعر و موسیقی، تاثیر شعر در موسیقی، اصول و مبانی سازسازی، چوب شناسی، فیزیک سوت و رگلاژ ساز، اصول نگهداری از ساز، تحلیل ساختار موسیقی، آسیب‌شناسی موسیقی ایرانی در چند دهه اخیر، اصول و مبانی گروه‌نوازی، ریتم‌شناسی و وزن‌خوانی، ارتباط هنر با صنعت، گردشگری موسیقی، بررسی سبک‌ها و مکتب‌های مختلف آواز و مناسب‌خوانی است.

اجرا‌های صحنه‌ای (کنسرت‌ها) نیز هر شب در دو سانس از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ و ۲۰ تا ۲۱:۳۰ شب اجرا و در مدت هفت شب، ۱۴ اجرای صحنه‌ای برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • نوبت اول کنکور به ایستگاه پایانی رسید/ داوطلبان مردادماه منتظر نتایج باشند
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • جلسه شورای اسلامی اهواز برای سیزدهمین بار متوالی تشکیل نشد!
  • لغو سیزدهمین جلسه شورای شهر اهواز با موضوع برکناری شهردار
  • جشنواره گیلاس اشنویه به ایستگاه هفتم رسید
  • تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد
  • تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد + فیلم
  • میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر
  • چرا دانلود غیرقانونی آهنگ را دوست داریم؟
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»