وقتی رکوردشکنی کنسرت ۲ خواننده کارشناسان را متاسف میکند/ این گروه از مریخ نیامده است
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۲۰۱۴۴
یک منتقد موسیقی گفت: ماکانبند از مریخ نیامده است، با هر کیفیتی که هست باید ابتدا به مسئولان خرده گرفت، بعد مردمی که آن را گوش میدهند و در واقع آخرین خرده را باید به گروه گرفت.
به گزارش شریان نیوز، ظاهرا گروه ماکان در دوسال گذشته با بیش از ۴۰۰ اجرا در تهران و شهرستانها رکورد حامد همایون را هم ردکرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طرفداران این نوع موسیقی بیشتر در بازه سنی ۱۰ تا ۳۰سال هستند و در موسیقی و ترانه فقط ریتم، ملودی و البته کلماتی هماهنگ با دایره لغات روزمرهشان را دنبال میکنند. در ایران هم نمونههایشان زیاد است. شاید پررنگترین مثالهای آن ماکانبند، حامد همایون، محسن ابراهیمزاده یا هوروشبند باشند؛ گروههایی که در مدت زمان بسیاری کمی با یک قطعه هیت، نظر مخاطبان را به خود جلب کردند. بعد هم در گوشه و کنار شبکههای اجتماعی و رسانهها خبرهایی درباره رکوردداربودن آنها پیچید و دستبهدست شد.
پارسال گفته شد که حامد همایون با بیش از ۲۰۰ اجرا رکورد گینس را در برگزاری کنسرت رد کرده است و همان سال قطعه ماه پیشونی از هوروشبند در جشن موسیقی ما بهعنوان قطعه برگزیده موسیقی پاپ از نگاه مردم انتخاب شد. چند روز قبل هم یکی از خبرنگاران و فعال حوزه موسیقی در توییتر خود درباره گروه ماکان نوشت: «این گروه بعد از انتشار آلبوم دیوونهبازی در دوسال گذشته، با ۴۳۳ سانس اجرا در تهران و شهرستان و خارج از کشور، رکورد قبلی را که در اختیار حامد همایون بود، شکست.»
بله! این گروه که سال گذشته به علت یک اشتباه در نامبردن از دستگاههای موسیقی ایرانی حسابی جنجالی شد، در دوسال گذشته در مراکز تمامی استانها و شهرهایی، چون کیش، بندرعباس، قشم، انزلی، بوکان، شهرکرد، سلماس، مهاباد، بوشهر، اراک، ساوه، سیرجان، کرمان، زرند و … کنسرت برگزار کرده است و ظاهرا تنها مخاطبانشان در قم و مشهد از اجراهایشان محروم ماندهاند!
گروه ماکان کنسرتهایی هم در کانادا و برخی کشورهای اروپایی برگزار کرده که البته تعدادشان کمتر از ۱۰ مورد است. اما آیا رکورداربودن در میزان اجراها نشانه خوبی برای موسیقی است یا نه و اینکه اصلا چه تحلیلی دارد؟ علت فراگیر شدن این نوع موسیقی در برابر بیتوجهی به موسیقی جدی و سنتی ایرانی چیست؟ اینها سوالاتی است که دو منتقد و فعال موسیقی درباره آن با ما صحبت کردهاند که در ادامه میخوانید.
مخاطبان این نوع موسیقی ثابت هستند
آرش نصیریآرش نصیری- کارشناس موسیقی| اگر کل همین اجراهایی که سولد اوت میشوند را در نظر بگیریم، شاید جمع آن ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار مخاطب نداشته باشند، چون در ایران یک عدهای هستند که هر کسی کنسرت برگزار کند، بلیت آن را خریداری میکنند و شاید بتوان گفت این جمعیت تقریبا در همه کنسرتها ثابت هستند؛ بنابراین مخاطب ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار نفری در جمعیت ۱۰میلیون نفری تهران عدد بزرگی نیست.
این مخاطبان اغلب از لحاظ مالی در سطح خوبی هستند و علاقهمندی آنها درواقع یک چرخه موسیقی ایجاد میکند، اما در برابر آن عده زیادی هستند که کنسرت نمیروند و هیچکس برای آنها برنامهریزی نمیکند. در همه جای دنیا جریانات نهچندان سنگین هنری بهویژه در حوزه سرگرمی طرفداران خود را دارد. طبیعی است که عدهای از مردم حتی در جوامع پیشرفته سراغ موسیقی ساده فهمتر بروند و بیشتر جنبه سرگرمی آن را ببینند، اما در همان جوامع مردم زیادی هم به موسیقی بهعنوان جریان فکرساز و آدمساز نگاه کرده و برایش برنامهریزی میکنند.
معتقدم همین قانون ۱۰ درصدی مالیات که تصویب شد، اگر برای موسیقی تجاری مطرح میشد، شاید میتوانست به تقویت گروههای دیگری بینجامد؛ به این شکل که مثلا در صندوقی برای حمایت موسیقی فولکور و سنتی به کار گرفته شود.
ماکانبند از مریخ نیامده
نسیم قاضیزاده- منتقد موسیقی گفت: نزدیک به دو دهه است که فعالان جدی عرصه موسیقی اعلام خطرهایی نسبت به گوش موسیقایی شنوندگان ایرانی بهویژه نسل جدید کردهاند و اینکه گوش مردم به سمت هجویات کشیده میشود.
در سالهای اخیر هم مسئولان در عرصه موسیقی فضا را در عرصههای نهچندان اصولی موسیقی و بیشتر حوزه پاپ باز کردند و به آن توجه شد.
هیچ نظارتی هم بر آنها نشد و عرصه کار از هنرمندان جدی سلب شد؛ اتفاقی که ناخواسته حافظه شنیداری مردم بهویژه نسل جوان را به سمت موسیقیای برد که هیچ ساختار درستی ندارد. در چنین شرایطی طبیعی است که گروهی که خود را بیشتر نشان بدهد، مورد استقبال قرار میگیرد، اما همانطور که بسیاری از جامعهشناسان و فعالان این عرصه گفتهاند؛ اینها موسیقی یکبار مصرف هستند و اگر خیلی عمر کنند یک تا دوسال است و در آینده هیچ ردپایی از آنها در تاریخ موسیقی نمیماند، بنابراین رکوردهای اینچنینی هیچ جایی برای بالیدن ندارند.
بههرحال این نوع موسیقی مخاطب خود را دارد و نباید به آن خرده گرفت و چکش رویشان گذاشت، چون این گروهها محصول همین جامعه هستند. ماکانبند هم از مریخ نیامده است، با هر کیفیتی که هست باید ابتدا به مسئولان خرده گرفت، بعد مردمی که آن را گوش میدهند و درواقع آخرین خرده را باید به گروه گرفت.
بههرحال نسل نوجوان ما صحبت از معضلات، غمها و امیدواری را در این ترانهها میبیند و شادی خود را در فضای این کنسرت نشان میدهد. جز ترانه؛ ریتم و ملودی این گروهها، آنها را جذب میکند و ریتم در آثار ماکانبند دیده میشود. درباره حامد همایون هم که پارسال گفته شد رکورد کنسرتها را زده همینطور است، یک دورهای مخاطبانش نخ شادی، امیدواری و غم خود را در این ترانهها پیدا کردند.
برچسب هاماکانبندمنبع: شریان
کلیدواژه: ماکان بند سقوط هواپیمای تهران یاسوج ایالات متحده آمریکا مجلس شورای اسلامی سوریه یاسوج بوشهر ایران کرمانشاه سقوط هواپیما روسیه عراق گرگان بارش برف تیم فوتبال استقلال تهران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۰۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز میکند
ارکستر نوای آفتاب در نخستین فعالیت هنری خود در سال ۱۴۰۳ ، قطعاتی از موسیقی بی کلام را به صحنه خواهد برد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، امین سالمی رهبر ارکستر نوای آفتاب ضمن بیان این خبر، گفت: نخستین اجرای ارکستر نوای آفتاب در سال 1403، سی و یکم خرداد و با اجرای کنسرتی در بخش موسیقی بدون کلام برگزار میشود.
وی درباره علت اجرای کنسرتی بدون حضور خواننده توضیح داد: از سال 1387 که اجرا با ارکسترهای مختلف را آغاز کردم همیشه دغدغهمان این بود که در کنار خوانندهای که همراه ارکستر اجرا میکند، تواناییهای خود ارکستر و اعضا ارکستر نیز دیده شود چرا که عموما توانایی ارکسترها به دلیل حضور خواننده تحت الشعاع محبوبیت یا عدم محبوبیت خواننده قرار میگیرند و آن طور که باید و شاید به چشم نمیآیند.
نگاهی به آخرین اجرای ارکستر سمفونیک تهران / رپرتواری جذاب با اجرایی متوسطارکستر نوای آفتاب در سال 1402 در دو مجموعه اجرا با خواننده همراه بود اما برای سال جدید با مشورت دوستان و همکارانم در ارکستر و موسسه نوای آفتاب مهر تصمیم بر آن شد که کنسرتی بدون کلام با ارکستری 40 نفره داشته باشیم.
قطعات اجرا تنظیم و آماده شده است و تمرینات ارکستر نوای آفتاب از دهم اردیبهشت آغاز میشود و پس از اخذ مجوز از دفتر موسیقی درباره دیگر جزئیاتِ این اجرا اطلاع رسانی خواهد شد.
انتهای پیام/