Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-05@19:55:57 GMT

انتقاد از احکام سنگین قضایی برای کارگران

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۲۰۵۶۰

به گزارش «تابناک»، صالح نیکبخت وکیل دادگستری در روزنامه اعتماد نوشت: در روزهای اخیر موج صدور احکام سنگین قضایی علیه کارگران کشور روند فزاینده‌ای پیدا کرده است. علاوه بر محکومیت گروهی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در دادگاه‌های انقلاب اهواز و غیره در تهران نیز دادگاه انقلاب احکام سنگینی را علیه بعضی از کارگرانی که اخیرا محاکمه شده‌اند و اتهام آنها شرکت در اجتماع روز اول ماه مه ‌(۱۱ اردیبهشت) سال جاری صادر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله این احکام صدور حکم علیه دو تن از کارگران سندیکای شرکت واحد است که در آن علاوه بر اینکه به مجازات‌هایی با اتهام تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام محکوم شده‌اند به جهت شرکت در این اجتماع هم به مجازات شلاق و تبعید به یکی از شهرهای خراسان جنوبی نیز محکوم شده‌اند. افزون بر این به مجازات تکمیلی محرومیت از شرکت در سندیکاها و احزاب و گروه‌ها و همچنین ممنوعیت از داشتن لوازم ارتباطی مانند موبایل نیز محکوم شده‌اند.

همین وضعیت در مورد کارگران در سایر نقاط کشور وجود دارد در حالی که صرف نظر از اینکه مطابق قانون اساسی کشور (اصل ۲۷) شرکت در اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح و به شرط اینکه مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است و تقریبا هرماه چندین مورد اجتماع مردم در مقابل مجلس شورای اسلامی یا نقاط دیگر و در برابر سازمان‌ها و نهادهای دولتی صورت می‌گیرد و در هیچ یک از موارد اجتماع‌کنندگان را محاکمه و محکوم نمی‌کنند.

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی کشور که مردم زیر فشار مشکلات اقتصادی قرار گرفته‌اند همه انگشتان به سوی کارگران دراز می‌شود و آنان را مسوول این شرایط می‌دانند. در حالی که کارگران اولین قربانی چنین وضعیتی از لحاظ معیشتی و بیکاری هستند. جالب این است که در بعضی از مراجع قضایی قضات شریفی با این نوع رفتارها و اتهاماتی که به کارگران منتسب می‌شود عکس‌العمل نشان داده و در مورد اجتماع کارگران در روز کارگر، در برابر مجلس عنوان کردند آنها علیه امنیت ملی اجتماع و تبانی نکرده‌اند و بلکه آنها برای مقابله با وضعیتی که در شرایط کنونی پیش از همه و بیش از هر کس گریبان‌گیر آنها شده است در این اجتماع شرکت کرده‌اند.

لازم به توضیح است هیچ‌گونه گزارشی از سوی نیروی انتظامی و حافظ نظم عمومی در مورد اینکه این اجتماع در مقابل مجلس باعث بی‌نظمی شده، منتشر نشده و از طرف دیگر حق شرکت در اجتماعات و راهپیمایی‌ها مطابق اصل 27 قانون اساسی آزاد است و در تقویم رسمی کشور هم روز اول ماه می ‌و تا یک هفته ، هفته کار و کارگر نامیده شده و این روز به عنوان روز کارگر مورد احترام است و کارگاه‌های دولتی و خصوصی هم حتی تعطیل است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کارگران بازداشت احکام سنگین پرونده قضایی صدور حکم قانون اساسی اصل ۲۷ اجتماع مردم فرشاد مقیمی علی اصغر مونسان محمد حسن انصاری فرد گروه هفت امانوئل مکرون محسن حاجی میرزایی شهید باهنر شهید رجایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۰۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار رئیس قوه قضاییه با هزار نفر از کارگران در هرمزگان

 

هرمزگان-جام جم انلاین-رئیس قوه قضاییه در ادامه برنامه‌های سفر خود در سفر به هرمزگان، به مناسبت روز کارگر با جمعی هزار نفری از کارگران استان دیدار کرد.

رئیس قوه قضاییه در این دیدار ضمن گرامیداشت روز کارگر گفت: کارگران بخش قابل توجهی از نیروی شاغل در کشور را تشکیل می‌دهند و مشارکت آنها در تحقق شعار سال می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به لزوم امنیت شغلی کارگران، بر مناسب سازی حمایت‌های بیمه‌ای و ضابطه‌مند شدن همه روابط کارگران و کارفرما تاکید کرد.

وی گفت: آشنا کردن کارگران با حقوقشان یکی از وظایف حاکمیت است و کارگران باید بدانند که کمیته‌ها و کمیسیون‌های مخصوصی در اداره‌های کار، ویژه رسیدگی به مسائل کارگران وجود دارد و یکی از اعضای این کمیسیون‌ها، نماینده قوه قضاییه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای افزود: کارگران بدانند که مرجع تجدیدنظر پیرامون برخی تصمیم‌های کمیسیون‌های کارگری، دیوان عدالت اداری است که زیر نظر قوه قضاییه است.

وی گفت: کارگران با دانستن و آشنایی با این قبیل اطلاعات و موضوعات حقوقی و صنفی می‌توانند از بخش‌های مربوطه و مقامات و مسئولان ذی‌ربط مطالبه‌گری کنند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اقداماتی که قوه قضاییه می‌تواند در قبال حقوق کارگران انجام دهد، گفت: می‌توانیم شعب و مراجع قضایی تخصصی را برای حمایت از حقوق کارگران ایجاد کنیم و من به عنوان رئیس قوه قضاییه در جلسه سران قوا و شورا‌های عالی مربوطه، کار‌های لازم را برای رفع مشکل شما کارگران پیگیری می‌کنم.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، «تاجیک» نماینده کارگران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان از قرارداد‌های موقت کارگری و دستمزد پایین کارگران انتقاد کرد و گفت: چرا باید شرایط به نحوی باشد که همیشه میزان حقوق کارگران از تورم عقب‌تر باشد در حالی که طبق ماده ۴۱ قانون کار، به صراحت یکی از معیار‌های تعیین حداقل دستمزد کارگران، درصد تورم اعلامی بانک مرکزی است.


خانم «احمدی» نماینده کارگران منطقه ویژه معدنی و فلزی خلیج فارس نیز به طرح مباحثی در رابطه با ایمنی و حفاظت بهداشت کار اشاره کرد و خواستار در نظر گرفتن شعب تخصصی از سوی قوه قضاییه برای رسیدگی به پرونده‌های ناشی از این موضوع شد.

«اسدی» نماینده کارگران شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس نیز در این دیدار به مباحثی در رابطه با ضرورت تامین مسکن برای کارگران اشاره کرد.

«پرویزی» نماینده شرکت فولاد هرمزگان نیز در این جلسه به برخی اقدامات صورت گرفته در راستای رفاه حال کارگران این مجتمع اشاره کرد.

خانم «فریبرزی» نماینده شرکت پالایش نفت آفتاب نیز در این مراسم ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه قضایی در راستای جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی و بیکار شدن کارگران، به مباحثی در رابطه با ضرورت تامین امنیت شغلی کارگران از سوی مسئولان اشاره کرد.

«شاهین‌زاده» نماینده یکی از مجتمع‌های تاسیساتی هرمزگان نیز در این مراسم، برخی اقدامات صورت گرفته در واحد تولیدی متبوع خود را تشریح کرد.

دیگر خبرها

  • انتقاد شدید ماکرون از اعتراضات دانشجویی علیه جنگ غزه
  • انتقاد تند مدیر سپاهان/ کمیته انضباطی به تخلفات سنگین هواداران پرسپولیس رسیدگی کند
  • انتقاد تند مدیر سپاهان از هواداران زن و مرد پرسپولیس
  • انتقاد تند مدیر سپاهان از هواداران زن و مرد پرسپولیس!
  • مشهد در سوگ ششمین ولی مسلمین/عطر شهادت در اجتماع صادقیون پیچید
  • تصویب یک طرح برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل در آمریکا
  • دانشگاه راتگرز نیوجرسی علیه اسرائیل بیانیه صادر می‌کند
  • فیلم | طعنه سنگین مجری صداوسیما به دولت رئیسی
  • هیچ واحد تولیدی به‌خاطر آرا قضایی در گرمسار تعطیل نشد
  • دیدار رئیس قوه قضاییه با هزار نفر از کارگران در هرمزگان