Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@16:35:00 GMT

مردان مولف در دولت دوازدهم

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۲۱۵۰۹

مردان مولف در دولت دوازدهم

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ نگاهی به ترکیب دولت روحانی نشان می دهد که در هر ۲ کابینه وی تنها چشم امید به مردانی از جنس سیاست ندوخته بود بلکه علاوه بر آن امیدش را در عرصه دانشگاه و صنعت نیز می دید تا آنجایی که سکان وزارتخانه هایش را به دست مردانی از این جنس داد؛ آنهایی که سال ها در عرصه دانشگاهی تدریس و پژوهش را وجه همت خود قرار داده بودند و این بار آمده بودند تا نقش خود را در عرصه مدیریت و سیاست نیز به نحو احسن به انجام برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله این افراد در کابینه کنونی دولت دوازدهم می توان به محمد جواد ظریف، فرهاد دژپسند، علی ربیعی و ... اشاره کرد. البته افرادی مانند محمود گودرزی، علی جنتی، حسین دهقان، عباس آخوندی و دیگران که جزو وزرای سابق دولت  بودند نیز از جمله وزرایی به شمار می روند که صاحب تالیف هستند.

از این رو پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت هفته دولت به معرفی تالیفات وزرای دولت که هم اکنون بر سر کار هستند، پرداخته است.

محمد جواد ظریف؛ وزیر امور خارجه

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دولت دوازدهم و استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه است که طی روزهای گذشته با بررسی های به عمل آمده از سوابق علمی، مرتبه علمی استادیاری او به دانشیاری ارتقاء یافت و با این مرتبه به دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران منتقل شد. بنابراین ظریف علاوه بر فعالیت در حوزه های روابط بین الملل در حوزه دانشگاهی نیز فعال بوده است و تالیفاتی دارد. در زیر به این کتاب ها اشاره می شود.

کتاب تعهدات جمهوری اسلامی ایران به کمیته مبارزه با تروریسم شورای امنیت (CTC)توسط دفتر مطالعات بین‌المللی مبارزه با تروریسم دانشگاه آزاد اسلامی در ۱۳۹۰ خورشیدی منتشر شده که محمد جواد ظریف مقدمه ای بر آن نوشته است.

دیپلماسی چندجانبه: پویایی مفهومی و کارکردی سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که به سفارش مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه و توسط ظریف و سیدمحمدکاظم سجادپور تالیف شد و مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه در ۱۳۹۱ خورشیدی آن را منتشر کرده است. همچنین این ۲ مولف کتاب سازمان‌های بین‌المللی را نیز قبل از آن در ۱۳۸۹ خورشیدی تالیف کردند.

روندهای جدید بین المللی عنوان کتاب دیگری است که وزیر امور خارجه کشورمان با همکاری ‌مصطفی زهدانی در ۱۳۸۴ خورشیدی تالیف و منتشر کرد. ظریف بر کتاب نهادهای ملی حقوق بشر تالیف محمدرضا غائبی نیز مقدمه ای نوشته است.

کتاب دوران گذار روابط بین‌الملل در جهان پساغربی تالیف محمدجواد ظریف، محمدکاظم سجادپور و عبادالله مولایی است که مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه در ۱۳۹۵ خورشیدی منتشر کرد؛ کتابی که مبنای نظری بسیاری از بحث‌ها که طی سال‌های اخیر از طرف وزیر خارجه در بسیاری از مناسبت‌ها، اجلاس‌ها و کنفرانس‌های داخلی و بین‌المللی مطرح شده است، را ارائه می‌دهد.

فرهاد دژپسند؛ وزیر امور اقتصاد و داریی

فرهاد دژپسند متولد ۱۳۴۱ خورشیدی در بهشهر و دارای مدرک دکترای اقتصاد و دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است که از پنجم آبان ۱۳۹۷ خورشیدی به عنوان وزیر امور اقتصاد و داریی دولت دوازدهم انتخاب شد. دژپسند به دلیل شخصیت آکادمیک خود در حوزه تالیف و پژوهش نیز فعالیت دارد چنانکه کتب تألیفی در زمینه اقتصاد ایران، تورم، توسعه پایدار، مزیت‌های نسبی مناطق، تجارت الکترونیک دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

مبانی توسعه پایدار در ایران که با همکاری جواد اطلاعات، علی دینی ترکمانی، محمود سریع القلم، مظفر صرافی، وحید محمودی، بهروز هادی زنوز توسط نشر علم روانه بازار کتاب شده است.

مقدمه ای بر مبانی تجارت الکترونیکی «به انضمام قوانین و مقررات مربوط» کتابی است که دژپسند با همکاری احسان رسولی نژاد تالیف  کردو در ۱۳۸۸ خورشیدی به بازار نشر آمد.

پژوهش وضع موجود طراحی وضع مطلوب عنوان کتاب دیگری از وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت دوازدهم است. وی همچنین کتاب اقتصاد سیاسی جهانی تالیف رابرت گلیپین، جین گلیپین را با همکاری رسول افضلی ترجمه و در ۱۳۹۳ خورشیدی روانه بازار کرد.

رضا اردکانیان؛ وزیر نیرو

رضا اردکانیان دارای دکتری مدیریت منابع آب از دانشگاه مک مستر کانادا و دانشیار دانشگاه صنعتی شریف است که در دولت دوازدهم به عنوان وزیر نیرو انجام وظیفه می کند. اردکانیان در حوزه پژوهش علاوه بر ایران در نظام بین المللی نیز دارای جایگاه است تا آنجا که به عنوان مدیر مؤسس انستیتو دانشگاه سازمان ملل و استاد تمام دانشگاه فنی درسدن آلمان انجام وظیفه کرده است. وزیر نیروی دولت دوازدهم کتاب هایی تالیف کرده است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

اردکانیان کتاب مدیریت طرح های توسعه منابع آب را با همکاری مهدی ضرغامی تالیف کرده است. مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری(تحت پوشش یونسکو) : ماموریت، اهداف و وظایف، فعالیت ها، دستاوردها کتاب دیگری از وزیر نیرو است که در ۱۳۸۷ خورشیدی توسط انتشارات هفت آسمان روانه بازار شد. بزاربندی و رفتارسنجی سدهای بتنی نیز توسط اردکانیان با همکاری محسن قائمیان تالیف شده است. البته وزیر نیرو بیشترین کتاب های خود را به زبان انگلیسی تالیف کرده تا آنجا که تعداد این تالیف ها به ۱۷ عنوان می رسد.

منصور غلامی؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

منصور غلامی دارای مدرک دکتری کشاورزی از دانشگاه آدلاید استرالیا است که از آبان ۱۳۹۶ خورشیدی در دولت دوازدهم به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شد. غلامی سال ها در عرصه دانشگاهی فعال بود و در ۳ دوره و به مدت ۱۲ سال ریاست دانشگاه بوعلی سینا را در کارنامه خود دارد.

وی کتاب هایی از جمله فیزیولوژی درختان میوه مناطق معتدله، روش تدریس اساتید دانشگاه در مراکز آموزش عالی و بیولوژی انگور را ترجمه کرده است. کتاب راهنمای کاشت، داشت و برداشت گردو، چاپ شده توسط سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی، معاونت آموزش و تجهیز نیروی انسانی نیز تالیف غلامی است که در ۱۳۸۵ خورشیدی روانه بازار کتاب شد.

علی ربیعی؛ سخنگوی دولت

علی ربیعی وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سخنگوی کنونی دولت دوازدهم است که مدرک دکتری تخصصی مدیریت استراتژیک دارد که عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، محقق و نویسنده در حوزه جامعه شناسی سیاسی و مدیریت است که برنده قلم بلورین به خاطر کسب عنوان بهترین سرمقاله در ۱۳۷۷ در جشنواره مطبوعات و پژوهشگر برتر دانشگاه پیام نور  در ۱۳۹۰ خورشیدی شد. عنوان کتاب های او عبارتند از:

جامعه‌شناسی تحولات ارزشی در ایران که چاپ نخست آن به اتمام رسیده است.

کتاب (زنده باد فساد) جامعه‌شناسی سیاسی فساد در دولت های جهان سوم که به چاپ ششم رسیده و توسط سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روانه بازار شده است.

مطالعات امنیت ملی؛ مقدمه‌ای بر نظریات امنیت ملی درجهان سوم عنوان کتاب دیگری از سخنگوی دولت است که به چاپ چهارم رسیده و دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه آن را منتشر کرد.

ربیعی کتاب معمای دولت مدنی؛ توسعه و امنیت درکشورهای جهان سوم را تالیف کرده که توسط مؤسسه تحقیقات و علوم انسانی در ۱۳۸۶خورشیدی روانه بازار شد.

کتاب های ارتقای مدیریت دانش در سازمان ها و مدیریت دانش فرایندها و رویکردها، ۲ کتاب دیگر سخنگوی دولت دوازدهم است که انتشارت تیسا روانه بازار کرد. همچنین مدیریت بحران و ریسک نیز از جمله تالیف های علی ربیعی است.

محمود واعظی؛ رئیس دفتر رئیس‌جمهوری

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری دولت دوازدهم بود که هم اکنون به‌عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری فعالیت می‌کند. وی یکی از پرنویس ترین مردان دولت دوازدهم است که با ورود به عرصه سیاست هم قلم را به کناری نگذاشت.

کتاب هایی از جمله آسیا وامنیت انرژی، اتحادیه اروپا و سیاست بین‌الملل، ‌‫استراتژی امریکا در قبال جهان اسلام، اسلام در اتحادیه اروپا، افغانستان یک دهه پس از سقوط طالبان، امریکا و بحران اقتصادی جهان، انقلاب و تحول سیاسی در خاورمیانه، ایران و اعراب، بازیگر جدید؛ اهداف و عملکرد سازمان همکاری شانگهای و ... از جمله مهمترین تالیف های واعظی است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهاد دژپسند هفته دولت علی ربیعی کارآمدی دولت منصور غلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۱۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی آخرین وضعیت کشتی توقیف شده اسراییلی حامل پرچم پرتغال | امیر عبداللهیان: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست

به گزارش همشهری آنلاین، پائولو رانگل وزیر امور خارجه جدید پرتغال در گفتگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مناسبات دو جانبه و اوضاع منطقه به خصوص تحولات فلسطین به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای این گفتگوی تلفنی، تشکیل دولت جدید پرتغال و انتصاب آقای پائلو رانگل به عنوان وزیر امور خارجه جدید این کشور را تبریک گفت و به سابقه روابط خوب و دیرینه فی‌مابین دو کشور اشاره کرد.

امیرعبداللهیان بار دیگر بر ضرورت پایان جنگ و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در غزه و احترام به حقوق مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد و رژیم صهیونیستی را به عنوان عامل ریشه‌ای تمامی این تنش ها و وخامت اوضاع در منطقه دانست.

پائلو رانگل وزیر امور خارجه پرتغال نیز در این گفتگوی تلفنی بر ضرورت برقراری آتش بس فوری در غزه تاکید کرد و افزود: دولت پرتغال از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت می‌کند و خواستار تلاش تمامی کشورهای منطقه برای کاهش تنش‌ها در منطقه است.

طرفین آخرین دیدگاه های خود را در مورد کشتی توقیف شده اسراییلی حامل پرچم پرتغال تبادل کردند.
امیرعبداللهیان در این ارتباط اظهار داشت: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست و به سفرای‌شان در تهران دسترسی کنسولی، آزادی و ‌تحویل‌شان را اعلام کرده ایم.

کد خبر 847336 برچسب‌ها ایران و پرتغال حسین امیرعبدالهیان خبر ویژه

دیگر خبرها

  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل تنش‌ها در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل تمامی تنش‌ها در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ماست
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه است/ موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ما قرار دارد
  • توجه ایران به رهایی خدمه کشتی توقیف شده با پرچم پرتغال
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • بررسی آخرین وضعیت کشتی توقیف شده اسراییلی حامل پرچم پرتغال | امیر عبداللهیان: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست