Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@21:41:20 GMT

پیش‌بینی آلزایمر به کمک حرکات چشم

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۲۲۰۸۱

پیش‌بینی آلزایمر به کمک حرکات چشم

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد ردیابی چشم، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را پیش‌بینی کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در بیشتر موارد، اختلال شناختی خفیف (MCI) منجر به بیماری آلزایمر می‌شود. این عارضه شامل مشکلات حافظه و فراموش کردن حوادث می‌شود، اما فعالیت‌های روزانه فرد را مختل نمی‌کند. بررسی‌های محققان نشان داده است حدود ۴۶ درصد افرادی که به اختلال شناختی خفیف مبتلا بودند، طی مدت سه سال به  آلزایمر دچار شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

باید توجه داشت که MCI  همیشه به زوال عقل منجر نمی‌شود، بلکه گاهی اوقات ثابت می‌ماند یا حتی زمانی که فرد به شرایط طبیعی خود بازگشت، علائم آن از بین می‌رود. متخصصان اختلال شناختی خفیف را به دو نوع "aMCI" و "naMCI"تقسیم کردند. نوع اول به اختلالی گفته می‌شود که بر حافظه اثر می‌گذارد، در حالی که نوع دیگر ، توانایی‌های ذهنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. موضوع قابل توجه اینکه aMCI، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را بیشتر از نوع دیگر افزایش می‌دهد.

از آنجا که تشخیص به موقع آلزایمر می‌تواند به بهبود سلامت مغز کمک کند و علائم آن را کاهش دهد، استفاده کردن از یک روش صحیح برای تشخیص انواع MCI، بسیار ضروری است. تحقیقات قبلی نشان داد مبتلایان به آلزایمر، قبل از بروز علائم شناختی، اختلال در حرکات چشم  را تجربه می‌کنند. گروهی از محققان انگلیسی از تکنولوژی ردیابی چشم، برای تشخیص دو نمونه اختلال شناختی خفیف استفاده کردند.

آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۴۲ فرد مبتلا  aMCI و ۴۷ فرد با اختلال شناختی naMCI  را مورد بررسی قرار دادند.  ۶۸ نفر از شرکت کنندگان نیز به بیماری آلزایمر مبتلا بودند. گروه کنترل شامل ۹۲ فرد بود که از نظر شناختی سالم بودند. یافته‌های جدید نشان داد از طریق ردیابی حرکات چشم، می‌توان افراد مبتلا به بیماری aMCI را از مبتلایان به naMCI  متمایز کرد.

به گفته محققان افرادی که دچار اختلال شناختی aMCI بودند، علائمی همانند بیماری آلزایمر داشتند. بنابراین آن‌ها به این نتیجه رسیدند که ردیابی حرکت چشم، یک علامت زیستی مفید برای ارزیابی زوال عقل است.                                                                                                

نتایج این مطالعه در مجله Aging منتشر شده است.

کد خبر 387456

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تازه های پزشکی آلزایمر زوال عقل مغز سلامت شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۲۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است

حسام‌الدین علامه افزود: ۱۴.۱۵ صدم درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال به دیابت و حدود ۲۵ درصد از این گروه سنی به «پیش‌دیابت» مبتلا هستند. متاسفانه، آمار و ارقام مربوط به «پیش‌آگاهی به دیابت» نامساعد است؛ به نحوی که حداقل حدود یک سوم از افرادی که به دیابت مبتلا هستند از بیماری خود آگاهی ندارند.

این متخصص درباره وضعیت درمان دیابت در کشور گفت: «درمان موثر» هم از وضعیت نامساعدی برخوردار است؛ فقط حدود ۳۱ درصد از دیابتی‌ها درمان موثر و منجر به کنترل دیابت دارند. یکی از عواملی که منجر به آمار نامساعد درمان موثر دیابت و پیامدهای ناشی از آن مثل زخم مزمن در کشور شده، تحریم‌های اقتصادی و دارویی ظالمانه آمریکا است.

این متخصص ادامه داد: اگرچه واکنش مردم به دیابت نسبت به سرطان، توأم با حساسیت و پرسروصدا نیست اما نکته مهم و اساسی این است که دیابت به دلیل عوارض و مرگ و میری که پس از پیامدهایش از جمله زخم پای دیابتی می‌تواند ایجاد کند باید در کانون توجه قرار گیرد. متاسفانه میزان مرگ و میر ناشی از زخم پای دیابتی نسبت به برخی از سرطان‌های شایع کشور بیشتر است. من بازهم تاکید می‌کنم بیماری دیابت بسیار اهمیت دارد و برای مقابله با این بیماری باید از نظر متخصصان چه در حوزه بالین و چه در عرصه روان‌شناسی سلامت بهره برد.

خطر «بازار سیاه» برای پانسمان‌های نوین دیابت

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران ادامه داد: استفاده از پانسمان‌های نوین، یکی از موثرترین درمان زخم‌های مزمن است. پانسمان‌های نوین بیشتر وارداتی هستند؛ اگر ارز مورد نیاز با قیمت مناسب و به مقدار کافی در اختیار واردکننده قرار نگیرد با پدیده بازار سیاه در زمینه پانسمان‌های نوین مواجه می‌شویم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است