Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@23:48:43 GMT

جدیدترین آمار تجارت ایران و اتحادیه اروپا

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۲۲۷۳۱

جدیدترین آمار تجارت ایران و اتحادیه اروپا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در نیمه نخست این سال اتحادیه اروپا حدودا دو میلیارد و ۱۴۰ میلیون یورو صادرات به ایران داشته و در مقابل ایران نیز ۴۸۰ میلیون یورو به اتحادیه اروپا صادر کرده است.

آمار سال جاری در حالی به ثبت رسیده که در مدت مشابه سال ۲۰۱۸ میزان تجارت مشترک دو طرف رقم بسیار بالاتری داشت و صادرات ایران به اتحادیه اروپا در این مدت کاهشی ۹۳ درصدی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عدد کل نیز میزان تجارت میان دو طرف از حدود ۱۰.۵ میلیارد یورو به ۲.۶ میلیارد یورو کاهش یافته و به این ترتیب افت ۷۶ درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش چه در حوزه صادرات به اتحادیه اروپا و چه در واردات از این اتحادیه خود را نشان می‌دهد.

دیگر نکته مهمی که در این آمار وجود دارد منفی شدن تراز تجاری ایران در تعامل با اروپاست، به این ترتیب که در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا ۱.۵ میلیارد یورو مثبت بوده است اما در سال جاری به ۱.۷ میلیارد یورو منفی رسیده است به این ترتیب در کنار کاهش ۹۳ درصدی صادرات ایران به اروپا، واردات ایران از این اتحادیه نیز کاهشی ۵۳ درصدی داشته است.

در رابطه با علت کاهش صادرات ایران به اروپا عواملی همچون کاهش صادرات سوخت‌های معدنی، روان‌کننده‌ها و محصولات مرتبط بیشترین تاثیر را داشته و همچنین در گروه ساخت و مواد، صادرات منفی دو درصد و در حوزه محصولات غذایی، صادرات منفی ۱.۶ درصد شده است.

از نظر وزنی نیز صادرات ایران به اروپا کاهش یافته و از حدود ۱۵ میلیون تن در نیمه سال ۲۰۱۸ به حدود ۴۲۷ هزار تن در سال ۲۰۱۹ رسیده است. اما ارزش کالای صادراتی ایران در پنج ماهه سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی شده است.

در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ سهم صادرات سوخت‌های معدنی و روان‌کننده‌ها از ۸۸ درصد سال قبل به نیم درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. در این دوره مواد شیمیایی ۳۴ درصد، مواد و محصولات غذایی ۲۴ درصد و کالاهای ساخته شده و طبقه‌بندی شده توسط مواد، ۲۴ درصد از کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

در این آمار اصلی‌ترین واردکنندگان از ایران در اروپا اعلام شده‌اند که همچنان آلمان در این زمینه با حدود ۱۰۰ میلیون یورو واردات از ایران، اصلی‌ترین شریک تجاری ایران به شمار می‌رود و پس از آن ایتالیا و بلژیک قرار گرفته‌اند. در رده‌های بعدی با یک فاصله قابل توجه اسپانیا و رومانی هستند و میزان صادرات ایران به فنلاند، پرتغال، جمهوری چک و لیتوانی در شش ماهه نخست سال جاری میلادی کمتر از یک میلیون یورو بوده است.

در حوزه واردات سهم ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل از مجموعه تجارت ایران با اروپا کم شده اما همچنان اصلی‌ترین حوزه به‌شمار می‌رود. پس از آن نیز مواد شیمیایی، مصنوعات ساخته شده و مواد و محصولات غذایی سایر کالاهایی هستند که ایران در طول این مدت از اروپا وارد کرده است.

در حوزه واردات نیز آلمان با ۶۷۷ میلیون یورو، اصلی‌ترین شریک تجاری ایران است و پس از آن ایتالیا و هلند قرار دارند. ایران همچنین در طول این مدت از فرانسه، بلژیک، اسپانیا، دانمارک و انگلستان نیز به طور جداگانه حداقل ۷۰ میلیون یورو واردات داشته است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اتحادیه اروپا صادرات تراز تجاری آمار تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۲۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز یکشنبه در سخنانی با اشاره به جنگ اوکراین، جنگ غزه و بالا گرفتن تنش‌های منطقه‌ای گفت: «رویارویی هسته‌‎ای به دلیل تنش میان شرق و غرب به یک احتمال واقعی تبدیل شده است.»

به گزارش العربیه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته است. جعبه جنگ نباید دوباره باز شود.»

بورل تصریح کرد: «اروپا با عدم تنوع در منابع انرژی و اتکا به روسیه خود را تضعیف کرده است.»

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900763

دیگر خبرها

  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • شکایت نیکاراگوئه از آلمان برای ارسال سلاح به اسرائیل در لاهه رد شد
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط
  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • ۲۰۰ میلیون یورو ارز حاصل از فعالیت کارت‌های بازرگانی در کردستان بازگردانده شد
  • ۳۵۶ مورد کارت بازرگانی جدید در کردستان صادر شده است
  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود