Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیاوشی گفت: مجلس شورای اسلامی مکاتبه ای با دستگاه قضایی در خصوص عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان کرده که فعلا پاسخی دریافت نکرده امیدواریم به نتایج مثبتی برسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان،قانون تسهیل ازدواج در سال ۸۴ به تصویب رسیده است بر اساس این قانون حداکثر تا سه ماه بعد از تصویب، آئین نامه اجرایی آن باید تدوین می‌شد این در حالیست که از زمان تصویب این قانون ۱۳ سال گذشته است و هنوز خبری از اجرایی شدن آن نیست و بخت این قانون بعد از این مدت طولانی هنوز بسته مانده و همچنان در حال خاک خوردن است لذا در این خصوص با «طیبه سیاوشی» عضو کمسیون فرهنگی مجلس گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مجلس چه اقدامی را برای اجرایی شدن قانون تسهیل ازدواج  انجام داده است؟

با وجود اینکه قانون تسهیل ازدواج می‌توانست تا کنون جوانان زیادی را راهی خانه بخت کند اما به دلیل بی‌توجهی برخی از مسئولین این لایحه همچنان معطل مانده است، بر اساس ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس اگر دستگاهی قانونی را اجرا نکند، مجلس این حق را دارد که از دولت به قوه قضاییه شکایت کند لذا بر همین اساس ما یک سال پیش قانون تسهیل ازدواج جوانان را در صحن علنی مجلس قرائت کردیم تا دلیل عدم اجرای آن بررسی و پیگیری شود در حال حاضر کمیسیون مجلس پیگیر این موضوع است، امیدواریم به نتایج مثبتی در این خصوص دست یابیم.

 

علت اجرایی نشدن قانون تسهیل ازدواج جوانان چیست؟

مهمترین مشکل اجرای کامل قانون تسهیل ازدواج این است که آیین نامه اجرایی آن به درستی نوشته نشد بنابراین به نحو احسن قابلیت اجرایی پیدا نکرد. قانون تسهیل ازدواج باید آیین نامه اجرایی داشته باشد لذا دستگاه هایی که مکلف و موظف به تدوین این آیین نامه اجرایی هستند، مشخص نشده است. متاسفانه یکی از ایرادات بزرگ این قانون، همین مسئله است، ضمن اینکه برخی از بندهای این قانون مانند وام ازدواج و نامگذاری روز ازدواج اجرایی شده است همچنین موارد مربوط به خوابگاه های دانشجویی نیز در حال اجرایی شد است، مسئله مهم دیگر در قانون تسهیل ازدواج، دادن امتیاز مسکن برای مزدوجین بود ولی متاسفانه این بند هم اجرایی نشد و در قبالش آن را در قالب طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده آوردند.

 

یکی دیگر از دلایل عدم اجرای کامل این قانون بار مالی است؛ بی شک معاونت جوانان وزارت ورزش می‌تواند به عنوان تنها دستگاه اجرایی حوزه جوانان در بخش حاکمیتی نقش موثری را در بازنگری و اجرای قانون تسهیل ازدواج داشته باشد؛ نیاز است در قانون مذکور بازنگری شود زیرا بر اساس شرایط روز جامعه قابلیت اجرایی ندارد.

 

آیا تشکیل صندوق اندوخته ازدواج جوانان که یکی از بندهای قانون تسهیل ازدواج جوانان بود اجرایی شد؟

یکی از بندهای قانون تسهیل ازدواج جوانان تشکیل صندوق اندوخته ازدواج جوانان برای کمک به ازدواج آنها است که در حال حاضر با دادن وام ازدواج، دیگر بحث تشکیل این صندوق منتفی شده است و با توجه به اینکه روند ارایه وام به زوج ها بسیار مطلوب و خوب است، دیگر نیازی به تشکیل این صندوق احساس نمی شود و نمایندگان هم به هیچ عنوان پیگیر این مسئله نیستند ولی در مورد برخی بندهای این قانون با قوه قضاییه مکاتبه و صحبت کردیم و فعلا منتظر جواب از سوی مسئولان قوه هستیم. در صورت طولانی شدن عدم پاسخگویی، مجددا از کمیسیون فرهنگی مجلس درخواست می کنیم که علت عدم پاسخگویی از سوی دستگاه قضایی را پیگیری کنند.موضوع جوانان یک بحث فرابخشی بوده و فقط مربوط به یک معاونت نمی شود بلکه شامل دستگاه های مختلف است، به همین دلیل تهیه گزارش و بررسی از این دستگاه ها زمان بر است.

 

دخالت دولت در امر خانواده چه پیامدهایی به دنبال دارد؟

ذکر این نکته قابل توجه است، حاکمیت در امر خانواده مداخله زیادی کرده و این مداخله ها موجب شده، سبک زندگی ما نه سنتی و نه مدرن باشد. این امر باعث آسیب رسانی زیادی به خانواده ها شده است. تمام مسایل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه به بحث خانواده گره خورده است لذا تا زمانی که این گره در خانواده باز نشود، سایر موارد ما پیشرفت و توسعه نخواهند کرد.

 

هر مداخله ای در حوزه خانواده با آموزش قابل حل و فصل است ولی متاسفانه به هیچ عنوان موضوع آموزش در نظام آموزش و پرورش ما وجود ندارد و دایم این مسئله را تکرار می کنیم که مسایل جنسی نباید برای دانش آموزان آموزش داده شود، این در حالی است که ما نمی گوییم، مسئله جنسی آموزش داده شود بلکه  منظور این است که بچه ها باید مهارت های زندگی را بیاموزند. در کشور استرالیا تا مدرک مهارت های اجتماعی گذرانده نشود، کسی نمی تواند ثبت ازدواج کند؛ حتی اگر دیپلم مدرسه را نگیرند باید مدرک مهارت های اجتماعی را که شامل بهداشت، سلامت و مسایل روحی روانی است را کسب کرده باشند.

 

شما وضعیت آموزش در مدارس کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه مدارس ما در حوزه آموزش مهارت های اجتماعی بسیار ضعیف هستند، بر همین اساس با اصرار کمیسیون مجلس طرح الزامی شدن مشاوره های قبل، حین و بعد از ازدواج را مطرح کردیم که این مشاوره ها از دو ساعت به شش ساعت افزایش یابد. در حال حاضر این طرح با قید یک فوریت در نوبت صحن مجلس قرار دارد.

 

 آیا قانون تسهیل ازدواج جوانان نیاز به اصلاح دارد؟

به اعتقاد من قانون تسهیل ازدواج جوانان باید اصلاح شود و بیشتر تلاش ما در جهت اصلاح این قانون است.

 

 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد هفته دولت مسجد خبرگزاری شبستان کانون های مساجد ماه محرم روزنامه وزیر کشور اموزش مهارت اجتماعی قانون تسهیل ازدواج جوانان طیبه سیاوشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۴۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگاه آموزش عوامل اجرایی برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در قائمشهر برگزار شد

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از مازندران، کارگاه آموزشی نمایندگان فرماندار، ناظران، کاربران سامانه و سایر عوامل هیئت اجرایی برگزاری مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شهرستان‌های قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ در سالن همایش‌های شهرداری قائمشهر با حضور مسئولین شهرستانی و فرمانداری برگزار شد.

در این دوره آموزشی با توجه به تغییرات عمده‌ای که در قانون انتخابات صورت گرفته، نمایندگان فرماندار، کاربران رایانه، اعضای شعب ثابت و سیار عوامل اجرایی انتخابات، با آخرین قوانین و مقررات آشنا شدند.

در این کارگاه، تأکید شد که محوریت و مدیریت شعبات با نمایندگان فرماندار است و تمامی عوامل برگزار کننده انتخابات باید بی‌طرفی کامل خود را مدنظر قرار دهند.

در راستای برگزاری انتخاباتی پرشور، بر اساس ماده ۱۳ قانون انتخابات که به همه مدیران ابلاغ شده، نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات ادارات باید در اختیار عوامل اجرایی انتخابات قرار گیرد.

مردم، انقلاب را متعلق به خود می‌دانند و برای نام نویسی به عنوان عوامل اجرایی حضور فعالی داشتند.

لازم به ذکر است مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۳ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ همزمان در ۲۱ حوزه انتخابیه کشور از جمله شهرستان قائمشهر برگزار خواهد شد.

نامزدها، علی کشوری، کمال علیپور، مصطفی معلمی و عمران عباسی بعنوان ۴ نامزد راه‌یافته به مرحله دوم در کارزار انتخاباتی حوزه‌های یادشده با هم به رقابت خواهند پرداخت.

خبرنگار: محمدرضا کوچکسرائی

انتهای پیام/

کد خبر: 1228451 برچسب‌ها ایسکانیوز انتخابات مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • جدول مربوط به اعتبارات دستگاه‌های اجرایی تصویب شد
  • حیدری: کولبران در انتظار ابلاغ قانون ساماندهی اشتغال پایدار مرزنشینان هستند
  • دولت قانون ساماندهی اجاره بها را تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند
  • ۲۰ درصد امکانات دستگاه‌های دولتی در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود
  • دو قانون مصوب مجلس به دولت ابلاغ شد
  • ۷۵ هزار نفر از عوامل اجرایی در تهران انتخابات اسفند ۱۴۰۲ را برگزار کردند
  • پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی
  • کارگاه آموزش عوامل اجرایی برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در قائمشهر برگزار شد