Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@17:37:38 GMT

مرز مریوان به «صلح و صلاح» تئاتر خیابانی مستحکم است

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۲۵۲۴۰

مرز مریوان به «صلح و صلاح» تئاتر خیابانی مستحکم است

به گزارش ایکنا از کردستان، سیدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه گذشته، پنجم شهریورماه در اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، اظهار کرد: نمی‌توانم شادمانی خودم را از برگزاری این رویداد بین‌المللی و نامدار، در این گوشه از ایران عزیز، پنهان کنم که نشانه اعتماد و اطمینان به پویش هنر در دور و نزدیک این سرزمین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همین استمرار تئاتر خیابانی مریوان است که سال‌هاست در ادامه ذکر همه مناقب مریوان، تئاتر هم به آن افزوده شده و این پیوست مبارک، مگر به غیرت جان به جان هر کدام از مردمان و مسئولان این دیار کریم ممکن نمی‌شد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: تئاتر خیابانی در روزگار ما نه فقط یک گونه تئاتری، که دانشگاهی است که سایه به سایه مردمان کوچه و بازار بساط پهن کرده و آگاهی و اندیشه تعارف می‌کند.

به اصالت تئاتر ایمان بیاوریم

وی ادامه داد: این غنیمت است که به خردمندی و هوشیاری و بنا به مسئولیت شهروندی، تئاتر بی دغدغه نور و صدا و صحنه، مردم را انتخاب می‌کند و فروتنانه، دقیقه‌های مخاطبان خود را به درک و دانش می‌آمیزد.

حسینی بیان کرد: اگر به نابخردی بر این طبل می‌کوبیدند که تئاتر هنر اغنیاست و تحلیلی از دردمندی انسان معاصر ندارد، اکنون می‌توانیم به گواه آثار تئاتر امروز، فاصله نمایش‌های محیطی که به صراحت بیشتری، مؤید انتقاد و اعتراض انسان معاصر در مواجهه با رویدادهای اجتماعی‌اند، به اصالت «تئاتر برای همه» ایمان بیاوریم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در این روزها که نام مریوان به تدارک جشنواره تئاتر خیابانی بیشتر به چشم می‌آید و به گوش می‌نشیند، آرزو می‌کردم که ای کاش این همت و حمیّت که در شادمانی مردمانی که گرداگرد هر صحنه تئاتر تکرار می‌شود و به نعمت دوراندیش مسئولان جاودانه می‌شود، آینه تمام نمای دیگر بلاد سرزمینم باشد.

«هنر» نه می‌میرد و نه می‌میراند

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی ذکر کرد: مجال مغتنمی است که با یادآوری دشواری‌های مردمان نجیب این خاک پاک، خاضعانه از هنرمندان تئاتر خیابانی بخواهم چنان بیافرینند که سنگی از پیش پایی برخیزد و عصایی در دست از پا افتاده‌ای باشند که هنر به راحت و رعایت مردم مکلف است و نوشدارویی اگر به صلاح و مصلحت وقت باشد، «هنر» است که نه می‌میرد و نه می‌میراند.

وی ادامه داد: معیار ارجحیت هر دوره‌ای از برگزاری این جشنواره شریف، نه صرف شکوه و شمایل اجرایی که در نوبت خود مغتنم است، بلکه سطح تولید محتوای متنفّذ و میزان اثرگذاری اجتماعی و اصلاح سهوهای شهر و شهروندی است که براساس اقوال و آمار، تعالی و ترقی ادوار جشنواره مریوان مشهود و محسوس است.

حسینی افزود: اکنون می‌توانیم با افتخار بگوییم که مرز مریوان نه به دیوار و قلعه و بارو که به «صلح و صَلاحی» که تئاتر در دل و جان دارد، مستحکم است.

وی در پایان یادآور شد: اگر چه گاه دریغا گوی کم‌توجهی و کم‌اعتمادی به عالَم هنر و هنرمندان عالم بوده‌ایم، اما خوشبختانه امروز شکرگزار این حسن اتفاق هستیم.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کردستان فرهنگی سیدمجتبی حسینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۵۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی، به مناسبت بزرگداشت دهه کرامت، شش نمایش دیگر با مضامین فرهنگ رضوی و با هماهنگی دبیرخانه هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی، در شهر محل تولیدشان، این رویداد را همراهی می‌کنند.

شش نمایش که همزمان با هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی اجرا خواهند شد به این شرح معرفی شدند:

۱. نمایش«سنجاب» نوشته لیلا روغنگیر قزوینی و کارگردانی مهدی روز بهانی از ۱۳ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه می‌رود.

۲. نمایش«الو سلام» نوشته مهرداد رایانی‌مخصوص و کارگردانی قباد دارابی در روزهای ۲۵ و ۳۰ اردیبهشت‌ در پلاتوی الغدیر شهر اسلام‌آباد غرب به صحنه می‌رود.

۳. نمایش«پانما» نوشته مجید کاظم‌زاده مژدهی و کارگردانی لیلا مهدی آبادی از۲۰ تا ۲۵ اردیبهشت‌ در تئاترشهرِ شهر کرمانشاه به صحنه می‌رود.

۴. نمایش«پیچ کمر» نوشته و به کارگردانی سید محید میر حسینی از ۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت‌ در آمفی تئاتر پروفسور حسابی شهر تفرش به صحنه می‌رود.

۵. نمایش«دست‌های سرخ» نوشته سیدحسین فدایی‌حسین و کارگردانی سیدرضا رفیعی از ۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت‌ در پلاتو حسین پناهی شهر یاسوج به صحنه می‌رود.

۶. نمایش«سفر سوزن‌بان» نوشته مهدی صالحیار و به کارگردانی علی مجیدپور، همزمان با دهه کرامت در تئاتر شهر شهر تبریز به صحنه می‌رود.

هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، بخشی از بیست و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) به ریاست فرهاد قائمیان است که با محوریت اجرای عمومی آثار در شهرهای محل تولید، از اواخر فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

کد خبر 6093053 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد»
  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت