Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، هشتمین جشن «شب فیلمنامه کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران» امشب چهارشنبه ششم شهریورماه در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی با حضور چهره‌هایی همچون منوچهر شاهسواری، فرشته طائرپور، حبیب رضایی، محسن امیریوسفی، سیروس الوند، جواد طوسی، افشین هاشمی، امیرحسین قاسمی و... برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مراسم با حدود یک ساعت تاخیر ساعت ۱۹:۳۰ با اجرای فرزاد حسنی آغاز شد.

حسنی در ابتدای مراسم گفت: امشب قرار است به دو تن نشان «سپنتا» اهدا شود و بعد از آن تصاویری از خشایار الوند و گفتگوهای او درباره «پایتخت» و همچنین خانواده او نمایش داده شد که همان ابتدای مراسم حضار داخل سالن را تحت تأثیر قرار داد.

اهدای نشان «سپنتا» به خشایار الوند

نخستین نشان «سپنتا» به خشایار الوند تقدیم شد که اهدای این نشان با حضور مجید قاری‌زاده کارگردان قدیمی سینما، صورت گرفت.

سپس سیروس الوند فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینما و برادر زنده‌یاد خشایار الوند، در سخنانی گفت: سینمای ایران سینمای تفاوت قصه‌هاست. می‌گوییم فیلمی خوب است، چون فیلمنامه خوبی دارد، اما ارزش نوشتن هنوز پایین است. هنوز برای یادآوری می‌گویند فیلم فردین و... البته من خوشحال می‌شوم مثلا بگویند فیلم پرویز فنی‌زاده یا فیلم نوید محمدزاده، ولی کاش بگویند فیلمِ فلان فیلمنامه‌نویس که در جاهای دیگر دنیا این ارزش و قرب را قائل می‌شوند.

وی ادامه داد: خیلی خوشحالم بابت معرفتی که کانون فیلمنامه‌نویسان نسبت به خشایار الوند نشان داد.

الهام ایمانی همسر خشایار الوند نیز در سخنانی با اشاره به آیین تجلیل از همسرش با نشان «سپنتا» گفت: این اتفاق برای فرزندانم دلگرمی بود و اطمینان دارم روح خشایار هم اینجا حضور دارد و همان لبخند مشهورش را می‌زند.

وی ادامه داد: من از خشایار خیلی یاد گرفتم و خوشبختانه در دو کار هم توانستم جزو گروه نویسندگان او باشم. چند روز دیگر می‌شود ۶ ماه که از رفتنش گذشته است. او در کار هیچ رقابتی با کسی نداشت و خود را با کسی مقایسه نمی‌کرد. خصوصیت حرفه‌ای این بود که اگر امضا و قولی داشت، حتما به آن تعهد نشان می‌داد و عملی‌اش می‌کرد.

قاری‌زاده نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: فیلمنامه‌ای از خشایار الوند گرفتم ک هنوز به تصویر درنیامده است. دو تا از فیلمنامه‌های او را سیروس الوند کار کرد، ولی هنوز فیلمنامه‌ای دارد که کار نشده است.

توجه ویژه به ژانرهای غایب در سینمای ایران

مهدی سجاده‌چی سپس پشت میکروفن قرار گرفت و عنوان کرد: اهمیت جوایز امشب صرفاً تکنیکی است. اغلب جشنواره‌ها در ایران موضوعی هستند. مثل جشنواره کودک اصفهان و یا دفاع مقدس و مقاومت که به موضوع فیلمنامه توجه می‌کنند.

این فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون اضافه کرد: امسال توانستیم براساس ۱۰ ژانر معمول در سینما به آثار جایزه بدهیم. برخی از این ژانرها در سینمای ما غایب هستند و حتماً لازم است فیلم‌هایی در این گونه ساخته شود. گونه علمی تخیلی از جمله این آثار است. ما اکنون خیلی خود را شاید نتوانیم صاحب تکنولوژی بدانیم، اما به فیلم‌هایی بر این اساس نیاز داریم. ملت باید برای ۲۰ سال یا ۵۰ سال آینده رویا داشته باشد و بر این اساس فیلم بسازد.

سجاده‌چی ادامه داد: مثلا فیلم ترسناک یا هارور در سینمای ما ساخته نمی‌شود درحالی که این گونه از سینما مخاطب بسیاری دارد.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: بنیاد فارابی اسپانسر اصلی ما در این مراسم بود و امیدوارم به زودی همکاری کانون فیلمنامه‌نویسان و بنیاد فارابی و حتی تلویزیون به نتیجه برسد و تفاهمنامه‌هایی را امضا کنیم.

این گزارش در حال تکمیل است...

کد خبر 4705212 عطیه موذن

منبع: مهر

کلیدواژه: فیلمنامه خانه سینما انجمن صنفی فیلمنامه نویسان سینما تئاتر ایران موسیقی ایرانی فیلم سینمایی سینمای مستند کارگردان تئاتر سریال ایرانی نمایشنامه خوانی جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان سازمان سینمایی شبکه سه سیما تماشاخانه شهرزاد بازیگر سینما تئاتر شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۱۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمبردار سینمای ایران درگذشت


به گزارش تابناک، رضا شیخی مدیر فیلمبرداری سینمای ایران شب گذشته پس از مدت‌ها ابتلا به بیماری دار فانی را وداع گفت.

تصویربردار و نورپرداز فیلم‌های سینمایی «جا به جا»، «مرهم» و «کنعان»  و مدیر فیلمبرداری سریال‌های «بچه مهندس»، «تنهایی لیلا» و «جراحت» را برعهده داشت.

‎او کار حرفه‌ای خود را به عنوان مدیر فیلمبرداری در سال ۱۳۸۷ از تلویزیون و با سریال «گل‌های گرمسیری» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور آغاز کرد.

دیگر خبرها

  • فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
  • یک کشته در برخورد دو کامیون در آزاد راه اصفهان- شیراز
  • افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌ کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوانان از فیلم‌کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • اعضای هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • گزارش تسنیم از اختتامیه جشنواره خلیج فارس در بندرعباس‌
  • هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی مشخص شدند
  • راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما