Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-05-04@03:25:35 GMT

دو نماینده مجلس اگر محکوم شوند چه می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۳۷۳۹۰

دو نماینده مجلس اگر محکوم شوند چه می‌شود؟

عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به دیدار هیأت رئیسه مجلس با قوه قضاییه گفت: آقای رئیسی معتقد بودند آنجایی که جرائم و اتهامات متوجه وظایف نمایندگی است هیئت نظارت بر رفتار مرجع رسیدگی است.

به گزارش جنوب نیوز، محمدعلی وکیلی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست اخیر هیئت رئیسه مجلس با آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه، اظهار داشت: احساس من این بود که آقای رئیسی استقبال خوبی داشتند و معتقد بودند آنجایی که جرائم و اتهامات متوجه وظایف نمایندگی است هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی،‌ مرجع رسیدگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: رئیس قوه قضاییه معتقد بودند آنجایی هم که جرائمی فراتر از وظایف و ابهاماتی فراتر از وظایف نمایندگی متوجه نماینده‌ای باشد با این شکل از این بگیر و ببند و تبلیغاتی کردن به صلاح نیست و حتی اگر نماینده هم نباشند به هر حال کسی اتهام اولیه به او وارد شده لزوما به این معنا نیست که مجرم است اما ما اینگونه این را برملا و رسانه‌ای می‌کنیم و بعد تیتر روزنامه‌ها می شود و بعد در رسانه‌های جهان به آن می‌پردازند، حقوقی از متهمین نغز می‌شود که این خلاف آموزه‌های ما و قوانین است.

وکیلی ادامه داد: به همین جهت یک نوع هم عقیدتی در این حوزه وجود دارد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا آقای رئیسی مخالف بازداشت این دو نماینده بودند گفت: بله؛ به نظرم آمد که ایشان هم مخالف است.

وکیلی اضافه کرد: البته اینکه آیا این اتهامات مصداق وظائف نمایندگی است و تشخیص این که جزو وظایف و مصادیق نمایندگی هست یا خیر، به نظر می‌آید که نقطه اختلافی ما با قوه قضائیه است که کدام فعل نمایندگی است و کدام نیست قانون. در این زمینه قانون ابهامی دارد و اختلاف است.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: ما فکر می‌کنیم آنجایی که هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان تشخیص می دهد که جزو وظیفه نمایندگی است، به این معناست که جزء مصادیق وظایفی نمایندگی هم هست اما اعتقاد قوه قضاییه بر این است که وظایف نمایندگی فقط محدود به نطق و رای می‌داند در حالی که ما معتقد هستیم این محدوده فراتر از این است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از اینکه گزارش قوه قضاییه به هیئت رئیسه آمد نهایتاً تصمیم گیرنده نهایی برای ادامه نمایندگی آنها خواهد بود گفت: اگر نماینده ای محکوم قطعی به حکم شود اعمال حکم بر اساس قاعده مصونیت تعلیق می شود تا پس از دوره نمایندگی.

وی افزود: قانون مصونیت شاملِ فقط نطق و رای نیست بلکه حتی وظائف نمایندگی را استمرار می‌دهد و احکامی که علیه نمایندگان صادر می شود تعلیق شده و تا پایان دوره نمایندگی ادامه دارد؛ در حقیقت تا پایان دوره مسئولیت ادامه دارد و از آنجا که مصونیت‌ها به پایان دوره نمایندگی ادامه دارد تداوم دارد یا باید اعتبارنامه ها در مجلس ابطال شود تا رفع مصونیت شود که زمینه اجرای حکم فراهم شود یا تا زمانی که نمایندگی به قوت خود برقرار است مصونیت وجود دارد و مصونیت هم عامل تعلیق حکم تاپایان نمایندگی است.

منبع: فارس

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۷۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه واکنش‌های جهانی علیه حمله داعش به نمازگزاران در هرات

شورای علمای شیعه افغانستان و نمایندگی‌های سیاسی و دیپلمات‌های خارجی برای افغانستان حمله تروریستی داعش به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، شورای علمای شیعه افغانستان در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حمله در بیانیه‌ای نوشت: «توقع می‌رفت با حاکمیت امارت اسلامی، دیگر شاهد تکرار این گونه حوادث نباشیم، اما متاسفانه چنین نشد؛ چون باز هم شاهدیم که هر از چند گاهی مردم ما توسط تروریست‌های قسی‌القلب به گلیم عزا می‌نشینند و شاهد پرپر شدن گل‌هایشان هستند».

این بیانیه در ادامه بار دیگر از مقامات حکومت طالبان خواست تا در حفظ  جان مردم، خصوصاً در حفظ و تأمین امنیت مراکز دینی و عبادی بیشتر کوشا باشند.

سفارت ترکیه در کابل نیز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حمله تروریستی نوشت آنکارا هر نوع تروریسم را محکوم می‌کند و با مردم افغانستان ابراز همدردی می‌نماید.

سفارت ژاپن نیز در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدری با قربانیان و خانواده‌هایشان خواستار توقف فوری حملات تروریستی شد.

«رافائلا ایودیس» کاردار نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان نیز در بیانیه‌ای با تأکید بر لزوم حفاظت از شیعیان، ضمن ابراز همدردی با قربانیان و خانواده‌هایشان این حمله و دیگر همه اقدامات خشونت‌بار را محکوم کرد.

هیئت نمایندگی سازمان ملل برای افغانستان(یوناما) نیز در بیانیه‌ای تصریح کرد: تحقیقات و پاسخگویی برای عاملان و اقدامات حفاظتی برای جوامع شیعه افغانستان به نیاز فوری است.

دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی نیز در بیانیه‌ای مقامات طالبان را به افزایش تلاش‌ها جهت پایان دادن به خونریزی در تمام نقاط افغانستان فرا خواند.

این سازمان همچنین بر لزوم شناسایی مرتکبین این جنایت و محاکمه‌ آنان تأکید کرده و ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های قربانیان، برای مجروجین شفای عاجل آرزو کرد.

داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را پذیرفتعوامل کشتار نمازگزاران در هرات شناسایی و مجازات شوندسفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرد

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • قالیباف و آقاتهرانی برای ریاست مجلس به توافق رسیدند؟
  • قالیباف و آقاتهرانی برای ریاست مجلس به توافق رسیدند؟ /متفکرآزاد: دعوا بر سر صندلی را دوست ندارم/یوسفی: تصمیمات باید در درون مجلس گرفته شود
  • اژه‌ای: حکومت وظایف و مسئولیت‌هایی را در قبال کارگران بر عهده دارد
  • سه نامزد دیگر به لیست شورای ائتلاف اضافه می‌شود
  • یکدست یا تضارب آرا/ ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود؟
  • اضافه شدن ۳ نامزد به لیست شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس در ۲۴ ساعت آینده
  • صبا آذرپیک به ۲ سال حبس قطعی و ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شد
  • غضنفرآبادی: نیاز نبود موضوع «طرح نور» در صحن مجلس مطرح شود
  • ادامه واکنش‌های جهانی علیه حمله داعش به نمازگزاران در هرات
  • اعلام اسامی نامزد‌های نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حوزه‌ی بیرجند، درمیان و خوسف