Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@15:28:55 GMT

ماهان نت؛ فروش اینترنت یا مزاحمت تلفنی؟

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۳۷۴۳۱

ماهان نت؛ فروش اینترنت یا مزاحمت تلفنی؟

فرارو- صدایی ضبط شده حداقل هفته‌ای یک بار شماره خانه ما را می‌گیرد و بعد از کمی مقدمه چینی، مژده می‌دهد که می‌توانیم با فشار دادن کلید یک، سرویس جدید و باکیفیت اینترنت بخریم. این اتفاق در دو سال گذشته مدام تکرار شده است؛ طوری که تمام حافظه دستگاه منشی تلفنی‌مان به جای نوای دلنشین اقوام و آشنا‌ها به شکل کامل توسط همین صدای اعصاب خردکن تبلیغاتی اشغال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بگذارید صادقانه بگویم؛ حتی روش تبلیغ سرویس‌شان هم بی‌کلاس است. مثلا به جای اینکه بگویند چی می‌فروشند یا مزیت رقابتی خودشان را تبلیغ کنند، تلاش می‌کنند زیرآب شرکت مخابرات منطقه را بزنند و می‌گوید: «با توجه با اعلام نارضایتی تعداد زیادی از مشترکان در منطقه مخابراتی شما... لاب لاب لاب!»   هفته پیش وقتی خسته‌و‌کوفته به خانه رسیدم، همان صدای همیشگی روی دستگاه ضبط شده بود. در حالی که به سختی تلاش می‌کردم خودم را کنترل کنم، تصمیم گرفتم به شماره اعلام شده در آگهی زنگ بزنم. تماسم توسط یک کارشناس فروش پاسخ داده شد. طرف سلام گرمی کرد و پرسید چطور می‌تواند کمکم کند. مودبانه موضوع را مطرح کردم و توضیح دادم با وجود تمام اصرار زیادشان در دو سال گذشته ما خیال خرید اینترنت ADSL نداریم، چون از سرویس‌های جدیدتر استفاده می‌کنیم. عصبانیتم به شکل کامل برطرف شده بود و اگر خطوط تلفن می‌توانست حالت چهره را هم به مخاطب منتقل کند، کارشناس فروش قطعا می‌توانست مقدار قابل توجهی از التماس را در خطوط صورتم تشخیص دهد. توقع زیادی هم نداشتم. تنها خواسته‌ام این بود که شماره ما را از فهرست قربانیان خود حذف کنند. کارشناس فروش من را به بخش دیگری وصل کرد. برای نفر بعدی هم موضوع را شرح دادم و رفتارشان طوری بود که انگار هر روز با چنین درخواست‌هایی روبرو می‌شوند. چند ثانیه بعد کسی از پشت تلفن خیلی صادقانه عذرخواهی کرد و گفت: خیالم راحت باشد، شماره‌ام از فهرست تماس‌ها حذف شده.
باروتان نمی‌شود یک هفته گذشته چقدر خوب و عالی گذشت. خبری از تماس‌ها نبود و به زندگی عادی‌مان برگشتیم. تصمیم داشتم یادداشتی بنویسم و در آن به بقیه توصیه کنم می‌توانند خیلی متمدنانه مشکلشان را حل کنند، اما دیشب همان صدا با متنی جدید و شماره‌ای نو روی دستگاه منشی تلفنی‌مان ضبط شده بود و ماهان نت از ما دعوت می‌کرد اینترنت TD-LTE بخریم. برای همین دست به کار شدم و سری به سایت‌شان زدم. همانطور که حدس می‌زدم سرویسی که می‌فروشند آنقدر خوب نیست که مشتری عادی داشته باشند. برای همین مجبور می‌شوند خودشان کلی پول بدهند و با برقراری تماس‌های تلفنی به شکل رندوم دنبال مشتری جدید بگردند. این نوشته به شما نشان می‌دهد چرا سرویس‌های اینترنتی ماهان‌نت بدون مشتری باقی ماند‌ه‌اند.

وضعیت تعرفه‌ها در سرویس ADSL
روش ADSL قدیمی شده، اما هنوز دود از کنده بلند می‌شود. به طور خاص اگر خودتان صاحبخانه باشید، می‌توانید روی ADSL حساب باز کنید. ارزان‌ترین بسته اینترنت ADSL ماهان نت ۲۲ هزار تومان است. در ازای این پول آن‌ها به شما یک بسته ۱۲ گیگابایتی ۳۰ روزه با سرعت ۱۰۲۴ کیلوبیت در ثانیه می‌فروشند. روی ۱۲ گیگابایت علامت زده‌اند برای سرویس بین‌الملل و الا کل مجموعه ۲۴ گیگابایت است. اگر این بسته را برای سه ماه بخواهید قیمتش می‌شود ۶۶ هزار تومان. در حالت شش ماهه خرجتان ۱۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان می‌شود و در حالت یک ساله باید ۲۳۷ هزار و ۶۰۰ تومان پول بدهید.   بگذارید با هم صادق باشیم. سرعت ۱۰۲۴ کم است، خیلی کم. پس بیایید برویم سراغ حداقل سرعت توصیه شده فعلی یعنی ۴۰۹۶ (همان چهار مگابایت در ثانیه خودمان). خرید این بسته در حالت یک ماهه با حجم ۸۲ گیگابایت ۵۵ هزار تومان می‌شود. سفارش این بسته به صورت سه ماهه می‌شود ۱۶۵ هزار تومان. در حالت شش ماهه باید ۳۱۳ هزار تومان و در حالت یکساله باید ۵۹۴ هزار تومان پول بدهید.   آن‌هایی که اهل دانلود و بازی آنلاین و کلا اهل راحتی باشند، اما احتمالا بسته ۱۶ مگابیتی ماهان نت توجهشان را جلب می‌کند. در این حالت می‌توانید بسته‌ای با حجم ماهیانه ۶۲ گیگابایت (اگر قول بدهید به سایت‌های داخلی سر بزنید حجم بسته تا ۱۲۴ گیگابایت افزایش پیدا می‌کند) بخرید که قیمت یک ماهش ۸۴ هزار تومان است. حالا بیایید به سیم آخر بزنیم و ببینیم با جیب پر پول ماهان نت چی برایمان آماده کرده است. آن‌ها یک بسته ۴۲۵ گیگابایتی با سرعت ۱۶ مگابیت بر ثانیه دارند (اگر قول بدهید فقط با سایت‌های داخلی سربزنید حجم بسته به ماهی ۸۵۰ گیگابایت می‌رسد) که برای خرید آن به شکل ماهانه باید ۱۱۰ هزار تومان پول بدهید. در حالت سه ماهه قیمت خرید اشتراک به ۳۳۰ هزار تومان می‌رسد. مبلغ اشتراک‌های شش ماهه و یکساله هم ۶۲۷ هزار تومان و یک میلیون و ۱۸۸ هزار تومان است. خودتان که بهتر می‌دانید؛ در زمان گرفتن پول همه شرکت‌ها رویی گشاده لبخندی ملیح دارند، اما اگر به مشکل برخورد کنید، الزامی برای تحویل گرفتن‌تان احساس نمی‌کنند. چون این یک روال کاری در شرکت‌های اینترنتی کشور است، بیایید بی‌خیال اشتراک‌های بلندمدت شویم. اگر چه فروشنده برای تشویق مردم به خرید بسته‌های مدت‌دار تبصره‌های را در نظر گرفته؛ مثلا اگر اشتراک سه ماه به بالا بخرید، ترافیک شما در پایان هر ماه نمی‌سوزد و به ماه بعد منتقل می‌شود.

چرا از ماهان نت اینترنت ADSL نمی‌خرم؟
شیطنت را می‌توان در مدل تعرفه‌گذاری اینترنت ADSL ماهان نت احساس کرد. به این معنی که آن‌ها قبل از تماس گرفتن با منزل من و شما، جدول تعرفه‌های مخابرات را کنار دست‌شان گذاشته‌اند و تمام تلاش‌شان را به کار گرفته‌اند تا قیمت‌ها و بسته‌ها را به قصد وسوسه شدن مشتری تعیین کنند. با این حال اختلاف قیمت یا تنوع بسته‌ها آنقدر زیاد نیست که بتواند تعیین‌کننده باشد. نکته مهم این است که سقف سرعت در ADSL ماهان نت ۱۶ مگابیت بر ثانیه خواهد بود، اما در مخابرات می‌توانید سرویس ۲۰، ۳۰ و ۵۰ مگابیت بر ثانیه هم سفارش دهید. کف سرعت اینترنت ADSL مخابرات هم از دو مگابیت بر ثانیه شروع می‌شود. آن‌ها تنها با ۲۰ هزار تومان در ماه ۴۰ گیگابایت ترافیک بین‌الملل و ۱۶۰ گیگابایت ترافیک داخلی می‌فروشند. همین اول (لااقل از نظر اقتصادی) شکست خوردی ماهان نت عزیز!   بقیه اشتراک‌ها چی؟ ببینید! در میان پیشنهاد‌های مخابرات یک بسته ۱۶ مگابیت بر ثانیه‌ای هست با ۷۰۰ گیگابایت حجم داخلی و ۱۷۵ گیگابایت حجم بین‌الملل که فقط ۸۷ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت دارد. برای اینکه مچ ماهان نت را بخوابانیم می‌توانیم بسته‌ای با سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه و حجم ۳۲۵ گیگابایت ترافیک بین‌الملل را بخریم به قیمت ۱۲۰ هزار تومان که تنها ۱۰ هزار تومان از دست‌ودلبازانه‌ترین پیشنهاد ماهان‌نت گران‌تر است. اگر چه مخابرات یک بسته دیگر با سرعتی دو برابر سقف سرعت ماهان‌نت دارد به قیمت ۱۴۸ هزار تومان. با ۳۰ مگابیت بر ثانیه سرعت و ۴۰۰ گیگابایت حجم قابل دانلود. احتمالا خود ماهان نت هم می‌دانسته از نظر اقتصادی شکست می‌خورد و لابد به همین دلیل در پیام ضبط شده‌اش به شکل غیرمنصفانه کیفیت ارائه خدمات رقیب را زیر سوال می‌برد. انگار اینترنت ADSL مخابرات را با شلنگ روانه خانه مشترکان می‌کنند و مال ماهان نت روی ابر‌ها تقدیم مشتری می‌شود!

وضعیت تعرفه‌ها در سرویس TD-LTE
آن بالا گفتم، بعد از اینکه ماهان‌نت رضایت داد شماره ما را از فهرست تماس‌های سرویس تبلیغاتی ADSL خارج کند، مسئله حل نشد، چون وارد فهرست تماس تبلیغاتی سرویس TD-LTE شدیم. چیزی که ماهان نت ادعا می‌کند جدید است، اما خود من حداقل سه، چهار سال است دارم از آن استفاده می‌کنم. خوبی سرویس TD-LTE این است که کار مستاجران را راحت می‌کند. اگر حوصله در افتادن با سیم و رانژه را ندارید می‌توانید یک مودم بدون سیم بخرید و به اینترنت وصل شوید. نه خط تلفن می‌خواهد، نه متحمل دنگ و فنگ سیم‌کشی می‌شوید. سرویس‌دهنده‌ها زیاد در مورد سرعت این سرویس تبلیغ می‌کنند، اما معمولا برای مشتری به شکل شفاف روشن نمی‌کنند که سرعت اینترنتی TD-LTE دقیقا چقدر است. تنها می‌گویند سرعت شما می‌تواند بین عدد فلان تا فلان باشد. مثلا مبین‌نت می‌گوید به مشترکان خود تا ۴۰ مگابیت بر ثانیه سرویس می‌فروشد. این عدد برای مشترکان ایرانسل بین یک تا ۸۰ مگابیت بر ثانیه است. ماهان نت اینجا هم ناخن خشکی کرده و سرویس‌های TD-LTE خود را در سه دسته سرعت یک تا پنج مگابیتی، دو تا ۲۰ مگابیتی و دو تا ۴۰ مگابیتی می‌فروشد. حتما بعضی‌ها وسوسه می‌شوند سراغ سرویس سوم بروند. در این مدل کمترین هزینه یعنی ۹۵ هزار تومان را باید برای خرید سرویسی با ترافیک ۴۰ گیگابایت در ماه پرداخت کرد.   حق انتخاب بسته‌های ۶۰ گیگابایتی و ۱۲۰ گیگابایتی هم وجود دارد قیمت این بسته‌ها به ترتیب ۱۱۹ هزار تومان و ۱۹۹ هزار تومان تعیین شده است.   خریداران سرویس TD-LTE ماهان نت می‌توانند خودشان را از شر تمدید یک ماهه خلاص کنند و به سراغ بسته‌های مدت‌دار بروند. در این حالت سرویس‌دهنده به آن‌ها بسته‌های سه‌ماهه با حجم ۷۰، ۱۶۰ و ۲۱۰ گیگابایت را پیشنهاد می‌دهد که به ترتیب ۱۷۹ هزار تومان، ۲۹۹ هزار تومان و ۳۴۸ هزار تومان فروخته می‌شوند. در حالت شش ماهه نیز حق انتخاب سرویس‌های ۱۳۰، ۲۶۰، ۵۵۰ و هزار گیگابایتی به قیمت ۲۹۸ هزار تومان، ۴۵۰ هزار تومان، ۷۹۰ هزار تومان و یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان را خواهید داشت. کمترین اشتراک ۱۲ ماهه ۱۶۰ گیگابایت حجم و ۴۹۹ هزار تومان قیمت دارد. یعنی در هر ماه کمتر از ۱۶ گیگابایت جیره خواهید داشت. اگر اشتراک ۲۵۰ گیگابایتی بخرید باید ۶۲۰ هزار تومان پول بدهید. قیمت اشتراک یکساله با حجم ۳۵۰ گیگابایت ۷۳۰ هزار تومان است و حجم‌های ۷۰۰ گیگابایتی و هزار و ۴۰۰ گیگابایتی به ترتیب یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته می‌شوند. مغزتان سوت کشید نه؟

چرا از ماهان نت اینترنت TD-LTE نمی‌خرم؟
اگر سرویس‌دهی اپراتور‌ها یکسان باشد، یعنی مشکل آنتن‌دهی و کیفیت سیگنال برابر باشد، فرض را بر مقایسه اقتصادی می‌گذاریم. سرویس‌دهنده‌ای که وقت و بی‌وقت به تلفن مردم زنگ می‌زند و وسوسه‌شان می‌کند تا بقیه را بی‌خیال شوند و از آن‌ها خرید کنند حداقل باید از نظر مالی پیشنهاد‌های وسوسه‌کننده‌ای داشته باشد، اما ماهان نت ظاهرا خیلی حواسش به این مسئله نبوده است. برای همین آن‌ها ارزان‌ترین بسته اینترنت TD-LTE خود را با حجم ۴۰ گیگابایتی، ۹۵ هزار و ۴۰۰ تومان می‌فروشند در حالی که مبین نت (با سرعت دو برابر در حالت بشینه) همین بسته را ۵۹ هزار تومان عرضه کرده است و بسته مشابه TD-LTE در اپراتور ایرانسل ۵۷ هزار تومان فروخته می‌شود.   اگر کاربری با مصرف معمولی باشد، احتمالا ۷۰، ۸۰ گیگابایت حجم ماهانه برایتان کافی است. ماهان نت این بسته را ۱۸۰ هزار تومان می‌فروشد در حالی که بسته ۸۰ گیگابایتی مبین نت ۱۴۰ هزار تومان است.   وضع برای مشترکان پرمصرف ماهان‌نت به مراتب بد‌تر است؛ آن‌ها برای خرید بسته ۱۶۰ گیگابایتی باید ۳۰۰ هزار تومان پول بدهند، اما مشترکان مبین نت می‌توانند با پرداخت ۱۸۰ هزار تومان بسته یک ماهه ۱۵۰ گیگابایتی بخرند. ماهان‌نت عزیز! شما که وقت و بی‌وقت به خانه مردم زنگ می‌زنی و با پیام تبلیغاتی مزاحمشان می‌شوی، خودت بگو چطوری از نظر اقتصادی باید تو را انتخاب کنیم؟

منبع: فرارو

کلیدواژه: راهنمای خرید بهترین اینترنت ماهان نت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۷۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی غزه از آوار و بمب‌، ۱۴ سال طول می‌کشد

  

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما روزنامه گاردین در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی به قلم، اما گراهام هریسون نوشت: یک مقام ارشد امور مین زدایی سازمان ملل گفت: جنگ اسرائیل در غزه ۳۷ میلیون تن آوار ایجاد کرده که بخش زیادی از آن با بمب‌های منفجر نشده همراه است که پاکسازی آنها ممکن است بیش از یک دهه طول بکشد.

پهر لودمار، رئیس سابق سرویس مبارزه با مین گذاری سازمان ملل در عراق در یک کنفرانس خبری گفت: تقریباً هفت ماه از این جنگ می‌گذرد و به طور متوسط ۳۰۰ کیلوگرم آوار در هر متر مربع زمین در غزه ایجاد شده است.

وی گفت: بر اساس [مقدار] فعلی آوار در غزه، برای پاکسازی آنها، با ۱۰۰ کامیون ۱۴ سال کار لازم است. 

او افزود: با ادامه این جنگ، تخمین زدن مدت زمان پاکسازی غیرممکن است.

لودمار گفت: اسرائیل به دلیل شدت بمباران غزه که بخش‌های وسیعی از نوار غزه را به ویرانه تبدیل کرده است، متهم به «غیرقابل سکونت کردن یک منطقه» شده است.

۶۵ درصد از ساختمان‌های ویران شده در غزه مسکونی بودند.

به دلیل خطر وجود خمپاره، موشک یا سایر سلاح‌های مدفون شده در ساختمان‌های فروریخته یا آسیب دیده، روند پاکسازی و بازسازی آهسته و خطرناک خواهد بود. به طور متوسط حدود ۱۰ درصد از سلاح‌ها در زمان شلیک منفجر نشدند و باید توسط تیم‌های مین زدایی از میان برداشته شوند.

دیگر خبرها

  • دریافت هزار تراکنش حساب، با اینترنت‌بانک تجارت
  • قیمت گوشی سامسونگ s۲۴ ultra (۱۰ اردیبهشت) + مشخصات، دوربین گوشی Samsung Galaxy S۲۴ Ultra
  • استاندار البرز از پروژه ادامه بلوار ماهان بازدید کرد
  • محبوب ترین گوشی‌ های میان رده شیائومی سری redmi
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج ۱۴۰۳
  • دستگیری یکی از اراذل و اوباش معروف در گرگان
  • دو سانحه رانندگی با ۱۴ حادثه‌دیده در بم
  • از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...
  • برقراری ۶۴ هزار تماس با اورژانس تهران در هفته گذشته/ انجام ۴۲۴۲ تماس مزاحمت آمیز
  • پاکسازی غزه از آوار و بمب‌، ۱۴ سال طول می‌کشد