Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@16:48:18 GMT

نماینده تبریز: مجلس آماده حمایت از صنعت چاپ است

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۳۷۸۱۵

نماینده تبریز: مجلس آماده حمایت از صنعت چاپ است

به گزارش ایرنا، محمداسماعیل سعیدی روز پنجشنبه در سیزدهین همایش ملی صنعت چاپ آذربایجان شرقی، اظهار کرد: چنانچه مدیران استانی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها شرکت کنند بیشتر مشکلات رفع می شود و مسائل دقیق تر و تخصصی تر پرداخت می شود.  

وی با بیان اینکه تفویض اختیارات به استان‌ها بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کند، افزود: بسیاری از مفسده هایی که در جامعه می بینید نتیجه تمرکز در تصمیم گیری ها و امضاهای طلایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سعیدی ادامه داد: با عدم تمرکزگرایی بخش اعظم مشکلات و گرفتاری ها و حتی مسایل مربوط به رانت رفع می شود زیرا مسئولان استانی به حوزه خود احاطه دارند و می توانند به خوبی مدیریت کنند.  

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه تبریز در چاپ و نشر قدمت طولانی دارد، گفت: این قدمت تنها به دوره عباس میرزا برنمی گردد بلکه قدمت نشر در ایران به ۶ تا هفت قرن پیش برمی گردد که مجموعه دانشگاهی ربع رشیدی در تبریز فعالیت داشت.   

وی همچنین با تاکید بر اینکه بخش فرهنگ از مالیات معاف است، گفت: در ماده ۳۹ قانون اساسی آمده است که به فعالیت های فرهنگی و بخش فرهنگ مالیات تعلق نمی گیرد اما معلوم نیست چرا برخی اصرار دارند تا مالیات از این بخش اخذ شود.  

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: در آینده نزدیک تکلیف این موضوع را مشخص می کنیم و در خصوص بیمه و مواد اولیه چاپ نیز به زودی جلسه ای با مسئولان برگزار و مشکلات یاد شده برطرف می شود.  

رییس اتحادیه چاپخانه داران آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: ۲۰۰ فعالیت مستمر صنعت چاپ تبریز وام دار بزرگان و پیشکسوتان این صنعت است.  

بحریه اظهار کرد: با توجه به مزیت های نسبی و ظرفیت های چاپ آذربایجان شرقی و کشور در کنار نیازسنجی علمی می توان گام های موثری را برای توسعه چاپ و رقابت با کشورهای صاحب نام برداشت.  

به گواه نوشته های تاریخی، نخستین چاپخانه سربی با حروف فارسی و عربی ۲۰۲ سال قبل توسط میرزا زین العابدین تبریزی در تبریز دایر شد و اولین کتاب منتشر شده توسط این چاپخانه رساله «جهادیه» میرزاعیسی خان قائم مقام بود و با توجه به اینکه در آن زمان هنوز واژه چاپ متداول نشده بود، آن را باسمه‌خانه، بصمه‌خانه، مطبعه، دارالطباعه و دارالطبع می‌نامیدند.

اصطلاحات باسمه و باسمه خانه به ترتیب به معنای چاپ و چاپخانه از طریق آذربایجان و تبریز از ۱۲۳۳ قمری با تاسیس مطبعه سربی رواج یافت و تا مرگ عباس میرزا در سال ۱۲۴۹ دایر بود تا این‌که چاپ سنگی جای آن را گرفت و نخستین کتاب چاپ سنگی در ایران نیز قرآن چاپ دارالطبعه دارالسلطنه تبریز در سال ۴۹-۱۲۴۸ هجری قمری مصادف با ۳۳-۱۸۳۲ میلادی است.

۳۰۹۳/۳۰۷۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی تبریز فرهنگ و ارشاد اسلامی روز صنعت چاپ همایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۷۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین دلیل تصادفات آذربایجان شرقی عدم توجه به جلو است

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ حبیب آبراهه روز جمعه در جلسه راهبری کاهش تصادفات رانندگی آذربایجان شرقی اظهار کرد: ۴۵ درصد از تصادفات فوتی استان در ۹ محور سرچم-اردبیل، مراغه-هشترود، اهر- تبریز، شبستر-تسوج، تبریز-صوفیان، مرند-خوی، فرعی یکانات، جلفا-مرند، قطعه دوم محور جزیره و آزادراه پیامبر اعظم (ص) اتفاق افتاده است.

وی با بیان این‌که نخستین دلیل تصادفات استان عدم توجه به جلو است، گفت: در این خصوص اعمال قانون برای استفاده از موبایل ۵۵ درصد افزایش یافته است.

کد خبر 6089361

دیگر خبرها

  • پردیس فرهنگ و رسانه تبریز آماده افتتاح شد
  • مدیران خودرو 777، تنها نماینده صنعت خودرو ایران در اجلاس ایران و آفریقا
  • وکیل در آذربایجان شرقی
  • گل‌محمدی به زودی در تراکتور / مشکلات شخصی یحیی حل شد؟
  • وعده یحیی گل محمدی به تی تی ها؛ مشکلاتم حل شود به تبریز می‌آیم
  • نخستین دلیل تصادفات آذربایجان شرقی عدم توجه به جلو است
  • دستورات لازم برای رفع مشکلات آزادراه تبریز- زنجان صادر شده است
  • آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان
  • صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود
  • سفر وزیر راه و شهرسازی به تبریز