Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرونده چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با تمام فراز و نشیب‌ها و موافقان و مخالفان آن شامگاه سهشنبه با معرفی برترین ها بسته شد تا دست اندرکاران، علاقمندان و شیفتگان این هنر نمایشی خود را برای دوره پانزدهم آماده کنند.

استقبال مردم مریوان از این جشنواره و اجرای گروه‌های نمایشی همیشه سد محکمی در برابر مخالفان این رویداد فرهنگی و هنری که معتقدند بیشتر اجراها قالب صحنه‌ای دارند و از ویژگی‌های تئاتر خیابانی برخوردار نیستند،  بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دیگر مباحثی که مخالفان این جشنواره بیان می‌کنند نداشتن ایده‌های نو و تازه و حضور گروه‌ها و افراد ثابت در طول چندین دوره جشنواره است که موجب شده این شائبه بوجود آید نام افرادی که در طول سالیان گذشته با کسب رتبه‌های متعدد برگزیده و شناخته شده اند، مانع حضور گروه‌های جدید به این رویداد می شود.

چهارده دوره این جشنواره سپری شد و خیلی‌ها انتظار داشتند بعد از گذشت بیش از یک دهه تغییرات اساسی در شیوه برگزاری و اجرای نمایش‌ها و فراهم شدن زیرساخت‌های این رویداد اعمال شود که تاکنون کمتر محقق شده است.

در حوزه زیرساختی در طول چهارده سالی که از برگزاری این جشنواره می‌گذرد در نهمین دوره آن سال ۹۳ پارک شانو (تئاتر) به مساحت چهار هزار و ۳۰۰ متری دارای آمفی تئاتر روباز افتتاح شد و بعد از گذشت پنج سال آمفی تئاتر روباز پارک ملت به بهره‌برداری رسید.

اگر ایجاد زیرساخت‌های لازم برای برگزاری این جشنواره با همین سرعت پیش رود کمی دور از ذهن است که بعد از گذشت ۲ تا سه دهه از این رویداد فرهنگی و هنری شاهد تحقق چشم‌انداز تعیین شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای افزایش روزهای برگزاری و تبدیل این برنامه به پایتخت تئاتر خیابانی خاورمیانه باشیم.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با رویکرد گردشگری برگزار شد که در قالب تورهایی از اقصی نقاط ایران به این برنامه دعوت شده بودند تا اینگونه منفعت بیشتری از این رویداد نصیب مردم شود.

بیش از ۵۰۰ نفر مهمان این جشنواره بودند که ظرفیت هتل‌ها و مسافرخانه‌های مریوان جوابگوی اسکان این تعداد نبود به همین دلیل مهمانسراهای ادارات دولتی هم به کمک آمدند تا این کمبود را جبران کنند.

بسیاری از هنرمندان از اسکان خود راضی نبودند و همین باعث شد تعدادی از آنها در مصاحبه‌های خود با خبرنگاران به این مساله اشاره کنند و حتی پیشنهاد دهند هتلی با عنوان جشنواره تئاتر خیابانی مریوان ایجاد شود که در طول سال درآمدزایی برای این برنامه داشته باشد و در ایام برگزاری در اختیار مهمان‌ها و گروه‌های شرکت کننده، قرار گیرد.

بازار گرم سلفی گرفتن در جشنواره

در بین ۶ داور چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نام ۲ نفر (مه لقا باقری و مجید صالحی) برای اقشار مختلف مردم بیشتر از دیگران شناخته شده بود، مه لقا باقری را بیشتر با بازی در سریال‌های دردسرهای عظیم و باغ مظفر می‌شناسند و مجید صالحی هم که با مجید دلبندم مشهور شد و حتی بسیاری از طرفدارانش او را با همین نام صدا می‌زنند.

حضور این ۲ بازیگر نام آشنای سینما، تلویزیون و تئاتر ایران در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به عنوان داور، هیجان و شور مخاطبان را افزایش داده بود.

همه تماشاگران و حتی اعضای گروه‌های نمایشی بعد از اتمام اجراها خود را به این ۲ بازیگر می‌رسانند و از آنها تقاضای سلفی گرفتن می‌کردند که با پذیرش و لبخند مهربانانه خانم باقری و آقای صالحی مواجه می‌شدند.

حتی گاهی که عوامل اجرایی این جشنواره از مردم می‌خواستند سلفی گرفتن را به وقت دیگری و بعد از استراحت داوران موکول کنند با مخالفت مجید صالحی و مه لقا باقری روبه‌رو می‌شدند و آنها مشتاقانه با هر کسی که خواهان عکس گرفتن بودند، عکس می‌گرفتند.

مه لقا باقری به همراه مهرداد رایانی مخصوص و شهرام زرگ داوری بخش‌های بین‌الملل، دگرگونه اجرایی و مرور را بر عهده داشتند و مجید صالحی، امیرحسین شفیعی و مجید امرایی نیز بخش‌های آزاد، آیینی، سنتی و کودک و نوجوان را داوری کردند.

مه لقا باقری و مجید صالحی به همان میزان که مشتاق عکس گرفتن بودند مخالف مصاحبه با خبرنگارانی که اشتیاق دانستن نظرات این ۲ نفر در ارتباط با سطح کیفی آثار و ارزیابی آنها از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را داشتند، بودند و دست رد به سینه اهالی رسانه زدند.

همیشه تاثیر گفته‌ها و سخنان افراد مشهور به دلیل نفوذ اجتماعی آنها به مراتب بیشتر از دیگر افراد جامعه است ولی جای بسی تاسف است افرادی که به شهرت می‌رسند سکوت را بر اظهار نظر ترجیح می‌دهند شاید معتقدند اینگونه پرستیژ آنها حفظ می‌شود.

نمایش بیکاری، افزایش اجاره خانه، ازدواج در مریوان

چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اول شهریور ماه جاری ساعت ۱۸ با اجرای نمایش سولکس از ایتالیا در پارک شانو سنندج کار خود را آغاز کرد .

۱۵ نمایش هم در دومین روز، ۳۱ نمایش در سومین روز و ۳۲ نمایش هم در چهارمین روز و هفت نمایش هم در پنجمین روز از برگزاری این دوره از جشنواره در شهر و روستاهای مریوان و همچنین شهر سروآباد اجرا شد.

موضوع این اجراها مشکلات مربوط به بیکاری، افزایش اجاره خانه، ازدواج و فاصله بین انسان‌ها بود و این موارد به نمایش گذاشته شد و مردم هم توانستند با آنها ارتباط خوبی برقرار کنند.

نمایش‌هایی هم بودند که بیش از ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامید ولی با این وجود مردم تا آخر تماشاگر اجرای کار بازیگران بودند و صحنه را ترک نمی‌کردند.

نکته جالب توجه در اجرای نمایش‌ها این بود که کودکان تماشاگر زمانی که بازیگران پشت به آنها می‌ایستادند و یا دیگر در دید آنها نبودند فوری جای خود را تغییر می‌دادند که این تغییر جا به سه تا چهار مرتبه در طول اجرا می‌رسید و این کار بچه‌ها صدای بزرگ‌ترها را در می‌آورد.

کاهش قدرت خرید مردم

بعد از اجرای نمایش‌ها هم سری به بازار مریوان زدیم که از وضعیت بازاریان و خرید مردم آگاه شویم،  اکثر مغازه‌دارانی که با آنها هم صحبت شدیم بیان کردند که قدرت خرید مردم کاهش یافته و مشتریان زیادی ندارند.

یکی از پوشاک فروشان بازار سنتی مریوان به خبرنگار ایرنا گفت: سه، چهار سال پیش در ایام جشنواره تئاتر خیابانی مریوان فروش ما نسبت به روزهای قبل از این برنامه رشد خوبی پیدا می‌کرد.

وی اضافه کرد: سال گذشته و امسال خرید مردم کاهش پیدا کرده و بیشترین خریداران ما را مهمانان خارجی به ویژه آنهایی که از کشور عراق آمدند، تشکیل می‌دهند.

یکی از پارچه فروشان هم که پارچه لباس کُردی زنانه را می‌فروخت، گفت: افزایش نرخ دلار باعث افزایش قیمت پارچه لباس کُردی شد که تهیه آن حتی برای زنان کُرد منطقه هم سخت شده است.

حسینی اظهار داشت: این پارچه تنها مختص لباس کُردی نیست بسیاری از زنان برای دوخت لباس‌های دیگری همچون ماکسی و غیره هم از آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: نه تنها مردم بلکه مهمانی هم که از دیگر نقاط کشور به مریوان آمدند از بالا بودن قیمت‌ها گلایه کردند و گفتند توان خرید با این نرخ‌ها را ندارند لذا بیشتر آنها فقط اجناس را تماشا می‌کردند.

سالن اختتامیه که ظرفیت مهمان‌های جشنواره را هم نداشت

اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در سالن اجتماعات آموزش و پرورش مریوان که ظرفیت ۴۸۰ نفر را داشت، شامگاه سه شنبه پنجم شهریور برگزار شد این در حالی است که بیش از ۵۰۰ نفر مهمان این رویداد فرهنگی و هنری بودند.

تعدادی از حضار ایستاده برنامه را دنبال کردند و تعداد زیادی از علاقمندان به تئاتر هم پشت درب‌های این سالن ماندند و نتوانستند شاهد برگزاری اختتامیه باشند.

البته این برنامه به طور زنده از شبکه‌ شما و شبکه استانی کردستان پخش شد با این وجود خیلی‌ها می‌خواستند به طور مستقیم نظاره‌گر این مراسم باشند که بدلیل کمبود جا این امکان وجو نداشت.

انتظار می‌رفت وقتی نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد پشت تریبون قرار گرفت بعد از خیرمقدم اولین خواسته‌ای که مطرح می‌کرد ایجاد سالن اجتماعات با ظرفیت بالاتر که امکان حضور تمام مهمانان جشنواره و حتی علاقمندان به تئاتر خیابانی در آن فراهم می‌شد، را بیان می کرد ولی اصلا اشاره‌ای به این مهم نشد.

تمام داوران این جشنواره با لباس کُردی در اختتامیه حاضر شدند و همین باعث تشویق فراوان آنها از سوی حضار شد از دیگر برنامه‌های این مراسم که مورد استقبال قرار گرفت اجرای هه‌لپرکی توسط عروسک‌های گروه نمایش عروسکی از استان کرمانشاه بود.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان که به واسطه جذب و حمایت تماشاگر توانسته به پایتخت تئاتر خیابانی ایران تبدیل شود، با ورود افرادی که پشت درب‌های سالن به انتظار آخر برنامه بودند تا از این فرصت استفاده کنند و داخل شوند، تا  با ۲ بازیگر مطرح کشور سلفی بگیرند و معرفی برترین های بخش های مختلف به کار خود پایان داد.

۹۹۳۶/۹۱۰۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مریوان جشنواره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اداره کل هنرهای نمایشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۷۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط اداره‌کل هنرهای نمایشی و بنا بر اعلام شورای نظارت و اررشیابی، به دلیل همزمانی با شب شهادت امام جعفر صادق (ع)، همه نمایش‌های در حال اجرا (به جز نمایش‌های متناسب و مرتبط) بعد از اذان مغرب روز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ تا پایان روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه به صحنه نخواهند رفت.

ادامه اجرای نمایش‌ها از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ از سر گرفته خواهد شد.

کد خبر 6092007 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • انتقاد بازیگر قدیمی به جیغ و دست و هورا در شب آخر عروسک‌خونه
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!