Web Analytics Made Easy - Statcounter

افتتاح شعبه جدید بانک ایرانی در هند، واکنش وزیر ارتباطات به شایعه ناکامی تلاش ایران برای استقرار ماهواره، ۸ کشور مهم در تجارت ایران و اتحادیه اروپا برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (هشتم شهریورماه) به شرح زیر است:

بانک‌ها باید با یک ضامن معتبر و سفته، وام ازدواج پرداخت کنند

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای بر اعطای وام ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از یک فروردین سال ۹۶ است و تاکنون تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج دریافت نکرده‌اند، با «اخذ یک ضامن معتبر و سفته تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این بانک در بخشنامه ابلاغی خود به شبکه بانکی «مبنی بر اخذ یک ضامن معتبر و سفته»، بر رعایت قانون مذکور توسط واحدهای اجرایی ذیربط سراسر کشور تأکید کرده است و از بانک ها خواسته است در اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تسریع و تسهیل کنند.

 

افتتاح شعبه جدید بانک ایرانی در هند

درحالی که تحریم‌های آمریکایی کانال‌های بانکی بین‌المللی را برای مبادلات مالی با ایران مسدود کرده است، ایران به زودی شعبه جدید بانک پاسارگاد خود را هند باز می‌کند تا تجارت دوجانبه تسهیل شود.

 

طبق ترجمه ایبنا از فایننشال اکسپرس، سفیر ایران در هند گفته است که بانک پاسارگاد تمام تاییدیه‌های لازم را دریافت کرده و مجوز رزرو بانک هند (RBI) را هم برای فعالیت‌های بانکی تجاری کسب کرده است.

 

نفت بزرگترین سهم را در تجارت میان دو کشور به خود اختصاص می‌داده است و هند معمولا ماهانه بالغ بر ده‌ها میلیون دلار نفت از ایران می‌خریده است. اما بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا سیستم پرداخت پول نفت به ایران از دلار به روپیه تغییر کرد.

 

ایران از روپیه دریافتی خود برای واردات کالا و تجهیزات از هند استفاده می کرد. حالا افتتاح بانک ایرانی در هند کمک می‌کند پرداخت شرکت‌های ایرانی که از هند واردات انجام می‌دهند راحت تر انجام شود.

 

واکنش وزیر ارتباطات به شایعه ناکامی تلاش ایران برای استقرار ماهواره

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، در حساب توییتری خود نوشت: «رسیدم چابکسر، ادامه سفر فردا در گیلان. گوشی‌ رو چک کردم و دیدم خیلی‌ها جویای احوال ماهواره‌ی ما شده‌اند. ظاهرا اخباری منتشر شده که سومین تلاش برای استقرار ماهواره در مدار ناموفق بوده. راستش ناهید۱ حالش خوبه، الان هم در آزمایشگاه مستقره. خبرنگاران هم میتونن بیان بازدیدش».

 

نوسان بورس در ماه میانی تابستان ۹۸/کاهش ۲۱ درصدی ارزش معاملات

ارزش بازار در پایان مرداد ماه ۹۸ در مقایسه با ماه مشابه سال قبل به میزان ۴.۵۶۶.۰۷۱ میلیارد ریال برابر با ۸۷ درصد افزایش یافت و از ۵.۲۳۱.۷۴۳ میلیارد ریال به ۹.۷۹۷.۸۱۴ میلیارد ریال رسید.

 

از سویی دیگر، بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اداره آمار بورس تهران، طی ۲۰ روز کاری مرداد ماه ۹۸، ارزش معاملات در مقایسه با پایان تیر ۹۸، معادل ۲۱ درصد کاهش یافت و از ۲۷۴.۶۹۵ میلیارد ریال به ۲۱۵.۶۳۹ میلیارد ریال رسید.

 

همچنین حجم سهام معامله شده از ۷۰.۰۱۴ میلیون سهم به ۶۴.۱۲۶ میلیون سهم معادل ۸ درصد کاهش یافت.

 

 براساس این گزارش، از ابتدای سال ۹۸ تاکنون، متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات بازارسهام «اول و دوم» به ترتیب برابر با ۳۸۶.۵۵۱ میلیون سهم و ۱.۱۱۰.۶۳۵ میلیارد ریال بوده است.

 

۸ کشور مهم در تجارت ایران و اتحادیه اروپا

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی تجارت ایران با اتحادیه اروپا در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ پرداخته و نوشته است: ارزش تجارت کالایی (صادرات و واردات) ایران و اتحادیه اروپا در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ حدود ۲.۶ میلیارد یورو بوده که نسبت به ۶ ماهه نخست سال قبل از آن (۱۰.۷ میلیارد یورو) حدود ۷۶ درصد کاهش یافته است.

 

این کاهش هم در اقلام کالایی صادرات ایران به اتحادیه اروپا و هم در اقلام کالایی وارداتی ایران از این اتحادیه مشهود است. تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا نیز که در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ مثبت و حدود ۱.۵ میلیارد یورو بوده، در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ دارای کسری و به حدود منفی ۱.۷ میلیارد یورو رسیده است.

 

۴ مقصد عمده صادراتی ایران به اتحادیه اروپا در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ به ترتیب ارزش صادرات کشورهای آلمان، ایتالیا، بلژیک و اسپانیا بوده‌اند. با این حال، در نیمه نخست سال جاری میلادی، صادرات ایران به بیشتر کشورهای عضو این اتحادیه (به جز ۶ کشور) کاهش یافته است.

 

بیشترین کاهش صادرات ایران در ۶ ماهه اول سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ مربوط به کشورهای فرانسه، یونان، هلند و اسپانیا بوده است. همچنین موثرترین عامل در کاهش صادرات ایران به این اتحادیه، کاهش صادرات ایران به کشورهای ایتالیا (با سهم حدود منفی ۲۷.۶۰ درصد)، اسپانیا (با سهم منفی ۱۹.۷ درصد)، فرانسه (با سهم منفی ۱۸.۸ درصد) و یونان (با سهم حدود منفی ۱۶ درصد) بوده است.

 

اجرای توافق اتحادیه اوراسیا برای تجارت آزاد با ایران از ۲۷ اکتبر

توافق تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۷ اکتبر اجرا خواهد شد. در دیدار تیگران سارکیسیان، رئیس هئیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه، طرفین در مورد تکمیل مراحل لازم برای اجرای توافق  تشکیل منطقه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران به گفت و گو پرداختند.

 

طبق ترجمه ایبنا از خبرگزاری BelTA بلاروس، سارکیسیان در این خصوص گفت: تصویب این توافقنامه یک رویداد تاریخی است و ایجاد تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران در اولویت کمیسیون اقتصادی اوراسیا قرار دارد. بر طبق آن می توانیم با شرکای ایرانی وارد مذاکره شویم. به زودی این توافق نامه به مرحله اجرا خواهد رسید.

 

مهدی سنایی نیز با اشاره به توافق تجارت آزاد با اوراسیا گفت: این توافق همچنین برای ایران بسیار مهم است. من معتقدم که این به نفع مردم و اقتصاد ایران و همچنین اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواهد بود. روند مذاکرات بسیار چالش برانگیز بود، اما سرانجام به پایان رسید و این توافق نامه امضا و تصویب شده است.

 

ارزش معاملات بورس بیش از ۴۱ درصد افزایش یافت

ارزش کل معاملات اوراق بهادار بورس در نخستین هفته شهریورماه به ۸۰ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال رسید که نسبت به هفته قبل ۴۱.۴ درصد افزایش یافت. در پایان معاملات هفته منتهی به ۶ شهریور ۹۸، شاخص کل با ۱۲ هزار و ۵۴۷ واحد (معادل ۴.۷۱ درصد)   افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ۲۷۸ هزار و ۶۷۴ واحد رسید.

 

شاخص کل هم وزن با ۴ هزار و ۷۹۰ واحد افزایش معادل ۶.۶۴ درصد به رقم ۷۲ هزار و۱۲۵  واحد را به نمایش گذاشت.

 

شاخص بازار اول با ۹ هزار و ۱۶۷ واحد افزایش به رقم ۲۰۲ هزار و ۵۳۴ واحد دست یافت و شاخص بازار دوم با ۲۵۲ هزار و ۹۵ واحد افزایش عدد ۵۶۶ هزار و ۷۰۱ واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول ۴.۴۷درصد افزایش و شاخص بازار دوم  با ۴.۶۷ درصد افزایش نسبت به هفته قبل همراه شدند./

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: شیراز هفته دولت خبرگزاری شبستان روز جهانی مسجد مسجد پیرغلامان حسینی شبستان یزد کانون های فرهنگی هنری مساجد خطبه نماز جمعه مجلس اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۴۷۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

به گزارش همشهری آنلاین، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ریاض به سر می‌برد، اعلام کرد: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین، تقسیم زمین است.

به نقل از یورونیوز، رئیس دیپلماسی اروپا در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض با همتای سعودی خود دیدار کرد.

در این دیدار، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان گفت: حتی اگر آتش‌بس در غزه حاصل شود، ما همچنان باید با پیامدهای درگیری نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری رود اردن، فراتر از آن، در منطقه خود مواجه شویم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: انتظار می‌رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه مه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

بورل اظهار کرد: به من گفتند که جغرافیا دیگر مهم نیست. در اوکراین، جنگ برای سرزمین است و اینجا در غزه و فلسطین، جنگ برای سرزمین است، دو طرف برای یک سرزمین می‌جنگند و تنها راه‌حل این است که آن را به اشتراک بگذارند.

کد خبر 848135 منبع: ایسنا برچسب‌ها جوزف بورل - اتحادیه اروپا خبر ویژه اتحادیه اروپا فلسطین فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • بانک ذخایر دریایی افتتاح شد
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • سفیر ازبکستان: از داروسازان ایرانی استقبال می‌کنیم
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: اعضای اتحادیه اروپا در ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بانک تجارت در فروردین ۱۴۰۳ جمعا ۱۶۹۸ فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد
  • پنجاهمین نشست بانک توسعه اسلامی در عربستان آغاز شد