Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@01:42:32 GMT

چرایی تاکید قرآن مجید بر پرهیز از تمسخر و عیب‌جویی

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۴۷۴۳۹

چرایی تاکید قرآن مجید بر پرهیز از تمسخر و عیب‌جویی

اخلاق جمع خُلق است و در لغت خُلْق و خَلْق از یک ریشه؛ یعنی (خ ل ق) هستند. خَلْق به شکل ظاهری انسان نظر دارد و خُلق به شکل باطنی و نفسانی. همان‌گونه که شکل ظاهری انسان، متصف به صفت نیک و بد است، شکل باطنی انسان هم اوصاف خوب و بد دارد. هدف انسان در فرهنگ اسلام، تقرب به خداوند است و اخلاق پسندیده اساسی‌ترین راه وصول به این مقصد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامبر اسلام (ص) نیز به بیان خود (انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق، کنزالعمال، ج ۳، ص ۱۶) برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شده است.

اهتمام فوق‌العاده قرآن مجید به عنوان کتاب مقدس مسلمانان به مسائل اخلاقی و تهذیب نفوس، موضوعی اساسی و زیربنایی است که برنامه‌های دیگر از آن نشأت می‌گیرد؛ به تعبیر دیگر، بر تمام احکام و قوانین اسلامی سایه افکنده است. اخلاق از مهم‌ترین مباحث قرآنی است و از یک نظر مهم‌ترین هدف انبیای الهی؛ زیرا بدون اخلاق، دین برای مردم مفهومی ندارد.

انسان‌ها در هر شرایطی اعم از فردی، خانوادگی و اجتماعی نیازمند ارتباط هستند و مهم‌ترین پل ارتباطی انسان و خداوند متعال و انسان‌ها با یکدیگر، رعایت قانون است تا با رعایت قوانین هم به حقوق خود برسند هم حقوق دیگران را رعایت کنند. از این قوانین در حیطه ارتباطات فردی می‌توان به اخلاق یاد کرد. 

اما انسان چگونه می‌تواند اخلاقی و درست عمل کند و به تزکیه در اعمال برسد؟ با توجه به اهمیت موضوع در سلسله یادداشت‌هایی به بیان آیات مرتبط با اخلاق و ترجمه روان آنها بر اساس آیات سوره مبارکه رعد (از آیه ۱۹ به بعد) پرداختیم که صفات خردمندان یا به تعبیر قرآن اولوالباب را توصیف می‌کند. این مجموعه هفت‌قسمتی در نهایت هشت صفت از صفات خردمندان را بر اساس آیات قرآن بیان کرد.

در مجموعه جدید از این یادداشت‌ها به بیان آیاتی از سوره مبارکه حُجُرات می‌پردازیم. این سوره مبارکه چهل و نهمین سوره و از سوره‌های مدنی قرآن در جزء ۲۶ است. حُجُرات جمع حجره به معنای اتاق است و این واژه در آیه چهارم سوره مبارکه آمده است. سوره حجرات درباره آداب برخورد با پیامبر (ص) و اخلاق اجتماعی همچون سوء ظن، تَجَسُّس و غیبت سخن می‌گوید. اولین نوبت از این مجموعه یادداشت‌ها را با آیه شش سوره حجرات در مورد ضرورت تحقیق در مورد اخباری که به ما می‌رسد و عمل بر اساس علم آغاز کردیم، دومین یادداشت در مورد ماهیت مفهوم اخوت دینی و آثار اجتماعی آن، سومین تاکید قرآن مجید بر قضاوت نکردن بر اساس ظواهر و پرهیز از تمسخر دیگران بود و چهارمین یادداشت را با هم می‌خوانیم.

یا ایها الذین آمنوا لایسخر قوم من قوم عسی أن یکونوا خیرا منهم و لانساء من نساء عسی أن یکن خیرا منهنَّ و لا تلمزوا أنفسکم و لاتنابزوا بالألقاب بِئس الاسم الفسوق بعد الایمان و مَن لم یتُب فاولئک هم الظالمون؛ ای کسانیکه ایمان آورده اید هیچ قومی حق ندارد قوم دیگر را مسخره کند چه بسا که آنان از ایشان بهتر باشند و هیچ زنی حق ندارد زنان دیگر را مسخره کند؛ چون ممکن است آنان از اینها بهتر باشند و هرگز در میان خودتان عیب‌جویی نکنید و یکدیگر را با لقب های بد نخوانید. این بد است که بعد از ایمان یکدیگر را به فسق یاد کنید و هر کس توبه نکند از ظالمان خواهند بود. (سوره مبارکه حجرات، آیه ١١).
کلمه لَمز عیب‌جویی در مقابل فرد است و کلمه هَمز عیب‌جویی در پشت سر است. 

بایدهای اخلاقی در ارتباطات انسانی
در آیه شریفه به سه مورد از ضرورت های ارتباطی انسان ها اشاره می شود؛ مسخره و عیب جویی نکردن و دیگران را با نام بد صدا نزدن. این آیه کاملا با آیات قبل ارتباط دارد و به مسلمانان که برادر هم هستند متذکر می شود در ارتباط خانوادگی یا اجتماعی همدیگر را مسخره نکنید و دنبال عیب جویی از هم نباشید؛ وقتی می خواهید همدیگر را صدا بزنید از اسم های خوب استفاده کنید و همدیگر را با لقب های بد صدا نزنید؛ زیرا این سه گناه سبب کینه، فتنه و دوری از هم می شود. از آنجا که هدف اسلام سالم‌سازی محیط اجتماع و خانواده است؛ هر عمل یا سخنی که این محیط را ناامن و به اخوت اسلامی خدشه وارد کند باید ترک شود. 

در شأن نزول آیه فوق آمده است: روزی صفیه دختر حیی ابن اخطب (خانمی که بعد از ماجرای فتح خیبر مسلمان شد و به همسری پیامبر اکرم (ص) در آمد) خدمت رسول خدا (ص) رسید در حالی که گریه می کرد و گفت عایشه من را سر زنش می کند و می گوید: ای یهودی‌زاده. پیامبر خدا (ص) فرمود: چرا نگفتی پدرم هارون، عمویم موسی و شوهرم محمد (ص) است. (تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ج ٢٢، ص ١٩٠-١٨٩). به همین جهت در انتهای آیه می فرماید: بئس الاسم الفسوق بعد الایمان؛ بد است بر کسی که اسلام آورده و مؤمن شده، نام کفر بگذارند. کلمات آخر آیه و من لم یتب فأولئک هم الظالمون نشان می دهد هر مسلمان و مؤمنی اگر مسخره یا عیب جویی کرده یا دیگران را با لقب بد صدا زند، تنها راهش توبه و توجه به خداوند متعال و پیشمانی از کار بدی است که انجام داده؛ زیرا اگر توبه نکنند جزء ظالمان بر حقوق دیگران شمرده می شود.
کلمه تنابزوا برای کاری با وجود دو طرف استفاده می شود؛ یعنی اگر یک نفر با لقب بد نفر دیگری را صدا زد طرف مقابل هم ممکن است از لقب بد استفاده کند. (ر.ک. تفسیر نور، قرائتی، ج ۱۱، ص ۱۸۳).
ریشه این گناهان بیشتر حس خودبرتربینی، کبر و غرور است که از ارزش های ظاهری و مادی سرچشمه می گیرد؛ مثلا کسی خود را نسبت به اطرافیان خود ثروتمندتر، زیباتر، دارای موقعیت اجتماعی بهتر، معروف‌تر، عاقل‌تر می پندارد و در نظرش دیگران زشت، فقیر و محتاج، جاهل، بی دین هستند. این پندار ها سبب می شود انسان به خود جرأت و اجازه توهین، مسخره و لقب زشت به دیگران بدهد. (تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ج ۲۲، ص ۱۸۸). 
در این آیه شریفه خداوند متعال مؤمنان را از قضاوت کردن دیگران بر اساس ظاهر و توهین به دیگران برحذر می دارد؛ زیرا إن أکرمکم عند الله اتقاکم (سوره مبارکه حجرات، آیه ۱۳).  معیار خوب بودن فقط تقواست و هیچ کس از تقوای دیگران خبر ندارد، در ظاهر می بینم کسی نماز می‌خواند و روزه می گیرد و رفتار مسلمانی انجام می دهد. اما این ها کافی است؟

ضرورت تجلی مناسک دینی در رفتار فردی
مسلمانی تشکیل شده از مجموعه ای اعمال عبادی؛ مثل نماز، روزه، حج که مناسک است و رفتارهای دینی مثل مهربانی، صداقت، خوش‌زبانی، یک‌رنگ‌بودن، دلسوز بودن، کمک به دیگران و دستگیر بودن و نظایر آن. یکی از اهداف اعمال عبادی فقط خدا را دیدن و دوری از کبر و غرور است. حال اگر کسی اعمال عبادی را انجام دهد؛ اما تجلی آن در اخلاقش نباشد، احتمالا بخشی از آن عمل عبادی درست انجام نشده و در اخلاق و رفتار فرد تجلی نکرده است. 
در روایات بسیاری مردم از عیب جویی کردن نسبت به دیگران نهی شده اند. 
امام علی (ع): أعقل الناس من کان بعیبه بصیرا و عن عیب غیره ضریرا؛ خردمندترین و عاقل ترین مردم کسی است که بینای عیب خود باشد و کور عیب دیگران. همچنین از ایشان است: شرُّ الناس مَن کان متتبّعا لعیوب الناس عمیا لمعایبه. بدترین مردم کسی است که پی‌جوی عیب های مردم باشد و نابینای عیب های خود. (میزان الحکمة، ری شهری، ج ٨ ، صفحات٣٢١ و ۳۲۲).
این دو روایت در مقابل هم هستند یکی عاقل‌ترین و دیگری بدترین. وقتی عیب انسانی در نظر انسان دیگر آمد، باید سریع به فکر فرو رود که آیا این عیب در من هست؟ اگر هست از چه راهی باید آن را اصلاح باید کرد و چه باید کرد؟ اگر اینگونه رفتار شود عاقل است. 
امام محمد باقر (ع) می فرمایند: یجب للمؤمن علی المؤمن أن یستر علیه سبعین کبیرةً. (همان، ص ٣٢٨). مؤمن در برابر مؤمن وظیفه دارد هفتاد گناه کبیره وی را بپوشاند. مسلمان واقعی نه‌تنها عیوب و گناهان صغیره بلکه گناهان کبیره مؤمن دیگر را (این باید اخلاقی است نه باید فقهی) باید بپوشاند. امام علی (ع): ما ألاکَ جُهدا فی انصیحة مَن دلَّک علی عیبک و حفظ غیبک (همان، ص ٣٢٩). کسی که عیبت را به تو نشان دهد و پشت سرت آبرویت را حفظ کند؛ در خیرخواهی و یک‌رنگی از کوششی فرو گذار نکرده است. 
امام علی (ع)؛ حسب المرء . . . مِن سلامته قلة حفظه لعیوب غیره (همان، ص٣٣٢). در سالم بودن آدمی، همین بس که عیوب دیگران را کمتر در ذهن خود نگه می دارد. مسلمان و مؤمن نه تنها نباید عیوب دیگران را ذکر کند، بلکه نباید ان عیوب را در ذهن خود نگه دارد. 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اخلاق اجتماعی اخلاق دینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۴۷۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرایی برگزاری امتحانات پایه نهم در روزهای پنجشنبه

دانش‌‌‌آموزان پایه نهم باید روزهای پنجشنبه در امتحانات شرکت کنند، آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران درباره برگزاری امتحانات در روز پنجشنبه که مدارس تعطیل است، توضیحاتی داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امتحانات دانش‌آموزان پایه نهم برای برای دروس ریاضی، علوم و فارسی به صورت کشوری است یعنی سؤالات امتحان این سه درس در تمام کشور یکسان است و برای سایر دروس سؤالات به صورت استانی است.

امتحان کشوری درس فارس اول خرداد، درس علوم تجربی 6 خرداد و درس ریاضیات 13 خرداد 1403 برگزار می‌شود.

امتحانات دروس غیرکشوری پایه نهم در استان تهران از تاریخ 29 اردیبهشت آغاز خواهد شد و دانش‌آموزان در روزهای پنجشنبه نیز امتحان دارند.

آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران درباره برگزاری امتحانات در روزهای پنجشنبه اعلام کرد: به دلیل اعتراض برخی معلمان دوره اول متوسطه بابت موضوع برگزاری امتحانات هماهنگ پایه نهم در رو‌زهای پنج‌شنبه، دلایل توجیهی این موضوع را به استحضار می‌رسانیم:

1. با توجه به برگزاری امتحانات نهایی سه پایه برای اولین بار، بخشی از مدارس دوره اول متوسطه مناطق به عنوان حوزه امتحان نهایی در نظر گرفته شده‌اند. روزهای زوج امتحانات پایه‌های دهم و یازدهم و روزهای فرد امتحانات پایه دوازدهم برگزار می‌شود. همچنین تعدادی از همکاران دوره اول نیز به عنوان عوامل برگزاری و نظارت امتحان نهایی مشغول به کار هستند.

برنامه امتحانات دانش‌آموزان پایه ششم و نهم اعلام شد

2. سه امتحان ریاضی، علوم و فارسی پایه نهم به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود که برنامه هر سه امتحان در روزهای فرد هفته برنامه‌ریزی و ابلاغ شده است.

3. باید فقط یکی از روزهای زوج یا فرد برای امتحانات پایه نهم در نظر گرفته شود که مدرسه در یک روز برگزار کننده امتحان نهایی و در روز دیگر برگزار کننده امتحان هماهنگ پایه نهم باشد. با عنایت به برنامه ریزی سه امتحان هماهنگ کشوری در روزهای فرد، تمام برنامه امتحانات هماهنگ برای روزهای فرد برنامه‌ریزی شد.

4. بر اساس ماده 3 آیین نامه ارزشیابی تحصیلی تربیتی دوره اول متوسطه، ارزشیابی تحصیلی تربیتی دانش‌آموزان، در نوبت‌های زیر انجام می‌شود:

الف - ارزشیابی نوبت اول(لغایت پایان دی ماه)
ب - ارزشیابی نوبت دوم(لغایت پایان خردادماه)

بر اساس این ماده امکان برگزاری امتحانات هماهنگ پایه نهم در تیرماه وجود ندارد. در صورتی که امتحانات فقط در روزهای فرد غیر از پنجشنبه برگزار شود، برنامه امتحانات هماهنگ تا هفته اول تیرماه طول خواهد کشید که مغایر آیین نامه است.

5. در برخی مناطق استان، درصد زیادی از مدارس دوره دوم نظری غیردولتی هستند و در آن مدارس امتحان نهایی برگزار نمی‌شود و دانش‌آموزان غیردولتی برای امتحان نهایی به حوزه‌های اجرای واقع در سایر مدارس می‌روند.

6. همه مدارس ظرفیت تجهیزاتی و کیفی برگزاری آزمون را ندارند. در حال حاضر با تخصیص حداکثر اعتبار ممکن، بیشتر دبیرستان‌ها برای حوزه اجرا تجهیز می‌شوند. هر حوزه اجرا حداقل به یک چاپگر با توان تکثیر بالا نیاز دارد تا این حجم تکثیر سؤالات و پاسخنامه‌ها انجام شود. خیلی از مدارس این تجهیزات را ندارند. نور درست، فضای استاندارد و ... هم در همه مدارس نیست. به این دلیل هم هنرستان‌ها و هم مدارس دوره اول برخوردار به عنوان حوزه اجرای امتحانات نهایی در نظر گرفته می‌شوند.

7. مجوز برگزاری حوزه زیر تعداد مشخصی از افراد را نداریم و خیلی از دبیرستان‌ها ظرفیت این حجم دانش آموز را برای حوزه‌ها ندارند. این هم یکی از دلایل انتخاب مدارس دوره اول برای حوزه هست.

8. علاوه بر این که مجوز برگزاری آزمون هماهنگ در تیرماه را نداریم، حتی اگر مجوز هم داشته باشیم، نتایج آزمون پایه نهم در زمان مقرر اعلام نمی‌شود و جهت صدور به موقع هدایت تحصیلی به مشکل می‌خوریم.

در نهایت بر اساس شرایط خاص ایجاد شده و محدودیت‌های آیین‌نامه‌ای، سه امتحان از امتحانات هماهنگ استانی پایه نهم در روزهای پنجشنبه برگزار می‌‌شود.

 

دیگر خبرها

  • اعضای شوراها از دخالت دادن تفکرات سیاسی پرهیز کنند
  • «با چرا شروع کنید» تا موفق شوید
  • برگزاری دوره تربیت معلم تدبر سوره‌ای قرآن در مشهد
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • عذرخواهی ناشر هندی بابت توهین‌ به امام (ره)
  • فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند
  • چرایی برگزاری امتحانات پایه نهم در روزهای پنجشنبه
  • احتمال جریمه شدن دومفریس به خاطر تمسخر مدافع میلان
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای