Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-06@21:00:20 GMT

هشدار مؤدبانه به خودروهای فاقد کارت سوخت

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۴۸۵۳۸

هشدار مؤدبانه به خودروهای فاقد کارت سوخت

گفته می‌شود این محدودیت‌ها در آینده تشدید خواهد شد و عاقبت چاره‌ای برای مالکان خودرو باقی نمی‌ماند که برای پرکردن باک خودرو از کارت سوخت شخصی استفاده کنند. البته آنگونه که آمار و ارقام نشان می‌دهد، هنوز بسیاری این هشدارها را جدی نگرفته‌اند و همچنان ۸۰۰هزار کارت سوخت در باجه‌های معطله پست باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 حمید قاسمی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید:

از اسفندماه پارسال چندین‌بار از افراد درخواست شده نسبت به تعیین تکلیف کارت سوخت خود اقدام کنند و در ادامه هشدارهای مؤدبانه‌ای از جنس محدودکردن سوختگیری با کارت سوخت جایگاه داده شده تا کسانی که هنوز به‌دنبال کارت سوخت شخصی نبوده‌اند، به‌خود بیایند. آنگونه که از اظهارات قاسمی برمی‌آید، در آینده سختگیری‌های بیشتری برای سوختگیری با کارت جایگاه اعمال خواهد شد و بر همین اساس او از مالکان خودروها می‌خواهد سریع‌تر از مسیرهای تعیین‌شده نسبت به دریافت کارت سوخت خود اقدام کنند.

ماجرای احیای کارت سوخت وارد مرحله تازه‌ای شده و به محدودکردن کارت سوخت جایگاه‌ها رسیده است. به‌نظر شما بهتر نبود اعمال این محدودیت‌ها تا زمانی که همه کارت سوخت شخصی تهیه کنند، به تعویق بیفتد؟

ما از هر راهی که امکان داشته این خواسته را به اطلاع مالکان خودرو رسانده‌ایم که نسبت به تهیه کارت سوخت شخصی اقدام کنند. از اواخر پارسال خواستار ثبت‌نام افراد فاقد کارت سوخت شده‌ایم و از ۳‌ماه پیش هم بارها خواهش کرده‌ایم که مالکان خودرو کارت سوخت را بگیرند و استفاده کنند. این خواهش‌ها، هشدارهای مؤدبانه‌ای بوده که البته برخی به آن بی‌توجه بودند. دولت و وزارت نفت به‌دنبال این نیستند که به مردم سخت بگیرند. انرژی در این مملکت هدر می‌رود، اگر می‌خواهیم برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم، باید منابع آن تهیه شود، باید از هدررفت انرژی جلوگیری شود و کارت سوخت، کلید این کار است. قبلا این نوع سیاست‌ها یک‌شبه اجرا می‌شد، اما در شرایط فعلی دولت بسیار منعطف برخورد می‌کند و تصمیم دارد در روال آرام کار را اجرایی کند.

 آیا بهتر نبود این برخورد منعطف ادامه پیدا می‌کرد؟

از اواخر سال‌۹۷ اعلام شد کارت سوخت با این اهداف احیا می‌شود و راه‌هایی برای ثبت‌نام متقاضیان کارت درنظر گرفته شد. ما فقط کد ملی، شماره تماس و شماره VIN خودروی متقاضیان را می‌خواستیم تا تمام کارهای مربوط به صدور و تحویل کارت سوخت را انجام دهیم، اما برخی حتی زحمت نکشیدند که از این مسیرها ثبت‌نام کنند.

چه تعداد از مالکان خودرو این روند را طی نکرده‌اند؟

ما براساس آمار، به‌جز ۱۸۷هزار خودروی بالای ۲۰۰۰سی‌سی که در دوره‌ای خاص برای آنها کارت صادر نشد، برای همه خودروها و موتورسیکلت‌های موجود کارت صادر کرده‌ایم و با احتساب کارت‌های المثنی، ۱۸میلیون بیشتر کارت صادر شده است. وضع استفاده از کارت سوخت شخصی نشان می‌دهد بسیاری از افراد کارت سوخت خود را استفاده نمی‌کنند درحالی‌که طبق همین آمارها، در ازای ۲۴میلیون خودرو و ۵میلیون موتورسیکلت، ۴۷میلیون کارت سوخت صادر کرده‌ایم که برخی، آنها را گم کرده‌اند یا در دسترسشان نیست و حاضر هم نشده‌اند برای دریافت کارت مجدد درخواست بدهند. برای این افراد همچنان راه را باز گذاشته‌ایم تا از طریق دفاتر پلیس + ۱۰ نسبت به درخواست کارت اقدام کنند، ضمن اینکه احتمالا در روزهای آینده درگاه دولت همراه نیز دوباره برای ثبت‌نام کارت باز می‌شود تا راحت‌تر بتوانند اقدام کنند.

خودروهای بالای ۲۰۰۰سی‌سی که کارت سوخت ندارند، باید چه‌کار کنند؟

فقط در یک دوره خاص برای خودروهای بالای ۲۰۰۰سی‌سی کارت سوخت صادر نشد که تعداد این خودروها از ۱۸۷هزار دستگاه فراتر نمی‌رود. در طرحی که دولت برای احیای کارت سوخت اجرایی کرد، مقرر شد برای همه خودروها کارت سوخت صادر شود و راه برای همه مالکان خودرو باز گذاشته شد. بر این اساس، این افراد هم اگر با شماره ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند یا به پلیس‌+‌۱۰ مراجعه کنند، کارشان انجام می‌شود.

 در جریان فراخوان‌های قبلی، چه تعداد برای دریافت کارت سوخت ثبت‌نام کردند؟

در مرحله اول ۲.۷میلیون نفر در سامانه دولت همراه ثبت‌نام کردند. در مرحله دوم هم امکان ثبت‌نام در دفاتر پلیس‌+‌۱۰ برقرار ماند که با مراجعه حضوری امکان ثبت‌نام کارت وجود داشت  و این امکان فعلا هم وجود دارد.

 در مواردی افراد متقاضی کارت سوخت با مشکلاتی نظیر اعلام مغایرت در مشخصات یا ارسال کارت به مراکز پستی دور از محل سکونت مواجه شدند. در این مورد توضیحی دارید؟
 عموما آخرین مالک خودرو یعنی کسی که برگ سبز خودرو به نام اوست، به‌عنوان دارنده کارت و کسی که می‌تواند درخواست کارت المثنی کند، شناخته می‌شود و کارت سوخت هم به همان نشانی که برای پلاک ثبت کرده، ارسال می‌شود. پیش‌ازاین بخشی از فرایند توزیع کارت به‌صورت دستی انجام می‌شد که احتمال بروز خطا در آن وجود داشت اما فعلا خطاهای این مسیر هم رفع شده است. در مورد وجود مغایرت در اطلاعات، در موارد بسیار معدودی این اتفاق رخ می‌دهد و متقاضی اگر به دفاتر پلیس‌+‌۱۰ مراجعه کند، می‌تواند با رفع این مغایرت‌ها کارت سوخت خود را بگیرد.

وضعیت کارت‌هایی که صادر شده چگونه است؟

امور مربوط به کارت‌های سوخت در کارگاهی زیرنظر شرکت پژوهش و توسعه ناجی انجام می‌شود و بعد از پاکت‌گذاری در پست، به آدرس متقاضیان ارسال می‌شود. در این مراحل ما فقط کارت خام را از گمرک تحویل می‌گیریم و به ناجی تحویل می‌دهیم. برآوردها نشان می‌دهد تا ۲۰روز آینده کل کارت‌های سوخت ثبت‌نام‌شده تولید شود. بعد از آن ۳ تا ۱۱روز زمان می‌برد تا این کارت‌ها به‌دست متقاضی برسد اما اگر متقاضی در محل حضور نداشته باشد، تا ۲بار کارت برگشت می‌خورد که در این صورت کل فرایند ۴هفته طول می‌کشد و اگر بازهم کارت به‌دست متقاضی نرسد، تا ۶‌ماه در شرکت پست باقی می‌ماند.

 سؤال همین‌جاست که از کل ثبت‌نام‌ها چه تعداد کارت آماده تحویل است و در پست باقی مانده است؟

فعلا چیزی حدود ۸۰۰هزار کارت سوخت در شرکت پست موجود است.

 قبلا فراخوان شده بود که مردم حضوری کارت‌هایشان را از دفاتر پستی تحویل بگیرند، این فرایند همچنان پابرجاست؟

در آن فراخوان ۲۵۰هزار نفر کارت سوخت خود را گرفتند اما این کارت‌ها لزوما کارت‌های جدید نبود بلکه بسیاری کارت‌هایی است که قبلا به آدرس متقاضی ارسال شده و برگشت خورده است. در شرایط فعلی بسیاری از کارت‌های سوخت خودروهایی که در سال‌های اخیر خریداری شده، در باجه‌های معطله پست مانده و شرکت ملی پخش برای ارسال این کارت‌ها به شرکت پست پول می‌دهد.

هزینه کارت سوخت همچنان ۱۰هزار تومان است؟

برای صدور هر کارت سوخت ۴۵هزار تومان از محل بودجه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هزینه می‌شود که ۱۰هزار تومان از آن را مالکان خودرو می‌پردازند.

 به‌نظر شما وقتی ۸۰۰هزار کارت سوخت در پست مانده و تعدادی هم حداقل تا ۲۰روز آینده آماده نمی‌شود، تنبیه کسانی که کارت سوخت ندارند از طریق کاهش سهمیه کارت سوخت جایگاه اقدام درستی است؟

ما خودروهای عمومی را که نیازمند سوخت بیشتری هستند، می‌شناسیم و همه آنها کارت سوخت دارند. برای بقیه خودروها هم از اواخر سال قبل فراخوان داده‌ایم که تکلیف کارت سوخت خود را مشخص کنند و اگر کارت ندارند، دست به‌کار ثبت‌نام شوند. در این روند سقف ظرفیت سوختگیری با کارت جایگاه از ۶۰لیتر به ۳۰لیتر کاهش پیدا کرده تا رانندگانی که کارت سوخت ندارند هم امکان سوختگیری داشته باشند اما به‌خودشان بیایند چون احتمالا در آینده این سقف کمتر و کمتر خواهد شد. هدف این کار تحریک مردم به استفاده از کارت شخصی است.

 در شرایط فعلی استفاده از کارت سوخت در کل کشور وجود دارد و همه جایگاه‌ها به شبکه متصل هستند؟

ما قبل از اجباری‌شدن کارت سوخت ۲پیمانکار را مأمور بررسی دستگاه‌های کارت‌خوان کل کشور کردیم و به‌طور میانگین روزانه ۶۰۰دستگاه کارت‌خوان تعویض شد. شبکه هم کلا آنلاین است و حتی اگر آن را اپراتور جایگاه عمدی قطع کند، در همان روز، متصدیان شبکه آگاه می‌شوند.

اینکه گفته می‌شود تحریم‌ها و گذر زمان باعث شده استفاده از ظرفیت شبکه کارت سوخت امکان‌پذیر نباشد، درست است؟

سامانه کارت سوخت، سامانه‌ای جدید، دقیق و نفوذناپذیر است که تمام اطلاعات مربوط به مصرف هر خودرو در داخل خود کارت ثبت می‌شود.

 در سال‌های نخست سهمیه‌بندی سوخت که حرف‌های دیگری زده می‌شد.

آن زمان سامانه کاملا اجرا نشده بود، حالا تمام هکرهای دنیا هم نمی‌توانند در این سامانه نفوذ کنند چون این کارت ۳ناحیه رمزگذاری دارد که بحث آن پیچیده است اما الگوریتم‌های آن تصادفی است و حدس‌زدنی نیست.

 به‌نظر شما چه زمانی احیای کارت سوخت عملیاتی می‌شود؟

از نظر ما ۲۰مرداد امکان نهایی‌کردن آن وجود داشت. حالا هم در نهایت تا ۲۰شهریور می‌تواند کاملا اجرایی شود اما مشکل اینجاست که ما نمی‌دانیم دقیقا چه تعداد از مردم کارت سوخت ندارند. هر کارت سوخت ۳۵هزار تومان برای دولت هزینه دارد و استفاده از آن یک الزام است. خودروهای کشور به گنجینه نفت ایران متصل هستند و کارت سوخت، کلید این گنجینه است که باید مورد استفاده قرار گیرد تا در گام اول راه برای قاچاق سوخت بسته شود.

 بعد از همه‌گیرشدن استفاده از کارت، برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی سوخت هم وجود دارد؟

این مسائل به ما ارتباطی ندارد و خبری هم نداریم. حقیقت این است که در ماجرای سوخت، روش‌های مختلفی در دولت و مجلس مطرح شد و عاقبت به بازگشت کارت سوخت منجر شد. بعد از این هم مسلما تا دولت و مجلس روی سناریویی به توافق نرسند، اتفاقی در مورد سوخت رخ نمی‌دهد.

 محدودیت کارت جایگاه بازهم تشدید می‌شود؟

در این زمینه هم ما تصمیم‌گیر نیستیم. محدودیت ۳۰لیتر  نیز از طرف وزارت کشور به ما ابلاغ شده و در ادامه هم طبق دستورات جلو می‌رویم. از نظر سخت‌افزاری وظیفه ما این است که سامانه کارت سوخت، کارت‌خوان جایگاه و کارت سوخت شخصی را تأمین کنیم که در حال تکمیل آن هستیم. مابقی اتفاقات به شرکت ملی پخش و وزارت نفت ارتباطی ندارد.

کد خبر 453266 برچسب‌ها سوخت - بنزین

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سوخت بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۴۸۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات دریافت گواهینامه یک‌روزه موتور

پلیس راهور برای گواهینامه دار کردن حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار موتور سوار بدون گواهینامه در حال اجرای طرح ویژه ای است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، یکی از معضلات ترافیکی شهر تهران موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه هستند. طی سالیان گذشته ازسوی پلیس راهور تهران بزرگ برای کنترل این موضوع طرح‌های مختلفی اجرا شده است که هرچند بی‌تأثیر نبوده، اما علاج کار هم نبوده است. بخش زیادی از راکبان موتورسیکلت با وجود داشتن مهارت کافی و لازم برای اخذ گواهینامه، مواردی، چون هزینه بالا و زمان‌بر بودن فرایند گرفتن گواهینامه را دلیل مقاومت‌شان برای گرفتن گواهینامه عنوان می‌کنند.

در همین راستا مدتی است که طرح جالبی توسط مرکز صدور گواهینامه فراجا در چند شهر کشور از جمله تهران اجرا می‌شود که طی آن دارندگان موتورسیکلت فاقد گواهینامه د رصورت داشتن مهارت کافی و احراز شرایط، می‌توانند با پرداخت مبلغی بسیار کمتر از آنچه باید در فرایند دریافت گواهینامه عادی پرداخت کنند، یک‌روزه صاحب گواهینامه شوند.

۱۰۵ هزار ثبت‌نام، حدود ۱۰۰ هزار صدور گواهینامه

رئیس مرکز صدورگواهینامه راهور فراجا در خصوص تعداد افراد متقاضی و میزان گواهینامه‌های صادر شده در قالب این طرح برای موتورسیکلت‌سواران تهرانی هم گفت: «درخصوص این طرح و میزان موفقیت آن ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که اگر قرار بود با استفاده از همان روش قدیمی صدور گواهینامه برای گواهینامه‌دار کردن راکبان موتورسیکلت فاقد گواهینامه اقدام کنیم، بدون درنظر گرفتن افرادی که در ادامه اضافه می‌شوند و با فرض ثابت ماندن این عدد، با درنظر گرفتن مواردی، چون ظرفیت پذیرش و زمان آموزش و هزینه‌ها، این کار حدود ۴۹ سال زمان می‌برد.»

سرهنگ کرمی‌اسد در ادامه افزود: «تا به امروز ۱۰۵ هزار نفر از شهر تهران در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد تا به امروز ۹۹ هزار و ۷۴۵ جلد گواهینامه برای موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه صادر شده است.»

طرحی ویژه موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه

سرهنگ احمد کرمی‌اسد، رئیس مرکز صدور گواهینامه راهور فراجا درخصوص این طرح می‌گوید: «طرح یک‌روزه گواهینامه با عنوان «طرح ویژه صدور گواهینامه برای موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه» از حدود یک‌سال قبل درحال اجراست. در این طرح فقط موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه می‌توانند با ورود به سایت و ثبت‌نام در مدت یک‌روز با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف معاینه پزشکی، تأیید مهارت و آزمون نظری و عملی گواهینامه خود را دریافت کنند. به‌عبارت دیگر شرط اصلی برای پذیرش فرد این است که درحال حاضر موتورسوار باشد؛ یعنی موتورسیکلتی که مشخصات آن در سامانه ثبت می‌شود، باید به نام فرد متقاضی یا والدین او باشد. سایر افراد باید از طریق همان روش معمول برای گرفتن گواهینامه اقدام کنند. تمام مراحل این طرح به‌صورت سیستمی و بدون دخالت عامل دستی بوده و دیگر خبری از کاغذبازی و بایگانی و مواردی از این دست نیست.»

۱۲۵۰۰۰۰ موتورسیکلت‌سوار فاقد گواهینامه در پایتخت

رئیس مرکز صدورگواهینامه راهور فراجا درخصوص تعداد موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه در شهر تهران افزود: «طبق ارزیابی صورت گرفته در مرداد سال گذشته که زمان آغاز طرح است، یک‌میلیون‌و ۲۵۰ هزار نفر موتورسیکلت‌سوار فاقد گواهینامه رانندگی موتورسیکلت در تهران حضور دارند.»

سرهنگ کرمی‌اسد درخصوص میانگین روزانه مراجعه موتورسیکلت‌سواران تهرانی فاقد گواهینامه نیز می‌گوید: «به‌طور میانگین و با توجه به ظرفیت موجود، در قالب این طرح روزانه به حدود ۲ هزارمتقاضی تهرانی خدمات ارائه می‌شود.»

اجرای طرح از مرداد ۱۴۰۲ در تهران

رئیس مرکز صدور گواهینامه راهور فراجا در خصوص زمان آغاز اجرای این طرح افزود: «اردیبهشت سال ۱۴۰۲ یعنی حدود یک‌سال قبل بود که این طرح به‌صورت آزمایشی در یکی از آموزشگاه‌های شهر تهران اجرا شد و بازخورد‌های خوبی از آن دریافت کردیم. بعد از اجرای این طرح آزمایشی به‌مدت یک تا ۲‌ماه در یکی از آموزشگاه‌های شهر تهران، این طرح به‌صورت آزمایشی در استان سمنان اجرا شد تا در سطحی کلان‌تر مشکلات و نواقص احتمالی مربوط به آن احصا شود. در ادامه طرح در استان‌های مختلف اجرا شد تا اینکه در مرداد ۱۴۰۲ نوبت به شهر تهران رسید.»

مشارکت ۱۴ آموزشگاه شهر تهران در اجرای طرح

سرهنگ احمد کرمی‌اسد درباره اجرای این طرح در شهر تهران، گفت: «برای اجرای طرح همایشی با حضور تمام آموزشگاه‌های موتورسیکلت در سراسر کشور برگزار شد که حدودا شامل ۱۷۰ آموزشگاه بود. در این همایش با توضیح درخصوص نحوه اجرای طرح، از آموزشگاه‌هایی که تمایل به همکاری داشتند دعوت به عمل آمد تا در اجرای طرح مشارکت کنند که در مجموع حدود ۹۰ آموزشگاه اعلام آمادگی کردند. در ادامه با توجه به استقبال خوبی که از سوی موتورسیکلت‌سواران صورت گرفت، امروز ۱۴ آموزشگاه موتورسیکلت شهر تهران در اجرای این طرح مشارکت دارند.»

دیگر خبرها

  • کلاهبرداری با کارت سوخت در پمپ بنزین ها | بپا سوخت ندی!
  • هشدار پلیس فتای سمنان درباره فروشنده های دوره گرد
  • هشدار به دارندگان گواهینامه رانندگی؛ خرید و فروش نکنید!
  • محکومیت ۱۰ میلیاردی، تاوان سوء استفاده از کارت سوخت شهروندان
  • جزئیات دریافت گواهینامه یک‌روزه موتور
  • هشدار؛ مراقب این نرم افزار‌های جعلی باشید
  • تکمیل روشنایی روستا‌های فاقد دهیاری در شوشتر
  • نبود سبد سوخت یکی از دلایل ناترازی بنزین
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • کشف ۱۰ تن آرد فاقد مجوز در کنگاور