Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@10:29:10 GMT

نوحه گویان بی‌‎‌دیوان

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۵۱۲۴۷

نوحه گویان بی‌‎‌دیوان

این کتاب ۱۳۰ صفحه‌ای ویژه همایش نوحه نشسته روستای محمودی شهرستان میناب به همت انتشارات دارالتفسیر و با قیمت ۱۰۰ هزار ریال در محرم سال ۱۳۹۶ در سه فصل منتشر شده است.

فصل نخست این کتاب گفتاری درمرثیه سرایی است که در آن به نوحه، اجرای نوحه‌ها، مراثی شاعران هرمزگان در سوگ پیامبر(ص) و دیگر امامان اطهار(ع) پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 «اشعار مراثی میناب در قالب‌های شعری مثنوی، قصیده، ترجیع بند، غرب، بحر طویل، مستزاد، ترکیب بند، قطعه و غیره در وزن‌های عروضی متفاوت و متنوع سرده شده است؛ همین طور تنوع و گستردگی مضمون نیز در این اشعار( نوحه) به خوبی دیده می‌شود از جمله بخش‌های این فصل است. در استان هرمزگان و بویژه میناب از عصر صفویه و قاجار تاکنون شاعران مرثیه‌گویی و نوحه خوان زیادی ظهور کرده اند» بخشی از این فصل است.

فصل دوم نیز به پیشینه مرثیه سرایی پرداخته که در این فصل به ویرگی‌های اشعار نوحه و مرثیه در میناب، دوران اختناق و خفقان(از واقعه کربلا تا قرن چهارم)، دوران حکومت‌های شیعه مذهب (آل بویه، زیاریان و دیلیمان) اشاره دارد.

فصل سوم نیز با موضوع چند نوحه گوی بی‌دیوان است که از نوحه خوانانی چون منصف، مسیحا، حسینعلی قضایی، ملا معروف و محمد شفیع رنجبر (وارث لازم) نام برده است.

مقدمه کتاب

نویسنده در مقدمه این کتاب گفته است: شعر عاشورایی که آغاز آن همپای شعر دری دانسته شد بدلیل رابطه سیاسی تا پایان قرن نهم ظهور و بروز چندانی ندارد، اگرچه در تمام این دوره‌ی ۶ قرنه حضور داشته است و شیعیان و شاعران شیعی با همه‌ی حصر و حبس‌ها چراغ آن را روشن نگه داشته اند و رفته رفته در پایان این دوره به فراوانی رسیده است، اما اندک تفحصی درباب شعر عاشورا ذهن را متوجه عصر صفویه و قاجار می‌کند که شاعران مرثیه‌سرای مینابی نیز در این دست قرار می‌گیرند.

شاعرانی چون منصف، مسیحا و معروف که تخصصشان شعر نوحه و تعزیه بوده است.

علاوه بر نوحه گویان عصر صفویه، میناب در دوران قاجار نیز، نوحه گویان زیادی از جمله قضائی علیایی، جاریه، ذاکر و مستمع داشته است.

بخشی از نوحه‌گری بی‌دیوان

ایام هجران آمده‌ای خواهرم زینب

قتل جوانان آمده‌ای خواهرم زینب

بر زمزه نازم ببین کز غم به فریادم

نزد برادر آمده‌ای خواهرم زینب

برقاسم زارم نگر کز خون شده گلگون

نزد عروسش آمده‌ای خواهرم زینب...

۷۱۹۵/۶۰۴۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماه محرم هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۱۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق (ع) در حرم شاهچراغ

امیرعباس حقیقی‌نیک مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) گفت: به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) روز‌های پنج‌شنبه و جمعه، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت‌ماه، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین آقامیری پیرامون فضائل و مناقب این امام همام به ایراد سخن خواهد پرداخت و مهدی سروری، ضمن قرائت دعای کمیل، مرثیه‌سرایی می‌کند.

او افزود: شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه نیز، همزمان با سالروز شهادت شیخ الائمه، امام جعفر صادق (ع)، ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت ساعت ۹ صبح، در قالب دسته‌جات عزاداری به سمت این بارگاه منور، حرکت و در ساعت ۱۱ در شبستان امام خمینی (ره) به سوگواری می‌پردازند.

حقیقی‌نیک گفت: سخنران و مداح این مراسم حجت‌الاسلام محمدحسین حدائق و سیدحسین فتح اللهی هستند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) گفت: در ظهر شهادت، بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، اکبر افخمی و در شام شهادت بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، سیدمحسن رسولی، مرثیه‌سرایی خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • سفر دادستان کل کشور به میناب
  • ۱۲ طرح با حضور رئیس سازمان زندان‌ها در هرمزگان به بهره‌برداری رسید
  • ۱۲ طرح عمرانی و صنعتی زندان‌های هرمزگان به بهره‌برداری رسید
  • اعلام ویژه برنامه‌های شهادت امام صادق (ع) در حرم مطهر شاهچراغ
  • رئیس سازمان زندان‌ها از زندان میناب بازدید کرد
  • اعلام ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق(ع )در حرم مطهرحضرت شاهچراغ(ع)
  • ویژه‌ برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق (ع) در شاهچراغ اعلام شد
  • ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق (ع) در حرم شاهچراغ
  • ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق(ع) در حرم شاهچراغ
  • زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز سنندج