Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام گواهی با اشاره به استفاده از جوانان به عنوان خادمین افتخاری در مساجد گفت: متاسفانه کارکرد برخی از مساجد فقط در حد برپایی نماز جماعت است در حالی که افراد باید در شفیت های مختلف آماده فعالیت باشند.

خبرگزاری شبستان - گروه سیاسی- فرزانه تهجا: مساجد بعنوان یکی از پایگاهای مهم اجتماعی سیاسی و فرهنگی در میان مسلمانان محسوب می شوند که در تاریخ اسلام از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار هستند واژه مسجد از باب (سجد یسجد) مصدر میمی و یا اسم زمان و مکان است و بر وزن مشرق و مغرب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسجد به معنی سجده‌گاه، مکان سجده است اما در قرآن و تمدن اسلامی، مسجد نه به مکانی گفته می‌شود که عبادتگاه مومنان است. وجه تسمیه عبادتگاه مسلمانان به مسجد از آن روی است که سر به سجده نهادن مظهر و نمود اوج فروتنی و کرنش در برابر خداست. از این رو در اسلام محل عبادت را مسجد نامیده‌اند.

 

مسجد قبل از پیروز انقلاب اسلامی بعنوان محل آگاهی سازی و اطلاع رسانی برای جامعه استبدادی آن روز بود تا جایی که انتشار اعلامیه ها و نشریات و کتب انقلابی نیز از این مکان مقدس امکان پذیر بود و مسجد همواره به عنوان یک مکان قابل اعتماد در تمام دوران ها برای مردم محسوب می شود و پس از انقلاب نیز این مکان مقدس در بسیاری از فعالیتهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی  جامعه از انتخابات تا کمک به جبهه ها در جنگ تحمیلی و شرایط بحرانی دیگر همچون سیل و زلزله نقش افرینی خود را همواره به صورت پررنگ و اثر گذار در جامعه داشته است.

 

مسجد قباء نخستین مسجد جهان اسلام است که پس از هجرت پیامبر (صل الله و علیه و آله وسلم) در مدینه منوره ساخته شده است. این مسجد نخستین مسجدی بوده که توسط پیامبر اکرم(صل الله و علیه و آله و سلم) و با کمک مسلمانان ساخته شده است. این مسجد در جنوب شهر مدینه منوره قرار دارد. نخستین سنگهای بنای این مسجد توسط حضرت محمد(صل الله و علیه و آله و سلم) پس از مهاجرت او از مکه به مدینه گذاشته شد. قبا نام قریه‌ای در نزدیکی مدینه بوده ‌است.

 

در همین ارتباط مصاحبه ای با «حجت الاسلام عبدالعلی گواهی»، معاون تربیت و آموزش دفتر عقیدتی سیاسی کل قوا درباره تبیین جایگاه مساجد پس از انقلاب اسلامی به شرح زیر ارایه می شود.

 

جایگاه مساجد در طول تاریخ ایران و انقلاب اسلامی چگونه ارزیابی می کنید؟

 روز جهانی مساجد و هفته گرامی داشت مساجد از جمله ایام بسیار مبارکی است که در این هفته مساجد مورد توجه قرار می گیرند. از سوی دیگر توهین به مساجد نیزدر تاریخ بسیار مورد توجه قرار گرفته مانند واقعه توهین به مسجد القصی و به اتش کشیدن این مکان مقدس در بیت المقدس ، واقعه گوهرشاد از دیگر روزهای  مورد توجه برای مسلمانان است.مسجد همانگونه که امام خمینی (ره) فرمودند  پایگاه اصلی شکل گیری نظام جمهوری اسلامی است و پس از پیروزی انقلاب هم در 8 سال دفاع مقدس  در مشارکت سیاسی ، انتخابات  و تبین مسائل سیاسی روز برای مردم جایگاه بسیار رفیعی دارد.

 

حضور مردم را در مساجد پس از انقلاب اسلامی چگونه می بینید؟

امروز باید این پایگاه عظیم را حفظ کنیم، جمهوری اسلامی جایگاه رفیعی به مساجد داد  در حالی که در گذشته اکثرا  مساجد مملو از حضور افراد کهنسال بود که با حضور ائمه جماعت به توضیح  دو مسئله شرعی اکتفا می شد و نهایتا در دهه عاشورا و شبهای قدر مساجد بیشتر فعال بودند.

 

اما امروز اکثر مساجد در کشور فعال هستند و برخی از مساجد حتی در سه وعده نماز را اقامه می کنند و برخی  دو وعده ظهر و شب نماز جماعت را برگزاری می کنند امروز به طور قطعی مساجد مملو از حضور مردم است و نماز صبح ، ظهرو عصر و مغرب و عشاء با شور و حال خاصی برگزار می شود. نماز جماعت حتی در کارخانه ها  و مدارس کشور نیز به شکل مستمر برگزار می شود و امروز نقش و جایگاه مساجد از شکلی که تنها عده معدودی از افراد را شامل شود فراتر رفته است امروز نسل جوان برگزاری  جلسات مختلف معرفتی، فرهنگی را در مساجد برعهده دارند.

 

اهمیت مسجد و جایگاه آن در جامعه امروز را چگونه است؟

اهمیت ساخت مساجد و تاکید بر مرمت و بازسازی مساجد در روایات مختلف دینی مورد تاکید قرار گرفته است باید کاری کنیم که با توجه به اینکه مساجد زیادی بعد از انقلاب ساخته شده است این اماکن مقدس باید از یکنواختی خارج شوند و کارکرد  آنها فقط  در حد برگزاری نماز نباشد و از این اماکن مقدس در سایر فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی استفاده شود.

 

چگونه می توان مسجد را از استفاده تک بعدی خارج کرد؟

متاسفانه کارکرد برخی از مساجد فقط در حد برپایی نماز جماعت است در حالی که مساجد باید در طور شبانه روز باز   و افراد در شیفتهای مختلف اماده فعالیت باشند و همانگونه که در اماکن متبرکه خادمین افتخاری حضور دارند در مساجد نیز خادمین افتخاری آماده خدمات رسانی به مردم باشند . استفاده از  جوانان  در این حرکت و مشارکت آنها در فعالیتهای مختلف مسجد می تواند از جاذب های مسجد برای نسل جوان محسوب شود و جایگاه مساجد نیز در میان نسل جوان ارتقاء دهد.

 

جایگاه مساجد در انقلاب اسلامی ارزیابی کنید؟

مساجد می توانند در تمام امور مردم موثر باشند انقلاب از مساجد آغاز شد، انتخابات در مساجد شکل گرفت و آراء در مساجد توسط مردم به صندوق ها ریخته شد، اعزام ها برای دفاع مقدس از این مکان مقدس آغاز شد ، حتی در سیل اخیر  نیز مساجد حضور فعال داشتند و بنا شد هر مسجدی یک خانه در این مناطق با کمک پایگاههای بسیج بنا کنند و اردوهای جهادی از مساجد برخاستند.

 

 در ابتدای بعثت پیامبر اکرم (ص) نیز حضرت محمد (ص) ابتدا مسجد قبا را احداث کردند و سپس از این مکان مقدس انقلاب خود را با اقصی نقاط دنیا آغاز کردند.

 

جایگاه جدید مساجد در جامعه امروز چگونه دیده می شود؟

امروز مساجد قابل مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی نیستند اما هنوز جای کار زیادی در مساجد وجود دارد. مساجد می توانند اوقات فراغت جوانان را پر کنند، صندوق های قرض الحسنه می توانند از مساجد فعالیت خود را آغاز و هسته های مختلف اجتماعی برای کمک به محرومین و یا سرکشی به خانواده شهدا می تواند از مساجد شکل بگیرد و خدمات مورد نیاز اقشار آسیب پذیر محلات را ارایه دهند.

 

آیا مساجد می توانند در حل مشکلات اجتماعی مردم موثر باشند ؟

قطعا مساجد در تمام عرصه ها موثر هستند به طور مثال ائمه جمعه و جماعت  سعی کنند عقد و ازدواج جوانان را در مساجد جاری کنند، اقدامات بسیار مهم و اثرگذاری را می توان در کنار برپایی نمازهای یومیه در مساجد انجام داد.

 

پزشکان متعهد می توانند ویزیت اقشار مختلف، وکالت مردم توسط حقوق دانان نیز می تواند از طریق این مکان مقدس در محلات شکل بگیرد شناسایی مستمندان و نیازمندان از طریق مساجد،  انجام شود وهزاران کار فرهنگی و اجتماعی اثرگذار در حال حاضر می تواند در مساجد رقم بخورد که در حال حاضر نیز در برخی از مساجد انجام می شود اما باید رونق بیشتری از قبل داشته باشد./

 

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفته دولت شیراز خبرگزاری شبستان شبستان یزد خطبه نماز جمعه نماز جمعه پیرغلامان حسینی روز جهانی مسجد استان بوشهر بزرگداشت روز جهانی مسجد خادمین جوانان احزاب مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۳۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام کاظم شکری عصر پنج شنبه در جمع خبرنگاران از کسب رتبه برتر استان البرز در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد خبر داد و گفت: یکی از بسترهای مؤثر در انسجام بخشی و بهره برداری از ظرفیت نیروی انسانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، سامانه بچه‌های مسجد است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز عنوان کرد: طرح ثبت اعضا در سامانه بچه‌های مسجد از جمله مهمترین برنامه‌های سال گذشته ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بود که طی آن بیش از هفت هزار عضو جدید در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شدند.

وی تصریح کرد: به همین منظور معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در تقدیرنامه‌ای آورده است: به شکرانه این توفیق و به پاسداشت همت مضاعف شما نظر به بررسی‌های صورت گرفته در معاونت ساماندهی و شبکه سازی، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز در رویداد ساماندهی باشگاه بچه‌های مسجد ممتاز شناخته شده است.

بر اساس این گزارش، استان البرز با اهتمام مدیریت و مجموعه کارشناسان ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این استان موفق شد در جایگاه نخست ثبت اعضا در سامانه بچه‌های مسجد کشور قرار گیرد.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد البرز خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود، ساماندهی و شبکه سازی نیروها و ظرفیت‌های نوجوان و جوان جذب شده مسجدی گامی در مسیر رشد و بالندگی مساجد و تحقق مسجد تراز اسلامی باشد.

کد خبر 6095379

دیگر خبرها

  • مردم قم با ۲ شهید گمنام دوران دفاع مقدس وداع کردند
  • البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد
  • مردم قم با پیکر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس وداع می‌کنند
  • مردم قم با پیکر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس وداع می کنند
  • مردم قم با دو شهید گمنام دفاع مقدس وداع می کنند
  • تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد
  • فیلم/ حضور خادمین مسجد جمکران در معراج شهدای تهران
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها