Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: شاید وقتی که گوتنبرگ برای نخستین بار ماشین چاپ را اختراع کرد و کار چاپ را انجام داد، هرگز تصور نمی‌کرد که اختراعش تا این اندازه مورد توجه مردم قرار گرفته و به سرعت در جهان گسترش یابد چراکه امروزه صنعت چاپ سهم بزرگی را در جوامع مختلف دنیا به خود اختصاص می‌دهد و از مدارس، کتابخانه‌ها و اداره‌های کوچک گرفته تا سازمان، وزارتخانه‌ها و بخش‌های مهم هر کشور هر یک به نوعی به وجود این صنعت نیازمندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال صنعت چاپ کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و بسیاری از نهادها و ارگان‌ها بدون توجه به عواقب آن، تلاش چندانی جهت برطرف کردن این مشکلات نمی‌کنند که از جمله آنها نبود سرمایه لازم جهت واردکردن دستگاه‌ها و تجهیزات به‌روز در زمینه چاپ دیجیتال است موجب شده تا دستگاه‌هایی که استفاده می‌ شوند فرسوده شده و درنتیجه کیفیت و سرعت کار کاهش یابد.

صنعت توریسم در جهان حدود ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد اما صنعت چاپ دارای هزار میلیارد دلار گردش مالی است به این معنا که صنعت چاپ در کشور می ‌تواند دو برابر صنعت توریسم سودآور باشد لزوم توجه به حل مشکلات صنعت چاپ آنجا قوت می گیرد که گفته می شود صنعت توریسم در جهان حدود ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد اما صنعت چاپ دارای هزار میلیارد دلار گردش مالی است به این معنا که صنعت چاپ در کشور می ‌تواند دو برابر صنعت توریسم سودآور باشد، اما به دلیل بی‌توجهی، این صنعت جایگاه مناسبی ندارد.

صنعت چاپ در سطح کلان با مشکلاتی از قبیل تعریف نامناسب صنعت چاپ در داخل کشور، ناتوانی در تعیین متولی متناسب با فعالیت این صنعت، استراتژی بر اساس برنامه‌ریزی‌های بلندمدت، میان‌مدت و بر اساس سند چشم‌انداز واقع‌گرایانه و نداشتن بودجه و سرمایه کافی برای این صنعت مواجه است و از سوی دیگر وجود رقابت میان چاپخانه‌های دولتی و خصوصی نیز مطرح می شود.

در این خصوص چاپخانه داران همدانی نیز با مشکلات بسیاری روبرو هستند که آینده این صنعت را در این منطقه مبهم کرده به طوری که عضو هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه داران استان همدان در این خصوص صنعت چاپ را صنعتی نوآور دانست و گفت: این حوزه به حمایت ویژه و سرمایه گذاری نیاز دارد.

امین خضریان بابیان اینکه صنعت چاپ، یک فراصنعت بوده و در دنیا از جایگاه ویژه ای برخوردار است، گفت: در حال حاضر صنعت چاپ به دو بخش صنعتی و فرهنگی تقسیم می شود.

وی با تاکید بر اینکه صنعت چاپ نوآور است و بروزرسانی، تفکیک وظایف و مسئولیت ها در این حوزه ضروری است، اظهار داشت: صنعت چاپ استان همدان با مشکلات زیادی مواجه است که حل آنها نیازمند حمایت از این بخش است.

همدان توانمندی خوبی در حوزه چاپ دارد

وی جلوگیری از خروج کار از استان را مهمترین درخواست اتحادیه چاپخانه داران استان همدان عنوان کرد و ادامه داد: استان همدان توانمندی خوبی در حوزه چاپ دارد و امکانات موجود می تواند پاسخگوی نیازهای استان باشد.

خضریان با بیان اینکه در صنعت چاپ برای تامین مواد اولیه، ماشین ها و تامین مرکب به طور کامل وابسته هستیم، عنوان کرد: تحریم ها در این حوزه نیز بی تاثیر نبوده است.

خضریان حمایت از روند بازسازی و نوسازی ناوگان چاپ نشر و بسته بندی با اعطای تسهیلات مستقیم را مورد تاکید قرار داد و گفت: این صنعت طی چند سال اخیر متحمل هزینه‌های بالا شده و درعین‌حال از قبل نیز برای تأمین مواد اولیه دچار مشکل بود اما بروز مشکل ارزی طی سال های اخیر این مشکلات را دوچندان کرد.

چاپخانه‌ها برای تأمین مواد اولیه نیاز شدیدی به نقدینگی دارند

وی با بیان اینکه در حال حاضر چاپخانه‌ها برای تأمین مواد اولیه نیاز شدیدی به نقدینگی دارند، اظهار داشت: قبلاً این امکان وجود داشت که چاپخانه‌دار بتواند از اعتبار خود برای خرید ملزومات استفاده کند اما در حال حاضر وضعیت این چنین نیست.

خضریان گفت: بالا رفتن شدید هزینه‌ها بر مشکلات افزوده و وضعیت اقتصادی جامعه به‌گونه‌ای است که امکان جبران این هزینه با افزایش سود وجود ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با بیان اینکه برای بررسی مشکلات حوزه چاپ و نشر استان همدان و تفکیک وظایف این دو حوزه، کمیته تخصصی و اتاق های مشورتی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تشکیل می شود، گفت: این صنعت یکی از اصول زیربنایی توسعه فرهنگی است.

رضا احسانی با بیان اینکه برای دستیابی به توسعه، صنعت چاپ استان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: همدان در حوزه چاپ ظرفیت های قابل توجهی دارد و معرفی پتانسیل های این حوزه می تواند در جذب سرمایه گذار و توسعه صنعت چاپ استان موثر باشد.

۱۳۸ واحد چاپی دارای مجوز در استان همدان فعال است

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳۸ واحد چاپی دارای مجوز در استان همدان فعال است، افزود:  از این تعداد ۵۳ واحد چاپ افست، ٢٠ واحد چاپ سیلک، ۵۸ واحد چاپ دیجیتال، ۵ واحد لیتوگرافی و ٢ واحد جعبه سازی هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان عنوان کرد: طی نیمه نخست امسال ۴ مجوز دائم و ۵ موافقت تأسیس موقت برای فعالان حوزه چاپ صادر شده است.

وی با تاکید بر تلاش در راستای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ریزی در راستای رونق فضای کسب و کار فعالان این حوزه، گفت: برنامه ریزی و اقدامات مناسب برای تسهیل در واردات مواد اولیه به منظور تامین مواد مورد نیاز چرخه تولید واحدهای چاپی مدنظر است.

احسانی زیبایی صنعت چاپ و نشر را ترکیبی بودن آن دانست و افزود: برآیند این ترکیب زیبا نتیجه فرهنگی داشته و این فرآیند در توسعه فرهنگی کشور نقش اصلی را ایفا می کند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه موضوع واگذاری مسئولیت های حوزه صنعت چاپ به وزارت صنعت، معدن، تجارت در مجلس مطرح شده است، گفت: بخش صنعتی این حوزه باید به وزارت صمت واگذار شده و نظارت بر تولیدات و بخش محتوایی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

حمیدرضا حاجی بابایی گفت: همدان با سرعت قابل توجهی در حال پیشرفت بوده و از موقعیت و جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار است و تلاش می کنیم همدان را از لحاظ بخش های مختلف به یک قطب منطقه ای تبدیل کنیم.

همدان پتانسیل تبدیل شدن به قطب صادرات محصولات چاپی دارد وی افزود: این شهر از ظرفیت هایی برخوردار است که می توانیم برای بهره مندی در حوزه های گوناگون از قبیل حوزه چاپ و نشر کشور را به همدان فرا بخوانیم.

وی با تاکید بر اینکه استان همدان پتانسیل تبدیل شدن به قطب صنعت چاپ و صادرات محصولات چاپی دارد، افزود: اگر می خواهیم شهر همدان توسعه همه جانبه داشته باشد، باید به صنعت چاپ به عنوان یکی از پایه های اصلی توسعه توجه کنیم.

وی با یاداوری اینکه یکی از ضروریات امروز این است که صنعت چاپ به سمت کسب و کار دیجیتال و ایجاد استارت آپ ها پیش برود، گفت: درحال حاضر ۱۳۸ واحد چاپی دارای مجوز در همدان فعال است و یک هزار نفر در این زمینه فعالیت می کنند که این آمار نشان دهنده ظرفیت قابل توجه استان همدان در حوزه صنعت چاپ است.

درست است که همدان ظرفیت های بسیاری برای توسعه دارد و می توان با اتکا به این ظرفیت ها می توان به توسعه رسید اما آنچه مشهود است اینکه با نگاهی به وضعیت حاکم بر استان همدان به وضوح مشاهده می شود که اگر فضای فعلی تغییر نکند و چاپخانه داران همچنان با این مشکلات دست و پا گیر روبرو باشند آینده خوبی در انتظار صنعت چاپ استان همدان نخواهد بود و شاید ورشکستگی دامن آنها را بگیرد.

کد خبر 4707002

منبع: مهر

کلیدواژه: صنعت چاپ اداره کل فرهنگ و ارشاد همدان مجلس شورای اسلامی اتحادیه چاپخانه داران هفته دولت بوشهر قزوین شیراز ایلام شهرکرد گرگان استانداری سمنان یاسوج خطبه های نماز جمعه ماه محرم اربعین حسینی عید غدیر خم گناوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۵۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه گردشگری همدان هزینه می‌کند

شهردار همدان با بیان اینکه امسال ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه گردشگری شهرداری پیش‌بینی شده است، گفت: خیابان‌های شش‌گانه میدان مرکزی به پیاده‌راه تبدیل می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، سید مسعود حسینی در آغاز عملیات ساخت پیاده‌راه باباطاهر همدان با بیان اینکه تمام خیابان‌های شش‌گانه میدان مرکزی به پیاده‌راه تبدیل می‌شود، اظهار داشت: بر اساس بازخوردهایی که از انجام پروژه‌های پیاده‌راه‌سازی قبلی داشتیم ارزیابی تاثیرات اجتماعی آن را در اجرای پروژه پیاده‌راه باباطاهر با محوریت دانشگاه بوعلی و سجاده آغاز کردیم.

وی با اشاره به اینکه پیاده‌راه‌های همدان از زیباترین پیاده‌راه‌های کشور است، بیان کرد: نظرات کسبه، ساکنان و بهره‌برداران این خیابان مورد توجه قرار می‌گیرد و سایر پروژه‌ها نیز بعد از انجام این پروژه با این روند اجرا می‌شود.

شهردار همدان با اعلام اینکه شهرداری 300 میلیارد تومان در حوزه گردشگری همدان هزینه می‌کند گفت: امسال با اقداماتی که شهرداری در حوزه گردشگری انجام می‌دهد و بودجه‌ عمرانی که در این حوزه مصوب شده، شهر برای حضور گردشگران زیبا می‌شود.

 حسینی با اشاره به آغاز جداره‌سازی‌ در میدان امام(ره)، خیابان بوعلی و اکباتان بیان کرد: هدف ما توسعه گردشگری در شهر همدان است و امیدواریم آنچه نیاز شهر همدان بوده در این زمینه اجرایی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این مراسم ضمن تبریک سالروز تشکیل شوراهای اسلامی در کشور، اظهار داشت: شروع به کار شوراها از نهم اردیبهشت سال 1378، همزمان با پیام امام خمینی(ره) و با صدور پیام ویژه‌ای از سوی مقام معظم رهبری بود و به دنبال آن مردم با انتخاب اعضای شورای شهر وکلای خود را بر آنچه که شهرداری انجام دهد و بر عملکرد این سازمان، انتخاب کردند.

محمود مسگریان با بیان اینکه شوراها سیاست‌ها را به شهرداری ابلاغ می‌کنند و نظارت دارند تا طرح‌ها اجرایی شود گفت: اهم پروژه‌های شهری در بودجه سالانه شهرداری از سوی شوراها تصویب می‌شود که یکی از آنها پیاده‌راه سازی‌ بوده است.

وی با بیان اینکه سال‌ها پیش پیاده‌راه‌سازی در شهر همدان آغاز شده افزود: با توجه به اجرای پیاده‌راه بوعلی و اکباتان، به دنبال این هستیم مردم بهترین بهره را از این پیاده‌راه‌ها داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان ضمن تشکر از اقدامات شهرداری منطقه چهار همدان بیان کرد: امسال در این منطقه چندین پروژه آغاز شده است که جای قدردانی دارد ضمن اینکه در اجرای پیاده‌راه باباطاهر مسیری برای وسایل نقلیه عمومی فراهم و از لحاظ بصری نیز به بهترین و زیباترین شکل اجرایی می‌شود.

پیاده‌راه باباطاهر با اعتبار10 میلیاردی آغاز شد

مدیر منطقه چهار شهرداری همدان نیز در این مراسم اعلام کرد: عملیات پروژه پیاده‌راه باباطاهر با اعتبار 10 میلیارد تومان آغاز شد و این پروژه به طول 80 متر و عرض 35 متر اجرایی می‌شود.

علی طهماسبیان خواستار همکاری شرکت‌های خدمات‌رسان همچون برق و گاز در اجرای این پروژه شد و عنوان کرد: فاز نخست این طرح اجرایی می‌شود و امیدواریم با تلاش همکاران بتوانیم در 80 روز این مرحله را به پایان برسانیم.

وی بر بالابردن ظرفیت گردشگری شهر با اجرای پروژه‌های پیاده‌راه‌سازی تاکید کرد و گفت: کمک به حفظ سلامت شهروندان و محیط زیست، کاهش آلودگی‌ها و غیره از جمله مزایای پروژه‌های پیاده‌راه‌سازی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت در دانشگاه آزاد همدان
  • مصرف برق همدان در بخش‌های مختلف انضباط یابد
  • برگزاری نشست مشورتی دوره‌های مختلف شهرداری بندرعباس
  • تشکیل مجمع مشورتی شورای ادوار بندرعباس
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در حوزه گردشگری همدان
  • تجلیل از استادان حوزه‌های علمیه استان همدان
  • اجرای طرح‌های مهم برای شکوفایی صنعت پتروشیمی
  • شهرداری ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه گردشگری همدان هزینه می‌کند
  • استاندار همدان: هدف اصلی دشمنان جوانان هستند
  • نبود سالن ورزشی مشکل اصلی روستاهای دهستان الوندکوه غربی