انتظامی: پروژههای سینمایی، هزینههای خود را اعلام کنند
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۵۷۵۲۸
به گزارش فارس، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی صبح امروز (شنبه نهم شهریور) با حضور در برنامه سلام صبح بخیر، درباره رده بندی سنی و پاسخ به این سوال که چرا هنوز این طرح بعد از سالها اجرایی نشده است، گفت: رده بندی سنی موضوعی است که همه فعالان صنفی، منتقدان و ذی نفعان مشترک درباره آن اتفاق نظر دارند تا اساسا در مورد محصولات فرهنگی و مشخصا سینما رده بندی سنی داشته باشیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه ما با جنبههای تعاملی موضوع رده بندی سنی را کاملتر میکنیم، ادامه داد: این آییننامه با امضای رییس سازمان سینمایی لازم الاجرا میشود و نسبت به مدل سابق الزامآورتر است. اینکه پیش از خرید فیلم و ورود به سینما باید اطلاعرسانی کامل انجام شده باشد. بعد از آن ما توصیههایی دریافت کردیم که برایمان مبارک بود. مثلا گفتند وظیفه این کار نباید برعهده شورای پروانه نمایش نباشد و با متخصصان جامعهشناسی و روانشناسی باشد یا در فاز اول سینماها را با مردم درگیر نکنیم و بر الزامات فرهنگسازی تاکید و جدیتر رفتار شود. محدودیتهای اکران نیز در نظامنامه اکران توجه شود و این سری اصلاحات را که از رسانهها و نخبگان به دست آوردیم، همکاران در نسخه جدید اعمال کردند.
* دلیل حذف برچسب +۱۸ از ردهبندی سنی فیلمها
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تغییر جدول ردهبندی سنی فیلمها و حذف +۱۸ نیز توضیح داد: درجه بالای ۱۸ سال در فرهنگ ما با آنچه مرسوم است، تفاوت دارد. همکاران ما متوجه شدند که این امر سوء تفاهمهایی را ایجاد کرده است مبنی بر اینکه عده ای میگفتند این رده سنی را زدهاند تا به یک سری فیلمهای خلاف اخلاق مجوز بدهند. درحالی که منظور ما از روابط زناشویی به معنای آنچه در غرب مرسوم است، نبود. بلکه بدین معنا بود که روابطی در شکل غیرمرسوم باشد و برای کودکان و نوجوانان مناسب نباشد. متاسفانه بعضی از گفتگوها و صحنهها و حرکات برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست.
وی درباره ردههای سنی +۹،+۱۵ و+۱۲ هم گفت: یک سری کارهای تطبیقی و مطالعاتی انجام شده و کشورهای مختلف بررسی شدند و از تجربیاتی که در دنیا اتفاق افتاده همکاران ما استفاده کردند.
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه در آمریکا بیشتر در ردهبندی فیلمها +۱۷ مدنظر است و بخشی را هم برای مشورت خانوادهها قرار دادهاند اما در آییننامه ما همه پکیج به راهنمایی خانواده موکول شده است، بیان کرد: در گذشته خیلی تاکید نمیشد و لوگوی کوچکی روی پوستر فیلم بود که مردم معنای آن را متوجه نمیشدند. در مدلی که بعد از این عمل خواهد شد در پوسترها، سامانههای فروش برخط بلیت و گیشه قبل از خرید بلیت یک عبارت هشداری میآید که تماشای این فیلم برای کودکان زیر ۹ سال یا افراد زیر۱۲ سال توصیه نمیشود؛ البته برخی کارشناسان معتقدند دلیل این هم باید ذکر شود. به عنوان مثال بگوییم به خاطر صحنههای خشن توصیه نمیشود.
وی ادامه داد: خیلی وقتها خانوادهها میروند و میگویند اگر میدانستیم فیلم خشن است و دیالوگ های نامناسب دارد کودکمان را نمیبردیم. همواره نیز فیلمسازان و مسئولان و متصدیان را مخاطب قرار میدادند و حالا یک همت عمومی از طرف فیلمسازان و متصدیان وجود دارد.
رییس سازمان سینمایی درپاسخ به سوال مجری برنامه سلام صبح بخیر مبنی بر اینکه دو فیلم «متری شیش و نیم» رده سنی+۱۵ و «شبی که ماه کامل شد» +۱۲ که این دو فیلم از نظر ارزش های سینمایی بالا بودند، سوال این است که این ملاک برای ارزشگذاری فیلمها را از کجا میتوانیم پیدا کنیم؟ پاسخ داد: بعد از این باید دقت بیشتری شود. تا به حال توسط معاونت سازمان سینمایی یا شورای پروانه نمایش ردهبندی مشخص میشد اما درباره فیلمهایی که از ۲۰ روز تا یک ماه دیگر بعد از این پروانه نمایش بگیرند، توسط جامعهشناسان و روانشناسان و متولیان امر تربیت ردهبندی سنی انجام میشود تا دقیقتر باشد و ملاکها هم مشخصتر باشد.
* شفافسازی هزینههای مالی یکی از شاخصههای شفافیت است
انتظامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شفافیت مختص به انتشار صورتهای مالی شده و در بخشهای دیگر شاهد شفافیت نیستیم، گفت: شفافیت یکی از رویکرهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که وقتی میخواستند رای اعتماد بگیرند چند رویکرد داشتند که یکی از آنها بحث شفافیت است. در حال حاضر هم وزارت فرهنگ اسلامی نسبت به سایر دستگاهها از نظر شاخصهای شفافسازی جلوتر است البته هنوز برای رسیدن به نقطه ایده آل فاصله داریم.
وی ادامه داد: شفافسازی هزینههای مالی یکی از شاخصههای شفافسازی است. شفافسازی یعنی پیش بینی پذیری. یعنی قبل از اینکه به دستگاهی برای مجوز و حمایت مراجعه کنیم بر اساس ضوابطی که تعیین شده حدس بزنید که با شماموافقت میکنند یا نه و در عین حال برای رقیب خود هم که شرایط مثل ما دارد هم پیش بینی کنیم و ببینیم نتیجه یکی است.
انتظامی خاطرنشان کرد: وقتی وزارت ارشاد همه ضوابط خود را منتشر کند و اینکه چرا فیلمی مثبت ۱۲ و فیلم دیگر مثبت ۱۶ است؟ این امر آغاز پاسخگویی را رقم میزند؛ باید سازمان مربوطه پاسخ داشته باشد. مهمتر از جواب اصلاح رویههاست. یکی از انتقادها به سازمان نسبت بالای هزینه های پشتیبانی به هزینه های تولیدی و حمایتی است که در لیستهایی که منتشر میشود انتقادهای درست خودش را نشان داده است. یکی دیگر از نکات در رده بندی سنی اعلام نوبتهای مجوزها است که باید اعلام شود.
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوال کارشناس برنامه درباره بلاتکلیفی برخی فیلمسازان که مصادیق عدم شفافیت به حساب میآید، یادآور شد: من با کارگردانهای جوانی که همه متولد بعد از انقلاب بودند جلسهای داشتم و به من انتقاد درستی کردند که باعث شد به سمت انتشار جداول برویم. آنها میگفتند ماهها است فیلممان را دادیم که تعیین تکلیف شود اما برخی آقایان یک هفتهای جواب میدهند. البته بزرگان سینما را درک میکنیم اما باید تکلیف معلوم باشد. اگر ما جدولی داشته باشیم که مطابق آن ادعاهایی که میکنیم اثباتپذیر باشد کمک میکند. علاوه بر نوبتها کسانی که مجوز دارند هم درباره اکران صحبت میکنند. به عنوان مثال میگویند ۵۰ فیلم در نوبت اکران است. اگر شما از یک مدیر سوالی کنید او برای پاسخ به جایی مراجعه کند که خود سوالکننده از قبل میتوانست مراجعه کند یعنی شفافیت.
وی درباره تکلیف فیلم «دیدن این فیلم جرم است؟» توضیح داد: این را باید از همکاران در معاونت ارزشیابی سوال کنم و اطلاعی ندارم ولی آنها باید پاسخگو باشند.
* پروژههای سینمایی باید هزینهها و درآمدهای خود را اعلام کنند
این مدیر درباره پولهای کثیف و اینکه از کجا وارد سینما شده است، نیز توضیح داد: شفافیت امری دو طرفه است و این نکته اشتباه است که فقط از دستگاههای حکومتی انتظار داشته باشیم که همه ضوابط و مکاتبات خود را منتشر کنند اما وقتی جواب میدهد که ترکیب دو طرفهای باشد؛ بدین معنی است که فعالان صنفی در امر سینما، احزاب و رسانه ها اعلام کنند که مخارج خود را از کجا آوردهاند و این امر در همه جا مرسوم است و به عنوان مثال، همچنین کاندیداها اعلام کنند که چقدر هزینه انتخاباتیشان شده است و چه کسانی کمک کردند. اینها مواردی است که باید فهرست آنها اعلام شود.
انتظامی با بیان اینکه یک پروژه سینمایی باید هزینهها و درآمدهای خود را اعلام کند تا تبدیل به یک مطالبه عمومی شود، ادامه داد: در این زمینه کارهای خوبی در خانه سینما انجام میشود و اینها یک بحثهای صنفی است. به عنوان مثال، اهالی سینما معتقد بودند که قرارداد تیپ نظامات سینما را بهم ریخته است و اینکه چرا یک فیلمنامه نویس باید ۵ درصد یک هنرپیشه دستمزد بگیرد؟
وی درباره پولشویی در سینما و شبکه نمایش خانگی بیان کرد: ما متخصص این امر نیستیم و مراقبت میکنیم تا تحت تاثیر شایعات قرار نگیریم. برای شفافسازی که امری دو طرفه است و با خودمان آن را شروع کردهایم برای شبکه نمایش خانگی هم برنامه داریم.
رئیس سازمان سینمایی در پایان گفت: هدف اصلی از رده بندی سنی بهداشت روانی جامعه و کودکان و نوجوانان است که هرچه بتوانیم خانوادهها را هوشیارتر کنیم موفق تر خواهیم بود.
منبع: الف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۷۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اختصاص هزینههای مالیاتی اپراتورها به پروژههای تحقیق و توسعه
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوریهای اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، «توسعه فناوری با اعتبار مالیاتی» را از جمله موضوعات در حال پیگیری توسط ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری برشمرد و اشاره کرد: برای تحقق این امر با اپراتورها و صنایع مذاکراتی انجام دادهایم و امیدوار هستیم که بهزودی شاهد عقد قراردادهایی در این زمینه باشیم.
کرباسی تاکید کرد: ادامه این مسیر به هوشمندسازی صنایع، افزایش بازدهی آنها و کاهش مشکلات صنایع منتج خواهد شد.
وی با اشاره به برنامه توسعه فناوری با اعتبار مالیاتی ۶۰۰ میلیارد تومانی، بیان کرد: این ستاد طی هشت ماه اخیر تلاشهای زیادی برای ایجاد زیرساختهای لازم انجام داده و مذاکرات مختلفی نیز با وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات به منظور اصلاح برخی قوانین و قواعد رگولاتوری انجام داده است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات ادامه داد: هدف اصلی این است که با حمایت از شرکتهای دانشبنیان و استفاده از اعتبار مالیاتی خود اپراتورها، شرایطی ایجاد شود تا این فناوریها در کشور از طریق اعتبار مالیاتی اپراتورها بومیسازی شوند.
کرباسی اضافه کرد: منظور از اعتبار مالیاتی این است که شرکت ها اگر در حوزه تحقیق و توسعه سرمایهگذاری کنند و طرح های آن ها مورد تأیید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری قرار گیرد و از پروژههای ضروری و اولویتدار کشور باشد، به همان میزان سرمایهگذاری، رقم مالیاتی از این شرکت ها کسر میشود.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات در پایان ضمن اشاره به اینکه براساس این توافقنامه قرار نیست بودجهای از سوی معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری به اپراتورها داده شود، گفت: هزینهای که هر اپراتور باید بهعنوان مالیات بپردازد، صرف پروژههای تحقیق و توسعه آن شرکت خواهد شد. این امر به بومیسازی محصولات منجر خواهد شد و این طرحی است که سال گذشته بهعنوان قانون جهش تولید دانشبنیان تصویب شد و ثمره خوبی برای حمایت از تولیدات دانشبنیان به ارمغان آورد.
انتهای پیام/