Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@11:39:58 GMT

۷۰ درصد روستاییان قلعه گنج در نوبت تسهیلات نوسازی مسکن

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۶۵۶۳۲

۷۰ درصد روستاییان قلعه گنج در نوبت تسهیلات نوسازی مسکن

به گزارش ایرنا، بنا به گفته مسئولان فقط ۳۰ درصد روستاییان شهرستان قلعه گنج در جنوب کرمان، تسهیلات نوسازی مسکن دریافت نکرده اند اما شرایط اقلیمی این دیار ایجاب می کند ترتیبی اتخاذ شود تا این تعداد هم بتوانند هرچه زودتر به وام نوسازی دسترسی پیدا کرده و خانه های خشت و گلی و فرسوده خود را از نو بسازند چرا که هستند بسیاری از خانواده ها که به واسطه نداشتن بضاعت مالی هنوز با فرزندان متاهل خود زیر یک سقفِ اتاق ۱۲ مترمربعی زندگی می کنند، زیر سقف اتاق هایی که هر لحظه ممکن است بر سرشان آوار شود، به گفته اهالی این خانه های خشتی، عقرب گزیدگی دیگر برایمان عادی شده و شب ها از ترس مار و عقرب، خواب به چشمانمان نمی آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای تهیه گزارش، یک شب را در کنار مردم سختی کشیده روستا گذران کردم، روستای زیارت بچه، بیش از ۳۰ خانوار در نزدیکی یکدیگر در قسمت بالا دست جاده و در بخش کوهپایه ای روستای زیارت بچه قلعه گنج ساکن بودند، بیشتر آنها در خانه های گِلی با سقف های چوبی زندگی می کردند، سقف آلونک هایشان از چوبِ درختان جنگلی بود و گذشت زمان باعث پوسیده و شکسته شدن سقف خانه هایشان شده بود، خودشان گفتند که در زمان بارندگی، آب و گِل تمام وسایلشان را کثیف می کند و هنگامی که باد شدید می وزد غذایمان طعم خاک می دهد.

پدرانشان این خانه ها را اوایل انقلاب ساخته اند، برخی از این خانوارها پول خرید کولر گازی نداشتند و از کولرهای آبی استفاده می کردند، من هم میهمان یکی از آنها شدم، درواقع یکی از ساکنان این روستا دستم را گرفت و به خانه خود برد، در همان مسیر کوتاه درِ هر یک از اتاق های همسایه ها را می زد که نشان دهد چند نفر در یک اتاق کوچک زندگی می کنند.
این جوان که به الیاس دیده دار معروف بود، گفت: تازه تشکیل خانواده داده ام و توانایی دریافت وام روستایی را هم ندارم و مجبورم با همسرم در کنار پدر و مادرم زیر همین سقفِ واداده چوبی و دیوارهای خِشت و گِلی زندگی کنیم.

وی اظهار داشت: من و یکی از برادرانم و خواهرم هر سه متاهل هستیم یعنی سه خانوار زیر همین سقفِ فرسوده و قدیمی به صورت مشترک زندگی می کنیم.

دیده دار گفت: بیشترِ جوانان روستا هم که متاهل هستند، خانه ای ندارند و مجبورند همچون ما، در کنار خانواده هایشان زندگی کنند.

اما در همین روستا، آن طرف جاده و در اطراف خانه ای که می گفتند متعلق به شخص با نفوذی است شرایط منازل به گونه ای دیگر بود، به گونه ای که یک نفر از اهالی، سه واحد مسکن روستایی برای خود و فرزندی که هنوز متاهل نشده ساخته است.

آن جوان روستایی ادامه داد: ما مدت هاست که برای دریافت وام نوسازیِ مسکن ثبت نام کرده ایم اما هنوز نتوانستیم این وام را دریافت کنیم.

دیده دار گفت: متاسفانه از سوی کارشناسان بنیاد مسکن هم چندان نظارتی بر پرداخت وام ها صورت نمی گیرد و همین امر باعث توزیع نامناسب تسهیلات مسکن در این روستا شده است.

وی تصریح کرد: برخی خانوارها در حال ساخت خانه سوم و چهارم خود هستند اما بعضی ها هم به طور کامل از حق مسکن محرومند و هر وقت که به بنیاد مسکن مراجعه می کنند می گویند سهمیه روستای شما تمام شده است.

نیکبخت آزادی عضو شورای این روستای کوچک نیز اظهار داشت: تعداد خانوارهایی که مسکن مناسب ندارند قریب به ۳۰ خانوار است که برخی از آنها هیچ خانه ای ندارند یا مسکن شان مناسب نبوده و نیاز به تسهیلات مسکن روستایی دارند.

رئیس بنیاد مسکن قلعه گنج نیز عنوان کرد: تعدادی از خانه های خشت و گلی آنها خالی از سکنه است و شاید بتوان گفت بیشترین حجم تسهیلات پرداختی ما در این روستا انجام گرفته است و بسیاری از آنها در نوبت پرداخت تسهیلات قرار دارند.

محمد جمشیدی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون در قالب طرح مسکن محرومین، تعداد ۳۶۵ نفر در روستاهای قلعه گنج تشکیل پرونده داده برای دریافت وام ۴۰ میلیون تومانی به بانک های عامل معرفی شده اند.

وی اضافه کرد: درواقع ۷۰ درصد تسهیلات طرح مسکن محرومین جذب شده اما این بدین معنی نیست که اعتبارات بنیاد مسکن قلعه گنج در سال جاری فقط همین مقدار بوده بلکه هنوز اعتبارات دیگری راه است.

اما اهالی این روستا عنوان می کنند، یکسال است که به ما می گویند پرونده های شما در نوبت پرداخت وام است و تا الان هیچ خبری نشده است، فاصله روستای ما تا مرکز شهر ۳۵ کیلومتر است و آنقدر پول بابت کرایه و رفت و آمد برای دریافت تسهیلات مسکن پرداخت کرده ایم که دیگر پول نان شب مان را هم نداریم.
زیارت بچه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قلعه‌گنج در جنوب استان کرمان است، این روستا در دهستان سرخ قلعه واقع شده و حدود ۶۰۰ نفر جمعیت دارد.

قلعه گنج ۸۵ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۶۵ هزار نفر در روستا زندگی می کنند.

مرکز این شهرستان در فاصله ۴۲۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است.

گزارش: ادیب حیدری

۷۴۲۹/۹۸۷۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قلعه گنج بنياد مسكن انقلاب اسلامی کارآمدی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۵۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۹۰۰ پلاک مسکونی نوسازی شد/کلنگ زنی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در نشست خبری اظهار داشت: سال گذشته براساس تکلیف شورای شهر تهران برای شهرداری حدود ۵۹۰۰ پلاک در تهران نوسازی شد.

وی افزود: کلنگ زنی ۱۵۰ هزار واحد مسکن با همکاری نهادها صورت گرفته و این اقدام با رویکرد نوسازی بافت فرسوده و ناپایدار و اراضی ناکارآمد است.

هدایت با اشاره به اینکه عقب ماندگی در حوزه مسکن داریم گفت: تهیه مسکن استطاعت پذیر هدف ما برای افراد نیازمند مسکن است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: زمین ۲ هزار متری در گلابدره برای اقدامات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی امسال مد نظر قرار گرفت و اجرای آن آغاز شد. همچنین به طور کلی ۷۳ طرح در ۹ هزار هکتار در دستور کار قرار گرفته است.

خبر در حال تکمیل است.

کد خبر 6098153 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • ۵۹۰۰ پلاک مسکونی نوسازی شد/کلنگ زنی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی
  • سهم استان زنجان از تسهیلات مسکن روستایی ۱۱ هزار و ۵۰۰ فقره است
  • پیشرفت کاری ۳۵ درصد مسکن ملی شهرستان ملایر
  • مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی استان زنجان به ۶۷ درصد می رسد
  • بهره مندی بیش از ۱۲ هزار روستایی گلستان از تسهیلات قرض‌الحسنه
  • گلایه مردم از اقساط سنگین وام خرید خانه
  • ۹۲ درصد متقاضیان واجد شرایط تسهیلات نهضت ملی مسکن، قرارداد امضا کردند
  • آغاز مقاوم‌سازی ۷۵۰۰ واحد مسکن روستایی در استان اردبیل
  • آغاز مقاوم‌سازی ۷۵۰۰ واحد مسکن روستایی
  • نوسازی ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده تا پایان سال