Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، رضا مهدوی کارشناس موسیقی «سلام صبح بخیر» روز یکشنبه ۱۰ شهریور در این برنامه به مرور موسیقی سریالهای محرم و ویژگی‌های آنها پرداخت.

وی در ابتدای برنامه گفت: حماسه را در شور و هیجان و حماسه هم می‌شود دید. فرهنگ عاشورایی، فرهنگ عظیمی است که در عالم بشریت بی نظیر است. نت و گام این موسیقی باید فرهیخته‌ترین و قوی‌ترین نت‌ها و گام‌ها باشد و قرار است اوج عظمت و قداستی در آن مطرح شود که برای آن از هر سازی نمی توان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راه آهنگساز باید متوجه باشد که موسیقی سکانس‌های مختلف را بر اساس کلام و فیلمنامه آن باید بسازد و طبق گفته استاد بزرگ روح‌الله خالقی اجزای مذهب و دین در آن آورده شود. درست است که سازهایی به روز شده اند اما نباید با آنها به روز نواخت و این کاری سهل و ممتنع است. این آهنگ حماسی گویای تمام ابعاد وقایع نینوا باشد.

«معصومیت از دست رفته» و اندوه ذاتی صدای اصفهانی

این کارشناس موسیقی در ادامه درباره موسیقی «معصومیت از دست رفته» اظهار کرد: در این موسیقی یک خط سیر کششی وجود دارد و با آگاهی از سازها استفاده شده، صدای محمد اصفهانی هم به خوبی روی آن می‌نشیند. وقتی مخاطب تصویر را نگاه می‌کند موسیقی و تصویر را هم راستا و هم جوار یکدیگر می‌بیند و هیچ کدام بیرون نمی زند. اندوه ذاتی صدای اصفهانی و حزن او مخاطب را هوشیار می‌کند نه اینکه صرفا او را به گریه بیندازد.

وی درپاسخ به حسین کلهر مجری برنامه که این تیتراژ را مثل قطعه‌ای از یک اپرا توصیف می‌کرد، گفت: بله کاملا درست است. به ویژه که ما اعتقاد داریم ریشه اپرا از ایران و تعزیه ایرانی است و به کشورهای دیگر رفته و توسعه پیدا کرده است.

از انتخاب نادرست مازیار فلاحی تا موسیقی کوششی امیر توسلی در «یلدا»

مهدوی درباره موسیقی سریال «یلدا» ساخته امیر توسلی تاکید کرد: موسیقی این سریال در ذهن ما نیست گرچه فکر و چیدمان آن درست است اما مازیار فلاحی که در ژانرهای دیگر خیلی موفق بوده و از کنسرت هایش استقبال آن چنانی می‌شود اما اینجا که می‌خواهد حزن انگیز بخواهد موفق نمی شود و مثل جناب اصفهانی صدایش حزن ذاتی ندارد.

وی یادآور شد: آهنگساز در این قطعه بین زمین و هوا است و رها نیست. وقتی روح هنرمند آزاد باشد و احساس کند حرفی که می‌زند درست است کارش بهتر نمود پیدا می‌کند. او سعی کرده فضای سنگینی در کارش ایجاد کند و کارش بیشتر کوششی است تا جوششی. اینکه ما یک موسیقی را صرفا سنگین ایجاد کنیم نمی توانیم آن را به یک اتفاق سنگین و غم انگیز مرتبط کرد.

«پریدخت» مخاطب را اندوهگین می‌کند

این کارشناس موسیقی درباره آهنگسازی سریال «پریدخت» اظهار کرد: در ابتدای این کار گرته برداری درستی از کار عارف قزوینی شده است و وقتی می‌گوییم غم با نشاط منظور همین است. شما اندوهگین می‌شوید و فرو می‌روید اما مدام اوج پیدا می‌کنید و می‌خواهید پرواز کنید.

مهدوی توضیح داد: آهنگساز در چنین آثاری باید متوجه باشد که فقط غم را القا نکند، صدای سالار عقیلی هم جایگاه ویژه و گرمی و نرمی دارد. صدای او هم دارای اندوه است اما اندوه او حدی دارد که از آن فراتر نمی رود و اغراق نمی کند.این صدا شما را وادار می‌کند به شعر هم توجه کنید و تحریر و قدرت نمایی در آن وجود ندارد و طبیعی می‌خواند اما بسیار تاثیرگذار است. سالار ادا در نمی آورد شاید دوست‌های دیگرش ناز کنند تمام وجود او ناز است اما ادا درنمی آورد.

مهدوی درباره آهنگ «شب دهم» ساخته فردین خلعتبری با صدای علیرضا قربانی گفت: شعر، موسیقی و خواننده در این اثر ناب هستند. قربانی ذهن فوق العاده خلاق دارد و کارهای جدیدی در راستای ریشه‌های موسیقی دستگاهی می‌کند. همه چیز این کار فکر شده است و خلعتبری نیز جزو افرادی است که تحقیق می‌کند و هر کاری را به راحتی نمی پذیرد. او سفارش‌های بسیار خوب داشته اما نپذیرفته چون باید با موضوع ارتباط برقرار کند او در «خوش رکاب» که سریال دفاع مقدسی طنز هم بود کار خاصی انجام داد که هیچکس قبل از او جرات انجامش را نداشته است. او در «شب دهم» هم فوق العاده خوش درخشید.

تبلور نشاط عاشورا در موسیقی «شب دهم»

وی ادامه داد: در جایی از این موسیقی سنتور ملودی را ادامه می‌دهد، او به خوبی این ساز را می‌شناسد و از آن که کمتر در این موضوعات بهره برده شده به خوبی استفاده می‌کند و نشاط را به ارمغان می‌آورد. در فرهگ عاشورا هم نشاط وجود دارد و امام حسین هم به خواهرشان می‌گویند من چیزی جز زیبایی ندیدم. همه اینها نشاط است.غم و اندوه و اشک دارد اما از سویدای وجودش می‌گوید این نشاطی است که انسان به آن نیاز دارد. خلعتبری فرهنگ عاشورایی را به خوبی شناخته و زنده یاد افشین یداللهی نیز عمیق و متعهدانه به موضوعات فکر می‌کرده و خداوند کلمات را در ذهنش جاری و ساری می‌کرد و خواننده هم در راس این مثلث قرار دارد. آهنگساز در این کار جای خود را پیدا کرده و در آسمان است نه بین زمین و آسمان.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: چیزی که می‌خواهم بگویم بعضی شاعران خوششان نمی آید. شعری هست که سالها ماندگار شده اما شاید فقط در کلاس‌های ادبی شاعران درس داده شود اما وقتی با موسیقی هم آمیخته می‌شود و یک خواننده خوب آن را می‌خواند آن شعر معروف می‌شود و مردم دیوان شاعر را می‌خریدند. شعر افشین جان هم اگر در کتابش می‌ماند اینقدر دیده نمی شد اما صدای قربانی عزیز و این موسیقی باعث شد همه متوجه افشین یداللهی شوند که او که دکترای روانشناسی است در این بخش هم در کنار دیگر کارهایش قوی است و موسیقی این قدرت را دارد.

«سلام صبح بخیر» به تهیه کنندگی ابوالفضل صفری شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۷ تا ۹:۳۰ از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود.

کد خبر 4707842 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: ماه محرم و صفر موسیقی ایرانی برنامه سلام صبح بخیر رضا مهدوی موسیقی پاپ تئاتر ایران فیلم سینمایی موسیقی ایرانی کارگردان تئاتر نمایشنامه خوانی جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان سازمان سینمایی سینمای مستند بازیگر سینما سریال ایرانی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان فیلم کوتاه سازمان صداوسیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۷۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در انتظار آخرین معجزه؛ نادال هوادارانش را غافلگیر می‌کند؟

نادال که هفته گذشته در رقابت‌های بارسلونا بازگشتی ناامیدکننده داشت و در ۲ست به الکس دی مینور استرالیایی باخت، در نخستین بازی خود در اوپن مادرید، ۲ بر صفر رقیب جوان آمریکایی خود را شکست داد و تنها یک گیم به او داد. دیدن رقص دوباره نادال بر خاک رس، زمین محبوبش، برای هوادارانش کافی است، اما اگر او فصل خداحافظی‌اش یک گرند اسلم دیگر ببرد، چه؟ این همان معجزه‌ای است که احتمالا در تاریخ ورزش هم ماندگار خواهد شد.

 اما مردی که قبلا معجزه‌ها را مثل یک کار اداری، با صبر و حوصله، نبوغ، قدرت و هنرمندی، یکی پس از دیگری به سرانجام می‌رساند، مدت‌هاست از فرم ایده‌آلش دور است و در ۳۷سالگی چه‌بسا به حضور در مرحله اول گرنداسلم‌ها هم نرسد. او پنجشنبه قبل از پیروزی مقابل داروین بلانچ ۱۶ساله آمریکایی، اعتراف کرد که اگر در اوپن فرانسه وضعیت فعلی را داشته باشد، اصلا راکت به‌دست نمی‌گیرد: «اگر در پاریس هم حس امروزم را داشته باشم، اصلا بازی نمی‌کنم.

تنها وقتی در رولان گاروس بازی خواهم کرد که حس کنم رقابتی هستم. اگر بتوانم بازی کنم، بازی خواهم کرد، اما در غیراین‌صورت، چنین کاری نخواهم کرد. (غیبت در اوپن فرانسه) پایان دنیا یا پایان زندگی حرفه‌ای من نیست. من هنوز هم بعد از رولان گاروس اهدافی دارم، مثل المپیک.»

همین یک جمله، خیلی‌ها را امیدوار کرده است که تنیسور اسپانیایی، تمام توان و تلاش خود را به‌کار بگیرد تا در المپیک پیش‌رو در پاریس، رقبایش را مثل سابق به چالش بکشد و برای بالاترین پاداش مبارزه کند. البته باید قبل از آن ببیند که بدنش چه وضعی دارد و به او اجازه ماجراجویی دوباره می‌دهد یا نه.

بازی دوم نادال در مادرید، تکرار بازی هفته قبل با دی مینور است و اگر شرایط مثل قبل بود، می‌توانستیم منتظر انتقامی سخت باشیم، اما نادال، به چیز دیگری فکر می‌کند و مسئله برد و باخت برایش مطرح نیست؛ «در حال‌حاضر برد و باخت برای من مهم نیست. یک برد یا ۲شکست چیزی را در زندگی حرفه‌ای من عوض نمی‌کند. من به مادرید نیامده‌ام تا قهرمان شوم. شنبه برای من فرصتی است تا به خوبی بفهمم که کجای کار قرار دارم. من در بارسلونا مقابل دی‌مینور یک ست خوب بازی کردم.»

مادرید و بارسلونا، از تورنمنت‌های محبوب نادال هستند و او قبلا گفته بود دوست دارد تحت هر شرایطی، با هوادارانش در این ۲تورنمنت برای آخرین‌بار ملاقاتی داشته باشد و با آنها خداحافظی کند. چیزی که بودن او را در بازی اول مادرید چشمگیر کرد، حضور پررنگ خانواده و به‌خصوص پسرش بود.

پسر خردسال نادال، یک راکت کوچک هم در دست داشت که در کمال تعجب، آن را با دست راستش می‌گرفت؛ برخلاف پدر که دست‌چپ است. نادال بعد از این برد گفت که ایده‌اش این بوده که بیشتر تنیس بازی کند تا پسرش کمی از بازی‌های او را ببیند و احتمالا خاطره‌ای از این بازی‌ها با خود به بزرگسالی ببرد.

منبع: همشهری آنلاین

tags # رافائل نادال سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • پخش صدای علیرضا قربانی قبل از مسابقه حساس فوتبال !
  • در انتظار آخرین معجزه؛ نادال هوادارانش را غافلگیر می‌کند؟
  • حال موسیقی ایران خوب است
  • توپ گوستاو، سلاح معجزه‌آسا نازی‌ها/ عکس
  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • قسم به وعده‌ی صادق که قدس آزاد است
  • لحظه نجات معجزه آسای کودک در رودخانه پشترود
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران