Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-05@21:33:20 GMT

نان سبوس‌مال سرطان‌زا است

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۷۰۵۷۵

نان سبوس‌مال سرطان‌زا است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمدحسین عزیزی با اشاره به اینکه کارخانجات تمایل بیشتری به فروش آرد سفید پیدا کرده‌‌اند گفت: این آرد تقریبا سبوسی ندارد یا دارای درصد بسیار کمی سبوس است.

وی با بیان اینکه فرهنگ سلامت مردم نیازمند تغییر است گفت: اکثر مردم شکل ظاهری و طعم نان‌‌های سفید(بدون سبوس) را به نان سبوس‌‌دار ترجیح می‌دهند و از طرفی نیز کارکردن نانواها با آرد سفید راحت‌‌تر از آرد سبوس‌‌دار است و بنابراین کارخانجات نیز برای کسب رضایت مردم و نانواها آرد سفید می‌‌فروشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عزیزی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام متخصصین تغذیه در جهان مردم را به استفاده از غلات کامل تشویق می‌‌کنند گفت: منظور از غلات کامل یا نان کامل، نان‌‌هایی هستند که سبوس آن‌‌ها همراه با آرد آسیاب شده و با آن مخلوط شده باشد.

وی با انتقاد از پخت ناصحیح نان توسط بسیاری از نانوایان متذکر شد: اشتباه رایجی که در نانوایی‌‌های کشور وجود دارد این است که سبوس را به صورت جداگانه روی نان می‌‌پاشند که در این روش نه‌‌تنها نان سبوس‌‌دار اثرات مثبتی نخواهد داشت، بلکه پخت نان به این شیوه باعث افزایش خطر بروز سرطان می‌شود.

عزیزی در توضیح علت این امر گفت: اگر سبوس به همراه آرد آسیاب و با آن مخلوط نشده باشد و جداگانه روی نان پاشیده شود در طی فرآیند پخت که حرارت بالاست این سبوس می‌‌سوزد و باعث ایجاد ترکیب مضری به نام آکریلامید می‌‌شود که این ماده، یکی از مواد سرطان‌‌زاست. بنابراین سبوسی خوب و مفید است که هنگام آسیاب شدن گندم، همراه آن آسیاب شده و با آرد مخلوط شود.

این متخصص صنایع غذایی با بیان اینکه 20 درصد از وزن گندم را سبوس تشکیل می‌‌دهد گفت: سبوس متشکل از پوسته‌‌ گندم و لایه‌‌ زیرین آن است و بیشتر شامل مواد فیبری و غیرقابل هضم مثل سلولز، همی‌‌سلولز و لیگنین است. قسمت اعظم سبوس غیرقابل هضم است اما مقداری نیز املاح، پروتئین، ویتامین‌‌های گروه B و ویتامین A نیز در آن وجود دارد. فیبر موجود در سبوس اگرچه غیرقابل هضم است اما حرکت غذا را در دستگاه گوارش تسهیل و تسریع می‌‌کند و همچنین با دفع مواد زائد از بدن، می‌‌تواند دارای خواص ضد سرطان نیز باشد.

وی در خصوص تاثیر سبوس در پیشگیری از بیماری‌‌های مزمن گفت: فیبر در پیشگیری از بیماری‌‌هایی نظیر چاقی، دیابت، فشار خون و بیماری‌‌های قلبی عروقی نقش موثری دارد. تنها عامل منفی‌‌ای که درباره سبوس و فیبر وجود دارد وجود ماده‌‌ای به نام اسید فیتیک در آن است. این ماده باعث کاهش جذب برخی املاح و مواد معدنی موجود در غذاها می‌‌شود اما در صورت داشتن یک رژیم غذایی متنوع و استفاده کافی از حبوبات، گوشت، تخم مرغ و لبنیات اثر اسید فیتیک کاهش یافته و جذب املاح مشکلی نخواهد داشت.

عزیزی با بیان اینکه فرآیند تخمیر نان بر کیفیت تغذیه‌‌ای آن بسیار اثرگذار است گفت: آردی که سبوس کافی و بالایی دارد به خوبی تخمیر می‌‌شود و این تخمیر خوب نیز باعث کاهش اثرات منفی اسیدفیتیک شده و بدین ترتیب دیگر مشکلی از جهت جذب مواد معدنی و املاح به وجود نخواهد آمد.

وی افزود: در برخی از کشورها از سبوس فرآوری شده در تهیه آرد نان استفاده می‌‌شود. اسید فیتیک موجود در سبوس های فرآوری شده را با استفاده از آنزیم‌‌ فیتاز تجزیه می‌‌کنند و سپس سبوس فرآوری شده را با آرد مخلوط و آسیاب می‌‌کنند.

عزیزی با اشاره به اینکه فرآوری سبوس‌‌ها به این روش هزینه‌‌بر است گفت: بهترین روش برای کشور ما این است که کارخانجات سبوس‌‌ را همراه با گندم آسیاب و خرد کنند و به صورت آرد سبوس‌‌دار به دست نانوایان برسانند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سلامت تغذیه جهان سرطان صنایع غذایی وزن ویتامین فشار خون رژیم غذایی لبنیات نان سرطان سبوس نان نان سبوس دار نان سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۰۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی

امید صادقی در ارتباط با طرح تحقیقاتی با عنوان «بررسی ارتباط بین مصرف گوجه و مصرف لای کوپن که ماده مؤثر آن است و سطح خونی لای کوپن با ریسک و خطر ابتلاء به سرطان» در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اثرات ضد سرطان گوجه به خاطر لای کوپن است که رنگدانه گوجه محسوب می‌شود و جزو آنتی اکسیدان‌ها است.

وی به اثر پیشگیری و درمان کننده گوجه بر انواع سرطان‌ها اشاره کرد و افزود: دریافت بالای لای کوپن در مصرف کنندگان نسبت به کسانی که مصرف پایین گوجه دارند، خطر ابتلاء به سرطان را کمتر می‌کند و هر ۱۰ واحد افزایش لای کوپن در بدن (در قالب مصرف گوجه) می‌تواند ۵ درصد خطر ابتلاء به سرطان را کاهش دهد.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: اثرپیشگیری گوجه بر ابتلاء به انواع سرطان، مورد بررسی قرار گرفت که مصرف آن، خطر سرطان ریه و پروستات را بهتر کاهش می‌دهد و جنبه پیشگیری از این دو سرطان را دارد.

وی اثر ضد سرطانی گوجه پخته را بیشتر از خام آن دانست و ادامه داد: مصرف گوجه عامل کاهش ابتلاء و مرگ و میر ناشی از سرطان می‌شود.

صادقی گفت: دراین مطالعه صرفاً اثر ضد سرطانی گوجه مورد بررسی قرار گرفت که در فاز بعدی مطالعه می‌شود که آیا اشکال مختلف گوجه مثل سس گوجه، رب گوجه یا سس کچاب و انواع مختلف محصولات حاصل از گوجه نیز اثر ضد سرطانی دارد؟

وی افزود: اثر بخشی مصرف یک تا دو گوجه در روز بر پیشگیری از سرطان در این مطالعه بدست آمده است، ضمناً مصرف زیاد گوجه عوارض خاصی بدنبال ندارد و تنها مصرف بیش از حد آن برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاص مثل رفلاکس معده هستند و عامل ترش کردن معده می‌شود، توصیه نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در عصر حاضر با بروز بالای سرطان مواجهیم بنابراین ارتباط بین دریافت‌های غذایی و بروز سرطان باید مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 6097137

دیگر خبرها

  • روند روبه‌رشد تولیدات حوزه کشاورزی لرستان
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • ۱۳۰ هزار تن گندم در سیلوهای استان کرمان ذخیره شد
  • سرطان اسرائیل در روز‌های پایانی
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • بانوی پرسپولیسی مهمان تمرین؛ استقبال اوسمار از زنی که با سرطان می‌جنگد + فیلم
  • اتفاقی که بعد از نوشیدن هر روز چای در بدن می‌افتد