Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی وزیر راه و شهرسازی روز گذشته مردم را به خرید مسکن توصیه کرده است که در برخی شهرها از جمله کرمان و کرمانشاه اجاره بها به حدی بالاست که مردم به کانکس نشینی و چادرنشینی روی آورده اند. بررسی ها نشان می دهد خرید یک واحد مسکونی 50 متری در ارزان ترین منطقه تهران یعنی منطقه 18 نیاز به 300 میلیون تومان بودجه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک اقتصادی، روز گذشته مورخه 9 شهریور 1398 محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در یک چرخش 180 درجه ای در مقایسه با 15 تیرماه 1398 گفت: افزایش حباب گونه قیمت مسکن تقریباً متوقف‌شده و قیمت‌ها روند نزولی گرفته است و کسانی که حقوق‌بگیر هستند و می‌خواهند منزلی تهیه کنند در این شرایط می‌توانند خانه بخرند.

شایان ذکر است که وی در 15 تیرماه 1398 و در حاشیه جلسه هیات دولت گفته بود: تلاطم امروز بازار مسکن مربوط به بخش مسکن نیست بلکه ناشی از سوداگری و دلالی است که مثل یک آفت بزرگ، به جان مملکت افتاده و به زندگی مردم در همه بخش‌ها آسیب می‌رساند. به‌تبع این آسیب کلان، بخش مسکن هم امروز به این آفت مبتلا شده و نکته مهم این است که مردم باید متناسب با وضع موجود احتیاط کرده و خرید نکنند تا شرایط آرام شود و در وضعیت هیجانی تصمیم نگیرند.

قیمت هر مترمربع مسکن 2.4 درصد ارزان شد، وزیر توصیه به خرید مسکن کرد!

شاید برای بسیاری این پرسش مطرح شده باشد که در این دو ماه چه اتفاقاتی در حوزه معاملات مسکن رخ داده است که وزیر راه و شهرسازی دوباره مردم را به خرید مسکن توصیه کرده است؟

بررسی روند قیمتی در بازار معاملات مسکن نشان می دهد که بعد از 16 ماه رشد قیمت در این بازار، بالاخره قیمت ها در مرداد ماه به مسیر نزولی بازگشت. آخرین کاهش قیمت هر مترمربع مسکن در فروردین ماه 97 رخ داده بود. بعد از فروردین ماه 97، روند افزایشی قیمت مسکن تا تیر ماه 98 ادامه داشت.

گزارش معاملات مسکن در مرداد ماه 98 نشان می دهد که قیمت هر مترمربع مسکن در این ماه به حدود 13 میلیون تومان رسیده که این قیمت در مقایسه با تیرماه 98 حدود 2.4 درصد یا 325 هزار تومان کاهش داشته است. احتمالاً همین کاهش قیمت هر مترمربع مسکن در مرداد ماه است که وزیر راه و شهرسازی را تشویق به توصیه خرید مسکن توسط مردم کرده است. اما باید به وزیر راه و شهرسازی گفت این قیمت در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته 76 درصد یا 5 میلیون و 626 هزار تومان افزایش داشته است و کاهش 325 هزار تومانی در یک ماه نباید محمد اسلامی را زیاد خوشحال کند به گونه ای که مردم را به خرید مسکن توصیه کند.

جناب وزیر، خرید مسکن در ارزان ترین منطقه تهران هم رویاست!

در حالی وزیر راه و شهرسازی با کاهش 326 هزار تومانی قیمت هرمترمربع مسکن به وجد آمده است و مردم را توصیه به خرید مسکن می کند که باید گفت، با این افزایش 76 درصدی قیمت مسکن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دیگر قدرت خریدی برای مردم عادی باقی نمانده است که بخواهند حتی سرپناهی هر چند نُقلی و با عمر بالا بخرند. نمودار زیر که از گزارش اخیر بانک مرکزی استخراج شده است نشان می دهد که ارزان ترین منطقه شهر تهران برای خرید مسکن در مرداد ماه سال جاری، منطقه 18 بوده است. در این منطقه در مرداد ماه سال 98 متوسط قیمت هر مترمربع مسکن حدود 6 میلیون تومان بوده است. خرید یک واحد مسکونی 50 متری در ارزان ترین منطقه تهران یعنی منطقه 18 نیاز به 300 میلیون تومان بودجه دارد.  

 

حتی برخی از خانوارها امکان اجاره واحد مسکونی را ندارند و در برخی از استان ها از جمله استان کرمان و کرمانشاه به کانکس نشینی و چادرنشینی روی آورده اند. در خرداد ماه سال جاری بود که خبر کانکس نشینی برخی از خانوارها در کرمان به دلیل بالا بودن اجاره بها مطرح شد. در همین رابطه سیدعلی گلسرخی عضو اتحادیه مشاوران املاک کرمان در گفتگو با شبکه خبر گفت: خیلی از متقاضیان بخش مسکن استیجاری که توان پرداخت اجاره خانه ندارند، به دنبال زمین اجاره‌ای برای برپاکردن چادر یا کانکس هستند. همچنین احمد صفری نماینده مردم کرمانشاه در اوایل تیرماه سال جاری با انتقاد از افزایش نجومی قیمت خانه در چند ماه اخیر و به دنبال آن افزایش قیمت رهن و اجاره، گفت: این مسئله چنان برای مردم مشکل ایجاد کرده است که دیگر توان اجاره خانه را نیز ندارند تا جایی که تماس‌های بسیاری ازسوی همشهریان برای دریافت چادر از هلال احمر و ادامه زندگی با نصب چادر در پارک‌ها با من برقرار شده که این مسئله به مثابه یک مسئله ملی است.

همان گونه که ملاحظه می شود خرید مسکن در ارزان ترین منطقه تهران هم برای خانوارها به رویا تبدیل شده است و حتی در برخی شهرها از جمله کرمان و کرمانشاه برخی از خانوارها قدرت اجاره کردن یک واحد مسکونی را ندارند و به کانکس نشینی و چادرنشینی روی آورده اند آنگاه وزیر راه و شهرسازی مردم را به خرید یا نخریدن خانه توصیه می کند.

در انتها اشاره به این نکته ضروری به نظر می رسد که توصیه به خرید یا نخریدن مسکن آن هم در شرایطی که مردم قدرت خرید لازم را برای انجام چنین کاری ندارند، از سوی وزیر راه و شهرسازی صحیح نیست. محمد اسلامی بهتر است کارهای عملیاتی و اجرایی بیشتری را در حوزه مسکن جهت کاهش قیمت انجام دهد تا قیمت این کالای ضروری و اساسی به دامنه قدرت خرید مردم برسد آنگاه خود مردم بهترین تصمیم گیرنده در این زمینه خواهند بود که مسکن را بخرند یا نخرند؟ اینکه وزیر راه و شهرسازی تنها اقدام به توصیه کند که کی مردم خانه بخرند و کی نخرند از عهده هر شخصی بر خواهد آمد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: وزیر راه و شهرسازی خرید مسکن قیمت مسکن محمد اسلامی کاهش قیمت بازار مسکن خرید آپارتمان خرید خانه مهدی شادمانی سید محمد حسینی عمار صالحی اردوگاه شهید باهنر ماه محرم محمد سرافراز سامانه سماح ماهواره ناهید هفته امر به معروف و نهی از منکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۴۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار فارس خواستار تسریع نهضت ملی مسکن و حفظ حقوق عامه شد

محمد هادی ایمانیه در جلسه شورای اداری که در سفر به شهرستان جویم برگزار شد، اظهار داشت: قدمت شهرستان ریشه دار و تاریخی جویم متعلق به هزاران سال قبل است و مردمی اصیل و دین دار و اهل خیر در این منطقه حضور دارند و این امر مسئولیت ما را در خدمتگزاری به این بخش از کشور عزیزمان سنگین‌تر می‌کند.

او با بیان اینکه پیگیری و سماجت مسئولان برای اجرایی شدن مصوبات، نقش مهمی در تحقق آن دارد، اظهار داشت: شهرستان‌هایی که پیگیر اجرای مصوبات بودند تا سقف ۹۰ درصد به اهداف خود دست یافته اند.

ایمانیه از تلاش برای تکمیل پروژه‌های حوزه سلامت، تامین آب و احداث راه در شهرستان جویم خبر داد و افزود: کمیته ویژه‌ای برای حل مشکلات مردم در زمینه ساماندهی زمین‌های مورد سکونت مردم با رعایت حدود قانونی تشکیل می‌شود.

استاندار فارس با اشاره به عملی شدن تعهدات دولت در حوزه مسکن گفت: مرحله فونداسیون واجدین شرایط نهضت ملی مسکن تا پایان خردادماه باید به پایان رسیده باشد و پس از آن در فواصل سه ماهه باید ۲۵ درصد از مساکن تحویل واجدین شرایط شود.

او خواستار رسیدگی به تخلفات و غفلت‌های پیمانکار قبلی نهضت ملی مسکن در جویم شد و اظهار داشت: از طریق دادگستری و مجاری قانونی این موضوع پیگیری خواهد شد تا خدشه‌ای بر بیت المال وارد نشود و حقوق عامه مردم تضییع نگردد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • استاندار فارس خواستار تسریع نهضت ملی مسکن و حفظ حقوق عامه شد
  • دو ستاره خارجی لیگ برتری در سبد خرید تابستانی پرسپولیس
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • جدول اضافه حقوق‌ بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و لشکری و کشوری
  • بارسلونا اولین خرید تابستانی را مشخص کرد
  • اولین خرید تابستانی بارسلونا مشخص شد
  • اینتر برای خرید‌های تابستانی ۱۰۰ میلیون یورو خرج میکند