Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از استارت آپ‌ها با ایده‌های تکراری پا به عرصه رقابت می‌گذارند که می‌تواند آفتی برای کشور و ایجاد اشتغال باشد.

گروه فناوری خبرگزاری دانشجو- حمیده آقاجانی؛ داشتن شغل یکی از نیاز‌های اولیه در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و ایجاد اشتغال برای جوانان برعهده دولت‌ها است. کشور ایران نیز جهت تامین نیروی انسانی خود هر از چندگاهی آزمون‌های استخدامی برگزار می‌کند؛ اما در کنار این آزمون‌ها حالا چند سالی می‌شود که دیگر بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی خصوصا دانشگاه‌های برتر تمایلی به استخدام در بخش‌های دولتی نداشته و مایلند تا کسب و کار خود را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تقریبا از دو دهه قبل نام استارت آپ یا همان کسب و کارهیا نوپا بر سر زبان‌ها افتاد و پرچمدار آن شرکت معروف اپل بود، اما این نام به یکباره بر سر زبان‌ها افتاد؛ با نگاهی به عملکرد شرکت‌های نوپا خواهیم دید آن‌ها که اولین بار ایده جدیدی را خلق کردند در دنیای رقابت ماندگارتر شده‌اند، اما از یک جایی به بعد جذابیت کار باعث شد تا شرکت‌های مختلف با عملکرد‌های تقریبا مشابه وارد عرصه رقابت شوند. اتفاقی که نه تنها کمکی به توسعه این تیم‌ها نکرد بلکه موجب شد تا بسیاری از آن‌ها با شکست مواجه شوند.

معمولا در کارگاه‌های آموزشی منتور‌ها از یک داستان معروف ساده شروع می‌کنند، اما کمتر از سختی‌های کار گفته می‌شود، قطعا ایجاد یک استارت‌آپ کار سختی است، اما کسب درآمد و ایجاد شغل برای دانشجویان جذابیت داشته و از آنجا که می‌تواند به دلی تازگی کار به سرعت پول  ساز باشد مورد توجه قرار می‌گیرد. جوانان با استعداد و توانمندی که با هدف حل نیاز مردم و جامعه پا به این عرصه می‌گذارند، اما در بیشتر مواقع شکست میخورند.

شاید یکی از دلایل این شکست این باشد که تیم‌ها از نظر ایده اشباع شده‌اند و تنها با یک تغییر جزئی و ساده در ایده‌های اولیه وارد عرصه رقابت می‌شوند، شیوه‌ای که نتایج نشان داده چندان موثر نبوده؛ البته مسئولین حوزه فناوری معتقدند که راه‌اندازی یک استارت‌آپ حتما باید یک خلاقیت و ایده جدید به همراه داشته باشد تا به عنوان استارت آپ شناخته شده و در ذیل یک شتاب دهنده قرار گیرد، اما در دنیای واقع شاهد آن هستیم که این اتفاق کمتر رخ می‌دهد و ایده‌های جذاب و جدید تعداد بسیار محدود شده  با این وجود تجربه نشان داده اگر ایده‌ای جدید و نو به بازار رقابت وارد شود به سرعت رشد کرده و مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد.  
برای این اثبات این ادعا تنها کافیست سری به نمایشگاه‌های فناورانه که در فصول مختلف سال برگزار می‌شود بزنید و با غرفه‌داران هم کلام شوید؛ غرفه‌هایی کوچک و بزرگ که حکایت از عقبه مالی این تیم‌ها دارد و معمولا سرمایه گذاران بزرگ شرایط معرفی محصول برای تازه کاران را سخت‌تر کرده‌اند، این کسب و کارهای نوپا که اغلب از تیم‌های دانشجویی و یا تازه فارغ التحصیل هستند نتوانسته‌اند سرمایه گذار مناسبی برای خود پیدا کنند، خصوصا اینکه برخی از این خدمات بر اساس نیاز‌های واقعی جامعه نبوده و بیشتر تقلیدی از طرح‌های موفق است.

البته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان اولین مرجع در کشور در این خصوص موضع مشخصی دارد، اما در عمل کار آن طور که باید پیش نمی‌رود.  

سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جموری؛ با اذعان به این موضوع که از حوزه‌های تکراری، استارت آپ موفقی خارج نمی‌شود و آن‌هایی که در ابتدا کارکرده و سرمایه گذاری کرده‌اند موفق هستند، اظهار می‌کند: بقیه کسانی که پیرو بوده و با الگوگیری از گذشته در حال راه اندازی کسب و کار جدید هستند موفقیت کمتری به دست می‌آورند.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری افزود: ما در حوزه استارت آپی باید محیط مناسبی را آماده کنیم، این محیط راجع به تمام کسانی است که در این اکوسیستم فعالیت می‌کنند.

ستاری تصریح کرد: حمایت‌های مالی ما باید محدود باشد به طوری که فقط استارت آپ‌ها بتوانند از سرمایه گذاران خطرپذیر برای توسعه خود استفاده کنند، ولی باید محیطی داشته باشند که در این محیط شکوفا شوند.  
وی با تاکید بر ایجاد یک محیط مناسب، تاکید کرد: محیط مناسب یعنی بحث‌های مالیاتی، کمرگی، بیمه، خدمات کسب و کار حل و رفع شود تا هزینه‌های آن‌ها پایین بیاید، همچنین محل کسب و کارشان بخش‌هایی است که عمدتا با سرمایه گذاری بخش خصوصی حل می‌شود، همچنین باید خدمتی که ارایه می‌شود همه در راستای این مسئبه باشد که ما بتوانیم محیط مناسبی داشته باشیم و یک جوان بتواند کسب و کار خود را راه بیندازد.

ستاری خاطرنشان می‌کند: عناصر مختلفی وجود دارد که این محیط را می‌سازد و در ابتدا قوانین و مقررات باید اصلاح شود. اینکه استارت آپ با شکایت یک شرکت و یا بخش دولتی فیلتر شده یا جلوی کسب و کارش گرفته نشود، این‌ها ضوابط قانونی می‌خواهد که باید درست شود. اینکه بچه‌های ما در ایران نمی‌توانند پیشرفت کنند، ولی در خارج از کشور پیشرفت می‌کنند به خاطر محیطی مناسب کسب و کار است که آنجا به وجود می‌آورند.

به طور قطع حرکت در یک مسیر همیشه خوب نیست و اگز تیم‌های  استارت آپی می‌خواهند که موفق باشند باید سراغ راه‌های جدیدی رفته و حرفی برای گفتن داشته باشند در غیر این صورت به زودی در همه بخش‌ها شاهد شرکت‌های بدهکار و شکیت خورده‌ای خواهیم بود که با هدف ایجاد اشتغال و رفع دغدغه‌های جامعه قدم پیش گذاشته بودند به یک گروه شکست خورده و بدهکار تبدیل شده‌اند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: استارت آپ کسب و کارهای نوپا ایده های جدید فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۷۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده مایکروسافت از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی دقیق‌تر آب‌وهوا

در مارس ۲۰۲۳، ForecastWatch، شرکت نظارت بر پیش‌بینی آب‌وهوا، عنوان «دقیق‌ترین ارائه‌دهنده پیش‌بینی آب‌وهوا در جهان» را به تیم توسعه آب‌وهوای Microsoft Start داد. به‌نظر می‌رسد که تیم «مایکروسافت استارت» قصد توقف ندارد و اهداف بلندپروازانه دیگری را در نظر گرفته است.

به گزارش دیجیاتو، به‌تازگی مایکروسافت اعلام کرده که این تیم با استفاده از هوش مصنوعی، روش دقیق‌تری برای پیش‌بینی آب‌وهوای ۳۰ روز آینده را ارائه کرده است. این سرویس در آینده‌ای نامعلوم عرضه می‌شود.

مایکروسافت در وبلاگ بینگ می‌گوید که تیم استارت مقاله‌ای را در مورد یک مدل جدید پیش‌بینی میان‌برد در سایت arXiv منتشر کرده است. این مقاله نشان می‌دهد که چگونه مدل جدید مایکروسافت استارت با مدل فعلی مورد استفاده توسط مرکز اروپایی پیش‌بینی آب‌وهوا ​​ (ECMWF)، مقایسه شده است. به‌طور خلاصه، سیستم جدید مایکروسافت استفاده از پنج مدل مختلف هوش مصنوعی و سه معماری یادگیری عمیق را برای پیش‌بینی‌های خود ترکیب می‌کند.

نحوه عملکرد مدل‌های هوش مصنوعی مایکروسافت استارت برای پیش‌بینی آب‌وهوا

مایکروسافت می‌گوید که این مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند ده‌ها سال داده‌های آب و هوا را به‌خاطر بسپارند تا بتوانند الگو‌های آشنای امروزی را شناسایی کنند. این مدل‌ها در نهایت می‌توانند پیش‌بینی کنند که در آینده چه تغییرات آب‌و‌هوایی اتفاق می‌افتند. مایکروسافت دراین‌باره می‌گوید:

«این مدل‌های هوش مصنوعی تقریباً مانند مدل NWP عمل می‌کنند: با توجه به وضعیت فعلی جو در یک کره سه بعدی (عرض جغرافیایی، طول جغرافیایی و ارتفاع)، وضعیت جو را برای مدتی در آینده، مثلاً یک ساعت، پیش‌بینی می‌کنند. سپس این پیش‌بینی را به مدل برمی‌گردانند تا دو ساعت بعد را پیش‌بینی کنند و به همین ترتیب.»

مدل‌های هوش مصنوعی مایکروسافت می‌توانند با استفاده از یک GPU (پردازشگر گرافیکی) پیش‌بینی‌ها را سریع‌تر اجرا کنند و در نتیجه می‌توانند به دفعات بیشتری اجرا شوند؛ بنابراین از نظر تئوری، پیش‌بینی‌های دقیق‌تری خواهند داشت.

مایکروسافت می‌گوید که روش‌های اختصاصی اندازه‌گیری خطا‌های دمای آن‌ها تاکنون دقیق‌تر از روش‌هایی است که توسط ECMWF استفاده می‌شود. ردموندی‌ها این مدل را برای پیش‌بینی آب‌و‌هوای ۳۰ روزه به مدل‌سازی تیم مایکروسافت استارت خود اضافه خواهند کرد.

مایکروسافت استارت یکی از سرویس‌های مایکروسافت است که به نمایش اخبار روز دنیا، نتایج مسابقات ورزشی و وضعیت آب‌وهوا می‌پردازد.

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد ملی مسئله محور «شروع» در دانشگاه کردستان
  • رویداد ملی مساله محور «شروع» در دانشگاه کردستان آغاز شد
  • رویداد استارت آپی در گنبدکاووس با رنگ و بویی انتخاباتی
  • اهمیت وجود پیش‌بینی مالی برای استارت‌آپ‌های کوچک چیست؟
  • تکرار قهرمانی اروپا با شکست بارسلونا؛ دبل اولادقباد
  • استفاده مایکروسافت از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی دقیق‌تر آب‌وهوا
  • پردازش انسان‌گونه داده‌ها با استارت‌آپ «هوش فضایی»
  • قهرمانی رشید و شکست کشتی‌گیر بانک شهر در انتخابی روسیه
  • معرفی تیم‌های برتر اولین استارت آپ دانش آموزی هنرستان‌های دخترانه گلستان
  • معرفی تیمهای برتر اولین استارت آپ دانش آموزی هنرستان های دخترانه گلستان