Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@22:22:58 GMT

چراغ کاروانسرای گلشن روشن شد

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۸۰۲۳۷

چراغ کاروانسرای گلشن روشن شد

اما پیاده‌راه اکباتان، به عنوان مکانی تجاری که بازار تاریخی را در خود جای داده است، زیرساخت چندانی نداشت تا بتواند شهروندان، مسافران و گردشگران را به حضور در این مکان مجاب کند. به همین دلیل مسیری که هرروز هیاهو در آن جریان داشت و قلب تپنده همدان محسوب می‌شد حالا کاملاسوت و کور است.  در چنین شرایطی کسبه اکباتان و فعالان مدنی استان تصمیم به برگزاری چند برنامه در مسیر پیاده‌راه اکباتان گرفتند تا شاید جان دوباره بگیرد و بتواند به روزهای اوج خود بازگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

یکی از برنامه‌هایی که فعالان مدنی در این مکان برگزار کردند جشن مرمت کاروانسرای گلشن به عنوان قدیمی‌ترین کاروانسرای همدان به مناسبت هفته فرهنگی همدان بود. این کاروانسرا سال گذشته مورد تعرض عتیقه‌فروشان و حفاران غیرمجاز قرار گرفت و با اعتراض فعالان میراث فرهنگی مرمت شد تا شاید از تکرار این اتفاقات در آن جلوگیری شود. کسبه این کاروانسرا نیز گروه شاهنامه‌خوانی گلشن را در این کاروانسرا راه‌اندازی کرده‌اند و تصمیم دارند در ایام عزاداری ماه‌های محرم و صفر نیز برنامه‌های پرده‌خوانی برگزار کنند تا شاید سبب رونق پیاده‌راه اکباتان شود.  در این برنامه که با حضور بزرگان ملی چون دکتر میرجلال‌الدین کزازی، دکتر پرویز اذکایی، علی جهانپور، هادی گروسین، علی‌اصغر حمدیه، علی‌اصغر بشیری و امیرشهاب رضویان برگزار شد، اعضای شورای اسلامی شهر و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان، جمع کثیری از کسبه اکباتان و فعالان فرهنگی و هنری حضور داشتند.  

برنامه‌های معنوی

طهمورثی یکی از کسبه کاروانسرای گلشن در این برنامه گفت: با پیاده‌راه‌ شدن خیابان اکباتان کارهای مادی خوبی در آن انجام شد، اما از نظر معنوی کار درخوری انجام نشد و باید اتفاقات جدیدی در این مکان بیفتد. بنابراین کسبه کاروانسرای گلشن چراغ اول را روشن کردند.  وی ادامه داد: امیدواریم با ورود کسبه بیشتر شاهد برگزاری برنامه‌های بیشتری در بازار تاریخی همدان باشیم تا گردشگران بیشتری از این مکان تاریخی و از این مسیر گردشگری دیدن کنند. امیدواریم با حمایت مسئولان و فعالیت شهروندان، همدان به قطب واقعی گردشگری تبدیل شود.  

همدان را گرامی می‌دارم

میرجلال‌الدین کزازی، پژوهشگر بزرگ زبان و ادبیات فارسی، در این برنامه گفت: من همدان را گرامی ‌می‌دارم‌ زیرا همدانیان همدانی‌بودن خود را ارج می‌نهند. هر بخش از خاک این سرزمین کهن از دید من به خروارها زر و سیم و هر آنچه بهایی است، می‌ارزد. اما پاره‌ای از بخش‌ها را بیش گرامی می‌دارم چون نمود ایران بزرگ، ایران کهن، ایران فرهنگی، ایران تاریخی، ایران پارس‌خیز و شورانگیز و دلاویز را در این شهرها می‌یابم. همدان یکی از این شهرهاست. همدان یکی از کهن‌ترین شهرهای ایرانی و نخستین پایتخت ایران‌زمین بوده است. همدان یکی از نخستین شکفتن‌گاه‌های فرهنگ و شهر آیینی ایرانی است.  وی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌هایی که در همدانیان دیده‌ام و بسیار آن را گرامی می‌دارم این است که همدانیان خوشبختانه ارج همدانی‌بودن را می‌دانند در حالی که در شهرهای دیگر کمتر با این پدیده روان‌شناختی روبه‌روییم. همین بزمی که در این مکان دل‌انگیز برپا شده خود نشانه‌ای است.  

اهمیت حفاظت از آثار تاریخی

امیرشهاب رضویان، سینماگر همدانی، نیز در این برنامه با اشاره به اهمیت حفظ آثار تاریخی همدان توضیح داد: همدان زمانی مهم‌ترین بارانداز تجاری منطقه بوده است. اگر سفرنامه مادام دیالافولا را بخوانید که مربوط به اواخر دوره مظفرالدین شاه است، از این شهر وارد جنوب ایران می‌شدند آن هم در شرایطی که هیچ جاده‌ای وجود نداشت. آن زمان در همدان جاده‌ای بوده که از سمت عراق خسروی و قصر شیرین جنس وارد می‌شده و امنیت در آن وجود داشته است. به همین دلیل در همدان کاروانسراهای زیادی وجود داشته است که اگر این کاروانسرها حفظ شود، جزو جاذبه‌های گردشگری شهر است.  

وی افزود: اولویت‌هایی در حفظ آثار تاریخی و فرهنگی همدان وجود دارد. خانه وکیل‌الرعایا که در حال حاضر کانون بازنشستگان است، دبستان جنت در انتهای سعیدیه و خانه نراقی که عباس صوفی شهردار همدان قول داد به تلافی ویران ‌کردن خانه‌های تاریخی محله کبابیان آن را بخرد اما این اتفاق هنوز نیفتاده، بانک کارگشایی و خانه سجادی و عمارت جنانی از جمله این آثار است. این سینماگر همدانی گفت: میزان آگاهی شهروندان در حفظ این آثار بسیار مهم است و از سوی دیگر اگر میراث فرهنگی و شهرداری به دارندگان خانه‌های قدیمی مساعدت کنند و به آنها مجوز تغییر کاربری مانند رستوران و خانه بوم‌گردی بدهند، این ساختمان‌های قدیمی به دلیل محترم ‌شمردن مالکیت خصوصی حفظ خواهند شد.  در این برنامه، اکبر رنجبران به شاهنامه‌خوانی پرداخت و علی‌پاشا رجبلو سنتور نواخت.  

نبود زیرساخت‌ها برای پیاده‌راه‌سازی

شکست طرح پیاده‌راه‌سازی اکباتان آنقدر روشن است که حتی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در نشست خبری خود به آن اعتراف کرد و گفت: قبل از روی کار آمدن شورای پنجم، اعضای شورای چهارم با شتابزدگی کلنگ پیاده‌راه‌سازی میدان امام خمینی (ره) و اکباتان را زدند که همان موقع نیز انتقاد کردیم.  حمید بادامی‌نجات با بیان این‌که پیاده‌راه‌سازی میدان مرکزی و بوعلی خوب جواب داد، افزود: اجرای این طرح در اکباتان موفق نبوده است و اکنون شاهد مشکل آهن‌فروشان و کسبه در این پیاده‌راه هستیم. با اجرای این طرح روی معیشت مردم در آنجا دست گذاشتیم که باید حل شود. نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر این‌که ابتدا باید زیرساخت‌ها را مهیا کنیم، خاطرنشان کرد: اکنون همه کوچه‌پس‌کوچه‌های رینگ اصلی قفل شده است در حالی که ابتدا باید پارکینگ و زیرساخت‌های مناسب را فراهم می‌آوردیم و بعد پروژه پیاده‌راه‌سازی را اجرا می‌کردیم.  

کد خبر 453571 برچسب‌ها استان همدان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بازار تاریخی همدان همدان امام خمینی ره استان همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۰۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در این شهر هیچ کولری روشن نمی‌شود!

در گرمای سوزان تابستان نشستن جلوی باد خنک کولر و نوشیدن یک لیوان آب یخ خیلی می‌چسبد! در بیشتر شهر‌های ایران خیلی از خانواده‌ها کولر دارند، چون حتی تصورش هم سخت است که بتوان روز‌های گرم تابستان را بدون کولر گذراند.

به گزارش دلتامگ، تابستان‌های گرم، کولر را وسیله‌ای ضروری و پرطرفدار کرده، به‌طوری‌که چیزی حدود ۷۰ درصد مردم ایران از آن استفاده می‌کنند، اما شاید جالب باشد بدانید در کشورمان شهری وجود دارد که به شهر بی کولر معروف است.

چالدران، شهر بی‌کولر ایران

چالدران در دامنه رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد و همین بودنش در ارتفاع، آب و هوای خنکی را برایش به وجود آورده است. چالدران از شهر‌های استان آذربایجان غربی و از مرتفع‌ترین شهر‌های ایران است که زمستان‌های سرد و تابستان‌های خنکش از آن منطقه‌ای گردشگری ساخته است.

بارش شدید باران و برف در این شهر اصلا چیز عجیبی نیست و حتی میزان برف بیش از دو متر هم در این شهرستان دیده شده است! پس تعجب‌برانگیز نیست که وقتی در این شهر زیبا قدم می‌زنید هیچ کولری را روی پشت‌بام‌ها یا کنار پنجره‌ها نمی‌بینید، چون مردم این دیار با سرمای طبیعی هوا خنک می‌شوند.

خرید کولر

اگر پای صحبت فروشندگان لوازم خانگی بنشینید از نخریدن کولر در این منطقه حرف می‌زنند و اینکه تابه‌حال سابقه نداشته کسی در این شهر نیازی به کولر داشته باشد. در سال‌های اخیر، اما با وقوع سیل‌های مختلف بخشی از پوشش گیاهی این شهر از بین رفت که این باعث بالا رفتن دما نسبت به قبل شده است.

یکی از جذابیت‌های این شهر بی کولر برای گردشگران، کلیسایی با شهرت جهانی به نام قره کلیسا است که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر است. این کلیسا آرامگاه یکی از حواریون است و در سال گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند.

دیگر خبرها

  • تامین زمین برای ساخت هشت هزار و ۵۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان های سراوان و گلشن
  • آغاز عملیات عمرانی پروژه پیاده‌راه باباطاهر همدان
  • شهرداری ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه گردشگری همدان هزینه می‌کند
  • عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان آغاز شد
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • همایش پیاده‌روی میمند
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • در این شهر هیچ کولری روشن نمی‌شود!
  • همایش پیاده‌روی همگانی به مناسبت روز ملی میمند برگزار شد