Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-29@10:58:06 GMT

گزارش مرکز آمار در مورد نرخ اشتغال شبهه‌ناک است

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۸۰۷۴۳

به گزارش خانه ملت، امیر خجسته عنوان کرد: پس از ماه ها اعلام آمار و ارقام مربوط به اشتغال‌زایی از سوی مسئولان دولتی و مرکز آمار ایران، نسبت به میزان نرخ اعلامی اشتغال واکنش نشان داده و با دعوت رئیس مرکز آمار و مسئولان وزارت کار و کارشناسان این حوزه خواستار راستی آزمایی در این زمینه شدیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در ادامه در خصوص بررسی آمارهای واقعی اشتغال اظهار داشت: طی اعلام مرکز آمار در بهار ۹۸ نسبت به فصل مشابه در سال گذشته جمعیت غیرفعال کشور ۸۴۰ هزار نفر افزایش داشته، این درحالی است به طور متوسط طی سه سال منتهی به بهار ۹۷ جمعیت غیر فعال، هر سال ۲۷۵ هزار نفر کاهش را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه گزارش مرکز آمار در  مورد نرخ اشتغال شبهه‌ناک است اظهار کرد: این تغییرات غیر منتظره سبب شد به رغم شواهد موجود در بخش حقیقی و تولید اقتصاد و پیش بینی نهادهای بین المللی بر افزایش نرخ بیکاری در سال ۹۸ به بالای ۱۴ درصد، این نرخ از ۱۲/۱  درصد در بهار ۹۷ به ۱۰/۸ درصد در بهار ۹۸ کاهش یابد.

خجسته با بیان اینکه هر فردی که در هفته یک ساعت کار کند، شاغل محسوب شده افزود: میزان ایجاد اشتغال در بهار ۹۸ با ۵۰ درصد کاهش شغل همراه بوده که با گزارش مرکز آمار نرخ افزایش اشتغال روند رو به رشدی را نشان داده اشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: آمار اشتغال امسال در همدان ۶/۱ درصد را نشان داده، اما این میزان اشتغال در همدان قابل قبول نیست و تا حصول نتیجه باید شفاف سازی شود.

او  ادامه داد: ضروری است آمارها باید با بیان واقعیت و لزوم رعایت شفافیت و صداقت منتشر و به اطلاع عموم مردم رسانده شود.

این نماینده مجلس در دوره دهم با بیان اینکه به آمارهایی که از کاهش نرخ بیکاری حکایت دارد، چندان خوش‌بین نیستیم، تصریح کرد: مردم در زندگی خود و اطرافیان‌ کاهش بیکاری را لمس نمی‌کنند همان‌گونه که کاهش سرعت رشد نرخ تورم در زندگی مردم ملموس نیست، ولی مسئولان مدام از روند کاهشی نرخ تورم صحبت می‌کنند.

او با اعلام اینکه اعضای کمیسیون اصل نود از پاسخ مرکز آمار قانع نشدند، اضافه کرد: کمیته‌ای از سوی کمیسیون اصل نود و با بهره‌گیری از کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تشکیل خواهد شد تا به صورت تصادفی مستندات و پرسشنامه‌های نمونه گیری در دو استان همدان و سیستان و بلوچستان را با حضور در مراکز استان‌ها، جهت بررسی و صحت آمار اشتغال و نرخ بیکاری استان های مذکور راست آزمایی کرده و نتیجه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

نایب رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: رئیس مرکز آمار موظف به ارائه گزارش تحلیلی از علل کاهش غیرمتعارف جمعیت فعال کشور و افزایش غیرمنتظره جمعیت غیرفعال تا ۸۴۰ هزار نفر و چگونگی کاهش نرخ بیکاری در حالی که تولید ناخالص داخلی با رشد منفی مواجه شده، است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اشتغال مجلس شورای اسلامی نرخ بیکاری مرکز آمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۰۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۳ درصدی کاهش نرخ بیکاری در گیلان

به گزارش خبرنگار مهر، سیاوش آقاجانی عصر شنبه در همایش گرامیداشت روز کار و کارگر در جمع کارگران و کارگزاران مجتمع دخانیات گیلان در رشت اظهار کرد: تکریم از کارگران و جامعه کارگری و بهبود پرداخت دستمزد و مزایا موجب شور و نشاط می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از رشد ۳ درصدی کاهش نرخ بیکاری در این استان خبر داد و بیان کرد: بالا رفتن ضریب امنیت شغلی در گیلان کاهش نرخ بیکاری را توأم شده است.

آقاجانی با بیان اینکه بازار عرضه و تقاضای کار در گیلان به تعادل نسبی رسیده است، گفت: امنیت شغلی برای کارگران گیلانی نسبت به گذشته تضمین شده است.

وی با بیان اینکه پرورش نیروی ماهر در شرکت‌ها اتفاق می‌افتد، افزود: امروزه احساس اینکه پشت درب کارخانه‌ها نیروی کار ماهر و آماده وجود دارد، دور از منطق است.

ارتباط مستقیم توسعه کشور با جامعه کارگری

«محمدرضا احمدی سنگری» نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تبریک روز کارگر، اظهار کرد: کارگران همچون حافظان امنیت و سلامت و دیگر گروه‌ها در شبانه‌روز برای ارتقای کشور زحمت می کشند.

به گفته وی جامعه کارگری در پایداری امنیت اقتصادی کشور، رشد، توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور سهیم هستند.

نماینده رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اثر مستقیم حال خوب کارگر با حال خوب جامعه، بیان کرد: اگر حال کارگر و اقتصاد خوب باشد جامعه در مدار پیشرفت و توسعه قرار می‌گیرد.

کد خبر 6090374

دیگر خبرها

  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد
  • تلاش و جدیت برای کاهش نرخ بیکاری
  • رشد ۳ درصدی کاهش نرخ بیکاری در گیلان
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • نرخ‌ بیکاری اصفهان تک رقمی شد
  • تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد