Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@22:02:20 GMT

شناسایی ۴ نوع سلول مغزی موثر در درمان تشنج

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۸۱۶۴۲

شناسایی ۴ نوع سلول مغزی موثر در درمان تشنج

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، انواع مختلفی از نورون‌ها در مغز وجود دارد، اما تاکنون راهی برای طبقه بندی بیشتر آن‌ها وجود نداشته است، به گونه‌ای که اغلب به انواع مختلف آن‌ها یک نام می‌دهند.

به تازگی محققان دانشگاه توبینگن آلمان و MIT موفق به طبقه بندی چهار نوع مجزا از نورون‌ها، بر اساس رفتار الکتریکی شبکه عصبی شدند؛ این طبقه بندی‌ها می‌تواند به محققان در درک بهتر نحوه عملکرد این نوع از نورون‌ها و همچنین روش‌های دقیق‌تر برای درمان اختلالات روانپزشکی کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارل میلر متخصص علوم اعصاب شناختی MIT رهبری این تحقیق را بر عهده دارد.

او و همکارانش با ثبت فعالیت الکتریکی نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ نورون مغز در میمون و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از یک الگوریتم خوشه ای، شکل امواج الکتریکی شبکه عصبی را بررسی کردند.

بیشتر بخوانید: وقتی روبات‌ها عروسک‌گردان می‌شوند

درمانی برای اختلالات روانپزشکی 

این تجزیه و تحلیل نشان داد بسته به اینکه شبکه عصبی چگونه از پایینترین سطح ولتاژ به بالاترین سطح آن حرکت کند و اینکه چگونه دوباره به حالت طبیعی خود بر می‌گردد، امواج الکتریکی متفاوتی قابل ثبت است که به نظر می‌رسد نشانگر عملکرد‌های مختلفی هم باشد از این رو می‌توان این نورون‌ها را به چهار گروه طبقه بندی کرد.

محققان می‌گویند این اطلاعات مهم است، به ویژه برای دانشمندان و پزشکانی که قصد دارند بیماری‌های روانی مانند تشنج را درمان کنند، اما درمان سایر اختلالات روانپزشکی مانند صرع، به احتمال زیاد نیاز به درک دقیق تری در مورد تفاوت بین انواع نورون‌ها و نحوه ارتباط آن‌ها با هم در شبکه عصبی دارد.

یافته جدید این محققان در مجله Current Biology منتشر شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۱۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ کیهان به گزارش بی بی سی در باره نیکا شاه کرمی؛ سند منتشرشده جعلی است

روزنامه کیهان نوشت: شبکه خبری بی‌بی‌سی جهانی، روز دوشنبه در گزارشی که در سرخط خبری پایگاه اینترنتی این شبکه وابسته به دولت انگلستان جای گرفت، مدعی دستیابی به اسنادی درباره تجاوز و قتل نیکا شاکرمی شده است.    این نامه جعلی به سرعت اپوزیسیونی که در برابر جنایت‌های ۷ ماهه اسرائیل و بالاخص در برابر سرکوب وحشیانه دانشگاهیان در آمریکا، لال شده بود را شفا داده و نطق آنان را باز کرد.   گرچه این به اصطلاح سند بی‌بی‌سی که پر از گاف‌های نوشتاری و زمانی و نگارشی است، ارزش جواب و ابهام‌زدایی ندارد ولی برای آن دسته از افرادی که متاسفانه جریان ضد انقلاب بر روی ساده‌لوحی آنان حساب باز کرده ذکر نکاتی درباره عمق مسخرگی این سند جعلی، خالی از فایده نیست.

این نامه بیش از هر چیز به لحاظ شکلی ابتدائیات یک نامه اداری را نداشته و چه از لحاظ فونت نگارش، عدم درج تاریخ در چنین سندی که بنابر ادعای بی‌بی‌سی طبقه‌بندی خیلی محرمانه داشته و چه کلمات نامعمول به وضوح جعلی بودن آن مشخص است. 

شدت جعلی بودن و گاف‌های بی‌شمار این نامه به قدری بود که ساعاتی پس از انتشار، حساب رسمی بی‌بی‌سی فارسی در شبکه اجتماعی ایکس با فراری رو به جلو عنوان داشت: به دلیل حفظ امنیت افرادی که اسناد را به دستش رسانده‌اند آنها را بازسازی کرده‌ است.
این فرار به جلو بیشتر به دلیل گاف‌های عجیب و غریب این سند جعلی بود.

نیکا شاکرمی زنده می‌شود با مادرش تماس گرفته و دوباره فوت می‌شود
یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های جعلی بودن و احمقانه بودن این سند جعلی، مصاحبه اطرافیان نیکا شاکرمی از جمله مادر وی است. فارغ از دروغ‌پردازی‌های اطرافیان متوفی، مادر وی پیش از این بارها گفته که در واپسین ساعات ۲۹ شهریور حدود ساعت ۲۳:۳۰ با نیکا حرف زده و نیکا به او گفته بعد از ظهر در تجمع بوده و از دست ماموران فرار کرده است.

بنابراین از لحاظ منطقی و عقلی امکان این نیست که نیکا شاکرمی ساعت ۴ و ۵ بعد از ظهر در یک تجمع بازداشت شود بعد چندین ساعت بعد در نقل و انتقال‌ در ماشین یخچالدار به قتل برسد و بعد همین جنازه ساعت‌ها بعد حدود ۲۳:۳۰ به موبایل دسترسی پیدا کند و با مادرش تماس بگیرد و از فرار از دست نیروی انتظامی بگوید.

فراجا یا ناجا؟!
یکی از گاف‌های مهم این نامه جعلی، ذکر نام ناجا در آن است. در این نامه جعلی شعار سال درج شده در بالا «سال تولید، دانش‌‌بنیان، اشتغال‌آفرین» که مربوط به سال 1401 است در حالی که ناجا (نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) در سال 1400 به فراجا (فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) تغییر نام داد.

طبقه‌بندی خیلی محرمانه بدون مهر 
در نامه‌هایی که طبقه‌بندی خاص دارند درج مهر طبقه‌بندی الزامی است. این در حالی است که در این نامه جعلی در قسمت طبقه‌بندی خیلی محرمانه درج شده ولی اثری از مهر طبقه‌بندی خیلی محرمانه نیست.

 اشعار داشته؟متهمه؟
در این سند ادعایی بی‌بی‌سی عبارت‌هایی همچون اشعار داشته ذکر شده که منظور فعل اظهار داشته است، می‌باشد.

یا در قسمتی دیگر برای اشاره به مرحوم نیکا شاکرمی از لفظ متهمه استفاده شده است. این در حالی است که چنین لفظی در ادبیات قضائی یا گزارش‌های ضابطین رونمایی از چنین لفظی در نامه‌های اداری قضائی و ضابطین نیز از دستاوردهای سند‌سازی بی‌بی‌سی است. سازندگان این سند جعلی به قدری احمقانه عمل کرده‌اند که حتی برای جعلیات اینچنینی، نگاهی به نامه‌های مشابه در اینترنت نیز نکرده‌اند.

 به کار بردن عباراتی مثل فلانی «اشعار داشته» است (ظاهرا به جای اظهار داشته است) یا «متهمه» احتمالا برای متهمان زن که اصلا در نامه‌های اداری و قضائی رایج نیست نشان‌دهنده همان مدعاست که سازندگان قبل از این نامه حداقل دو تا نامه اداری مشابه که در فضای مجازی پر است را ندیده‌اند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سخنگوی دولت: تورم کنونی را از دولت قبل به دوش می‌کشیم/ برای دانستن دلیل مرگ نیکا شاکرمی خودتان تحقیق کنید استانداری لرستان: تعرض به سنگ قبر نیکا شاکرمی صحت ندارد قوه قضائیه: نامه پزشکی قانونی نیکا شاکرمی در فضای مجازی، جعلی است

دیگر خبرها

  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • واکنش کیهان به گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی: جعلی است و ارزش جواب ندارد
  • ۱۰۵۰ کارگاه امسال مشمول طرح طبقه‌بندی مشاغل می‌شوند
  • ۱۰۵۰ کارگاه امسال مشمول طرح طبقه بندی مشاغل می‌شوند
  • واکنش کیهان به گزارش بی بی سی در باره نیکا شاکرمی
  • پاسخ کیهان به گزارش بی بی سی در باره نیکا شاه کرمی؛ سند منتشرشده جعلی است
  • باور دانشمندان درباره میزان هوش «تی‌رکس‌ها» دگرگون شد
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد