Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@20:08:26 GMT

ثبت نام و علائم تجاری (برند)

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۸۴۵۸۸

ثبت نام و علائم تجاری (برند)

علائم تجاری قدمت ۴۰۰۰ ساله در مصر باستان دارند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سعادت اندیشان، در ادامه متن اطلاعاتی درباره علائم تجاری آمده که می‌خوانیم.

تاریخچه:

صنعتگران چینی حدود ۲۰۰۰ سال پیش علائم خاص خود را به عنوان علائم تجاری، داخل یک نیم دایره (و بعدها ربع) بر پشت ظرف چینی ساخته شده حک می­‌کردند با پیشرفت تجارت بین کشورها و اقوام مختلف در قرن ۱۲ نشانه‌­های تجاری به تدریج روی کالاها و اسناد تجاری نیز نقش بستند و در سال ۱۳۶۳ میلادی به دستور شاه ادوارد سوم (پادشاه انگلستان) استفاده از علائم تجاری برای برخی از تجار و صنعتگران اجباری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نام و نشان تجاری عبارت است از نام، عبارت، اصطلاح، علامت نشانه، نماد عدد، طرح یا ترکیبی از این­‌ها که به منظور شناساندن محصولات و خدمات فروشندگان با گروهی از فروشندگان و متمایز ساختن آن­ها از محصولات شرکت‌های رقیب استفاده می­‌شوند و حق استفاده انحصاری نام و نشان تجاری فقط برای کسانی شناخت خواهد شد که آن را در اداره مالکیت صنعتی به ثبت رسانده باشد. که در این صورت چنانچه شخص دیگر از آن نام و نشان تجاری یا مشابه آن در خصوص کالای مورد نظر استفاده کند تحت تعقیب کیفری و حقوقی قرار خواهد گرفت.

مزایای ثبت علائم تجاری:

۱- شرکت‌ها را قادر می‌­سازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.

۲- ابزار بازاریابی و اساسی ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.

۳- جزء ضروری قراردادهای اعطای نمایندگی می‌­باشند.

۴- در صورت برندسازی قوی جزو دارائی­‌های ارزشمند صاحبان‌شان خواهند بود.

۵- شرکت‌ها را تشویق به ارتقا کیفی محصولات‌شان خواهند کرد.

۶- جهت اخذ گواهی و نشان استاندارد الزامی هستند.

۷- گاهی جهت دریافت تسهیلات نیز لازم و مفید خواهند بود.

علائم تجاری قابل ثبت در ایران:

کلمه با حرف یا حروف، عدد ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها و یا عموماً نشان‌هایی که قابل رویت هستند یا می­‌توان آنها را به صورت گرافیکی نشان داد.

علائم غیرقابل ثبت در ایران:

۱- واژه­‌های عام (مانند گوشی برای گوشی تلفن)

۲- واژه‌­های توصیف کننده (مثلا شور برای نمک و به همین صورت کلماتی مانند زیبا، گرد، دقیق، برتر، مربوط، نرم، محکم، بهتر و ...)

۳- واژه‌های گمراه کننده یا فریب‌دهنده: واژهایی هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت و یا مبدا ساخت، تولید و عرضه محصول گمراه کنند(مثلاً روغن ماشین مشتق از مواد نفتی همراه با تصویر چکیده ذرت مردود خواهد کرد که این روغن ماشین از منابع گیاهی استحال شده است) و یا ساعت همراه با تصویر نقشه کشور سوئیس چنانچه ساعت ساخت سوئیس نباشد مردود خواهد بود (اخطار نشان جغرافیایی)

۴- واژه­‌ها و علائم خلاف نظم عمومی و موازین شرعی باشد.

۵- پرچم‌ها، نشان‌های سلطنتی، علائم رسمی دولت‌ها و نشان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی که نمونه­‌ای از آنها به دفتر بین‌اللملی سازمان جهان مالکیت معنوی (WIPO) اعلام شده است.

۶. عین یا به طرز گمراه‌کننده­ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری که برای همان کالا یا خدمات مشابه در ایران به ثبت رسیده باشد.

مدارک لازم جهت ثبت نشان‌ها و علائم تجاری:

الف) مدارک هویتی:

۱- اشخاص حقیق: کپی شناسنامه و کارت ملی

۲- اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی مدیران شرکت و کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء

ب) ارائه مدارک دال بر فعالیت در خصوص کالا یا خدمات مورد تقاضا:

به طور مثال: جواز اعلامیه تأسیس کارخانه= پروانه بهره برداری- پروانه ساخت- پروانه کسب- جواز فعالیت ... کارت بازرگانی.

علامت تجاری (برندهای تجاری) در سایر کشورها چگونه ثبت می‌­شود؟

جهت درخواست ثبت بین‌­المللی علامت تجاری در سایر کشورها، ابتدا، بایستی علامت مورد نظر در کشور مبدا، به ثبت برسد. بنابراین ثبت داخلی علامت تجاری در کشور مبدا، پیش‌نیاز ثبت بین‌المللی علامت تجاری در کشورهای عضو سیستم مادرید می‌­باشد.

اقدام به درخواست ثبت بین‌المللی علامت تجاری صرفاً از طریق اداره مالکیت صنعتی امکان‌پذیر می­‌باشد.

نخستین گام در ثبت برند پرکردن فرم اظهارنامه علامت تجاری نزد اداره مالکیت صنعتی می­‌باشد که امور مربوط به ثبت علائم تجاری را به عهده دارد. این فرم درخواست باید شامل جزئیات و مشخصات علامت مورد درخواست از قبیل رنگ، فرم و سایر مشخصات علامت مزبور باشد. این فرم همچنین باید شامل لیست کالاها یا خدمات مرتبط طبق طبقه‌­بندی بین‌­المللی علائم تجاری باشد که علامت درخواستی، آنها را در بر می­‌گیرد.

اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک مورد نیاز، جهت ثبت یک علامت تجاری و نحوه پرکردن فرم اظهارنامه در پورتال قابل دسترسی می‌­باشد.

یک علامت تجاری باید خاص و متمایز کننده باشد؛ به طوری که مصرف‌کنندگان با دیدن آن علامت محصول مورد نظر را شناخته و همچنین آن را از سایر علائم تجاری و دیگر محصولات که با آن علائم تجاری معرفی می­‌شوند را تشخیص دهند. یک علامت تجاری نباید باعث گمراهی و یا فریب مصرف کننده شده و یا باعث از بین رفتن نظم عمومی یا خلاف اخلاق حسنه شود.

حقوقی که به یک علامت تجاری اعطا می‌شود الزاماً با حقوق اعطا شده به علامت تجاری دیگر یکسان نخواهد بود. این موضوع از طریق بررسی­‌های انجام شده توسط اداره علائم تجاری و یا در نتیجه ادعای اشخاص ثالث به حقوق مشابه تعیین می‌شود.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کارت بازرگانی ثبت برند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۴۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سیدامیر آل‌داوود اظهار کرد: امروزه سرطان‌های روده بزرگ جزء سرطان‌های شایع کشور بوده و موارد ابتلای آن نیز روز‌به‌روز در حال افزایش بوده و به همین رعایت موارد بهداشتی و پیشگیرانه بیشتر از هر زمان دیگری مورد تأکید است.

وی تصریح کرد: در اکثر موارد بیمار مبتلا به سرطان فاقد علائم بارز و آشکار بوده و همین موضوع بعضاً مردم را به اشتباه می‌اندازد و در شرایطی که حال عمومی و وزن و وضعیت اشتهایی خوبی دارند، آن علائم جزئی را جدی نمی‌گیرند و همین موضوع در آینده و در زمان آشکار شدن علائم وضعیت بدتری در فرد بیمار ایجاد می‌کند و بهتر است که با مشاهده هرنوع علائمی، هرچند کوچک، پیگیری و اقدام به‌موقع را داشته باشیم.

عضو هیأت علمی رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با مهمترین علائم سرطان روده بزرگ، بیان کرد: این بیماری علائم و نشانه‌های متعددی دارد که مهمترین آن‌ها ایجاد مشکل در اجابت مزاج، خون در مدفوع و کاهش به یک باره وزن بوده، به خصوص مشکل اجابت مزاج طولانی شود، و فرد چند هفته مداوم یبوست و اسهال داشت باید وضعیتش مورد بررسی قرار بگیرد؛ همچنین در خصوص کاهش وزن هم باید بگوییم که این شرایط بیشتر در زمانی بوده که بیماری به حالت پیشرفته رسیده و باید آن ۲ مورد دیگر را جدی‌تر بگیریم.

دکتر آل‌داوود اضافه کرد: همچنین باید به موضوع دفع خون مخفی هم به‌طور ویژه توجه کنیم و عمدتاً فرد بیمار دچار کم‌خونی مزمن بوده و اگر علائم مشکوک در زمان طولانی مشاهده شد باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

وی تأکید کرد: کسانی که سابقه خانوادگی در ابتلای به انواع سرطان‌ها، از جمله سرطان روده بزرگ دارند باید حتماً تحت غربالگری قرار بگیرند، حتی به افرادی هم هیچگونه سابقه خانوادگی در این خصوص ندارند هم توصیه می‌کنیم که پس از رسیدن به سن ۵۰ سال غربالگری سرطان روده را داشته باشند و تست‌های آن به ۳ روش تست بررسی خون در مدفوع، خون مخفی در مدفوع و انجام کولونوسکوپی بوده است.

متخصص پرتو درمانی و رادیوتراپی با بیان اینکه با توجه به کاهش سن ابتلا به سرطان در زمان بیماری نباید در خصوص فرزندآوری اقدام نماید و باید این کار بین ۲ تا ۳ سال پس از بهبود بیماری باشد، خاطرنشان کرد: همچنین باید اشاره کنیم که پس از بهبود بیماری امکان انتقال سلول سرطانی به جنین وجود ندارد و در این خصوص دغدغه‌ای بابت بارداری و نگرانی زوجین وجود ندارد و فقط همانطور که اشاره شد باید از بارداری در دوره درمان بیماری خودداری شود.

دکتر آل‌داوود افزود: همه ما باید در راستای پیشگیری از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ به مواردی همچون تحرک و فعالیت بدنی مناسب روزانه، عدم چاقی و افزایش وزن، عدم مصرف غذا‌های پرچرب به‌خصوص فست‌فودها، عدم مصرف سیگار و دخانیات و عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی توجه نماییم، موضوعی که در افراد با سابقه خانوادگی در این خصوص بیشتر از سایر گروه‌های جامعه مورد تأکید بوده و هست.

وی در پایان گفت: باید همچنین به در پیشگیری از سرطان به موضوع آموزش و افزایش سطح آگاهی جامعه هم توجه کرد و اگر به این مهم نیز توجه شود شاهد آمار بالای تعداد مبتلایان به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ و همچنین کاهش سن مبتلایان به این بیماری نخواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • واکنش وزیر صمت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی در ایران
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند