Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@00:48:09 GMT

اجراهای نمایشی به پنج زبان در پیاده روی اربعین

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۸۴۷۹۹

اجراهای نمایشی به پنج زبان در پیاده روی اربعین

زارعی گفت: تعزیه خوانی، تئاتر، پرده خوانی، نقالی و مقتل خوانی به زبان های عربی، انگلیسی، فارسی، ترکی و اردو برای همایش تئاتر پیاده روی اربعین امسال در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «کوروش زارعی» صبح امروز (دوشنبه یازده شهریور) در نشست خبری «چهارمین همایش بین المللی تئاتر پیاده روی اربعین» که در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد، گفت: از سال 95 که از سوی دکتر فاضل نظری برای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ماموریت پیدا کردم، دغدغه ام این بود که در مسیر پیاده روی اربعین که کاری آیینی است، کار فرهنگی انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان اینکه در اولین همایش تئاتر پیاده روی اربعین با حدود 50 نفر پنج روز تئاتر آیینی اجرا کردیم، افزود: در سال اول استقبال آن قدر خوب بود که در مسیر بازگشت ما را مورد تشویق قرار دادند. در سال دوم و سوم به تجربیات زیادی دست یافتیم و کار را در شاخه های مختلف تعزیه خوانی عربی و فارسی، تئاتر موکبی و خیابانی، پرده خوانی و نقالی پیش بردیم و مقتل خوانی را نیز اضافه کردیم. در سال دوم و سوم تعزیه خوانی عربی ما با استقبال بی نظیری مواجه شد، طوری که ما با بالغ بر دو هزار تماشاچی روبرو شدیم.

 

وی تصریح کرد: سال قبل در نظر گرفتیم در کنار اجراها به زبان عربی و فارسی، ترکی را نیز اضافه کنیم و نقالی به زبان انگلیسی نیز داشتیم. امسال علاوه بر این زبان ها، زبان اردو را نیز اضافه کردیم تا زائران هندی و پاکستانی هم استفاده کنند. برای اجراها به زبان اردو از هنرمندان مان در سیستان و بلوچستان استفاده کردیم.

 

این بازیگر و کارگردان، قیام عاشورا، فرهنگ عاشورا، انقلاب اسلامی، شخصیت امام حسین و یاران اش، مدافعان حرم و روایاتی در مورد پیاده روی اربعین را موضوعات نمایش ها در چهارمین همایش بین المللی تئاتر پیاده روی اربعین برشمرد و افزود: هزینه ایاب و ذهاب گروه ها را مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری متقبل می شود؛ این کار یک نذر فرهنگی است. از طرفی ما بابت اجراها به کسی پول نمی دهیم. هنرمندان عاشقانه برای ابا عبدالله الحسین کار می کنند. حجت الاسلام احمدی، رییس کمیته فرهنگی ستاد اربعین در مورد این همایش بسیار با ما همکاری کردند.

 

زارعی خاطرنشان کرد: چهارمین همایش تئاتر بین المللی اربعین از 25 مهر مصادف با 18 صفر در داخل از کشور از مرز آغاز می شود و تا 24 مهر ادامه خواهد داشت و در اربعین حسینی خاتمه می یابد. برای برگزاری این همایش همکاری هایی با عراق و سوریه داشتیم و سعی می کنیم در آینده با کشورهای دیگر نیز همکاری داشته باشیم. جبهه نیروی مقاومت را در عرصه فرهنگی باید ایجاد کنیم. برای حفظ تمدن اسلامی باید کار فرهنگی کنیم.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم از پوستر نمایش عاشورایی غریبه شام تولید گروه تئاتر آیین و همچنین پوستر چهارمین همایش بین المللی تئاتر پیاده روی اربعین با عنوان روایت راهیان رونمایی شد.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم مسجد عزاداری محرم کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد محرم شیراز لاریجانی عزاداری امام حسین ع مجلس مدیر مرکز نمایشی حوزه هنری مریم داوری کوروش زارعی حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۴۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر می‌رود

به گزارش خبرگزاری مهر، حسام منظور بازیگر با سابقه تئاتر که پیش از این و در سال ۱۳۹۸ نمایش «الیزابت باتوری» را کارگردانی کرد که با استقبال قابل توجه مخاطبان و منتقدان تئاتر روی صحنه رفت، بعد از ۵ سال و در جدیدترین تجربه کارگردانی خود به سراغ رمان مطرح برام استوکر رفته است.

منظور قصد دارد در سال جاری اقتباسی نمایشی از رمان «دراکولا» را که از شاخص‌ترین آثار کلاسیک ادبیات ژانر وحشت است، روی صحنه ببرد.

تا کنون در سینما و تئاتر جهان اقتباس‌های مختلفی از رمان «دراکولا» شده است که از جمله مطرح‌ترین آن‌ها می‌توان به فیلم «دراکولا» به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا و بازی گری اولد من و آنتونی هاپکینز اشاره کرد.

حسام منظور در حال حاضر فیلم «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی را روی پرده سینماهای کشور دارد.

متعاقبا اخبار مربوط به عوامل، مکان و زمان اجرای عمومی این اثر نمایشی منتشر می‌شود.

کد خبر 6091907 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر می‌رود
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در دیواندره
  • ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین آغاز شد
  • دور جدید اجراهای پاپ در استان خوزستان آغاز شد
  • برگزاری همایش پیاده روی در طبیعت بهاری
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین