Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@00:30:34 GMT

دادیار ناظر بر زندان در زندان‌های استان همدان مستقر شود

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۸۵۹۳۴

دادیار ناظر بر زندان در زندان‌های استان همدان مستقر شود

به گزارش خبرنگار مهر، سیروس شیخ پور ظهر دوشنبه در بازدید از زندان‌های مرکزی، کانون و بازداشتگاه همدان هدف از بازدید را ابلاغ دستور رئیس قوه قضائیه در زمینه کاهش جمعیت کیفری عنوان کرد و این مهم را مورد تاکید قرارداد.

معاون قضائی و اجرای احکام سازمان زندان‌های کشور در بخشی از سخنان خود به استفاده از تأسیسات حقوقی از جمله آزادی مشروط و تخفیف و تعلیق مجازات برای آزاد سازی زندانیان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی توجه به مفاد دستور العمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها از سوی مراجع قضائی و زندان‌ها را راهکار مؤثری برای رفع مشکلات زندانیان و زندان‌ها اعلام و بر اجرای مفاد دقیق آن تاکید کرد.

شیخ پور خاطر نشان کرد: اعطای مرخصی‌های پایان حبس و مرخصی موضوع ماده ۱۷ دستورالعمل مذکور از جمله راهکارهای بررسی و پیشنهاد شده در این بازدیدها بود که با استقبال مسئولین قضائی مواجه شد و قول مساعدت برای اعطای مرخصی به زندانیان واجد شرایط داده شد.

معاون قضائی، اجرای احکام و امور مجلس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور اضافه کرد: اقدامات بسیار خوبی در زمینه امور عمرانی، بهداشت و درمان، ورزشی مددجویان و همچنین فعالیت‌های فرهنگی و سایر موارد در زندان‌های استان همدان انجام شده است

رسیدگی سریع به وضعیت متهمان تحت قرار

وی رسیدگی سریع به وضعیت متهمان تحت قرار را مورد تاکید قرار داد و گفت: این امر نیاز به تعامل قضات به ویژه در دادسراها را دارد و در ادامه رسیدگی به وضعیت محکومین مالی بالاخص رسیدگی به پرونده‌های اعسار این دسته از زندانیان است که وضعیت مناسبی در زندان‌های استان وجود دارد.

وی در ادامه بازدید مقامات قضائی از زندان‌ها و تأثیر این بازدیدها در حل مسائل و مشکلات زندانیان زندان‌ها را عنوان کرد و خواستار استقرار دادیار ناظر بر زندان در زندان‌ها شد.

وی به زندانیانی با اقامت‌های کمتر از ۳، ۵، ۷ و ۱۰ روزه که بخش مهمی از ورودی‌های زندان‌ها را تشکیل می‌دهند اشاره کرد و گفت: این امر نشانگر آن است که باید فرایند صدور قرارهای تأمین کیفری به ویژه وثیقه و کفالت مورد توجه بیشتری از سوی دادسراها قرار گیرد تا صدور قرار تا حد ممکن منتهی به بازداشت متهم نشود.

مدیرکل زندان‌های استان همدان نیز نسبت به تبیین وضعیت زندان‌ها در حوزه کاهش جمعیت کیفری اقدام و عنوان کرد: با توجه به تعاملات مثبت به عمل آمده با مجموعه قضائی استان به ویژه مسئولان قضائی اقدامات مؤثر و مفیدی در زمینه کاهش جمعیت کیفری استان صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به بهره بردای حداکثری از دستورالعمل عفو ۲۲ بهمن اشاره کرد به گونه‌ای که فقط در بخش عفوهای منتهی به آزادی زندانیان مشمول؛ قریب ۳۰ درصد از موجودی زندانیان در فرایند عفو مورد اشاره از زندان‌های استان همدان آزاد شدند که این امر در نتیجه تعامل بسیار مناسب مسئولین قضائی و قضات استان با زندان‌ها بود.

پژمان پروین عنوان کرد: اقدامات مناسبی با همراهی مسئولین قضائی برای رسیدگی به وضعیت زندانیان تحت قرار و محکومین مالی انجام شده است.

پژمان پروین در بخش دیگری از سخنان خود از آماده سازی دفتر دادیار ناظر زندان برای استقرار دادیار ناظر زندان و نمایندگان و کارشناسان ثبتی در زندان همدان خبر داد و گفت: با این اقدام ضمن رسیدگی به تقاضای مددجویان و رسیدگی فوری به مشکلات زندانیان از تردد خانواده زندانیان بین زندان‌ها و دفتر دادیار ناظر زندان مستقر در دادسرا و مسائل اجتماعی و اقتصادی ناشی از این ترددها جلوگیری به عمل خواهد آمد.

رئیس کل دادگستری استان همدان نیز به عزم مجموعه قضائی استان همدان برای عملی کردن دستور العمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها اشاره کرد.

توکل حیدری بیان کرد: این امر باید در کنار حفظ نظم و امنیت در جامعه صورت گیرد تا انتظار شهروندان از قوه قضائیه به عنوان حافظ جان و مال و ناموس شهروندان برآورده شود.

کد خبر 4709336

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان زندان ها زندانی هفته دولت بوشهر قزوین شیراز ایلام ماه محرم گرگان شهرکرد یاسوج استانداری سمنان خطبه های نماز جمعه اربعین حسینی خرم آباد کهگیلویه و بویراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۵۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد


مهدی چراغ کارشناس حقوقی قوه قضائیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره تصویری که از زندان ها در فلیم های سینمایی ارائه می شود گفت: متاسفانه بینندگان فیلم های سینمایی تصویر درستی از مسائل حقوقی در آثار نمی بینند و معمولا در پایان فیلم معمایی و جنایی با یک حس بد و ناامید کننده نسبت به دستگاه قضایی مواجه می شوند.

وی با تاکید بر اینکه می توان از رسانه به عنوان ابزاری برای آموزش استفاده کرد، افزود: روایت درست در سینما می تواند موجب کاهش مراجعات مردمی به دستگاه قضایی شود. سینما می تواند همانند یک مدرسه امور حقوقی را به مردم آموزش دهد.

چراغ اظهار داشت: بیشتر فیلم های سینمایی که در دهه نود تولید شده اند روی جرائم عمد تاکید داشتند و یا در این فیلم ها، زندان محل قاچاق مواد مخدر و حتی محل جرائم سازمان یافته دیگری بوده است. متاسفانه هیچ یک از آثار جنبه آموزشی زندان ها را نشان نداده اند. در صورتی که سینما می تواند تصویر واقعی از بازپروری زندانیان را نشان دهد.

وی افزود: ستاد دیه و یا سازمان زندان ها در اکثر مناسبت ها برای زندانیان مالی قدم های بزرگ برمی دارند اما خیلی کم دیده شده که داستان این کمک ها در فیلم های سینمایی روایت شود. در حالی که این روایت ها می تواند دیدگاه مردم را به زندانیان تغییر دهد و آنها را به مشارکت در آزادسازی زندانی های غیرعمد تشویق کند.

این کارشناس حقوقی، آشنایی نویسنده و کارگردان با مسائل حقوقی را یکی از شرایط اصلی ساخت فیلم درباره پرونده های حقوقی دانست و گفت: عدم آگاهی فیلمسازان از مسائل حقوقی باعث می شود که هیچ کدام از آثار، پرداخت درستی به کانون اصلاح و تربیت نوجوانان و همچنین کارگاه های فرهنگی و مهارت آموزی در زندان ها نداشته باشند. باید کارشناسان حقوقی و فیلمسازان با مشارکت یکدیگر برای ساخت فیلم های واقعی از پرونده های حقوقی قدم بردارند. 

دیگر خبرها

  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیرعمد در استان سمنان
  • کمک ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس
  • طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شكست/قول تخصيص بودجه
  • رهاورد ۱۶ جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد
  • ضرورت انتقال زندان به خارج از شهر زرند
  • کمک ۱۷۰ میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان
  • نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد
  • (ویدئو) غافلگیری زندانیان هنگام فرار از تونل حفر شده در زندان
  • هدیه تولد، آزادی زندانی در جهرم
  • آزادی ۲۵۰ زندانی در آذربایجان غربی تا آخر اردیبهشت