تئوریسین خشونت؛ خیلی دور خیلی نزدیک
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۸۷۴۴۹
فیلم ساختن راجع به شخصیت های فکری و فلسفی کار سختی است زیرا اگر به تئوری و نظریه او بپردازند فیلم برای عموم مردم خسته کننده می شود و تنها مناسب اکران در انجمن فلسفه است. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اگر بخواهیم لیستی از جنجالیترین شخصیتهای علمی بعد از انقلاب تهیه کنیم، بی شک سید احمد مهینی یزدی مقلب به احمد فردید یکی از آن هاست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فردید را عدهای استاد اعظم و فیلسوف شفاهی نام نهادند و عدهای او را مجسمه نفاق و نفاق مجسم نامیدند.
اما فردید با همه ستایشگران بی مانند اش و دشمنان بی شمار اش همچنان در جامعه ما ناشناخته است.
میگویند ایرانیها کتاب نمیخوانند، اما تلویزیون نگاه میکنند شاید به همین خاطر است که خانه مستند انقلاب اسلامی استراتژی خود را ساختن فیلمهای مستند راجع به شخصیتهای مهم تاریخ معاصر قرار داده است از این جهت بعید بود که کاراکتری که به نوعی صاحب ایدهی غربزدگی است از قلم بیفتد و مورد توجه این مجموعه قرار نگیرد.
مهدی مطهر (تهیه کننده) و محسن کوقان (کارگردان) که دلبسته تاریخ و علوم انسانی هستند با انتخاب فردید (با همه جنجالها و حواشی پیرامونش) کاراکتری سینمایی از دریای علوم انسانی بیرون کشیدند تا ذکاوت و شجاعت خود را نشان دهند.
ذکاوت از این جهت که فردید یک کاراکتر سینمایی است زندگی او هم درام دارد و هم تعلیق! تمام مولفههای یک قهرمان را در قصه دارد و به تنهایی، بی هیچ قصه فرعی میتواند بار فیلم را برای ۷۰ دقیقه به دوش بکشد.
شجاعت؛ به این خاطر، که پرداختن به شخصیتهایی نظیر فردید که کمترین ظهور و بروز را در زمان حیات داشته، حتی کتاب ننوشته اند تا به قول خود نخواسته تشبه به کثافات دیگران بکند!
بسیار سخت و دشوار است!
فیلم ساختن راجع به شخصیتهای فکری و فلسفی کار سختی است، زیرا اگر به تئوری و نظریه او بپردازند فیلم برای عموم مردم خسته کننده میشود و تنها مناسب اکران در انجمن فلسفه است.
کارگردان با علم به این موضوع تلاش کرد که از طریق نزاع "سروش، فردید" و بیان تحولات سیاسی بعد از انقلاب قصه فیلم خود را تعریف کند.
فیلمساز با زبان اساتید صاحب نام فلسفه بخش اعظمی از فیلم را به درگیریهای "سروش، فردید" پرداخته است و از این طریق اندیشههای پیچیده فلسفی را به کف خیابان آورد.
پرداختن به این دعوای در ابتدا فکری و در ادامه سیاسی، بستری مناسب در اختیار کارگردان قرار داد تا سهم بیشتری از مخاطب را جذب فیلم کند.
انتخاب نزاع "سروش، فردید" علت دیگری نیز دارد، کمبود آرشیو (فیلم و عکس) از شخصیت اصلی فیلم دست کارگردان را در قصه گویی بسته است، از این جهت او با انتخاب این نزاع، مخاطب را درگیر یک ماجرای جنجالی میکند، ماجرایی که در برخی مواقع جنبه ژورنالیستی پیدا میکند.
اما با وجود همه این تکنیکهایی که برای روایت قصه خود کوقان انتخاب کرده اگر فیلم هرچه به قصه گویی از زندگی فردید نزدیکتر میشد و از بحثهای فکری او فاصله میگرفت میتوانست دایره وسیع تری از مخاطبین را در خود جای دهد.
این فیلم قطعا توانست بخشی از ماجرای فردید را از انزوا خارج کرده و برای مخاطب آشنا کند، اما همچنان از منظر زندگینامه (بیوگرافی) این "فیلسوف شفاهی" برای ما ناشناخته است.
فیلم از زندگی شخصی فردید همسر و یا فرزندان احتمالی، زندگی در اروپا و.. اطلاعات بسیار مختصری در اختیار مخاطب قرار میدهد
حضور شخصیتهایی نظیر دکتر داوری دکتر دینانی، دکتر احسان شریعتی و... تحلیل دقیق و معتبر از فردید به ما ارائه میدهد، همچنین شنیدن انتقادات از زبان دکتر عبدالکریم سروش و داریوش آشوری نیز وزن مخالفین فردید را در فیلم حفظ کرده و به روایت داستان اعتبار بخشیده است
در انتهای فیلم ما با فردید مظلوم و به انزوا رانده شده مواجه هستیم که با پرداخت درست، رابطه عاطفی مناسبی با مخاطب برقرار میکند و خلا نبود حس و حال و همذات پنداری را در کل فیلم تاحدی پر میکند.
نکتهای که بسیار قابل توجه هست تلاش کارگردان برای احصای آرا و عقاید سید احمد فردید است. چیزی که در کمتر مستندی در مورد اندیشمندان این عرصه مشاهده میکنیم. سعی کارگردان در پرداخت خوب نسبت به این موضوع قابل تقدیر است.
"تئوریسین خشونت" لقبی بود که مخالفین فردید به او دادند و محسن کوقان با انتخاب این اسم برای فیلم به مخاطب میگوید که از منظر منتقدین هم به فردید نگاه میکند چه اینکه شروع فیلم هم با انتقاد از فردید است هر چند هرچه پیش میرویم فیلم در مسیر حمایت از فردید قرار میگیرد و کارگردان موضع خود را نشان میدهد، اما تا انتها حرفهای منتقدین هم شنیده میشود و این از نقاط قوت فیلم است.
محسن کوقان با جسارت به سراغ سید احمد فردید رفت و این فیلسوف را خیلی نزدیک، در قاب تصویر ما آورد و ما به مدد تصویر خیلی نزدیک کوقان است که پی میبریم همچنان در سیره، شناخت و اندیشه فردید از ما خیلی دور است.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: فردید احمد یزدی فیلم مستند مستند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۷۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اولین موزیک ویدئوی رسمی با هوش مصنوعی ساخته شد
یک کارگردان برای ساخت موزیک ویدئوی یک اثر از مدل هوش مصنوعی سورا(Sora) ساخته شرکت اوپنایآی(OpenAI) استفاده کرده است.
به گزارش ایسنا، یک کارگردان به نام پل تریلو(Paul Trillo) از مدل هوش مصنوعی تبدیل متن به ویدئوی Sora برای ساخت یک موزیک ویدئوی چهار دقیقهای برای یک خواننده استفاده کرده است.
اگرچه شرکت OpenAI هنوز Sora را در دسترس عموم قرار نداده است، اما توانایی آن در تولید کلیپهای ویدئویی واقعی و با وضوح بالا، فیلمسازان را از لحاظ امنیت شغلی نگران کرده است.
اکنون این ابزار قدم به دنیای موزیک ویدئوها گذاشته است.
اگر بخواهید یک ویدئوی حیرتانگیز بسازید، احتمالاً به یک پهپاد مجهز و خلبان ماهر آن و خیلی ابزار و چیزهای دیگر نیاز خواهید داشت. اما حالا هوش مصنوعی Sora که متن را به ویدئو تبدیل میکند، کار را آسان کرده است.
این مدل هوش مصنوعی که اواخر بهمن ۱۴۰۲ معرفی شد، در ابتدا ما را با کلیپهای ویدئویی خیرهکنندهای که از پیامهای متنی تولید شده بود، شگفتزده کرد و یک ماه بعد با چند فیلم کوتاه مواجه شدیم که بحثهایی را برانگیخت.
با این حال، Sora همچنان یک پیشرفت باورنکردنی است. اکنون پل تریلو، کارگردان مستقر در لس آنجلس از این مدل هوش مصنوعی برای ساخت اولین موزیک ویدئوی رسمی خود استفاده کرده است.
گفته میشود این ویدئو از ایدهای برآمده که تریلو به مدت ۱۰ سال در مورد آن فکر میکرده است.
دوربین مجازی در این موزیک ویدئو در صحنهها رو به جلو حرکت میکند تا تصاویری سریع و انتزاعی را روی اثر خوانندهای به نام ارنست ودرلی گرین جونیور(Ernest Weatherly Greene Jr.) که با نام واشد اوت(Washed Out) منتشر شده است، ارائه کند.
این ویدئوی چهار دقیقهای به صورت مجموعهای از صحنههای پروازی متشکل از ۵۵ کلیپ Sora که از ورودیهای متنی تولید شدهاند و در نرمافزار Adobe Premiere Pro به هم چسبیدهاند، شکل گرفته است.
شخصیتها و مکانهای تولید شده توسط هوش مصنوعی تنها برای لحظاتی زودگذر نمایش داده میشوند و مشخص نیست که آیا مواردی مانند زوایای عجیب بدن، حرکات تند و ناگهانی عجیب و حقههای ظاهری دوربین بخشی از دستورات کارگردان هستند یا صرفاً خطاهای مدل هستند. در هر صورت، ویدئوی جالبی برای یک ترانه درآمده است که در ادامه تصاویری از آن را آوردهایم.
انتهای پیام