Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@21:29:25 GMT

شیمی، مزیتی که دچار بی توجهی است

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۰۰۷۱۲

شیمی، مزیتی که دچار بی توجهی است

رئیس انجمن شیمی ایران گفت: با توجه به امکانات و استعدادهای مطلوبی که خداوند در اختیار این مرز و بوم قرار داده است، شیمی مزیت اصلی کشور محسوب می شود، اما متاسفانه تا کنون برنامه ریزی شایسته ای برای بهره مندی از این پتانسیل وجود نداشته است.

به گزارش ایسنا، مجتبی شمسی پور در آئین افتتاحیه نهمین سمینار شیمی و محیط زیست که به میزبانی دانشگاه اراک برگزار شد، اظهار کرد: امثال دانشجویان ایران از حیث علاقه، توان و پشتکار در کمتر کشورهای پیشرفته دنیا پیدا می شوند، اما متاسفانه از این پتانسیل سرشار تاکنون به خوبی استفاده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفاده از نیروی انسانی توانمند در کنار بهره مندی از منابع طبیعی خدادادی می تواند موجبات پیشرفت یک کشور را فراهم کند که در دنیای کنونی، ژاپن علیرغم همه مشکلات طبیعی و آب و هوایی نمونه بارزی از کشورهایی است که به برکت نیروی انسانی ماهر توانسته است تا جایگاه پنجم علمی جهان را تصاحب کند.

وی ادامه داد: ما از گذشته بر این باور بوده ایم که در تربیت نیروی انسانی خود نتوانسته ایم به موفقیت های چندانی دست پیدا کنیم و این باور هنوز هم در بین افراد جامعه وجود دارد. استعدادها و توانایی های افرادی که در این مملکت تربیت شده اند جای هیچ بحثی ندارد و بنده به شخصه اعتقاد دارم با استفاده و تربیت صحیح این افراد می توان هر غیرممکنی را شدنی کرد.

رئیس انجمن شیمی ایران، تصور تربیت بی هدف دانشجو در گذشته در میان مسئولان کشور را القایی واهی و غیر حقیقی دانست و اضافه کرد: ما از نظر مدیریتی قادر به استفاده از این جوانان نیستیم و این مهم نباید به پای ضعف جوانان و دانشجویان ما نوشته شود. متاسفانه از طرفی دیگر، غارتگران بیت المال این مملکت، با بده بستان های خود تمایل چندانی از خود برای رونق تولیدات داخلی کشور نشان نمی دهند و گاها ترجیح می دهند به جای تمرکز بر این موضوع، به واردات و صادرات آنچنانی بپردازند.

شمسی پور تاکید کرد: اینکه بعضا افرادی می گویند، در ایران صرفا به توسعه کمی دانشجویان خود پرداخته شده و از کیفیت آموزشی آنان غافل شده ایم، تصوری غلط است. در سال گذشته ایران با تولید 1.85 درصد علم کل دنیا توانسته است تا رتبه شانزدهم جهان را از این حیث به خود اختصاص دهد و این موضوع کیفیت مطلوب آموزش در سطح دانشگاه های کشور را به خوبی نشان می دهد.

وی با بیان اینکه ایران با برخورداری از 300 دانشمند، در حدود یک درصد از دانشمندان دنیا را در خود جای داده است، گفت: با توجه به امکانات و استعدادهای مطلوبی که خداوند در اختیار این مرز و بوم قرار داده است، شیمی مزیت اصلی کشور محسوب می شود، اما متاسفانه تا کنون برنامه ریزی شایسته ای برای بهره مندی از این پتانسیل وجود نداشته است. اگر زمانی استعمارگران، منابع طبیعی کشورهای آفریقایی را به غارت می بردند، امروز این خود ما هستیم که منابعمان را غارت می کنیم و سرمایه های کشور به هدر می دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد تا با بکارگیری شیمیست های توانمند کشور بتوان در طول یک دهه آینده خام فروشی را در کشور به صفر رساند و گفت: انجمن شیمی ایران از لحاظ کمی و کیفی در زمره بالاترین انجمن های علمی ایران قرار دارد، اما متاسفانه در مدتی که بنده در این سمت مشغول فعالیت هستم، تا کنون حتی یک مسئول یا یک صنعتگر نیز برای رفع نیازهای علمی خود به این انجمن مراجعه نکرده است. ما باید به سمتی حرکت کنیم که مدیران و برنامه ریزان کشور به استفاده از جوانان تشویق شوند، کما اینکه تا کنون جوانانی که وارد عرصه تولید و صنعت شده اند کاملا موفق بوده اند.

شمسی پور با بیان اینکه در حال حاضر در حدود 100 هزار دانشجوی دکتری آماده به کار در کشور وجود دارد، اظهار کرد: ما باید به عنوان مسئولین دانشگاهی برای رفع این چالش فکری اساسی کرده و خود را از قید و بند برخی تصورات نادرست رها کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شيمي دانشگاه اراك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۰۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

امارات یکی از کشور‌های مهم در منطقه به شمار می‌رود؛ چرا که بیشترین واردات کالا از طریق امارات صورت می‌گیرد. کالا‌هایی همچون، موبایل و لپ‌تاپ، قطعات خودرو‎، پارچه و پوشاک، دوربین‌های دیجیتالی و قطعات الکتریکی تنها بخشی از کالا‌هایی هستند که از کشور امارات وارد می‌شوند. با توجه به این موضوع، ارتباط کشور با امارات از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش تجارت نیوز، بارندگی شدید و جاری شدن سیل بی‌سابقه در این کشور، باعث مشکلات زیادی از جمله، خسارت‌های مالی و جانی، آبگرفتگی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها و همینطور اختلال در کار فرودگا‌ه‌ها شده است. از آنجایی که امارات یکی از کشور‌های مهم برای منطقه به شمار می‌رود، احتمال این که این سیل بر واردات کالا و تامین ارز کشور تأثیرگذار باشد، زیاد است.

سیل امارات تامین ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه، در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با تأمین ارز کشور در دوران بحران امارات به دلیل سیل، گفت: درحال حاضر، بانک مرکزی مدت‌هاست واحد پول درهم را ارائه نمی‌دهد و در کشور‌های مبدأ دیگری همچون، ترکیه و روسیه که بانک مرکزی واحد پول آن‌ها را داراست، تجار ارز تحویل می‌گیرند و به واسطه کارگزاران در امارات، درهم دریافت می‌کنند. بنابراین، این سیل برای تامین ارز از امارات مشکلی ایجاد نمی‌کند.

در ادامه این گفتگو به تأثیرات بخشنامه تخصیص ارز بانک مرکزی اشاره شد. این فعال بخش خصوصی درباره این بخشنامه افزود: طبق این بخشنامه، تجار باید ۷۰ درصد کالا‌های خود را فروخته باشند و در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. خریدار هم در سامانه تأیید کرده باشد تا ارز خود را تحویل بگیرد. ممکن است یک توقف ۴ الی ۵ ماهه در واردات کالا به وجود آید و به این ترتیب، چیزی به اسم کالای دپو شده در انبار وجود نخواهد داشت.

نوسان ارز بر قیمت کالا‌ها تأثیر ندارد

وی درباره افزایش قیمت کالا‌های وارداتی از جمله موبایل و لپ‌تاپ اظهار کرد: در شرایط فعلی، بازار در رکود قرار دارد و اگر بازار دچار رکود نبود، امکان افزایش قیمت کالا‌های وارداتی وجود داشت. اما رکود بازار باعث شده فروشندگان به دلیل سیل، قیمت کالا‌ها را بالا نبرند.

وی در ادامه افزود: به چنین کالا‌هایی ارز نیمایی تعلق می‌گیرد و نوسان ارز، بر قیمت کالا‌ها تأثیر ندارد. اگر فروشنده‌ای کالایی را با افزایش قیمت در اختیار مردم قرار می‌دهد، مردم از چنین فروشندگانی خرید نکنند.

این فعال بخش خصوصی درباره تأخیر ورود کالا به کشور از امارات تصریح کرد: بعضی از انبار‌ها به دلیل سیل آسیب دیده‌اند و افرادی که کالا سفارش داده‌اند، ممکن است با تأخیر یک تا دو ماهه، کالا‌های خود را دریافت کنند و این موضوع، به حدی نیست که بازار را دچار مشکل کند.

واردات کالا‌ها دچار مشکل می‌شود؟

فرجی تهرانی در ادامه اشاره کرد: بعد از تعطیلات نوروز، تا زمانی که بازار به حالت عادی برنگردد، تجار به سمت وارد کردن حجم زیادی از کالا نمی ‎روند. آن‌ها معمولا قبل از ایام نوروز کالا وارد کرده‌اند، اما بعد از ایام نوروز ممکن است به دلیل بخشنامه تخصیص ارز، واردات دچار مشکل شود.

وی درباره برگشتن شرایط امارات به حالت عادی و شروع مجدد واردات کالا گفت: در حال حاضر، شرایط در امارات تقریبا به حالت عادی برگشته و اگر مشکل آسیبی که به کالا‌ها رسیده برطرف شود، واردات هم انجام می‌شود.

با توجه به شرایط ذکر شده، سیل امارات مشکلی برای تأمین ارز کشور و همین‌طور مشکل جدی برای واردات کالا از امارات به‌وجود نمی‌آورد.

دیگر خبرها

  • درخت 500 ساله در گیلان قربانی بی‌توجهی (فیلم)
  • (ویدئو) زیباترین دختر ایران در استادیوم آزادی؛ ندا نویدی‌نسب بانوی پرسپولیسی کیست؟
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • شاگردان امام صادق (ع)؛ از پدر علم شیمی تا ائمه اهل سنت + فیلم
  • تولید بیماری‌های احتمالی برای نسل آینده؛ حاصل بی‌توجهی به مامایی
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانات در جنوب کشور+فیلم
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانت در جنوب کشور+فیلم
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها