انس با قرآن شکلدهنده جوهر وجودی انسان است/ هویتسازی مجالس امام حسین(ع)
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۰۴۷۶۲
به گزارش ایکنا از قم، آیتالله محسن اراکی شامگاه سه شنبه 12 شهریور در مراسم عزاداری دهه اول محرم حسینیه شهدای قم، گفت: راهبری و یاری، دو عنصر مهم برای ساختن امت است که این کار، وظیفه امام است.
وی افزود: فرهنگ، منظومه خوبها و بدها است؛ حال سوال این است که فرهنگ چه نقشی در هویتبخشی به جامعه دارد و اینجاست که فرهنگ عاشورا رخنمایی میکند زیرا مجالس عاشورایی، مجالس هویتبخش به جامعه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: وقتی در این مجالس ماجرای بانگ امیری حسین و نعم الامیر را سر میدهیم و یا ماجرای وصیت مسلم ابن عوسجه را که حفظ بنیان امامت و امام را مهمترین وصیت پیش از شهادت خود معرفی میکند، فرهنگ جامعه نیز با همین مباحث شکل میگیرد.
وی گفت: مجالس امام حسین(ع) شخصیتساز هستند؛ همین گونه است که افرادی چون امام راحل و شهید بهشتیها به تعبیر قرآن به یک ملت مبدل میشوند و هادی امت خود میگردند.
استاد حوزه با ذکر این مطلب که منظومه فرهنگی اسلام در شهدای کربلا تجمیع شده بود، اظهارکرد: جامعهشناسی، علوم سیاسی، انسان شناسی و مجموعه کاملی از علوم در قرآن بیان شده است که باید آنها را با خون دل خوردن و تحقیق شبانهروزی استحصال کرد.
بهره مطلوبی از روایات نبردهایم
وی گفت: دانشی که ائمه اطهار(ع) برای ما به جای گذاشتهاند یک گنجینه ارزشمند است ولی متاسفانه ما نتوانستیم از آنها به خوبی استفاده کنیم؛ جابربن حیان که پدر علم شیمی است، کتابی به نام رسائل را که اولین مجموعه مدون علم شیمی است با قال الصادق(ع)ها نوشت.
وی اظهارکرد: متاسفانه در زمینه شناخت اهل بیت(ع) کوتاهی کردهایم، گوش فلک از سلونی قبل عن تفقدونی علی(ع) پرشده بود ولی افسوس که نه مردم معرفت آن را داشتند که از ایشان بپرسند و نه اینکه جامعه آن زمان توان حمل این علم را داشت.
اراکی با ذکر این مطلب که حکومت حضرت سلیمان(ع) به سبب تبعیت دیگران از ایشان به این عظمت رسید گفت: متاسفانه شرایط برای بزرگان دین ما از جمله امام علی(ع) فراهم نبود؛ وقتی مردم حاضر نبودند و توان آن را نداشتند که از این دریای عظیم علم الهی بهره بگیرند، علی(ع) نیز تنها میماند؛ این در حالی است که حضرت سلیمان تنها بخشی از علم الهی را با خود داشت که با آن پیامبری میکرد.
وی اظهار کرد: اراده جامعه، رفتار مداوم جامعه را شکل میدهد؛ اگر عادت خوبی پیدا کردیم نباید آن را از دست بدهیم و فراموش کنیم؛ نباید بگذاریم که غفلتها این عادات خوب را از ما بگیرد؛ در موقع خواب باید از کارهای بدمان استغفار کنیم تا اهل ذکر باقی بمانیم.
مداومت بر قرائت روزانه قرآن
اراکی با ذکر این مطلب که باید به عادات خوب و نیک، حتی به شکل کم و مستمر ادامه دهیم بیان کرد: قرآن خواندن روزانه اگر در حد یک صفحه باشد و در قرائت آن استمرار داشته باشیم، همچنین در قرائت زیارت عاشورا و یا سلام کردن به اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) استمرار داشته باشیم، از اهالی ذکر خواهیم بود.
استاد حوزه یادآورشد: ارتباط با اهل بیت(ع) و امام حسین(ع)، جوهره وجودی ما را شکل میدهد؛ ارتباط با قرآن و اهل بیت(ع) جان و روان ما را شکل میدهد؛ قرآن کریم مجموعه ارزشهای الهی را به ما نشان میدهد که یکی از این ارزشهای الهی، اتصال به اولیای الهی است؛ قطعا اهل بیت(ع) نیز سلام ما را بی جواب نمیگذارند.
وی گفت: قرآن کریم این مجموعه ارزشها و فضایل را که با آن جامعه صالح را میسازد را به سبیل تعبیر می کند که یکی از معانی آن همان قرآن است و معنی دیگر آن مودت اهل بیت(ع) است؛ همان چیزی که تنها مزد و اجرا سالها رسالت بی منت رسول الله(ص) بود.
اراکی یادآورشد: مودت ذوی القربی همان سبیل است؛ اگر میخواهیم جامعه اسلامی اصیل داشته باشید باید این فرهنگ را از رسول اکرم بگیریم؛ اگر به دنبال رسیدن به جامعه اصیل اسلامی هستیم باید از پیامبر الگو بگیریم و قرآن و اهل بیت(ع) را محور همه امور و ساخت فرهنگی جامعه خود قرار دهیم.
وی گفت: دولتها در زمینه ساخت فرهنگی جوامع خود مسئول هستند؛ یکی از مسئولان سابق فرهنگی بیان میکرد که دولت وظیفه ندارد که در کار فرهنگ دخالت کند؛ این همان اشتباه بزرگی است که برخی هنوز بر آن اصرار دارند؛ تمام کسانی که مسئولیت و وظیفه فرهنگی دارند در خصوص نوع پوشش و اوضاع فرهنگی امروز مسئولیت دارند؛ نباید از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنیم؛ حداقل باید موضع خود را مشخص کنیم و کارهایی که لازم است را انجام دهیم.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: اراکی دهه محرم قم ایکنا عاشورا هویت ساز انس با قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۴۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عادیسازی بیحجابی؛ شبیخون فرهنگی
نیاز به پوشش و پرهیز از برهنگی جزو گرایشهای فطری است که خداوند متعال آن را در وجود انسانها قرار داده است. علاوه بر تاثیر حجاب در تامین سلامت روحی و فکری، حجاب در تامین سلامت جسمانی افراد جامعه نیز نقش بسزایی دارد. از طرفی شواهد تاریخی نیز فطری، فرامذهبی و فراملیبودن حجاب را تایید میکند.
در جامعهای که پوشش زنان و حتی مردان از دیرباز یکی از آداب و ارزشهای اجتماعی بوده و بدپوششی در این جامعه مذموم شمرده شده است، عادیشدن پوششهای غیرمتعارف، چه در مردان و چه در زنان، زنگ خطر استحاله فرهنگی و ارزشهای اجتماعی را به صدا درمیآورد.
پوشش انسانها صرفنظر از اینکه از نظر فطرت انسانی یک ابزار مصونیت است، برای فعالیتهای اجتماعی زنان و مردان نیز مفید است. هر کسی باید به اندازهای که خود او میداند و برایش مصونیتآفرین است، به آن عمل کند. حجاب به معنای پوشش بیرونی و عفاف به معنای پوشش درونی است. عواملی که باعث سلامت در جامعه میشوند و در صورت نبود این دو عامل، مشکلات و اثرات مخرب زیادی در جامعه به وجود خواهد آمد؛ چراکه اگر حجاب و عفاف که مکمل یکدیگرند، در افراد و جامعه رعایت شود، سبب رشد و افزایش معیار اطمینان و اعتماد در جامعه، تاثیر مثبت بر سلامت روحی و روانی در تربیت و تعلیم فرزندان و محیط اطراف میشود. همین امر سبب رشد عقلی و فرهنگی در جامعه و مانعی محکم در مقابل عوامل و تاثیرات منفی و مخرب است.
انسان، پوششگریز است یا خیر؟
پیرامون موضوع حجاب و پوشش زنان مسائل مختلفی مطرح میشود، اما پیش از هر چیزی باید بررسی شود که آیا انسان بالطبع حجابگراست یا خیر؟ پوشش دینی بانوان و حجاب از اختراعات آیین اسلامی نیست، بلکه ریشه در تاریخ دارد. در تمدنهای کهن بشری مانند تمدن یونان و ایران نیز موضوع حجاب در بین بانوان دارای جایگاه خاصی بوده است؛ بنابراین نهفقط اسلام واضع قانون حجاب نبوده، بلکه در جهت جلوگیری از افراط و تفریطهایی که در طول تاریخ در مورد حجاب نیز به وجود آمده، به قانونمند کردن و تنظیم آن همت گماشته و آن را بهصورتی متعادل، صحیح و متناسب با فطرت انسانی زن و غیرتمندی مرد، آن را ارائه داده است. در پاسخ به اینکه انسان پوششگریز است یا خیر، باید هر دو گزاره آن بررسی شود. اگر فرض بر حجابگریزی باشد، اعتبار و ارزش رعایت حجاب بهدلیل عقلانیت و پیامد فرهنگ و تربیت فردی است. اگر فرض بر گزاره اول باشد، عدم رعایت حجاب خلاف طبع بوده است. این موضوع در حالی است که در ایران تاکنون حجابگرایی فرض شده و مبنای سیاستگذاری بر این اساس انجام گرفته است.
محجبههای جوان؛ مرکز ثقل مواجهه با بدپوششها
در مسأله حجاب، حاکمیت با گروههای مختلفی روبهروست؛ افرادی که صرفا بدپوشش هستند، افرادی که به بدپوششی کمک میکنند (مانند تولیدکنندگان البسه نامناسب) و در نهایت افرادی که بیحجابی عامدانه را تبلیغ میکنند (مانند متعرضان به محجبهها و افراد تبانیکننده با عوامل بیگانه). ولی به نظر میرسد که محجبهها باید مرکز ثقل این مواجهه قرار بگیرند. یک فرد محجبه و عفیف وظایف بزرگی بر عهده دارد و باید الگوی مناسبی برای دیگران باشد تا آنها نیز از این هدیه الهی بهرهمند شوند. به هر حال در مقابله با بیحجابی، به جای برخورد با بیحجابان عادی، باید این پندار که بیحجابان در غلبه کمی و کیفی هستند، تضعیف شود. در این راه میتوان از ظرفیت محجبهها استفاده کرد. با وجود اینکه این موضوع مورد توجه قرار گرفته، اما اجرای آن ناشیانه بوده است؛ چراکه بیشتر این افراد بانوان میانسال بوده، در حالی که بهتر است از جوانان و دانشجویان در این امر استفاده شود. با این حال باید توجه داشت که اعتدال در رفتار با بدحجابی باید رعایت شود؛ زیرا افراط در آن موجب تنش و اضطراب و منجر به عادیشدن بدپوششی در جامعه میشود. این مسأله نیازمند نهاد ستادی و نظارتی فراقوهای است که منحصرا به مسأله حجاب نپردازد. میتوان این نهاد را در قالب ستاد مبارزه با مفاسد فرهنگی ــ اجتماعی تشکیل داد.
ارتقای صنعت مد در موضوع حجاب اسلامی
به نظر میرسد باید اقداماتی در جهت کاهش پوشیدنیهای ناسالم یا نامناسب و افزایش پوشیدنیهای سالم و مناسب، البته با کیفیت و قیمتی مناسب برای کاهش زمینههای فساد و بدپوششی انجام شود. بر همین اساس باید طراحان لباس در یک زیست بوم ایرانی ــ اسلامی تربیت شوند و طرح درسها و نظام آموزشی خیلی قدیمی، چه در طراحی لباس و چه در طراحی پارچه ارتقا پیدا کند. مسئولان این صنعت و این حوزه باید تدابیر لازم را برای پوشش مناسب با قیمت مناسب در اختیار جامعه قرار دهند و نیازهای اقتصادی تولیدکنندگان نیز تامین شود. از سویی دیگر تسهیل تشکیل خانواده، تقویت روابط خانوادگی و افزایش اشتغال مناسب میتواند در کاهش زمینههای بدپوششی نیز موثر باشد. با این حال باید جایگاه حجاب بهدرستی در کشور تبیین و مشخص شود. در برخورد با پدیده بدحجابی باید مشکل فرهنگی و سیاسی آن، از یکدیگر تمایز پیدا کند و متناسب با خاستگاههای آن به برخوردی سنجیده و برنامهریزیشده پرداخت. در برخورد با بیحجابان باید دقت کرد تعلیم، موعظه و دعوت به خیر، مقدم بر امر به معروف و نهی از منکر است که در این مسیر نهادهای آموزشی اهمیت بالایی دارند.
منبع: روزنامه جام جم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی